TV-serieklubben, Q4 2025

Rickard

Urverk speldesign

Instruktioner: se en TV-serie, skriv vad du tycker om den och var man kan se den.

Använd gärna spoiler-taggar om du måste snacka om plotten.

Dan-da-dan
Netflix, om du ändrar till engelska inställningar

Det är aliens ... det är demoner ... och det är tonåringar som bekämpar dessa, men framförallt är det kaos. Jag har sett båda säsongerna av den här saliga röran och försökt läsa in mig på vad serien egentligen handlar om. Alla online verkar ha sin egen teori och jag har inte sett någon kommentar kring mangan från serieskaparen själv. Som jag ser det är första säsongen en skildring kring dom världar en tonåring måste gå igenom, dels den hierarkiska uppdelningen i skolan och hur man behöver vara för att passa in, dels steget in i vuxenvärlden som en omogen människa där man måste börja ta ansvar och dels (romantiska/sexuella) känslor som väcks och hur man lär sig kontrollera dom. Allt detta löses genom att fajtas med monster! Så fort en av dessa teman kommer på tal klampar ett monster in som de två (första) protagonisterna måste möta och besegra. Min teori slängs dock ut med diskvattnet i andra säsongen.

Det kan vara lite gubbsjukt med hur kameran positionerar sig mot de kvinnliga karaktärerna, men jag tror det är en kommentar kring just sexualitet och hur vi betraktar saker, för kameran positionerar sig likadant även mot de manliga karaktärerna och en katt. Nakenhet förekommer från alla kön. Det som är superkonstigt är dock "mormor"-karaktären som har superstora bröst och ser ut som en 22-åring. Jag vet inte heller hur gamla tonåringarna är, men hoppas på 18 år ... även om dom säkert är 15-16 år.

Animeringsstilen är uttrycksfull och vissa segment skiftar mellan olika stilistiska uttryck. Det känns som en fräsch andedräkt mot det datorgenererade och rena vi har fått uppleva senaste 20 åren. Jag är inte så mycket för anime men det enda negativa jag egentligen har att säga är att serien är indelad i segment (3-4 avsnitt per story) och dom har en jäkla ovana att dela upp ett segment mellan säsonger för att skapa en cliff hanger. Vill du bara se vad Dan-da-dan är räcker det med att kolla på första åtta avsnitten. En negativ trend jag märkt av är att serien hela tiden eskalerar - det blir fler och fler karaktärer och ännu mer bisarra hot. Jag tycker egentligen inte det är så viktigt, utan hade hellre sett relationerna utvecklas snabbare mellan protagonisterna. Jag har ingen aning om de två första säsongerna utspelar sig under tre månader eller ett år.

Jag hyser någon bisarr fascination över serien, även om just den känslan inte är lika stark som med Beastars eller Elfen Lied (båda väldigt sexuella).

OK, nu har jag precis tittat genom Handmaids Tale. Jag läste boken för rätt många år sedan, och även om den inte är lysande, så hade jag förväntningar på serien.

Well, de förväntningarna grusades fort. Anledningar:

* Boken var slut efter första säsongen. Sedan plöjde de på i fem säsongen till med bara filler med mer krystade motiveringar än en veckolång förstoppning.

* De hade totalt skippat twisten på slutet i boken. Jag spoilar inte, jag bara konstaterar att de inte hade med den. Tar bort mycket av kontexten.

* De lade så mycket energi på att göra "vackra, välkoreograferade scener.", även där det inte har någon rim och reson. Exempel: Huvudpersonen är på flykt i skogen, och blir omringad av soldater. De går sakta mot henne i en perfekt cirkel, alla med tända lampor på gevären, tills de står en halvmeter från henne. Liksom, de kan inte skjuta utan att skjuta ner sina egna på andra sidan, och varför gå så nära att hon hade kunna greppa gevären? Jag kan ta enstaka sådana scener, men det var sådant hela tiden.

* Liknande ovan: Det var massor av långa scener när de bara visade en närbild av huvudpersonens ansikte utan att något hände. Det funkar kanske om man är Sergio Leone och har bra skådespelare, men inte när man har en skådespelare med mindre talang än en träplanka från Byggmax.

* För mycket "se hur illa de behandlar kvinnorna, zooma in och kör slow motion!"-snaskande. Det skruvade upp det till en nivå där det blev så löjligt att man skrattade istället. Det fanns ingen finess alls i berättandet.

Så, det var bortkastad tid.

Se Three Body istället, den kinesiska filmingen av boken Three Body Problem. Den är värd att se.

* Boken var slut efter första säsongen. Sedan plöjde de på i fem säsongen till med bara filler med mer krystade motiveringar än en veckolång förstoppning.

Det var så pinsamt uppenbart att det bara fanns en säsong av material och det som manusförfattarna blev tvungna att hitta på själv var oändligt mycket svagare än det som byggde på boken. Det blev också väldigt tydligt att "världsbygget" i boken funkade för att berätta en specifik historia, men när behövdes byggas ut så hängde fler och fler saker inte ihop. Har folk mobiler? Jaha, kan de surfa? Nå andra länders webbsidor? Hur har man råd att ha beväpnade vakter i *varje* gathörn? Etc etc

Det var så pinsamt uppenbart att det bara fanns en säsong av material och det som manusförfattarna blev tvungna att hitta på själv var oändligt mycket svagare än det som byggde på boken. Det blev också väldigt tydligt att "världsbygget" i boken funkade för att berätta en specifik historia, men när behövdes byggas ut så hängde fler och fler saker inte ihop. Har folk mobiler? Jaha, kan de surfa? Nå andra länders webbsidor? Hur har man råd att ha beväpnade vakter i *varje* gathörn? Etc etc
Speciellt som Gilead i princip var avstängda från omvärlden i boken...

Jag har sett Shogun på Disney+. Såg nåt enstaka från gamla serien på 90-talet, men kan inte säga att jag minns något.

Det är en fantastisk serie i kategorin "Det här är en PC. Det där är en NPC." Den är bra överlag för den delen, och mycket bra på att visa kulturkrock mellan japan och europa. Avsnitt 8 var bäst för det var enda avsnittet jag verkligen satt på helspänn.

Har sett första säsongen av Bron

Oväntat bra svensk-dansk kriminalserie med lätta noire-toner.

Lite överdriven plott och för mycket autism hos ena huvudkaraktären. Men annars inte mycket att klaga på.

Får 4/5

Började kolla på Carnival Row. Jag är bara tre avsnitt in men gillar det skarpt!

Såg även första avsnittet av Task som var helt fantastiskt. Men tungt!

Alien Earth la jag ner däremot. Klarade 4 avsnitt sen fick det räcka.

Började kolla på Carnival Row. Jag är bara tre avsnitt in men gillar det skarpt!

Första säsongen av Carnival Row är grymt bra! Många Oktoberlandet-vibbar.

Jag var inte övertygad efter första avsnittet av  TASK, men avsnitt två var bättre, och avsnitt tre var ännu bättre. Fantastiskt bra om man orkar med att alla karaktärerna är deprimerade, tragiska, korkade, onda eller alla fyra.

Black Rabbit. Bra foto, okej ljud. Bra scenografi och casting. Bra klippning. Bra rytm i dialog och berättande.

Nu sett nästan allt. Totalbetyg =bra. Finns några magplask i redigeringen, men de är få och sitter ihop som små klumpar. Storyn lyfter rollernas karaktärer väl och storyn håller ihop.

MILKY☆SUBWAY THE GALACTIC LIMITED EXPRESS
Youtube

Här är en anime jag snubblade över på Youtube - vad som började som ett studentprojekt men dubbning finns i typ 10 språk, varav den engelska är riktigt bra, så jag vet inte längre...

Avsnitten är 3-4 minuter långa och är totalt 11 stycken. Serien har väldigt bra dialog. Animeringen kändes lite off i början men jag glömde bort det efter andra avsnittet. Det handlar om ett par problemtonåringar som ska avtjäna samhällstjänst. Världsbygget kryper in i bakgrunden på ett snyggt sätt. Jag älskade att ibland pausa för att läsa vad som står på någons plagg eller för att närmare syna planscherna i bakgrunden. Jag började till och med lyssna på intro-låten bara för att jag ville att avsnitten skulle kännas längre. Det är en rolig serie som jag rekommenderar varmt.

Jag har sett Haunted Hotel på Netflix. Det är okej. Det börjar som sämre Rick & Morty men andra halvan av säsongen släpper nihilismen och blir mest en vanlig sitcom med spöken/våld som bakgrund. Liksom, med sensmoraler som ”friendship is more important than glory” och ”Tro på dig själv”.

Saken från den förbjudna delen av hoteller kommer dyka upp i en D&D dungeon at some point.

Jag tar en liten paus från Nashville. Jag ser Macken av Galenskaparna och After Shave från mitten av 80-talet. Jag såg den på TV när det begav sig, så det är en stor dos nostalgi i upplevelsen.

Roy och Roger har en mack och i varje avsnitt får de besök av konstiga gäster och så är det massor med musik.

Det är dålig bild på DVDn, men det var nog det bästa som gick att få tag på, det filmades inte på film.

Men i avsnitt två så är det Susanne Alfvengren som sjunger intro och outtro. Fem stjärnor.

Last edited:
Jag har sett outsiders

Outsiders centrerar kring off-grid hillbilly familjen Farell I den fiktiva staden blackburg I kentucky och deras interaktioner och maktkamper inom faliljen och med den övriga befolkningen i blackburg.

Familjen Farell är som sagt en grupp off-grid hillbillies som är isolationists och som skyr the modern world och alla som lever i den, familjen har levt i ensamhet uppe på Shay mountain i över 200 år men nu så har det visat sig att Shay mountain är fullt med kol vilket lockar dit ett gruvbolag som fått rätten att vräka familjen Farell för att börja med gruvdrift uppe på Shay mountain.

Mitt i allt detta återvänder den sedan länge förlorade kusin Asa som lämnade Shay mointain för att uppleva the modern world och allt detta infaller i samband med att familjens matriark lady Ray Farell stiger av sin tron och lämnar över kronan till sin son Big Foster som aldrig förlåtit kusin Asa för hens svek att lämna familjen för the modern world.

Betyg 2 5/5 en mid tier serie som funkar att titta på men som aldrig riktigt blir mer än funkar att titta på

Såg nyligen klart den fjärde och sista säsongen av The Bear på Disney+. Okonventionell serie om en ständigt konkurshotad restaurang i Chicago. Och om hur de som jobbar där hanterar en killes självmord. Det verkar kanske deprimerande, men det är det inte. Avsnitten har olika längd och är ofta sinsemellan olika i både innehåll och stil (några är tillbakablickande). Många av bifigurerna (mest personalen på restaurangen) får egna avsnitt. Skådisarna är fantastiska och den snabba klippningen ger en rå, nervig och realistisk känsla (motsatsen till vad man förväntar sig av serier på Disney). Om jag beskriver serien med ett ord, så blir det intensiv. En av de bästa tv-serier jag har sett på senare år.

Last edited:
Fyra säsonger om att hantera någons självmord?

Inte bara, men Mikeys självmord finns med i bakgrunden (och ibland i förgrunden) i varje säsong. Han var en rätt extrem person (han är med i flera längre tillbakablickar, så han är alltså också en av karaktärerna, trots att han har dött). Serien är delvis en krönika om familjen Berzatto (han är ett av tre syskon). Jag tycker inte att det blev tjatigt med hans självmord, om det är det du undrar.

Man kan också beskriva serien som ett relationsdrama med många inblandade. Restaurang-temat gör det hela speciellt. Delvis handlar serien också om mat och om att göra karriär som kock.

Last edited:
Landman - Paramount+ (2024)

Landman är en rå och intensiv dramaserie där Billy Bob Thornton glänser som den hårdföre landmannen Tommy Norris. Taylor Sheridan skildrar oljefälten i Texas med både storslagenhet och en påtaglig känsla av verklighet. Serien kombinerar personligt drama med större frågor om makt, klimat och ekonomi på ett fängslande sätt. Tempot tappar ibland fart, men helheten är stark, en klart sevärd serie.

4/5

Carnival row säsong 1 är dunder. Säsong 2 är helt outhärdligt sämst. Alltså bokstavligen 1/5. Så gör dig själv en tjänst och tänk på den som en miniserie som bara har en säsong.

På tal om det som skrivs i tråden samma inställning som man ska ha med Handmaids tale. Både blir 4/5-serier då!

Back