Traveller tips?!

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har börjat fundera på om jag vill spelleda en sandlåda-kampanj i Traveller, mest för att det vore att ge sig ut i helt främmande vatten, vilket är spännande och lärorikt. Versionen jag ska få låna är Classic Traveller. Till saken hör att jag i stort sett aldrig spelat eller spellett något sf i rymden. (Hmm kanske om man räknar vår Khelataar 5 -Andra Imperiet kampanj). Jag är helt lost i rymden. Till det hör att jag är väldigt oerfaren i att spelleda (och spela) sandlådor (om man inte räknar Apocalypse world, som jag spelat en miljard gånger). Har en vag aning hur man gör, faktioner, tabeller.

Så varför då detta? Jo, jag lockas faktiskt av icke-weird, icke-magisk upplevande och utforskande av ett område som skapas i spel. En riktig långkörare. Och så tänker jag att om jag börjar gilla rymd har jag en helt ny värld att upptäcka. Samma sak med att spela sandlåda

Ett av mina problem är tidsåtgång mellan sessionerna. Det får helt enkelt inte ta så mycket tid att SL-förbereda. Det går inte. Tid utspritt med korta förberedelser mellan spelpass funkar men inga ”sitt ner i tre dagar och skriv en egen setting/ kampanj”.

Ett annat problem som väl egentligen kommer först när jag läst boken (böckerna?) och vi spikat att det ska spelas är ju HUR man förbereder och lägger upp det som SL. Alla tips är välkomna! Även, spela det här istället... :)
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Jag har inga direkta tips men är intresserad av vad du kommer fram till.

Jag tror många skulle rekommendera Stars Without Number istället för Traveller, men personligen lockar Traveller mer. Mest för lifepaths och att det är originalet men även lite på grund av 2d6 istället för d20 måste jag erkänna.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Det enklaste upplägget är det som starkt hintas i böckerna. Att man har ett handelsskepp och massor av skulder, kuskar runt och försöker bedriva handel mellan planeter - och blir tvingad att ta andra, mer eller mindre lagliga uppdrag för att gå runt.

Med andra ord: Firefly.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Mitt tips är att börja litet. Slå fram en enda subsektor med Classic Traveller. Använd inte någon färdig setting. Följ de delar som det som hintas om i reglerna som Travellers grund: det tar tid att färdas mellan planter och all kommunikation är begränsad till denna hastighet. Galaxen är kontrolleras av ett imperie i förfall, och placera allt i någon utkant av detta imperie så kan du dra in adelsfamiljer, företag, andra fraktioner rakt in i smeten.

Sen, när du slagit fram subsektorn, kolla genom vilka planeter som verkar sticka ut. Vilka ha sjukt hög techlevel? Vilka har gigantisk population? Vilka ha rymdstationer av hög kvalitet? Kolla in dessa lite extra och skriv ner ett par paragrafer per värld. Inget mer.

Skriv lite om vilka fraktioner du ser finns med här, typ ett gäng familjer som slåss om makten, vilka system de hör hemma i, vilka som är under någons kontroll. Vilka som är intressanta områden för konflikter.

Sen, be spelarna slå fram karaktärer. Håll lite koll på hur slagen går för framförallt survival, är det på håret att något går åt skogen? Vad kan det ha inneburit? Utveckla det lite och låt det inte bara bli ett "jag överlevde" utan om det handlar om att slå 4+ på 2t6 och du slår 4 så var du nära döden, berätta?! Håll tummarna att ingen får ett skepp. Eller rent av, säg åt dem att om någon får ett skepp är det beslagtaget och ni befinner er på någon planet av och så ger du dem ett gäng val. Skepp är koolt, men rätt bra att starta på en planet bara och dra runt där tills en som fått grepp om vilka en spelar. Menar, ta lite illegala uppdrag och samla pengar för att helt plötsligt vara efterlysta, vad gör ni? Sno ett skepp? Eller betala någon för att smuggla en ut?

Sen bara att följa reglerna för slumpmöten och uppdragsökande + omkostnader + eventuella egna små saker du hittar på. Antagligen kommer spelarna vilja få igen sitt skepp eller skaffa sig imperiekrediter nog att dra från planeten, eller så kommer de försöka sno ett skepp, eller så hänger de bara ut och väntar in ett lämpligt uppdrag som kanske kräver ett skepp. Sen spelled och förbered precis som i Apocalypse World med hot och klockor, om adelsfamilj x kommer vilja invadera planeter spelarna är på, hur lång tid behöver de för att förberereda det? Väntar de in något speciellt? Om inte, sätt bara ett target number på 2t6 och testa det inför varje spelmöte, eller varje in-game vecka, eller vad som är rimligt. Vid 8+ så är de redo för att invadera och hinta om future badness genom att spelarna kan få ramla över spioner eller spår efter dem på planeten eller liknande. Skulle säga att det bara är att spela det på samma sätt som AW nästan men kanske stryka under detta med att vara en neutral referator. Att inte bry dig om utifall slumptabellen säger att de möter 10 legosoldater och mötestabellen säger att de är fientligt inställda. Då är det den vägen historien gick. Eller om de drar ut i djungeln och träffar på det där femton tons monstret som det ryktas om, ja då är det ju så det skedde. Men fortfarande play to find out och kanske överlever de? Kanske inte?

Mellan spelmötena kan en ju utveckla någon fraktion, rita upp en stadskarta över ökenstaden du vet att spelarna ämnar undersöka och försöka förstå sig på, kanske behöver du en slumptabell och så får du feeling ritar du den där bunkern där också, eller så skissar du upp en situation som spelarna mycket väl kan tänkas bli indragen i genom att typ dra in karaktärer de träffat tidigare genom slumptabellerna in i små nät av konflikter med andra fraktioner på planeten osv. En tidigare uppdragsgivare är nu saknad? Er tidigare affärskontakt för att köpa loss tobaksplantor från odlingarna vet helt plötsligt inte vilka ni är och handlar inte med sådant avskum som er? Vafan har hänt? osv.

För regler så Classic Traveller i form av de tre små svarta böckerna, eller The Traveller Book, eller Starter Edition är allt som behövs. Men skulle säga att rymdskeppsstrid från Starter edition är att föredra framför det andra lite smått trötta.

Den här posten är guld för detta: https://batintheattic.blogspot.com/2009/04/how-to-make-traveller-sandbox.html

Och Traveller Out of the Box har massa guld kring Classic Traveller: https://talestoastound.wordpress.com/traveller-out-of-the-box/

Bra generatorer för karaktärer och animal encounters här men rekommenderar nog att slå fram för hand inledningsvis för att se hur allt hänger samman: https://signalgk.zhodani.space

Här bra generator för subsektorer och sektorer: https://campaignwiki.org/traveller/edit?mpts=1
 
Last edited:

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Det enklaste upplägget är det som starkt hintas i böckerna. Att man har ett handelsskepp och massor av skulder, kuskar runt och försöker bedriva handel mellan planeter - och blir tvingad att ta andra, mer eller mindre lagliga uppdrag för att gå runt.

Med andra ord: Firefly.
Håller med helt. Har spelat flera kampanjer i Firefly-stil (dock inte till just Traveller) och det blir nästan automatiskt jättebra.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Traveller Out of the box har så otroligt många bra artiklar, men ska jag lyfta ur två inlägg så är det nog dessa två som bägge behandlar alla de olika tabeller för möten som finns i Traveller och kan framstå som något överdrivet men blir väldigt centralt när en tittar på CT ute ett OSR-perspektiv. Rekommenderar egentligen att läsa den bloggen från första inlägget till sista, otroligt många guldkorn. Men dessa två är lite extra fina:



Edit: även denna och efterföljande delen kom jag på för att den öppnar upp Traveller på ett sätt som tydligt visar att Classic är något annat än vad som kommer senare.

 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Skall försöka summera lite tankar kring hela sandboxandet. Vilket spel du väljer tycker jag i slutänden är en ren preferenssak, och Classic Traveller är ju riktigt coolt överhuvudtaget.

Det jag kan tycka du behöver är:
  • Grupper. Rymdgurkorna. Reapers. Jönssonligan. Klingons. De får gärna vara lite extrema, typ som klanerna i Vampire. Det du gör är att du skapar klichéer som kan karaktärisera världen. Räcker att introducera en i taget när de stöts på. Spelarna kommer minnas dem.
  • Uppdragsgivare. Hon som köper androiddelar och säljer dem till militären (men det vet ju inte rollpersonerna). Han som faktiskt äger ert skepp och som ni måste göra vad han än seger. Hen som representerar en av grupperna, och ber rollpersonerna göra halvt obehagliga saker. Samma här--introducera en i taget.
  • Konflikter. Uppdragsgivare A vill inte köpa det stinkande godset ni handlat från rymdgurkorna. Ni får inte betalt, utan måste reda ut det på något annat sätt.
  • Platser, uppgifter, och hinder. Skjutsa det gifta paret till rymdstationen genom blockaden. Landa på planeten och hinn interagera med målet innan den extremt aktiva stjärnans solstorm börjar bombardera den och ni blir fast till dess cykeln är över om ett halvår.
  • Konsekvenser. Eftersom ni gasade på för att komma undan bakhållet så har er motor pajat, börjat läcka bränsle, eller dylikt. När ni sa nej till uppdragsgivaren så kommer hen nu inte längre ge er några uppdrag, förrän ni utför en rejäl gentjänst.
Det handlar så väldigt mycket om att ha intressanta personer att interagera med, som kan vara återkommande. Lite som hur gruppen i Firefly har dåliga minnen av Patience, men tvingas åka dit och förhandla i alla fall, för att alls få någon cash. Att nå såpass långt i en kampanj är guld värt. När spelarna själva tvingas inse en sån sak är det underbart. De blir till slut de drivande deltagarna.

En sak jag tycker är viktigt är att det är okej att saker inte går så fort. Det är rentav bra. Saker behöver tid att "sjunka in" och bygga upp konsekvenser. Spelarna behöver tid att lära sig hur världen fungerar, var gränserna går, och vilka de gillar eller ogillar.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Jag har försökt spela Traveller några gånger, starkt inspirerad av standardupplägget som nämnts här i tråden, lite Firefly. Mitt problem har dock varit att reglerna är riggade så att man inte ekonomiskt kan klara betalningarna bara genom trading. I mina försök blev det därför väldigt mycket vända på slantarna, "bean counting" och helt enkelt "Excel i rymden" vilket gjorde de flesta spelarna så uttråkade att de bara ville dö.

Jag vet inte hur man undviker den situationen, men vill nämna att risken finns, och lyssnar gärna om erfarna Traveller spelare har feedback på det.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har försökt spela Traveller några gånger, starkt inspirerad av standardupplägget som nämnts här i tråden, lite Firefly. Mitt problem har dock varit att reglerna är riggade så att man inte ekonomiskt kan klara betalningarna bara genom trading. I mina försök blev det därför väldigt mycket vända på slantarna, "bean counting" och helt enkelt "Excel i rymden" vilket gjorde de flesta spelarna så uttråkade att de bara ville dö.

Jag vet inte hur man undviker den situationen, men vill nämna att risken finns, och lyssnar gärna om erfarna Traveller spelare har feedback på det.
Oj, ja det låter riktigt tråkigt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag har försökt spela Traveller några gånger, starkt inspirerad av standardupplägget som nämnts här i tråden, lite Firefly. Mitt problem har dock varit att reglerna är riggade så att man inte ekonomiskt kan klara betalningarna bara genom trading. I mina försök blev det därför väldigt mycket vända på slantarna, "bean counting" och helt enkelt "Excel i rymden" vilket gjorde de flesta spelarna så uttråkade att de bara ville dö.

Jag vet inte hur man undviker den situationen, men vill nämna att risken finns, och lyssnar gärna om erfarna Traveller spelare har feedback på det.
Poängen är att ekonomin inte skall bära sig, så man får en anledning att äventyra för att hålla sitt bolag under armarna. :-D
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag har försökt spela Traveller några gånger, starkt inspirerad av standardupplägget som nämnts här i tråden, lite Firefly. Mitt problem har dock varit att reglerna är riggade så att man inte ekonomiskt kan klara betalningarna bara genom trading. I mina försök blev det därför väldigt mycket vända på slantarna, "bean counting" och helt enkelt "Excel i rymden" vilket gjorde de flesta spelarna så uttråkade att de bara ville dö.

Jag vet inte hur man undviker den situationen, men vill nämna att risken finns, och lyssnar gärna om erfarna Traveller spelare har feedback på det.
Bloggen som länkades ovan påpekar bland annat att om man använder originalreglerna och försöker leva bara på cargo och passengers, så går det inte. Man måste bedriva spekulationshandel också. Och eventuellt göra extra uppdrag. Själva syftet är att spelarna skall tvingas ut i farliga situationer, inte sitta tryggt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Själva syftet är att spelarna skall tvingas ut i farliga situationer, inte sitta tryggt.
Det här upptäckte mina spelare direkt när vi försökte spela Traveller senast (Mongoose 1st ed tror jag). De började genast försöka wheela och deala och få ut mer credits från varje uppdrag än vad uppdragsgivaren betalade.

På sätt och vis finns ju risken att det blir som att spela Western med tonåringar, där allt slutar med bankrån förr eller senare. ;)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Jag tror också att en ska titta på de förlagor som finns rent litterärt och sen ifrågasätta bilden av att spelet uppmuntrar till att äga sitt eget skepp som en självklar punkt att starta från. Visst det finns möjlighet till det. Men läser en exempelvis Dumarest of Terra som i princip mappar över allt som finns i Traveller rakt av så tror jag inte det finns en enda bok där Dumarest faktiskt äger ett skepp. Istället samlas det pengar eller att betala High passage iväg från planeter och ibland jagas det pengar för att fler än han själv ska komma bort och iväg, ibland kanske det tvingas till att köpa en Low passage rent utav.

Men som tidigare påpekats, kostnaden att äga ett skepp eller pengar att köpa ett skepp är ju drivkraften som tvingar dem att utföra uppdrag, sälja och köpa saker som kanske inte är helt lagliga osv. Och för den delen hoppa över saker som att köpa finbränsle framför att bara fylla på skeppet med fulbränsle direkt från någon gasjätte som sen ökar risken för att saker får fel, eller samla pengar att utföra den där reparationen som skeppsdatorn sa till om för ett halvår sen...

Dumarest är över huvud taget fantastiskt underhållande läsning i sig självt, men är en intresserad av gamla Traveller än mer så. Så lätt att se hur det utgör en enormt stor inspiration för Traveller. I princip kan en ta regelboken och checka av del för del när de dyker upp.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Traveller Out of the box har så otroligt många bra artiklar, men ska jag lyfta ur två inlägg så är det nog dessa två som bägge behandlar alla de olika tabeller för möten som finns i Traveller och kan framstå som något överdrivet men blir väldigt centralt när en tittar på CT ute ett OSR-perspektiv. Rekommenderar egentligen att läsa den bloggen från första inlägget till sista, otroligt många guldkorn. Men dessa två är lite extra fina:



Edit: även denna och efterföljande delen kom jag på för att den öppnar upp Traveller på ett sätt som tydligt visar att Classic är något annat än vad som kommer senare.

Riktigt intressanta blogg-poster. Tack!
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,522
Location
Göteborg
Om man inte vill lägga tid på att slå fram stjärnor och planetsystem brukar jag puffa för appen Sector. Den genererar en subsektor med ett knapptryck, inklusive handelsrutter och planeter. Den är både lättanvänd och ritar fina kartor.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Om man inte vill lägga tid på att slå fram stjärnor och planetsystem brukar jag puffa för appen Sector. Den genererar en subsektor med ett knapptryck, inklusive handelsrutter och planeter. Den är både lättanvänd och ritar fina kartor.
Vet du om det går att ställa in viken version av reglerna den jobbar mot? Såg smidig ut. Men antar det är Mongoose version som den använder eftersom det står om srd.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,522
Location
Göteborg
Vet du om det går att ställa in viken version av reglerna den jobbar mot? Såg smidig ut. Men antar det är Mongoose version som den använder eftersom det står om srd.
Nej, tyvärr. Men Andrew Rennard som utvecklar appen är sympatisk, du kan bara mejla honom.

Jag trodde att SRD:n var i stort sett identisk med Classic Traveller, trots att Mongoose släppte den?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Nej, tyvärr. Men Andrew Rennard som utvecklar appen är sympatisk, du kan bara mejla honom.

Jag trodde att SRD:n var i stort sett identisk med Classic Traveller, trots att Mongoose släppte den?
De är inte identiska utan har endel skillnader regelmässigt, vissa som kan uppfattas som detaljer och strömlinjeformade justeringar, andra som nog av vissa uppfattas som rätt omfattande skillnader i hur de spelas. Sen tror jag att beroende på vem du frågar kommer svaret vara "mindre detaljer" eller "omfattande och helt annat spel". :)

Men har faktiskt inte koll på världsgenereringen för Mongoose, kom på nu att vad jag funderade över nog är skillnaden mellan 77 års utgåva och 81 där communications routes kommer in som är det jag funderade om appen stödjer eller ej.

Denna post förtydligar endel av detta, från en av dem som då hävdar att det är stor skillnad på reglerna. http://www.travellerrpg.com/CotI/Discuss/showpost.php?p=561976&postcount=64
 
Last edited:

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Skulle kört på med första Traveller (letar själv efter den). Men använt föjande för inspiration:
Stars Without Number,
Printat ut bilderna på aliens från Odd Soot
Pamfletter etc från Mothership om du behöver ett övergivet rymdskepp etc.
Pdf:er är ett mail bort.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
På sätt och vis finns ju risken att det blir som att spela Western med tonåringar, där allt slutar med bankrån förr eller senare. ;)
Det är ingen risk. Det är en feature. :)

 
Top