Traveller tips?!

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Appropå forumposten länkad ovan.

En person som gör en stor affär av "may" som ordval är en person som behöver uppdatera sig på speldesign från 2000-talet. Numera köper vi inte spel som säger att vi ska hitta på lite själv, för då kunde vi skippat att köpa spelet där någon skrev hur de designat ett spel för att fungera. Sorry, I call bullshit.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Appropå forumposten länkad ovan.

En person som gör en stor affär av "may" som ordval är en person som behöver uppdatera sig på speldesign från 2000-talet. Numera köper vi inte spel som säger att vi ska hitta på lite själv, för då kunde vi skippat att köpa spelet där någon skrev hur de designat ett spel för att fungera. Sorry, I call bullshit.
Fattar inte vad du menar, orkar du förklara?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Appropå forumposten länkad ovan. ... Sorry, I call bullshit.
Jag tror din kritik passerar lite förbi de som den riktas mot då hela poängen med den analysen från forumposten är just att tidiga traveller är skrivet precis så. Det är vagt. Det är inte säkert att du får nyttja något. Du gör ingen skillcheck. Du kastar tärningarna och färdigheter kan kanske inverka eller kanse inte. En behöver sen inte gilla det. Det är ju en smaksak. Argumentationen är att det görs en distinktion mellan ett throw/savingthrow och ett skillcheck. I Classic Traveller pekar dessa poster mot att vi tittar på situationen, hur är din karaktär positionerad i situationen för att utföra det som sker, vilka färdigheter har din karaktär, vilka stats har din karaktär, någon speciell utrustning? Vilka av dessa delar ska översättas till en bonus på tärningsslaget? Det är helt upp till spelledaren. Det finns riktlinjer i reglerna, men i slutändan blir bedömningen vad en SL tycker är rimligt här. Så säg att jag försöker hitta en person i en stad, säg att jag beskriver hur jag smyger runt rymdhamnen och söker efter denna, spelledaren undrar om jag har något jag tycker skall påverka här, och jag har streetwise 1. Detta kanske ger mig ett 2d6+1 rakt mot 8 som svårighetsgrad. Men, säg att det här är staden jag växte upp i? Kanske ger det 2 per rank i streetwise. Så +2. Kanske bryr jag mig inte alls om någon hör mig och jag smyger inte alls. Jag deklarerar högt vem jag söker och vem jag är. Kanske ger detta ytterligare +1? Kanske inte. Kanske höjer SL istället svårighetsgraden för den jag söker vill inte bli hittad. Allt faller tillbaka på en bedömning spelledaren gör och vad som påverkar slager utifrån hur jag beskriver att jag gör saker eller på vilket sätt jag skapar en setup för den här situationen.

Det här hör ju sen också ihop med argumentationen att tidiga Traveller ofta spelades annorlunda än senare. Där vi tidigare har väldigt lösa bakgrundfakta och situationer utan någon slags struktur egentligen har vi istället senare skrivna scenarion med en tydlig struktur och riktning och inskrivna förslag på vad som måste testas och osv. Läser en ett tidigt scenario som ex. The Kinunir så kan en tydligt se hur det finns verkligen inget alls i form av ett "äventyr" utan iställer länkar det extremt väl samman med Travellers slumpmötestabeller och rykten. Du kan få i uppdrag att hitta ett skepp av kinunir-klass, du kan höra rykten om dem, osv. Men det sker inte i ett styrt äventyr utan The Kinunir är bara "det här har hänt" och "såhär ser ett sådant här skepp ut" och "här är lite rykten".

Sen, eftersom den tråden och hela den forumdelen bara rör Classic Traveller, ett spel som gavs ut typ 77-83, så vet inte om modern speldesign är som fokuset för just de diskussionerna. :) Så vill en spela modernare spel kör! Inget av det här är ju en kritik mot senare Traveller, T5 eller Mongoose eller Ceepheus Engine, eller något annat rymdspel med PbtA eller Year Zero engine eller något annat. Snarare är det bara ett sätt att se på ett spel som gamla Traveller med antagandet att allt som finns skrivet i dem finns där av en anledning, att det som hänger ihop och är mer än löst sammanslängda regler. Något som jag tycker att exempelvis bloggen jag länkat till innan, Traveller Out of the Box, visar tydligt att så är fallet.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Fattar inte vad du menar, orkar du förklara?
Förlåt, det var ett omotiverat känsloutbrott från min sida, och som Christoffer mycket riktigt påpekar så går min kritik lite förbi målet, framförallt som det var en konversation i ett helt annat forum och ämnet var nåt helt annat.

Men, jag kan utveckla lite vad jag menade, eftersom du frågade, men vi kanske inte ska gå för långt ner i kaninhålet.

Om man ska jämföra Classic Traveller (CT) och Mongoose utgåva (MgT), så tycker jag man ska fokusera på de funktionella skillnaderna. En del utgåvor har t.ex. sagt att allt bränse går åt vid en jump, andra har en formel som säger hur mycket som går åt. Det ger ganska stor skillnad i spelupplevelsen om man alltid måste tanka mellan jump.

Att nu kontrastera skillnaderna mellan CT och MgT genom att säga att det är helt olika spel för att i det ena sägs det att en hög Dexterity "may give a bonus" och den andra säger att "Dex över värde X ger en bonus Y, och används såhär ..." tycker jag är rent skitsnack. Ja, det är ett tecken på en annan kultur, och rollspelen från 1970-talet hade oftare den första stilen. Men, är inte en dramatiskt annorlunda funktion. Att uppvärdera den förra för att det mer frihet och att se ner på den senare som en sorts "dummifiering" är en konservativ snobbism som är epidemisk i Travellerfandom, och den tycker jag bara är fånig.

Jag vill påstå att MgT är skrivet som det är för att man som konsument numera inte vill köpa ett spel för flera hundra som säger "hitta på lite själv". Varför ens köpa ett spel i det fallet? Ska du ägna dig åt konsumentinformation om skillnaderna mellan CT och MgT så fokusera på sådana saker som mitt exempel ovan som ger annorlunda spelupplevelser!

Äventyrsdesign är ett helt annat kapitel, och om Travelleräventyr som The Kinunir är bra eller dåligt är en helt egen konversation.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Att uppvärdera den förra för att det mer frihet och att se ner på den senare som en sorts "dummifiering" är en konservativ snobbism som är epidemisk i Travellerfandom, och den tycker jag bara är fånig.
Tycker det här är en snobbism som existerar i nästan alla former av rollspelsfandom. Det är ju däremot helt okej att ha preferenser. CT är ju väldigt selektivt med vad som får detaljerade regler och inte. MgT är mer konsekvent. Men det är okej att föredra det ena eller andra liksom.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
CT får ju mer och mer regler i samband med alla tilläggsmoduler. Vilket ledde till att nästa utgåva, Mega Traveller, fick mycket detaljer.

Samt att vissa av oss Frankensteinar ihop något från flera utgåvor. Jag har fortfarande aldrig spellett Traveller, men håller på att förbereda själv för att kunna spelleda det. MgT2 har flera saker jag gillar, men annat som jag rullar på ögonen åt. Så för egen del kommer det nog bli en MgT2+T4+MT+CT blandning (TNE, GT, HT, och T20 kommer nog inte ge så mycket inspiration när det kommer till mekaniken).
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,644
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Finns classic traveller att få tag på i nytryck eller måste man jaga andrahandsböcker? Jag har bara mongoose lilla bok och den är säkert helt ok, men jag känner mig ju mycket mer intresserad av originalet.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Finns classic traveller att få tag på i nytryck eller måste man jaga andrahandsböcker? Jag har bara mongoose lilla bok och den är säkert helt ok, men jag känner mig ju mycket mer intresserad av originalet.
Funkar print-on-demand? https://www.drivethrurpg.com/product/80192/CTTTBThe-Traveller-Book

Om man är ute efter böcker i PDF-format så rekommenderar jag att köpa CD-skivorna från FarFutureEnterprises (och missa inte 443 rabatten, dvs köp fyra betala för tre). https://www.farfuture.net/FFE-CDROMs.html
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Förlåt, det var ett omotiverat känsloutbrott från min sida, och som Christoffer mycket riktigt påpekar så går min kritik lite förbi målet, framförallt som det var en konversation i ett helt annat forum och ämnet var nåt helt annat.

Men, jag kan utveckla lite vad jag menade, eftersom du frågade, men vi kanske inte ska gå för långt ner i kaninhålet.

Om man ska jämföra Classic Traveller (CT) och Mongoose utgåva (MgT), så tycker jag man ska fokusera på de funktionella skillnaderna. En del utgåvor har t.ex. sagt att allt bränse går åt vid en jump, andra har en formel som säger hur mycket som går åt. Det ger ganska stor skillnad i spelupplevelsen om man alltid måste tanka mellan jump.

Att nu kontrastera skillnaderna mellan CT och MgT genom att säga att det är helt olika spel för att i det ena sägs det att en hög Dexterity "may give a bonus" och den andra säger att "Dex över värde X ger en bonus Y, och används såhär ..." tycker jag är rent skitsnack. Ja, det är ett tecken på en annan kultur, och rollspelen från 1970-talet hade oftare den första stilen. Men, är inte en dramatiskt annorlunda funktion. Att uppvärdera den förra för att det mer frihet och att se ner på den senare som en sorts "dummifiering" är en konservativ snobbism som är epidemisk i Travellerfandom, och den tycker jag bara är fånig.

Jag vill påstå att MgT är skrivet som det är för att man som konsument numera inte vill köpa ett spel för flera hundra som säger "hitta på lite själv". Varför ens köpa ett spel i det fallet? Ska du ägna dig åt konsumentinformation om skillnaderna mellan CT och MgT så fokusera på sådana saker som mitt exempel ovan som ger annorlunda spelupplevelser!

Äventyrsdesign är ett helt annat kapitel, och om Travelleräventyr som The Kinunir är bra eller dåligt är en helt egen konversation.
För mig är skillnaden på hur och varför vi slår tärning och vad det är som testas betydligt mer fundamental och påverkar min upplevelse betydligt mer än hur vi räknar bränsle. Är du intresserad av det finns ju den bloggen jag länkat till som lyfter fram fram detta på ett sätt som jag själv upplever snarare handlar om hur Travellers tidiga utgåvor stödjer vissa preferenser kring spelstil och sätt att hantera värld och scenarion än att de skulle vara "bättre". Därmed håller jag inte heller med om att äventyrsdesign är en helt egen konversation i detta utan en kan spåra hur ett spel spelats genom att se hur dess äventyr är designade. Jämför ex. tidiga äventyr (The Kinunir) för Traveller som i princip är öppna situationer med senare äventyr (The Traveller Adventure) som jag skulle vilja hävda är något annat, allt detta fortfarande inom ramen för CT dock. Och absolut, något som hyllas med CT och framförallt bloggen som jag nämnt är just att det är ett ramverk för den egna kreativa processen, att "hitta på mycket själv" är önskvärt och inte ett problem.

Om du inte upplever dessa skillnader är det väl inte heller ett stort problem? Jag gillar exempelvis Basic D&D av väldigt mycket samma anledningar som jag gillar Classic Traveller och närmar mig dem på ungefär liknande sätt, helt och fullt som en OSR sandbox. Att jag upplever att dessa synkar med dessa preferenser på ett väldigt fundamentalt sätt och att exempelvis d&d 5e inte gör det på samma sätt innebär inte att 5e är dåligt för någon annan.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Finns classic traveller att få tag på i nytryck eller måste man jaga andrahandsböcker? Jag har bara mongoose lilla bok och den är säkert helt ok, men jag känner mig ju mycket mer intresserad av originalet.
Just nu detta: https://bundleofholding.com/presents/LBB1-2020

Vill du ha i tryck så som sagt The Traveller Book som rekommenderades ovan från DTRPG.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,644
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Funkar print-on-demand? https://www.drivethrurpg.com/product/80192/CTTTBThe-Traveller-Book

Om man är ute efter böcker i PDF-format så rekommenderar jag att köpa CD-skivorna från FarFutureEnterprises (och missa inte 443 rabatten, dvs köp fyra betala för tre). https://www.farfuture.net/FFE-CDROMs.html
Tack! Det ser bra ut! :)

Förrsten, är det nån som kommer ihåg den där texten om vilken litteratur som inspirerade Traveller? Jag finner inte igen den, mitt bokmärke verkar gå till en död länk.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Förlåt, det var ett omotiverat känsloutbrott från min sida, och som Christoffer mycket riktigt påpekar så går min kritik lite förbi målet, framförallt som det var en konversation i ett helt annat forum och ämnet var nåt helt annat.

Men, jag kan utveckla lite vad jag menade, eftersom du frågade, men vi kanske inte ska gå för långt ner i kaninhålet.

Om man ska jämföra Classic Traveller (CT) och Mongoose utgåva (MgT), så tycker jag man ska fokusera på de funktionella skillnaderna. En del utgåvor har t.ex. sagt att allt bränse går åt vid en jump, andra har en formel som säger hur mycket som går åt. Det ger ganska stor skillnad i spelupplevelsen om man alltid måste tanka mellan jump.

Att nu kontrastera skillnaderna mellan CT och MgT genom att säga att det är helt olika spel för att i det ena sägs det att en hög Dexterity "may give a bonus" och den andra säger att "Dex över värde X ger en bonus Y, och används såhär ..." tycker jag är rent skitsnack. Ja, det är ett tecken på en annan kultur, och rollspelen från 1970-talet hade oftare den första stilen. Men, är inte en dramatiskt annorlunda funktion. Att uppvärdera den förra för att det mer frihet och att se ner på den senare som en sorts "dummifiering" är en konservativ snobbism som är epidemisk i Travellerfandom, och den tycker jag bara är fånig.

Jag vill påstå att MgT är skrivet som det är för att man som konsument numera inte vill köpa ett spel för flera hundra som säger "hitta på lite själv". Varför ens köpa ett spel i det fallet? Ska du ägna dig åt konsumentinformation om skillnaderna mellan CT och MgT så fokusera på sådana saker som mitt exempel ovan som ger annorlunda spelupplevelser!

Äventyrsdesign är ett helt annat kapitel, och om Travelleräventyr som The Kinunir är bra eller dåligt är en helt egen konversation.
Tack! Du behöver inte be om ursäkt, jag frågade för att jag inte förstod, inte för att jag hade en åsikt åt ena eller andra hållet :)
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,644
Location
Demokratiska Republiken Latveria

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Tack! Du behöver inte be om ursäkt, jag frågade för att jag inte förstod, inte för att jag hade en åsikt åt ena eller andra hållet :)
Äsch, jag kände att jag hade bara bombat tråden med orelevant och ounderbyggd negativitet, och eftersom du faktiskt frågade ville jag förklara mitt tankesätt. Uppskattas, och du får gärna tycka annorlunda! :)
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
För mig är skillnaden på hur och varför vi slår tärning och vad det är som testas betydligt mer fundamental och påverkar min upplevelse betydligt mer än hur vi räknar bränsle. Är du intresserad av det finns ju den bloggen jag länkat till som lyfter fram fram detta på ett sätt som jag själv upplever snarare handlar om hur Travellers tidiga utgåvor stödjer vissa preferenser kring spelstil och sätt att hantera värld och scenarion än att de skulle vara "bättre". Därmed håller jag inte heller med om att äventyrsdesign är en helt egen konversation i detta utan en kan spåra hur ett spel spelats genom att se hur dess äventyr är designade. Jämför ex. tidiga äventyr (The Kinunir) för Traveller som i princip är öppna situationer med senare äventyr (The Traveller Adventure) som jag skulle vilja hävda är något annat, allt detta fortfarande inom ramen för CT dock. Och absolut, något som hyllas med CT och framförallt bloggen som jag nämnt är just att det är ett ramverk för den egna kreativa processen, att "hitta på mycket själv" är önskvärt och inte ett problem.

Om du inte upplever dessa skillnader är det väl inte heller ett stort problem? Jag gillar exempelvis Basic D&D av väldigt mycket samma anledningar som jag gillar Classic Traveller och närmar mig dem på ungefär liknande sätt, helt och fullt som en OSR sandbox. Att jag upplever att dessa synkar med dessa preferenser på ett väldigt fundamentalt sätt och att exempelvis d&d 5e inte gör det på samma sätt innebär inte att 5e är dåligt för någon annan.
Jag tror det är nåt med mitt försök till förtydligande som uppenbarligen inte går fram, men om Nässe känner sig mer på det klara med vad jag hade känslor bakom mitt inlägg så får det duga. CT är ett annorlunda spel än MgT, definitivt. Men, jag känner att det är ett kaninhål som borde grävas i en egen tråd att reda ut hur eller varför och vad som är bättre, om det ens ska grävas i. Jag är tveksam till värdet av en sådan konversation, eftersom det nog mest handlar om smak. CT är mer "batteries not included" och det kanske är bra att vara medveten om ifall man köper det.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Space Viking figurerar i bakgrunden också, den går att ladda ner gratis från Gutenberg bland annat, och det finns en gratis ljudboksversion någonstans därute om man letar också.
 
Top