Traveller tips?!

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Kom och tänka på den här tråden när jag läste Traveller här om dagen och en av mina favoritpassager i spelet, kanske en av mina favoritpassager i något spel öht och det är oerhört fascinerande att Traveller sen helt frångår detta till en modell av rymdräls och metaplot osv. Men anledningen är perspektivet att det är svårt att överleva på lite hederligt slit och handel, vilket spelet själv bekräftar:

The players themselves have a burden almost equal to that of the referee: they must move, act, travel in search of their own goals. The typical methods used in life by 20th century Terrans (thrift, dedication, and hard work) do not work in Traveller; instead, travellers must boldly plan and execute daring schemes for the acquisition of wealth and power. (Från Book3, sid 48. Jag som strykt under)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Kom och tänka på den här tråden när jag läste Traveller här om dagen och en av mina favoritpassager i spelet, kanske en av mina favoritpassager i något spel öht och det är oerhört fascinerande att Traveller sen helt frångår detta till en modell av rymdräls och metaplot osv. Men anledningen är perspektivet att det är svårt att överleva på lite hederligt slit och handel, vilket spelet själv bekräftar:
Det här kanske en av de stora skillnaderna mellan de äldsta spelen och traddspel: att spelarna fick sätta sina egna mål (Istället för att gissa SLs plan). Nån smart person sa om gammelDnD att förvisso gör xp för guld att alla spelare och rollfigurer vill hitta guld, men det säger ingenting om vad man ska göra med guldet. Det får spelarna själva bestämma, och de besluten kommer att ha en stor påverkan på kampanjen när rollfigurerna kommer upp lite i nivå.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
CT är mer "batteries not included" och det kanske är bra att vara medveten om ifall man köper det.
Haha, hundra procent medhåll! Inser också att en sak som inte riktigt går fram här är min reflexmässiga pepp på CT just här har en anledning som inte enbart är att jag själv gillar den utgåvan skarpt, utan att jag faktiskt hade skickat en dubblett av The Traveller Book jag hade till Nässe någon vecka innan. Hade kanske kunnat tydliggöra det perspektivet endel. :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Det här kanske en av de stora skillnaderna mellan de äldsta spelen och traddspel: att spelarna fick sätta sina egna mål (Istället för att gissa SLs plan). Nån smart person sa om gammelDnD att förvisso gör spelet att alla spelare och rollfigurer vill hitta guld, men det säger ingenting om vad man ska göra med guldet. Det får spelarna själva bestämma, och de besluten kommer att ha en stor påverkan på kampanjen när rollfigurerna kommer upp lite i nivå.
Helt klart ligger det något i det, för att inte tala om att välja bort guld för något annat. Vi måste rädda x skit i den där dungen vi fick tips om... x måste räddas!!! Själv tänker jag att det mer är kanske en affärsmodell som växer fram mer än en viss typ av spel. Just mer styrda äventyr, färdiga kampanjer, metaplots osv. Någon slags garanti för att en viss progression sker i berättandet för att kunna ge ut nästa äventyr i serien osv.

Men sådana här perspektiv tydliggör ju ex. Travellers extrema tryckande på encounters, varje dag, slå för att se om lagens långa arm bryr sig om er, varje dag slå för ett slumpmöte, varje dag i vildmarken, slå om ni träffar något djurliv... herregud, att spela ett lite mer strukturerat äventyr med ett mål i ett sådant läge skulle få mig att bränna ut mig om jag ville att äventyret på något vis skulle kunna spelas igenom utan att totalt spåra ur till något helt annat. Men om en tänker "vi ska råna en bank, vad finns det för banker i stan?" och så börjar karaktärerna reka för det och helt plötsligt spelar ju de där slagen roll... det blir som allt.
 
Last edited:
Top