Nekromanti Traffic Lights

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag skulle vilja rekommendera Grisodlar'n att göra ett experiment. Testa att använda Traffic Lights i ett oneshot med ett skräckäventyr. Nollhypotes: ”Traffic Lights gör ingen skillnad för spelet”. H1: ”Traffic Lights försämrar spelupplevelsen.” H2: ”Traffic Lights förbättrar spelupplevelsen.” Testa och se om det pajar spelet.

Nackdelen med den rådande diskussionen är att den är väldigt teoretisk. Många pratar om hur de tror folk skulle reagera om de hade tillgång till verktyget och vilka konsekvenser det skulle få. Personligen tror jag att korten kommer användas extremt lite, och att de gröna sidorna mer eller mindre uteslutande kommer vara den sidan som används. Men det är svårt att säga utan att ha testat.

Jag kommer använda korten nästa gång jag spelar skräck. Mina Skrômtscenarion tenderar ta upp en väldigt jobbig och personlig form av skräck, mer psykologisk thriller än creature feature. Jag tänker alltid på trigger warnings när jag skriver det och har funderat på att avråda en del av mina vänner att spela vissa scenarion med tanke på deras erfarenheter. Det är ett jävligt tungt spel, helt enkelt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Som delaktig i projektet ser jag det bara som positivt att det uppstår diskussion. Vi räknade så klart med att få kritik från båda håll av spektrumet: de som tycker att det är fjantigt och ett tecken på att det går utför med rollspelsvärlden; och de som menar att det är ett otillräckligt verktyg.

Utan att vilja förminska någons ursäkt eller hylla vår egen produkt ser jag det lite som att vi har utvecklat ett slags fallskydd.

”Men folk på 1920-talet behövde ju inget fallskydd när de byggde höghus. Jag brukar klättra utan fallskydd och har inga problem med det. Har man fallskydd och släpper greppet hela tiden – då kommer man ju ingenstans.”

Sant. Men nog har vissa råkat illa ut? Och tanken med ett fallskydd är inte att man ska släppa taget hela tiden – den ska finnas där i nödfall. Att det finns en broms på bilar gör ju inte att alla står still eller kör hackigt.

”Men om ens klättringskamrater sätter i krokarna för dåligt, då kan det ju vara en falsk trygghet. Och om det blir jordbävning och hela klippsidan lossnar, då hjälper ju inte fallskyddet över huvud taget.”

Helt sant. Men det låter i mina öron som extrema fall som är omöjliga att designa för – ett fallskydd är inte en universell lösning för alla problem.

Man kan fortfarande klättra utan fallskydd och man kan använda kompletterande eller helt andra säkerhetsverktyg.

Vi har helt enkelt svårt att se att Traffic Lights i sig skulle orsaka skada – och vi vet att det kan göra nytta. Vi är helt öppna för att vi har fel om det första och i sådant fall kommer vi givetvis att dra tillbaka verktyget. Men hittills har vi varken upplevt eller hört något som talar för det.

Med det sagt, fortsätt hemskt gärna att diskutera frågan. Vi lyssnar och lär så gott vi kan.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Guran89;n325428 said:
Jag skulle vilja rekommendera Grisodlar'n att göra ett experiment. Testa att använda Traffic Lights i ett oneshot med ett skräckäventyr. Nollhypotes: ”Traffic Lights gör ingen skillnad för spelet”. H1: ”Traffic Lights försämrar spelupplevelsen.” H2: ”Traffic Lights förbättrar spelupplevelsen.” Testa och se om det pajar spelet.
Nej tack. Jag vill inte sitta och skämmas vid mitt egna spelbord. Kompisens tjej (ex-prostituerad) är av likadant virke som vi andra, skräckfantast, men är ny i gruppen skulle heller inte vilja ha några kort vars tanke bygger på att stoppa/slopa skräckmoment i spelet. Immersion är svårt nog. Jag spenderar inte X dagar på att göra research, skapa NPC-porträtt, ljudbilder till olika scener, etc, bara för att ha några kort liggande på bordet som är tänkta att spoilera det jag har planerat.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
2097;n325424 said:
Tack gabrielledebourg

Ångrar ju svinmycket att jag tog upp totala rollspelsmotståndare såsom Mazes & Monsters och sån skit, det riskerar att leda det här samtalet åt käpprätt helt fel hål. Med säkerhetstänket vill vi ju göra rollspelen bättre, inte helt menlösa.

Jag ska försöka förklara…



Jag säger inte emot att det finns rejäla nackdelar med dom här verktygen som dom ser ut idag. Jag är själv definitivt inte nöjd med dom.

Men tanken “vi ska hitta sätt som gör det lättare att spela rollspel så det blir schysst för alla” är god.

Även om du har haft en bakgrund av rollspel där allt fungerar 100% perfekt och harmoniskt så var det definitivt inte så för oss alla. Jag har haft situationer där jag och andra tog mycket skada. Vänskaper förstörda, kampanjer kvaddade.

Du har själv beskrivit hur du känner dig obekväm med saker som att ex vis en spelare börjar böla, skrika & gråta. Om jag förstod dig rätt så var också en av anledningarna att det har varit ibland lite svårt att få bra romantik- och sex-inslag i spelet att du eller andra i gruppen kände sig lite obekväma.

Idén bakom säkerhetsverktyg är—tänk om det fanns sätt att försöka lösa och förhindra den typen av problem istället för att bara “happ, ännu en rollspelsgrupp kvaddad & ännu en vecka på avdelning 53! Ja ja, det blir väl så ibland”, eller, vilket är lika illa, “happ, ännu en menlös och poänglöst trist kväll när spelledarn bara lät oss möta kattungar och farmödrar med bullar”, så kan man finjustera spelen så dom funkar, blir bättre, mera fokuserade, tightare…

Visst är det viktigt att få en bra skräckkänsla men en skräckfilm på bion blir inte en bättre upplevelse av att publiken är fastbunden i stolarna och inte kan lämna salongen. Inte heller skulle den ha blivit bättre av att det inte funnits nån klippare på filmen som kan göra den tight och tydlig genom att ta bort dötid. Ex vis Jakten på den försvunna skatten skulle bli försämrad av att vi fick sitta med Indy på flygplanet i 12 timmar (och filmen var flera månader lång) ist för att vi bara ser ett rött streck på kartan som visar att nu flyger han till en annan plats klart.

En skräckfilm på VHS blir inte sämre av att du har en TV som går att stänga av.

Dom skulle bli effektivare, hemskare, men inte bättre; jag ska förklara.

Visst, det finns exempel på skräckfilmer som blivit effektiva, rent av legendariska, när dom “går över gränsen” lite grann, såsom när Blair Witch Project marknadsförde sig som en dokumentär första veckorna, eller i Ring när… ja ni vet. Men dom går inte hela vägen. Även om Sadako kommer ut ur TVn och det så klart är väldigt minnesvärt, skrämmande, och effektivt, så stannar det där. Filmen skulle inte ha blivit en bättre film om hon faktiskt hade dödat publiken.

Skräck handlar inte bara om att göra publikens liv sämre genom att skada eller rent av döda dom.

En VHS-rulle har en ram och ett gränsnitt mellan sig själv och publiken. TV-rutan. Volymkontrollen. Stoppknappen. (Det är därför jag också alltid har tyckt skräckböcker är mer effektiva än skräckfilmer för mig; dom går rakt in i huvudet på ett annat sätt. Men en bok går ändå att stänga, sätta tillbaka in i hyllan.)

Ett rollspel har inga såna naturliga gränser. Dom enda gränserna som ett rollspel har är dom som vi sätter upp tillsammans. Och det är det vi försöker göra när vi försöker mejsla fram bra säkerhetsverktyg. Har man inga såna kommer spelet lätt antingen bli helt hämmat för att man vet vilket svängrum man har, eller så kommer det bli helt urspårat.

En film har många ramar:
  • författare
  • regissör
  • klippare
  • tv-rutan
  • avstängningsknappen

Ett rollspel har bara dom ramarna vi själva sätter upp. Och det tycker jag är fantastiskt, hisnande, underbart: vi kan skapa skräckupplevelser som går bortom allt som nån film nånsin gjort. Men då gäller det att vi också hittar på ett ungefär var dom gränserna finns.

Det här är inte bara en fråga om säkerhet. Det är också en fråga om spelbarhet.

Tänk dig ett spel som inte har några gränser öht. Vi går helt in i skräckupplevelsen. Vi kör Kult exempelvis. Vi brukar dricka varm choklad när vi spelar det, och en gång så drogar spelledaren oss i hemlighet med Sobril från mammas medicinskåp som han mosat ner i chokladen utan att vi såg det, så vi blir helt väck, vi vaknar upp flera timmar senare sittande på stolar fastbundna med tjocka kedjor som spelledaren har anodiserat hos en kemist så dom blivit helt svarta. Det första vi ser när vi öppnar ögonen är att vi sitter i ett rivningshus med ena väggen helt borta och ser ut över Sundbybergs industrier i gryningsljuset. Han har hunnit byta om också, han har en vit skjorta med bröstficka där några pennor sticker upp. Våra ögon är ganska svullna, verkar som att vi har tagit emot en hel del smällar när han släpat upp oss för trapporna, och vi har motljus pga soluppgången i öst. Sen tar han fram Kult-boxen, första utgåvan. Den ser helt ny ut, men när han öppnar locket ser vi att insidan är helt klädd med tjock röd sammet och istället för regelhäften och rollformulär är den till brädden fylld med olika storlekar av nålar och spikar. Inte den minsta rost; dom glittrar i gryningssolen. Sen tar han fram en kartongkniv ur skjortfickan, lyfter mitt huvud under hakan, och säger “ska vi inte se om vi kan få bort dom där sura minerna?”, och jag bara…


jag bara skriker:

var fan är spelet, Erik?!?

Har du slängt tärningarna?! Är du inte riktigt klok?! Är det meningen att vi ska köra plockepinn eller nåt med dom här jävla nålarna? Vad fan tror du att är det här, Dread eller nån sån jenga-skit?!?! Och vad hände med min rollis! Jag hade ju rullat upp en trolle som var helt grym!!

Det finns inget fel med att försöka komma fram till gränser för hur gruppen ska spela som passar alla i gruppen så alla i gruppen tycker det är ett bra och schysst sätt att lira.

Håller med om att Traffic Lights kan vara ett lite väl grovt verktyg men det är ett svårt problem och vi måste ju början nånstans om vi ska komma fram till nåt som funkar.
Ja, jag känner visst obehag inför sex- och romanser i spelet, men jag kommer att introducera mer av sådant och bota mitt obehag. Ja, det stämmer att jag skulle känna obehag om någon spelare började att gråta under en session, men om det händer så skulle det hända p g a något annat än spelet. Något privat.

Vad jag däremot aldrig skulle göra är att kidnappa mina spelare enligt ditt beskrivna scenario. Jag är SL, inte psykopat. Dessutom skulle det vara jobbigt att frakta dem på min cykel (jag har inget körkort). Och mina Sobril/Stesolid behöver jag själv. Det är nog att en spelare har den fula ovanan att dricka av min Cola när hans är slut.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Grisodlar'n;n325557 said:
[...] kort vars tanke bygger på att stoppa/slopa skräckmoment i spelet.
Jag... förstår inte? Ingenting med korten går ut på att stoppa eller slopa skräckmoment...?
Oj, du har verkligen helt missat varje uns av poängen med korten. Nåja. Du har bestämt dig vad du tycker korten är tänkta att vara till för och hur de fungerar. Ingen poäng i att försöka få dig att se att de har fördelar då. I'm out.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Som jag skrev i Rasmus tråd om att tala i koder tänker jag att hela syftet med att ha någon form av kod-system för att påtala obehag är en bra idé bara i sig själv. Sen hur verktyget ser ut går att diskutera.
Jag jobbar med människor, varje dag. Många som kämpar med väldigt olika typer av utmaningar och jag tänker att jag rakt av kan applicera del av mina lärdomar från jobbet in i den här diskussionen.
Att bli erbjuden en strategi, att någon visar hur jag ska göra OM jag hamnar i en situation jag inte kan hantera. Må det vara en ångestattack, ett raseriutbrott, en situation jag inte är redo att hantera vid spelbordet så kan vetskapen om att verktyget finns vara nog för att jag ska våga utmana mig själv.
Att OM jag inte skulle hantera det så är det okej och det finns sätt för mig att backa undan eller få hjälp att hantera det. För mig personligen har det hittills räckt med att vi innan spel verbaliserat att vi spelar ihop, om det blir för mycket så är det okej att bryta och antingen bara ta en paus eller sluta helt.
Ett kort är både bra och dåligt, bra för att det är en tydlig signal att använda om rösten inte riktigt vill lyda, dåligt för att det kan bli otydligt. Men som med alla andra typer av verktyg så behöver det ju testas och testas igen. Jag skulle kunna tänka mig att testa spela med traffic light-kortet vid olika scenarion för att känna på det lite och komma ifrån det väldigt teoretiska som Guran89 nämnde ovan.

En tanke till, om vi håller fast vid traffic light som symbolsystem så finns det en del rapporter från trafikorganisationer som påvisar att just trafikljus är en av de trafiksäkerhetsgrejer som ger mest falsk trygghet. "Det är grönt, jag kör och behöver inte tänka på att se mig om för de andra har ju rött". Så oavsett vad vi använder för system så kommer vi inte ifrån att vi fortfarande måste se oss omkring, kanske krypa in i korsningen för att inte få korsande trafik i sidan och inte hejdlöst kasta oss ut i vägen så fort det slår om till gult.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Guran89;n325565 said:
Jag... förstår inte? Ingenting med korten går ut på att stoppa eller slopa skräckmoment...?
Oj, du har verkligen helt missat varje uns av poängen med korten. Nåja. Du har bestämt dig vad du tycker korten är tänkta att vara till för och hur de fungerar. Ingen poäng i att försöka få dig att se att de har fördelar då. I'm out.
"Använd ett kort för att signalera för dina medspelare hur du känner inför vad som pågår – utan att störa spelets flow. Kortet fungerar även som en stoppknapp när du känner att saker går för långt."

Jag måste ha missat det här jag har markerat med fetstil, ja.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Grisodlar'n;n325577 said:
"Använd ett kort för att signalera för dina medspelare hur du känner inför vad som pågår – utan att störa spelets flow. Kortet fungerar även som en stoppknapp när du känner att saker går för långt."

Jag måste ha missat det här jag har markerat med fetstil, ja.
Topp, fint att det blev tydligare till slut!
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Måns;n325605 said:
Så, efter 2 modereringar och typ 20 inlägg av trams, hån och ifrågasättande så visar det sig att du inte ens har läst hela startinlägget!?!?!?!?

Alltså, jag är mållös.
Ja, vi vet alla att dina inlägg är finare än mina sedan tidigare. Du är en finare människa helt enkelt, bättre skribent, moraliskt sund och allt det där. Du tramsar inte, hånar inte eller ifrågasätter (förutom mig då?). Det finns inte ett uns av sträv ragg hos dig och du flyter alltid med strömmen. Det är jättesmidigt och bra.

Men du tycks vara helt ovaggad av ironi. Guran som jag citerade skrev att ingenting med korten gick ut på att stoppa ett skräckmoment under en spelsession. Jag citerade då texten och fetstilade där det faktiskt står att kortet kan användas som en stoppknapp om man tycker att något går för långt (t ex ett skräckmoment kanske?). Sedan var jag ironisk och skrev att jag måste ha missat det där.

Det ovan gjorde dig mållös. Fast inte mållös nog. Du var ju tvungen att påpeka det och förringa mina personliga åsikter och inlägg - kanske för att reta upp mig som du nu har gjort? Kanske för att jag ska få ytterligare modereringar mot mig? Det verkar ju vara forumets grand scheme just nu. T o m moderatorerna är tvära som gamla ex. Vem vet var det tisslas och tasslas nu? Facebook-grupper kanske? Messenger? Eller hänger ni fortfarande på det där sunkiga IRC-forumet?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ok, missade att jag fått ett svar och inlägget blivit läst. Det var dumt och jag ångrade mig. Hey, Im human.

Nej, jag hänger inte på IRC. Jag har inga problem med att säga vad jag tycker. Enda orsaken till att jag inte gör det är av respekt för forumet - dess användare och inte minst dess moderatorer.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Grisodlar'n;n325607 said:
Guran som jag citerade skrev att ingenting med korten gick ut på att stoppa ett skräckmoment under en spelsession. Jag citerade då texten och fetstilade där det faktiskt står att kortet kan användas som en stoppknapp om man tycker att något går för långt (t ex ett skräckmoment kanske?). Sedan var jag ironisk och skrev att jag måste ha missat det där.?
Såpass! Jag tror att kommunikationen blir tydligare och samtalsklimatet trevligare om vi inte skriver helt tvärtom vad vi menar.

Om du upplever att alla former av skräckmoment innebär att något går för långt – då är ju Traffic Lights eller ett liknande system helt perfekt. Spelar du med en långsiktig grupp rekommenderar jag dock att du pratar med dem om det, så att de kan visa särskild hänsyn.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
ceruleanfive;n325623 said:
Såpass! Jag tror att kommunikationen blir tydligare och samtalsklimatet trevligare om vi inte skriver helt tvärtom vad vi menar.

Om du upplever att alla former av skräckmoment innebär att något går för långt – då är ju Traffic Lights eller ett liknande system helt perfekt. Spelar du med en långsiktig grupp rekommenderar jag dock att du pratar med dem om det, så att de kan visa särskild hänsyn.
Ja, nu är det ju jag som är SL i gruppen. Korten är alltså inte till för mig. Jag frågade ju om skräddarsydda kort för derailing och murderhobos om du minns? Ordet "man" i exemplet åsyftar inte mig, utan de spelare som kanske tycker en skräckscen går för långt och vill stoppa. Precis som jag skrev.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Grisodlar'n;n325625 said:
Ja, nu är det ju jag som är SL i gruppen. Korten är alltså inte till för mig. Jag frågade ju om skräddarsydda kort för derailing och murderhobos om du minns? Ordet "man" i exemplet åsyftar inte mig, utan de spelare som kanske tycker en skräckscen går för långt och vill stoppa. Precis som jag skrev.
Korten är till för SL också. Spelare kan göra saker som spelledaren personligen inte alls är bekväm med.

Men topp, i övrigt verkar vi ju vara helt överens! Om en skräckscen går för långt och vill stoppa kan man använda korten för att markera det. Eller så kan man säga ifrån eller gå hem om man känner sig mer bekväm med det. :)
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Grisodlar'n;n325625 said:
Ja, nu är det ju jag som är SL i gruppen. Korten är alltså inte till för mig. Jag frågade ju om skräddarsydda kort för derailing och murderhobos om du minns? Ordet "man" i exemplet åsyftar inte mig, utan de spelare som kanske tycker en skräckscen går för långt och vill stoppa. Precis som jag skrev.
Om du tänker att du behöver ha kort som SL för att hindra spelare från att deraila eller go all murderhobo när de inte ska skulle du ju kunna använda samma system. Rött blir en signal om att spelaren ska släppa spåret hen just nu följer helt, gult ett tecken på att ta det lugnare och grönt kan ju då bara vara en uppmuntran om du inte vill avbryta dialoger, monologer eller händelseförlopp med ord. I friformsspel så uppmuntras ibland spel genom tysta applåder eller andra tecken som manar att fortsätta.
Så har spelarna kort så de kan använda om de tycker att en scen är för mycket för dem.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Grisodlar'n;n325607 said:
Ja, vi vet alla att dina inlägg är finare än mina sedan tidigare. Du är en finare människa helt enkelt, bättre skribent, moraliskt sund och allt det där. Du tramsar inte, hånar inte eller ifrågasätter (förutom mig då?). Det finns inte ett uns av sträv ragg hos dig och du flyter alltid med strömmen. Det är jättesmidigt och bra.

Men du tycks vara helt ovaggad av ironi. Guran som jag citerade skrev att ingenting med korten gick ut på att stoppa ett skräckmoment under en spelsession. Jag citerade då texten och fetstilade där det faktiskt står att kortet kan användas som en stoppknapp om man tycker att något går för långt (t ex ett skräckmoment kanske?). Sedan var jag ironisk och skrev att jag måste ha missat det där.

Det ovan gjorde dig mållös. Fast inte mållös nog. Du var ju tvungen att påpeka det och förringa mina personliga åsikter och inlägg - kanske för att reta upp mig som du nu har gjort? Kanske för att jag ska få ytterligare modereringar mot mig? Det verkar ju vara forumets grand scheme just nu. T o m moderatorerna är tvära som gamla ex. Vem vet var det tisslas och tasslas nu? Facebook-grupper kanske? Messenger? Eller hänger ni fortfarande på det där sunkiga IRC-forumet?
Moderering

Det här är inte okej och bryter mot följande regel.

Regel 2: Respektera andra användare. Gå inte till personangrepp, vare sig i forumen eller via privata meddelanden. Att angripa idéer eller argument är okej, men angrip inte personer eller grupper. Rasistiska, sexistiska, homofoba eller andra tillmälen är förbjudet.

Detta är ett modererande inlägg och ska inte svaras på i tråden.

Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till
redaktion@rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.

/Cissi
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Jag tror Traffic Lights skulle må bra av ett par exempelsituationer. När använder jag Traffic Lights? Varför använder jag Traffic Lights?

Precis som många andra verktyg är det bra att förstå varför verktyget har tagits fram och hur det rent praktiskt ser ut när en använder det. Till exempel tror jag att det är bra att veta att det är ett verktyg som alla runt bordet är bekväma med. Det blir ett kontrakt mellan deltagarna, men för att kontraktet skall fungera måste alla deltagare vara med och bestämma att de vill använda det.

Till exempel:

Lars, Andreas, Bea och Anna har bestämt sig för att spela Kult på konvent. I utskicket har de läst att äventyret behandlar vuxna ämnen. Andreas har lite tvivel runt äventyret eftersom han har svår klaustrofobi som ibland orsakar ångestattacker, och det verkar som att det mesta utspelar sig på en ubåt.

Spelledaren frågar innan om spelarna vill använda Traffic Lights. Spelgruppen känner till Andreas klaustrofobi och pratar igenom det med varandra. De svarar ja, och spelledaren delar ut korten. Korten används aldrig under spel, utom som uppmuntran till bra rollspelande.

Ubåten är huvudscen för äventyret, men inte som Andreas trott, för att de är ombord, utan för att det handlar om en räddningsaktion. Om Andreas har möjlighet att röra sig på däck på en båt är det lättare för honom att hantera sin klaustrofobi och han behöver inte säga stopp.

Ett annat exempel:

Lars, Andreas, Bea och Anna spelar ett äventyr hemma med sin spelledare som de känt i fem år. Spelledaren har förberett ett äventyr till Vampire som innehåller sexuella situationer, extremt övervåld och mycket skräck.

Spelledaren kollar med spelarna om de är okej med det innan de börjar spela. Anna, som utsatts för sexuellt våld är lite tveksam. Spelledaren tar henne åt sidan och pratar igenom var gränsen går. De återvänder till bordet. Spelledaren frågar om de vill använda korten. De säger nej.

Spelet börjar, men eftersom Anna pratat med spelledaren innan spel styr spelledaren försiktigt undan ifrån ämnen som Anna inte klarar av. Det blir en lika bra spelomgång som den ovan eftersom Anna inte behöver oroa sig för att bli påmind om sina egna upplevelser.

Jag tror att huvudsaken med ett system som Traffic Lights är att upplysa spelare om andra personers gränser. Det kan vara bra att kanske spela in ett par videos eller podcast där Traffic Lights används på olika sätt eller kanske be en podcast testa det på lite olika sätt, bara för att få en överblick över hur det kan användas. Egentligen handlar det ju om att respektera medspelarnas gränser, inget annat.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Tsianphiel;n325686 said:
Jag tror Traffic Lights skulle må bra av ett par exempelsituationer. När använder jag Traffic Lights? Varför använder jag Traffic Lights?

Precis som många andra verktyg är det bra att förstå varför verktyget har tagits fram och hur det rent praktiskt ser ut när en använder det. Till exempel tror jag att det är bra att veta att det är ett verktyg som alla runt bordet är bekväma med. Det blir ett kontrakt mellan deltagarna, men för att kontraktet skall fungera måste alla deltagare vara med och bestämma att de vill använda det.

[...]

Jag tror att huvudsaken med ett system som Traffic Lights är att upplysa spelare om andra personers gränser. Det kan vara bra att kanske spela in ett par videos eller podcast där Traffic Lights används på olika sätt eller kanske be en podcast testa det på lite olika sätt, bara för att få en överblick över hur det kan användas. Egentligen handlar det ju om att respektera medspelarnas gränser, inget annat.
Superbra feedback! Stort tack! Just podcast kan bli lite klurigt eftersom korten är tysta, men någon form av exempel skulle helt klart göra användningen tydligare. Vi får fila lite på det! :)
 
Top