Tryckta eller digitala böcker

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Om en fysisk bok kostar 500 kr i butik, hur mycket är du villig att betala för en pdf av samma bok?
WotC tycker att pdf:en ska kosta lika mycket som den tryckta boken.
Jag tänker inte säga vad jag tycker om WotCs inställning för då blir jag bannad från tråden.
En del av priset jag betalar är tryckkostnaden för boken och pdf:er har inga tryckkostnader.
En tryckt bok (svartvit inlaga, färg på omslag) kostar runt 25-50 kr, beroende på tryckteknik och upplaga. Att sitta och ta betalt för 475 kr för pdf mot 500 för fysisk bok känns rätt konstig modell när det handlar om såpass liten procent av totalen.

Ska vi lägga in serverkostnader i pdf:en också? Kostnad för online-betalning? Utvecklare? Ska pdf:en då kosta 483 kr? Var drar man gränsen mellan att göra det vettigt för användaren och ha samma pris eller ska allting vara en uppskattning för att göra det enklare? (retoriska frågor)

Trycka boken är inte den stora kostnaden. Tycker det är jättekonstigt när folk försöker med "tryckkostnader" som argument för att pdf:er ska vara billigare.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
En tryckt bok (svartvit inlaga, färg på omslag) kostar runt 25-50 kr, beroende på tryckteknik och upplaga. Att sitta och ta betalt för 475 kr för pdf mot 500 för fysisk bok känns rätt konstig modell när det handlar om såpass liten procent av totalen.

Ska vi lägga in serverkostnader i pdf:en också? Kostnad för online-betalning? Utvecklare? Ska pdf:en då kosta 483 kr? Var drar man gränsen mellan att göra det vettigt för användaren och ha samma pris eller ska allting vara en uppskattning för att göra det enklare? (retoriska frågor)

Trycka boken är inte den stora kostnaden. Tycker det är jättekonstigt när folk försöker med "tryckkostnader" som argument för att pdf:er ska vara billigare.
Fast… Originalframställning, lagerhållning, hantering, distribution, reklamationer, icke-sålda exemplar, med mera. Nej, nog är fysiska produkter är avsevärt dyrare och meckigare än de digitala varianterna?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Alltså, vad man tar betalt beror ju inte bara på vad saker kostar. Om man ser en produkt som en bok så är det egentligen inte pappret och det som är grejen utan värdet i sig är vad man som läsare får ut av det, och värdet tillverkaren tycker att det ska ha. Och man får ju ut samma sak av en fysisk bok och en digital. Som företag måste man ju se på sin marknad. För WotC är det ju inte bara spelaren som köper den utan butikerna som gör det. Och om man erbjuder en digital version för mycket mindre än den fysiska så blir inte butiksinnehavarna glada.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En tryckt bok (svartvit inlaga, färg på omslag) kostar runt 25-50 kr, beroende på tryckteknik och upplaga. Att sitta och ta betalt för 475 kr för pdf mot 500 för fysisk bok känns rätt konstig modell när det handlar om såpass liten procent av totalen.

Ska vi lägga in serverkostnader i pdf:en också? Kostnad för online-betalning? Utvecklare? Ska pdf:en då kosta 483 kr? Var drar man gränsen mellan att göra det vettigt för användaren och ha samma pris eller ska allting vara en uppskattning för att göra det enklare? (retoriska frågor)

Trycka boken är inte den stora kostnaden. Tycker det är jättekonstigt när folk försöker med "tryckkostnader" som argument för att pdf:er ska vara billigare.
Säg att jag köper en fysisk bok för 500 kr.
Vad gör jag om jag vill ha en till fysisk bok?
Jag betalar 500 kr till, eller kanske letar efter en begagnad som bara betalar 400 kr.

Säg att jag köper en pdf för 500 kr.
Vad gör jag om jag vill ha en till pdf?
Jag öppnar utforskaren (som filhanteraren i windows heter) markerar pdf:en, trycker ctrl+c, trycker ctrl+v. Det kostar mig 0 kr.

Eftersom det är svårt att kopiera fysiska saker ser jag dem som mer värdefulla.
Eftersom det är lätt att kopiera digitala saker ser jag dem som mindre värdefulla.
VIKTIGT: jag påstår INTE att mitt sätt är rätt att resonera, men det är många som resonerar som jag.

Låt oss vända på det.
Säg att det finns ett gammalt datorprogram som skapar/läser filer i ett format som inte används längre.
Säg att jag har en fil i detta ovanliga format och du har den enda gamla datorn med detta gamla progam.
Hur mycket tror du jag är villig att betala dig för att få använda datorn?
När det plötsligt är svårt att komma åt digital information blir den digitala information istället väldigt värdefull.

Återigen
1. det är så här jag personligen resonerar, det betyder inte att jag har rätt/eller fel - för det är subjektivt.
2. Det här är jättesvåra frågor att besvara så jag kan varken säga bu eller bä om dem.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
266
Jag är en av dem som överskattat kostnaden för att få saker i tryck.
Ifall säljaren säger att produkten är värd 500kr för att de har lagt ner all denna tid och möda på den så är det ok. Men då ska den ingå i alla medier. Jag tycker inte man kan hävda att man betalar för jobbet att ta fram materialet och sedan ändå tvingas att betala extra för en digital kopia när man redan betalat för materialet en gång.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Jag undviker att köpa PDF:er, jag föredrar att ha böcker, men vill gärna ha PDF:en också för att framförallt söka i. Jag anser att PDF:en borde följa med boken men om jag skulle köpa PDF:en separat tycker jag att 100-200 kr är ett lämpligt pris och då ser jag det delsvis som bidrag och stöd till skaparen.

Jag accepterar inte argumentet att arbetet bakom PDF:en är det samma som för den tryckta boken och PDF:en därför borde kosta ungefär det samma – just för att arbetet bakom PDF:en är det samma som för den tryckta boken.

De har skapat boken och sedan exporterat allting till en PDF med ett par knapptryckningar. Jag köpen en fil som inte är anpassad till det medium den säljs för. Den tar massor med plats för att alla bilder skall vara i tryckkvalité, den är svårläst för att den har breda, illustrerade marginaler och två spalter text och anpassat för att skrivas ut på en A4:a. Jag måste svepa fram och tillbaka, fram och tillbaka för att kunna läsa sidan och jag måste aktivt "bläddra" till nästa sida osv. Om formatet var bättre anpassat till plattformen hade det känts värt det att betala mer för den digitala versionen.

Vi kan debattera i timmar vad som är rimligt pris och ekonomin i att ta fram olika format men frågeställningen var vad jag kunde tänka mig betala för en PDF och detta är varför jag inte tycker det är värt att betala 500 kr för en PDF.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
En sak som i mitt tycke omöjliggör att en pdf och en bok ska ha samma pris är att boken har ett andrahandsvärde.

En sak som talar för att en pdf ska kosta ordentligt med pengar är att det räcker med att en i gruppen köper boken för att alla ska få tillgång till den.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
En pdf är ofta dåligt anpassad för läsplattan; den är ett extra sätt att kränga det som skrivits för att tryckas, och det utan större merkostnader. Då skall priset vara lägre. (Det finns skräckexempel med så dåligt inscannade sidor att texten knappat går att läsa, och där en måste svepa runt för att kunna se allt osv osv. Det är närmast stöld att sälja sådan skit.)

MEN: en pdf med hyperlänkar, anpassad för läsplattan vad gäller storlek på sidan, kanske med inbyggd tärningsrullare etc – då pratar vi om en produkt skapad för läsplattan. Den kan jag betala lika mycket för som för en tryckt bok, utan problem.
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
1. Det är svårt att motivera att andrahandsmarknaden ska diktera priset på det som säljs.

2. Man betalar inte främst för upphovspersonens/ernas/publicistens kostnader utan för värdet av produkten.

3.Som publicist, om man ska sälja via boklådor och grossister, så bör man även tänka på dem. Inget jättebehov av det idag, men det är god ton.

4. Om kunden upplever en värdeskillnad mellan fysik bok och digital, så är det svårare att sälja dem till samma pris. Men kostnaden för en själv är densamma.

… vad saknas. Någon som vill ha prisexempel på lagerhållning av böcker?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Rent generellt:
  • Jag köper inte PDF:er som kostar lika mycket som den fysiska boken – trots att jag inte läser fysiska böcker utan bara PDF:er. Det fins många sätt att ursäkta detta; till exempel att PDF:er inte kostar att trycka eller lagra, att jag inte kan sälja dem vidare, att en PDF är svår att snabbt bläddra i vid bordet om jag nu för en gång skull skulle spela ett spel som var krångligt nog att kräva att man gör det. Men til syvende og sidst handlar det om att min hjärna är tränad att förvänta sig att digitala varor är billigare än fysiska. Det gäller även till exempel videospel – det ska väldigt mycket till för att jag ska köpa ett digitalt spel för 500 spänn eller mer, men det känns rimligare om det betyder att jag faktiskt får spelet i handen i fysisk kopia.
  • Jag tycker att det är ett jävla sätt att inte inkluder en PDF-kopia med den fysiska boken. Jag köper inte både PDF och fysisk bok om det inte är mycket speciella omständigheter. Jag läser ju ändå bara en av kopiorna, så oftast blir det den digitala. Synd, för det vore najs att ha ett blädder-ex också – men det är inte så intressant med blädder-ex att jag är villig att betala dubbelt så mycket för spelet. Man behöver inte ge mig PDF:en gratis ens – ha ett bundle eller nåt. Fysisk bok 400:-, digital bok 200:-, bundle 500:-. Det skulle jag vara mer OK med.
För egen del som rollspelsmakare ger jag ju bort mina PDF:er gratis, men tar betalt för de fysiska. Men jag försöker å andra sidan inte leva på mitt makande.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
En faktor som kan tyckas självklar men som bara nämnts i förbigående ovan är fraktkostnaden för tryckta produkter. Först från tryckeri till förlag, sedan från förlag till kunder. Detta är både fysiskt krävande och kostsamt. Det vet alla som, i likhet med mig, har varit inblandad i packande, bärande och skickande av tryckta produkter. Att packa och skicka exempelvis 500 eller 1000 tryckta böcker eller fanzine är inget som görs i en handvändning. Gör man det på egen hand, så tar det lätt en arbetsdag eller tre. Naturligtvis kan man betala någon för att sköta sådant om man har en större verksamhet - men då är det just det man gör. Betalar andra. Mer pengar ut, mindre vinst. Och så porto på det. Det är en stor del av den totala kostnaden för ett projekt som inkluderar tryckta produkter.

Så ja, för producenten är det en jäkla skillnad mellan digitala och tryckta produkter. Klart som fasen att det tryckta bör vara dyrare! Och då har jag ändå inte talat om tryckkostnaderna. Tryck och pappers vikt (en ekonomisk faktor som lätt förbises) har jag redan skrivit om i en annan tråd, men det är också kostnader som av uppenbara orsaker försvinner när man bara säljer digitala produkter.
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
1. Det är svårt att motivera att andrahandsmarknaden ska diktera priset på det som säljs.
Det är inte alls svårt och görs hela tiden. Klart kunders vanor påverkar priset på produkter. Titta bara på Wizards of the Coast när de trycker magic-kort.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det är inte alls svårt och görs hela tiden.
Kunders vanor tog jag med i sista punkten. Att sälja kreativa verk är lite som att sälja en måltid, andrahandsmarknaden är inte främsta anledningen till ett visst pris.

Köparens uppfattning om digital produkt i förhållande till fysisk artefakt påverkar.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Hur ställer ni er till PDF:er där det finns begränsningar kring utskrifter för eget bruk?

Fick nyligen reda på att det kan vara kontroversiellt att exempelvis skicka en PDF för utskrift till ett företag eller säg ett bibliotek, även när det gäller eget bruk. Exempelvis får man inte diskutera printer-friendly varianter på dokument på Fria Ligans discord, då det tydligen kan vara juridiskt snårigt.

Själv tycker jag att det verkar konstigt med den typen av begränsningar när det gäller eget bruk (i andra syften är det ju jätterimligt att man inte får printar upp och sprida böcker utan rättigheter). Hur vanligt är det att man ej får skriva ut egna kopior på digitala rollspelsböcker?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det är skillnad på att själv skriva ut egna kopior och att betala någon för att skriva ut kopior, även om de kopiorna är för en själv. Om en printfirma gör det så tjänar ju printfirman pengar på någon annans produkt, utan deras godkännande.

Jag vet inte om det är ett faktiskt brott mot upphovsrätten, eller om det bara är ett sånt där gränsfall där de flesta gör valet att vara på säkra sidan.

Vad gäller diskussionerna på discord så vet jag inte om det är fria ligan som äger och driver discorden, eller om den drivs av fans med FLs goda minne. Om det är det senare kan det vara lite sisådär för då diskuteras det ju att ta fram en variant av en produkt som upphovsrättsägaren inte erbjuder. Är det faktiskt fria ligan som äger och driver servern hade jag ju snarast gissat att de bara är trötta på frågan XD
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag vet inte om det är ett faktiskt brott mot upphovsrätten, eller om det bara är ett sånt där gränsfall där de flesta gör valet att vara på säkra sidan.
Tryckfrihetsförordningen, faktiskt. Inte upphovsrätten. Var så länge sedan jag läste den att jag inte minns exakt eller om det ens är applicerbart.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Hur ställer ni er till PDF:er där det finns begränsningar kring utskrifter för eget bruk?
Att ju fler begränsningar som läggs in, ju mer faller värdet av produkten. Exponentiellt.
En rollspelsprodukt används på ett helt annat sätt än en skönlitterär bok. Jag kan behöva skriva ut, kopiera eller på annat sätt duplicera en bild på en SLP, en karta över landet eller en tabell över avdrag på pilbåge för vindhastighet. Det behovet kan vara för mig själv som spelare eller som spelledare men det kan också vara för att ge till en eller flera spelare under tiden vi använder produkten (äventyret, regelboken, bakgrundsbeskrivningen, ...).
Om det står tydligt när jag köper den att jag inte kan använda den fritt minskar mitt intresse markant, om det inte framgår förrän jag har betalt dyra pengar blir jag arg.
 
Top