Tvserieklubben 2022 Q4

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har sett klart säsong tre av Riket, även kallat Riket - Exodus. @Ymir skrev tidigare en recension av serien där den fick tummen upp och jag håller med! Har några reservationer, men kommer till dessa senare.
Jag älskade hur hjärnskadade Mona, en totalt perifer och stum, karaktär, mot verkligen alla odds spelades av samma skådis som innan, och uppenbarligen har suttit och drägglat, vaggat fram och tillbaka och lagt klossar i nån sorts andevärld hon kom till via sjukhusets leveranssystem - i 25 år. Ofantligt bra payoff på det sista vi såg av henne i Riket II.

Jag gillar också hur de två diskarna med Downs syndrom ersatts av en snubbe med progeria och en neurotisk robot. Det känns på något vis jag inte kan sätta fingret på väldigt 2022.


Och jag äääälskar hur första avsnittet inledningsvis är normalt filmat, men sakta fadear till Rikets gulbruna shakycam så fort Karen går in genom dörren till Riket.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Jag älskade hur hjärnskadade Mona, en totalt perifer och stum, karaktär, mot verkligen alla odds spelades av samma skådis som innan, och uppenbarligen har suttit och drägglat, vaggat fram och tillbaka och lagt klossar i nån sorts andevärld hon kom till via sjukhusets leveranssystem - i 25 år. Ofantligt bra payoff på det sista vi såg av henne i Riket II.

Jag gillar också hur de två diskarna med Downs syndrom ersatts av en snubbe med progeria och en neurotisk robot. Det känns på något vis jag inte kan sätta fingret på väldigt 2022.


Och jag äääälskar hur första avsnittet inledningsvis är normalt filmat, men sakta fadear till Rikets gulbruna shakycam så fort Karen går in genom dörren till Riket.
Håller helt med! Gillar även:

Konceptet att Lillebror blivit storebror! Det passar med att han växte i förra säsongen och det ser riktigt snyggt ut!

Gillar att Mogge var under infuens av djävulen! Det var liksom en liten luring för jag tänkte först att de retconnat att han dog men sen drar de undan mattan för en! Det är ju extra snyggt då Drusse i tidigare säsongen sagt att Mogge aldrig skulle kunna vara på djävulens sida då han är för korkad. Den man minst anar 😊

Det vore intressant att höra dina tankar om slutet. Jag tänker:

Att det är en känga till alla jobbiga Riket-fans som tjatat på slutet på förra säsongen och att det måste komma en tredje säsong. Karen är en representation av dessa fans och antingen som hämnd eller terapi dömer han dem till att hamna i helvetet. Jag är ju ett av dessa fans men tyckte det var ett riktigt bra slut och det ursäktade alla metagrejer som jag innan tyckte var störiga.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Wednesday

Streamas på Netflix

Den här serien var inte för mig.

Woke Wednesday Addams som pratar om patriakatet , post kolonialism , male gaze , female objectification och mansplaining var inte riktigt min kopp te
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag har sett säsong 7 av The Flash (Netflix)

Det här är verkligen en TV-serie man måste gå in i med rätt mindset. Den är nämligen skräp. Underhållande skräp. Den blir också tydligt sämre med tiden.

Men, den ska ha respekt för att den verkligen försöker göra superhjältegrejen rättvisa. Det är i CWs serier (Supergirl, Flash, Legends) som man hittar den översättning från seriemediet som liksom verkligen siktar mot att vara sann till originalet. TV-serier är ju automatiskt bättre än film för det mesta, och när man ska tolka ett episodiskt medium så är det klart att ett annat episodiskt medium passar bättre än film.

Så det här är superhjälteaction blandat med såpa, episkt blandat med det relativt jordnära.

Tyvärr har serien alldeles för dassiga showrunners, manusförfattare, skådespelare och specialeffektsbudgetar för att det faktiskt ska bli bra. Så effekten blir att det här är en trovärdig och sann översättning av dåliga serier.

Så det är den ingången man måste ha: underhållande skräp.

Den här säsongens främsta grej för mig var nog dels den totala bristen på konsekvenstänkande/kontuitet och dels den ganska trista slutskurken. Det första visade sig genom t.ex. att först gjorde de ett stort nummer av att Wells dog – sedan kom han tillbaka bara något avsnitt senare. Och sedan sattes Killer Frost mycket dramatiskt i fängelse på livstid "without parole" – och sedan kom hon ut "on parole" ett par avsnitt senare. Till exempel..

Gillar du superhjältande? Se de bra superhjälte-tvserierna först. Och sen den här. Eller se den här medan du typ står och diskar eller städar eller något.

Nu måste jag ta en paus innan jag ser säsong 8, och se något annat mellan…
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Har, i brist på annat, börjat kolla om på Sopranos.

Och tänker, var det inte bättre än såhär!? Såg serien för tio år sen och tyckte den var bra om än lite seg och överhypad.

Men nu, såhär halvvägs in i första säsongen, tycker jag knappt den är sevärd. Lite löjlig, flamsig och orealistisk mafia-såpa för ett välbeställt Brommapar som vill kunna föreställa sig att den lite lufsige grannen tvärts över gatan skulle kunna vara med i maffian.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Wednesday

Streamas på Netflix

Den här serien var inte för mig.

Woke Wednesday Addams som pratar om patriakatet , post kolonialism , male gaze , female objectification och mansplaining var inte riktigt min kopp te
Då är den här versionen bättre.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har, i brist på annat, börjat kolla om på Sopranos.

Och tänker, var det inte bättre än såhär!? Såg serien för tio år sen och tyckte den var bra om än lite seg och överhypad.

Men nu, såhär halvvägs in i första säsongen, tycker jag knappt den är sevärd. Lite löjlig, flamsig och orealistisk mafia-såpa för ett välbeställt Brommapar som vill kunna föreställa sig att den lite lufsige grannen tvärts över gatan skulle kunna vara med i maffian.
Upplevde lite samma sak när jag såg om Sopranos för ett tag sedan men jag upplever iofs detta fenomen med rätt mycket serier och filmer som jag gillade som barn eller i tonåren/ungdomen att nu när jag ser dom som vuxen har dom förlorat sin glans
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Upplevde lite samma sak när jag såg om Sopranos för ett tag sedan men jag upplever iofs detta fenomen med rätt mycket serier och filmer som jag gillade som barn eller i tonåren/ungdomen att nu när jag ser dom som vuxen har dom förlorat sin glans
Jag har för mig och hoppas på att det tar sig framöver och blir mer maffia serie och mindre relationsdrama.

Men att serien blev så stor som den blev har och kommer nog alltid att förbrylla mig.

Men du har rätt, det är ganska riskabelt att se om gamla godingar.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Ja det skall gudarna veta att det är. Jag menar mitt tonåringa jag uppskattade ju Xena och Hercules men mitt vuxna jag well not so much 🤣
Försökte se om nåt avsnitt av Macgyre och arkiv X för ett tag sen utan nån större framgång. :s
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Försökte se om nåt avsnitt av Macgyre och arkiv X för ett tag sen utan nån större framgång. :s
Vissa serier är ju en produkt av sin tid och har åldrats ganska dåligt och skämt och popkulturella händelser och fenomen som var på ropet på 90-talet/tidigt 2000-tal är antingen icke roliga eller icke relevanta idag . Jag försökte se om saved by the bell serien för ett tag sen och satt bara och tänkte att tyckte jag verkligen att det här var bra
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Har, i brist på annat, börjat kolla om på Sopranos.

Och tänker, var det inte bättre än såhär!? Såg serien för tio år sen och tyckte den var bra om än lite seg och överhypad.

Men nu, såhär halvvägs in i första säsongen, tycker jag knappt den är sevärd. Lite löjlig, flamsig och orealistisk mafia-såpa för ett välbeställt Brommapar som vill kunna föreställa sig att den lite lufsige grannen tvärts över gatan skulle kunna vara med i maffian.
Intressant. Nu var det väldigt länge sen jag såg serien, så mitt minne kan absolut spela mig ett spratt om dess kvalitet. Och även om jag skulle tycka om den än idag så menar jag såklart inte att din upplevelse av serien på något sätt är felaktig, tycker bara det är kul när olika personers tolkning av samma sak är så olika.

För jag håller nog med dig i att seriens första säsong inte är tipptopp. Det har då inte helt framkommit än vilken enormt störd och grisig människa Tony är än, utan man har fortfarande lite ena foten i att han ska vara lite häftig och typ ha någon slags tjuvheder. Och hade det varit så hela serien igenom hade jag inte gillar den, alla som vet det minsta lilla om maffian vet också att där är ingen heder, det finns bara narcissistiska galningar utan samvete.

Men det är här jag tycker serien är genialisk. För allteftersom börjar Tonys sanna jag komma fram, man börjar fatta att det är en samvetslös galning man sitter och följer och innan man inser det har man suttit och försökt försvara hans handlingar och man märker inte vilket as han är innan det är försent. Serien är med andra ord en riktigt smart allegori av ett destruktivt förhållande där ens partner är en sociopat.

Serien blir i slutet dessutom en av de absolut smartaste kritiken mot Irak-kriget jag typ någonsin har sätt. Då handlar det inte längre om att rika Brommapar vill vara granne med maffian, det handlar om att det är de rika Brommaparen som är maffian.

Det är mina två cent av serien. Menar inte att folk som inte gillar den har fel (det var som sagt länge sen jag såg den och jag skulle kanske tycka annorlunda idag) men det är kul att diskutera olika tolkningar 🙂
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Intressant. Nu var det väldigt länge sen jag såg serien, så mitt minne kan absolut spela mig ett spratt om dess kvalitet. Och även om jag skulle tycka om den än idag så menar jag såklart inte att din upplevelse av serien på något sätt är felaktig, tycker bara det är kul när olika personers tolkning av samma sak är så olika.

För jag håller nog med dig i att seriens första säsong inte är tipptopp. Det har då inte helt framkommit än vilken enormt störd och grisig människa Tony är än, utan man har fortfarande lite ena foten i att han ska vara lite häftig och typ ha någon slags tjuvheder. Och hade det varit så hela serien igenom hade jag inte gillar den, alla som vet det minsta lilla om maffian vet också att där är ingen heder, det finns bara narcissistiska galningar utan samvete.

Men det är här jag tycker serien är genialisk. För allteftersom börjar Tonys sanna jag komma fram, man börjar fatta att det är en samvetslös galning man sitter och följer och innan man inser det har man suttit och försökt försvara hans handlingar och man märker inte vilket as han är innan det är försent. Serien är med andra ord en riktigt smart allegori av ett destruktivt förhållande där ens partner är en sociopat.

Serien blir i slutet dessutom en av de absolut smartaste kritiken mot Irak-kriget jag typ någonsin har sätt. Då handlar det inte längre om att rika Brommapar vill vara granne med maffian, det handlar om att det är de rika Brommaparen som är maffian.

Det är mina två cent av serien. Menar inte att folk som inte gillar den har fel (det var som sagt länge sen jag såg den och jag skulle kanske tycka annorlunda idag) men det är kul att diskutera olika tolkningar 🙂
Jag ska försöka återkomma med en kommentar när jag kommit längre. Vill minnas att den blir bättre med tiden innan den återigen blev sämre mot slutet.

Många serier hittar inte riktigt tonen i början av första säsongen och det här är nog ett sånt fall.

Vill också minnas att det är mindre av den urbota tråkiga psykiatrikern längre fram i serien.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Jag ska försöka återkomma med en kommentar när jag kommit längre. Vill minnas att den blir bättre med tiden innan den återigen blev sämre mot slutet.

Många serier hittar inte riktigt tonen i början av första säsongen och det här är nog ett sånt fall.

Vill också minnas att det är mindre av den urbota tråkiga psykiatrikern längre fram i serien.
Håller med om att serien inte hittar tonen i säsong 1, vissa saker är lite fjantiga. Framförallt som du säger de delarna som gäller psykiatrikern. Tycker att även det blir bättre i senare säsonger och får en bra payoff i slutet, men det är svajigt i början.

(Det märks för övrigt att det börjar bli jul, för det faktum att vi tycker helt lika om något du och jag @Conan kan ju inte bero på nåt annat än ett julmirakel 😊😊)

Berätta gärna vidare om vad du tycker om kommande säsonger om du ser dem, kul att höra andras åsikter om en serie man själv gillar! 🙂
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Akiba Maid Sensou
1669932972041.png

Året är 1999 och 17-åriga Nagomi Wahira har flyttat in från landet till Akihabara, Tokyo för att arbeta på ett Maid Café.
Ni vet... ett sånt där café där servitriserna är utklädda som victorianska hembiträden med olika djuröron på huvudet, dansar coh sjunger för gästera, är allmänt söta... och skjuter ihjäl varandra.

Tänk olika maffiafamiljer, men istället för svartmuskiga italienare är det tonåriga japanska skolflickor. Och istället för familjer är det olika caféer som känns igen på öronen: kanincaféet, kattcaféet...
Tänk sedan totalt jävla inbördeskrig mellan caféerna.

Akiba Maid Sensou översätt för övrigt till Akiba Maid War.

Är det bra?
Jag har inte bestämt mig ännu.
Det är iallafall helt barnförbjudet och jag har inte sett en sådan chocköppning i en anime sedan Puella Magi Madoka Magica.

 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
This country

En mockumentary/sitcom ifrån 2017 som kretsar kring dom två kusinerna Kerry och Kurtan två original som bor i en liten by i the cotswolds.

Medans alla deras jämnåriga lämnar byn och går vidare i livet så stannar Kerry och Kurtan kvar i byn och vägrar växa upp .

Serien lägger sitt fokus på teman som social klumpighet , trivialiteter i mänskligt beteende , dom excentriska människor som lever på den engelska landsbygden samt den känsla av ensamhet och isolation som kan uppstå för unga personer när man lever på små orter.
 
Top