EPILOG
En Varg bland grisar.
Dranvelte. Tidig vår.
Ett svart långskepp glider fram ur dimman. Årorna sträcker sig bort från båtens kropp drypandes av vatten. Från havet närmar sig farkosten den karga steniga kusten. Jorden ligger stilla. Ett litet sällskap vadar i land. Högt upp i ett träd sitter en vit korp och betraktar de som anländer. -Ännu fler stormländare, tänker den. De är nästan vildfolk, utan någon som helst respekt för de uråldriga kulturerna. Men där är hon, tytteräni (dotter min). Jag har sett det här framför mig i drömmarna jag fått av skogens stora ande. Har även sett den som går bredvid, bärandes min gamla mantel som jag gav till Drottning Frodine, ”Garmgubben”. Sedan är det barnet som fångar korpens intresse. Inlindad i ett litet knyte. Lepohang slås plötsligt av känslan att runt detta barn kommer allt viktigt i framtiden att utspela sig. Skälvande lyfter den vita fågeln från sin gren. Jag måste ta mig till rotbädden och meditera. Skogen måste ge mig insikt i vad som bör göras! Jag som vigt mitt liv åt att värna skogen känner nu att min plats är där hon är. Det är så här vandrare måste känna inför huldran då de förlorar makten över sina liv. Allt inom mig drar mig mot barnet. Jag vill det här! Ett rött öga betraktar från stranden korpens flykt. Här är vi alltså nu, i det som kallas för landet i vildmarken. Och landet är vaket.
Så har den långa sviten om Den svarta solen nått sitt slut. Det som en gång tog sin början i Vildhierta avslutades också i Vildhierta. Kvar finns dock många ouppnystade trådar och en oviss framtid. I mjödhallar i Mittland sjungs sången om Moira och Brandw. Om deras strid med Kaan, Bulturernas härförare och hur de slutligen, i en strid där Amuren dödade tusen fiender, fick sin hämnd och sände honom hela vägen till Helgaardh för att aldrig mer se dagens ljus. Från Mittlands slätter rider nya hjältar in till Dranvelte för att söka lyckan. Det stora (Mittländska) äventyret ligger där och väntar på dig.
Vad Kvaler Tämjaren säger:
Tecknen är tydliga. Det som kallats för Oskopnir har nu kollapsat bortom all kontroll. Den svarta solen kommer aldrig att nå sin allsmäktiga plats på himmelen, ens bland stjärnorna. Livisikas förvandling har gått om intet tack vare namnlösa hjältar. Hatet har frigjorts från Livisikas järngrepp och världen har med nöd och näppe undgått sin undergång, till priset av att hela Trudvang blivit en lite mörkare plats. Levande varelser har blivit lite aggressivare, nätterna har blivit lite längre, mörkret har blivit lite svartare. Men det är kanske ett pris som är värt att betala, när man ser till alternativet. Livisika är inte längre Den svarta solen och hennes krafter har nedbragts till en vanlig gudinnas, och hon har fängslats i en liten flickas människokropp, alltmedan svärdet Unskymnir - det enda vapen som skulle kunna frigöra henne från denna form - ligger för evigt tillintetgjort, bortom det vilda hjärtats drömmar. Fylld av förbittring har Livisika svurit på att hämnas sina vedersakare; några vanliga dödliga som frivilligt har förverkat sina öden och gått gudarnas ärenden för att krossa den dröm som levt sedan begynnelsen. När tiden är mogen kommer hon att kräva in deras gäld.
Vad Jorn Entloft säger:
Vildhierta har tro det eller ej blivit mörkare. Från Trollmarks torn kan man se den och dess uråldriga vildhet breda ut sig över landskapet likt en mur mot allt mänskligt. Det verkar som att de infekterade delarna breder ut sig och vi har noterat ökad förflyttning av bastjurs från Trollbergen ner i skogen. Om man ska tro Varg så finns det risk för att Vildhierta fått smak för mörker och hat på samma sätt som den en gång fick smak för draken Elmtungas blod. Den verkar nu ha blivit en om möjligt ännu dystrare plats.
Dranvelte blev till en början lämnat åt sitt öde. Det hade blossat upp krig på så många platser i Väst och dött så många i Vastermark att man inte längre hann med att begrava dem en och en. Självaste Ovus hade kallat hem alla sina krigare för att rädda de norra länderna undan den värsta plundringen. Det skulle dock ta flera år innan de tog sig hela vägen tillbaka. Dranvelte hade drabbats av sin beskärda del av kriget. Därtill kom sjukdomarna och sopade undan många av dem som överlevt den första anfallsvågen från bulturerna. Enda anledningen till att Dranvelte fortfarande existerade var för att rikskonungen Lygvard den Store hade allierat sig med Pater. Sju långa år av krig har decimerat befolkningen och krossat framtidstron. Många i landet lever för dagen och några långsiktiga lösningar på problemen har inte funnits. Förräns nu! Grisväldet är dock fortsatt splittrat av inbördeskrig och de innan näst intill självständiga smårikena som fram tills nu hållits samman av Gabd och den nya religionen, Nidendomen, är oerhört svaga. I hamnstaden Runebelt och de av stormländarna kontrollerade kusterna kan ingen längre stoppa att det blotas till Storme. Nidendomen har lämnat landet med sina gavlianer och sin magistrat och kotpelare (rådet). Tiondet till bönestugorna har upphört. Det rimliga är väl att nästa blodståg åter går mot Dranvelte för att ytterligare en gång och kanske för evigt binda landet till Väst?
Armilde söker sin rättmätiga plats på tronen och en efterlängtad fred och ett lugn kan förhoppningsvis lägga sig över landet. Friare vallfärdar från världens alla hörn eller nåja, från delar av Mittland iallafall och kanske även någon från Osthem. Pater och Stormländarna vet vem dom skulle vilja ha vid hennes sida men det sägs att hon (och den vitsjuke alfen) har andra planer för grisväldet. Blir det månne en alfprins för att stärka banden till den gamla vägen? Det självklara valet är väl annars landets störste hjälte och främste svärdsman Fridigern av Hildeprand, brorson till Hanagild av Hedengrift eller har han fortfarande bara sitt eget äventyrande för ögonen? Eller blir det Sköldjarlen av Trollmark som har ett så gott öga till Konungamön, hon som en gång sägs ha räddat hans liv? Det återstår att se vem som vinner hennes hjärta. Armilde som på mödernet är släkt med den Culhianska konungaätten i Majnjord, har sin morbror spjutgoden Lughlr Liendormshugge (som sägs ha dräpt mer än tjugo lindormar med sitt svärd) i Baldrsviik. Spjutgoden är dock gammal och utan arvinge. Kommer han ändå orka hjälpa sin systerdotter, det är frågan?
Det ryktas att Storkonungen av Mittland, Aothwein Culhian, planerar att låta sin son Pwyld bli nästa Spjutgode i Baldrsviik. Många är det dock av ostronernas ätter som girigt blickar mot Gastramarks huvudsäte. Sista ordet i frågan är och förblir osagt.
Vad ostronernas Bruider säger:
Armilde och hennes dotter är en gåva från flowrorna. Hon är räddningen för vårt folk och för vår tro. Hon kommer att leda oss in i en ny tidsålder! Varg är en mittländsk Hellawes som utbildar Armilde i vitner. Och den vitsjuke alfen Lepohang verkar vilja stärka banden mellan sitt folk och människor i Mittland. Det viskas även om att han är Armildes sanna fader. Det ryktas att stormländarna blotar människor, i synnerhet nidendomstroende. Det ryktas även att Armilde kan läsa tankar. Det sägs att Storme en gång försökt dränka henne för att bryta den ödestråd Den svarta solen spunnit åt henne och att hon därför är avogt inställd till gerbanis och stormländerna.
Vad Pater, stormländarna och Wulfrklanen säger:
Varg ringbrytaren är vår man i Ildebad. Vi nöjer oss inte förrän tusen långskepp anlänt till Dranveltes kust. Landet ska besättas och borgar skall byggas för att kontrollera området. Vi släpper aldrig landet vi räddat från bulturernas härjningar.
Vad stormehansan säger:
Handel är krig med andra medel, och handeln flödar i krigets spår. Vi flyttar fram våra positioner med våra knarrar, den ena efter den andra. Vi handlar både med bulturer och tryneveldet. Endast gudarna vet med säkerhet vad som är rätt. Den starkes rätt.
Vad Armilde säger:
Att Gadb och nidendomen lämnade när nöden var som störst är ett svek jag inte kan låta passera obemärkt. Blodspakten till stormländarna räddade mitt och min dotters liv samt även världen om man får tro gamle Varg. Han är en god rådgivare och läromästare men det är som att han inte lyssnar på vad jag och far har för framtidsplaner för landet. Ibland tror jag även att han överdriver sin skröplighet och ålder för att vinna sympati. Det sägs att han utmanade wulfrklanens ledare på holmgång och slet honom i stycken med sina bara händer…
Det ryktas att drottningens hellawes bär en gambatein med en flisa från draken Nifelfangs tand och att besten en dag kommer att återvända för att hämnas. Nej säger andra, han har byggt en stormharja (nyckelharpa) av en yggdrases gren som förtrollar alla omkring sig. Nej säger ytterligare andra, stormharjan lockar till blodlust då det en gång har varit ett korrumperat träd, en blotrase. Han är Varg, dödssångaren, ibland i sällskap av en stor vit varg, Stormes varg, valkyrjan Woglinde.
Vad Bulturerna säger:
Vår härförare må vara död och vi har återvänt till skogarna och till kärnan av vårt en gång så stora hemland. Men vi kommer aldrig att ge upp. Vi lever för kriget och vi är Trudvangs främsta krigare. Vi äter våra fiender och fallna. En ny gryning skall föda en blodröd sol då vi återigen skall samlas och släppa lös den svarta horden över slätterna.
Vad de ljusa alferna säger:
Stjärnornas glans är sannerligen långt borta och vi prövas ständigt av gudarna som lämnat oss. Varg är en häxkarl som gjort sig en gambatein av en gren från en blotrase. Vem med goda intentioner skulle ens röra något så naturvidrigt som en förvriden, korrumperad yggdrase? Han är även bärare av en ring, Morkheima som inget gott någonsin kommit ur, samt en dolk från dödsriket som måste återbördas för att återställa ordningen i Trudvang. Varg är en skuggvandrare som balanserar på gränsen till det ondskefulla. Man gör bäst i att hålla sig borta från honom! Det är en stor olycka att hans öde är knutet till Armilde och barnet.
Vad Bodvildur säger:
Att ha förlorat Unskymnir värker som ett evigt sår i sidan. Någon måste få betala. Kaan är min knähund nu alltsedan Nifelfang flytt in bland skuggorna och försvunnit. Han kommer att få kräla i stoftet under resten av sin tid. Att besöka Trudvang var angenämt. Det är en speciell plats. Nästa gång jag tar Likstormen dit kommer jag för att stanna!
Det ryktas att Nifelfang ruvar på storslagna drömmar om sin återkomst, märkbart upprymd över att ha givits livet åter. Ty i det uråldriga drakhjärtat har det åter väckts en hunger som aldrig går att stilla. Han drömmer om den plats som människorna kallar Thoorkaal, men som Nifelfang kallar Nifelland.
Vad Valkosva säger:
Jag funderar på att acceptera Vargs förslag om att vara flickebarnets piga hädanefter. Trots att jag har viktiga spörsmål för mig så är detta en chans som kanske aldrig kommer igen, på livstider. Det kan bli mitt sätt att påverka framtiden i en ljusare riktning. Det skulle sannerligen behövas.