Trailer för Book of Boba Fett

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Jag har alltid varit och är väl fortfarande en riktig Star Wars-nörd. Kan varenda rad dialog i original trilogin helt utantill och har sett allt som någonsin släppts. Både det som jag gillat och det som jag ogillat och min helt ovetenskapliga upplevelse är att Star Wars hysterin toppade med ”The Force Awakens” och alla leksaker och annat som kom den filmen och delvis med efterföljande två filmer i den sista trilogin. Jag minns innan jul då första filmen i sista trilogin släpptes, det fanns bara två slags leksaker i affärerna att köpa till jul och det var främst Star Wars och sekundärt Marvel.

Så extremt tycket jag inte att det varit under tidigare år. Sen, kolla listan på serier till Star Wars som är på gång, vet inte längre om jag ens har tid att se allt då det bara är 24h per dygn.
Så är det säkert, att det alltid varit hysteri kring Star Wars är ju en väldigt subjektiv uppfattning från min sida. Jag har tidigare varit väldigt passionerad kring Star Wars, men numera är det trevlig underhållning för mig, men inga mästerverk. (Menar INTE med detta att Star Wars är barnsligt eller att det skulle vara fel att tycka om filmerna mer än vad jag gör eller nåt sånt) Det är kanske det faktum att jag inte tycker att någon av filmerna är fullpoängare som det inte gör så mycket om nåt av det nya som släpps blir dåligt. Men fattar och respekterar till 100% om det inte är så för alla.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Liksom för Marvel finns det numera ett kanon-baserat ”expanded universe” även för Star Wars. Rent konkret innebär det att Disneys Star Wars-kanon inte bara omfattar filmer och tv-serier, utan också romaner och seriealbum (och möjligen även andra produkter). Jag tror inte att allt gammalt ingår, men en del. En konsekvens av detta är också att tv-serierna kan utspela sig var som helst på franchisens tidslinje. Men jag tror dock att det blir mest om de mest om de mest välkända epokerna, som flest redan har en relation till.

Som gammal rollspelare tycker jag att detta är särskilt intressant. Worldbuilding, som vi har sysslat med länge, har blivit viktigare för stora varumärken.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Jag hade verkligen tyckt exakt som du om jag inte avskytt den senaste trilogin som pesten. Tycker inte Star Wars universat är speciellt spännande efter den senaste trilogin. Men det är självklart en personlig och helt subjektiv åsikt och jag ogillar inte någon som älskar den senaste trilogin.
Ja, den senaste trilogin var nog en vattendelare för många. Jag tyckte Force Awakening var bra, no more no less. The Last Jedi var för mig bäst näst efter Empire, och Rise of Skywalker var bedrövlig, lika dålig som prequelsen. Men är man väldigt investerad i Star Wars och tycker hela nya trilogin är dålig fattar jag verkligen det känns surt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Liksom för Marvel finns det numera ett ”expanded universe” även för Star Wars.
Numera? Star Wars har haft ett expanded universe sedan lång tid tillbaka. Redan på 70-talet kom det till exempel seriealbum (oklart hyr mycket kanon de var dock) och på 90-talet den utmärkta Thrawn-trilogin. En i mitt tycke tråkig men på sätt och vis förståelig sak som Disney gjorde när de tog över varumärket var att skrota det gamla och börja om på ny kula. Därav att mycket högkvalitativt Star Wars-material numera har etiketten "legends".
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Numera? Star Wars har haft ett expanded universe sedan lång tid tillbaka.
Jag tror att det till och med är så att när Star Wars d6 kom, så sågs det som en "döende property" och var rätt billig för WEG. Sedan gjorde rollspelet den enorma bedriften att bygga upp galaxen från grunden igen, och var en central del av Star Wars återkomst.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Jag tror att det till och med är så att när Star Wars d6 kom, så sågs det som en "döende property" och var rätt billig för WEG. Sedan gjorde rollspelet den enorma bedriften att bygga upp galaxen från grunden igen, och var en central del av Star Wars återkomst.
Jag har också hört detta från olika håll vid olika tillfällen så det borde stämma. Mycket av det som WEG introducerade i supplement till spelet blev även en del av det då officiella Star Wars-universumet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Skillnaden är att dagens ”expanded universe” är kanon. Det tror jag inte att romanerna och seriealbumen var på 80-talet.
Måhända inte, jag har inte så bra koll på den perioden, men första Thrawn-boken som kom 1991 var absolut kanon och så vitt jag vet allt som kom därefter.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Skillnaden är att dagens ”expanded universe” är kanon. Det tror jag inte att romanerna och seriealbumen var på 80-talet.
Jag har för mig att allt sågs som kanon, och att det var en av anledningarna till varför man "sprängde allt" och skapade Star Wars Legends, och endast utvalda delar fick följa med som kanon.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag har för mig att allt sågs som kanon, och att det var en av anledningarna till varför man "sprängde allt" och skapade Star Wars Legends, och endast utvalda delar fick följa med som kanon.
Allt sågs väl inte som kanon av filmskaparna? Vad jag förstår var det bara de tidigare filmerna som var kanon. Jag tror inte att bifigurer från ett seriealbum dök upp i exempelvis Jedins återkomst. Har jag fel får ni gärna länka till pålitlig källa.

Min poäng är alltså att Star Wars ”expanded universe” (av kanon-produkter) snabbt har blivit betydligt större. Seriealbum och romaner är inte längre hoprafsade brevidprodukter, utan genomarbetat material som även skaparna av tv-serier och långfilmer behöver förhålla sig till. Det är, påstår jag, ett nytt sätt att tänka kring stora varumärken. Jag gissar att Disneys köp är förklaringen. Förmodligen har de särskilda pärmar där de kan slå upp olika lore-detaljer.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Här finns en utförlig redogörelse för första generationen expanded universe som startade redan 1977. Det innebär bland annat att Marvels Wars-serier från 1977-1986 var en del av det dåvarande expanded universe. Kul men också en smula överraskande att den serien, som bitvis är rätt så flummig, faktiskt sågs som kanon.

För den som inte orkar klicka på länken kommer här några godbitar:

Star Wars Legends, formerly known as the Expanded Universe (abbreviated EU), encompasses every one of the licensed and background stories of the Star Wars universe, outside of the original six Star Wars films produced by George Lucas and certain other material such as Star Wars: The Clone Wars, created before April 25, 2014. It is derived from and includes most official Star Wars books, comic books, video games, spin-off films, television series, toys, and other media created before that date. This material expands and continues the stories told in the films, taking place anywhere from over 36,000 years before The Phantom Menace to 136 years after Return of the Jedi.

A turning point was reached when West End Games began publishing the Star Wars roleplaying game in 1987. In order for players of the roleplaying game to create new adventures, West End Games needed to provide supplemental material describing the Star Wars universe in previously unknown detail and to make it self-consistent and coherent. As an example, the Aurebesh alphabet was originally a random piece of set dressing used in Return of the Jedi. Stephen Crane copied those symbols and turned them into a complete and workable alphabet which would later be used in the prequel trilogy. Developing and extrapolating from details like this in a consistent fashion turned West End Games' Star Wars products into a de facto reference library for other developers of the EU.

The Expanded Universe was intended to be a continuation, and an expansion, on the six Star Wars theatrical films produced by George Lucas from 1977 to 2005. All EU material, combined with that presented in the films, was meant to function as a complete story. However, in order to allow this story to function as a whole, it was kept in an order of continuity. Lucasfilm held this of such high importance that a team's sole job at Lucasfilm was maintaining continuity between Lucas's films and the EU, which was created by many other authors and artists, many times out of order, and with many different ideas. Lucas, while supporting the works of the EU, nevertheless told the stories he wished to in his films, which sometimes contradicted material previously seen in the EU. When asked in an interview his general opinion on the EU, he replied:

"I don't read that stuff. I haven't read any of the novels. I don't know anything about that world. That's a different world than my world. But I do try to keep it consistent. The way I do it now is they have a Star Wars Encyclopedia. So if I come up with a name or something else, I look it up and see if it has already been used. When I said [other people] could make their own Star Wars stories, we decided that, like Star Trek, we would have two universes: My universe and then this other one. They try to make their universe as consistent with mine as possible, but obviously they get enthusiastic and want to go off in other directions." ―George Lucas, from an interview in Starlog #337[src]
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Seriealbum och romaner är inte längre hoprafsade brevidprodukter, utan genomarbetat material som även skaparna av tv-serier och långfilmer behöver förhålla sig till.
Nu blir ju detta väldigt anekdotiskt, men när jag var grabb såg vi i alla fall inte seriealbum och romaner som ihophafsade bredvidprodukter, utan allt var canon för oss. Jag satt med mina olika seriealbum och försökte förtvivlat pussla ihop hur allt skulle passa in (vilket det såklart inte gjorde). Det kanske var just för att jag inte fattade att allt inte var canon som jag inte själv känner att Star Wars-hysterin nu är jättemycket värre än då? 🙂
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Min poäng är alltså att Star Wars ”expanded universe” (av kanon-produkter) snabbt har blivit betydligt större. Seriealbum och romaner är inte längre hoprafsade brevidprodukter, utan genomarbetat material som även skaparna av tv-serier och långfilmer behöver förhålla sig till. Det är, påstår jag, ett nytt sätt att tänka kring stora varumärken. Jag gissar att Disneys köp är förklaringen. Förmodligen har de särskilda pärmar där de kan slå upp olika lore-detaljer.
Jag upplever tvärt om att expanded universe blivit mindre med tanke på alla serier, romaner, spel och dylikt som nu klassas som legends. Däremot växer det nya expanded universe väldigt snabbt, så till den grad att jag inte ens försöker hänga med. Och som du kan läsa ovan är ett upplagsverk för Star Wars-universumet inget nytt. George Lucas pratade om det i Starlog #377 som enligt mina efterforskningar gavs ut i augusti 2005. Jag vill också påstå att mycket av det gamla materialet var väldigt väl genomarbetat. Tidigare nämnda Thrawn-trilogi och många av de efterföljande romanerna är utmärkt läsning i ett tydligt sammanhängande universum.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag tror inte att bifigurer från ett seriealbum dök upp i exempelvis Jedins återkomst.
Det stämmer. Men det betyder ju inte att inte seriealbumen räknades som kanon av LucasFilms, bara att de inte tog med de sakerna i filmerna. Och många saker i serierna t.ex. byggde ju vidare på saker från just filmerna, som en del av Marvel-serierna av Al Williamson, men också från seriealbumen där t.ex. Tagge-släkten fick mer kött på benen.

Sen är ju rätt mycket av det som kommit senare också hämtat från tidiga George Lucas-manuskript, i alla fall namn och koncept, och då blir det ju mer hopflätat vad som är nytt och vad som är kanon.

För mig är Star Wars, Empire och Jedi det jag räknar som "min kanon". Allt annat är bonus, att ha eller förkasta som jag vill. :D
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag upplever tvärt om att expanded universe blivit mindre
Instämmer. Och det var ju det som låg till grund för just skiftet mellan "kanon av allt" till "nu är det gamla att räknas som Legends och så tar vi det som är bra från det". Då kunde de strunta i att Chewbacca dör i en av RA Salvatores böcker, t.ex. o_O
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Är Disneys ”expanded universe” ett nytt sätt att arbeta med kanon? Det är i mina ögon den väsentliga frågan. Mitt svar är ja. Marvels ”expanded universe” (MCU), en annan stor franchise som ägs av Disney, utvecklas på ungefär samma sätt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
... så tar vi det som är bra ...
Ja, det måste vara så dom tänkt. Sedan har vi frågan var som är bra och inte. Där är mitt förtroende för Disney är inte hundraprocentigt om vi säger så.

... som en del av Marvel-serierna av Al Williamson ...
Och så sitter jag plötsligt här och suktar efter feta seriealbum hos diverse nätbutiker ...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Sen har jag allmänt, och menar ingen I denna tråd, funderat över varför det är så viktigt vad som är canon och inte. Liksom @Magnus Seter har jag min egen uppfattning om vad som är canon för mig. A New Hope, Empire Strikes Back och Return of the Jedi är canon. Prequelsen är det inte. Force Awakening och Last Jedi är canon. Rise of Skywalkwer är det inte, Rouge One är det inte, Solo är det inte. Seriealbumet I imperiets klor är canon, datorspelet Dark Forces är canon o.s.v. Minns att en hel del blev sura när Disney sa att mycket av det gamla materialet inte var canon längre, men materialet i sig förändras inte. Det kan ju vara canon för vem som vill att det ska vara det ändå 🙂
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Sen har jag allmänt, och menar ingen I denna tråd, funderat över varför det är så viktigt vad som är canon och inte. Liksom @Magnus Seter har jag min egen uppfattning om vad som är canon för mig. A New Hope, Empire Strikes Back och Return of the Jedi är canon. Prequelsen är det inte. Force Awakening och Last Jedi är canon. Rise of Skywalkwer är det inte, Rouge One är det inte, Solo är det inte. Seriealbumet I imperiets klor är canon, datorspelet Dark Forces är canon o.s.v. Minns att en hel del blev sura när Disney sa att mycket av det gamla materialet inte var canon längre, men materialet i sig förändras inte. Det kan ju vara canon för vem som vill att det ska vara det ändå 🙂
”head canon” kallar de det i några podcasts jag lyssnar på. Du bestämmer själv! Särskilt vi rollspelare. :)
 
Top