Nekromanti Traffic Lights

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna


Vi presenterar stolt: Traffic Lights. Ett supplementerande signalsystem för rollspel, utvecklat av Peter Malmberg.

Använd ett kort för att signalera för dina medspelare hur du känner inför vad som pågår – utan att störa spelets flow. Kortet fungerar även som en stoppknapp när du känner att saker går för långt.

Syftet med Traffic Lights är att kunna kommunicera tydligt inom spelgruppen och därigenom öka tryggheten. Jämfört med system som X-card är tanken att korten ska kunna användas relativt frekvent, för att minska tabun kring att markera att man är obekväm.

Systemet lämpar sig särskilt väl vid spel inom nya grupper – exempelvis på konvent – samt för spel som kretsar kring känsliga teman.

Utskriftsbara PDF-filer hittar du gratis på https://blackfiskforlag.com/traffic-lights/
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Hej där ute i etern!
Kan ni inte designa några kort som jag som SL kan använda när en spelare försöker deraila äventyret med sina upptåg? Typ ett rött kort med tågräls på? Eller när någon spelare plötsligt förvandlas till en murderhobo? Jag tänkte med ett rött kort med en kniv på?

Jag har en megafon som jag brukar använda för att skrika på spelarna som gör fel, men den stör grannarna har jag fått höra nu.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Grisodlar'n;n324916 said:
Hej där ute i etern!
Kan ni inte designa några kort som jag som SL kan använda när en spelare försöker deraila äventyret med sina upptåg? Typ ett rött kort med tågräls på? Eller när någon spelare plötsligt förvandlas till en murderhobo? Jag tänkte med ett rött kort med en kniv på?

Jag har en megafon som jag brukar använda för att skrika på spelarna som gör fel, men den stör grannarna har jag fått höra nu.
Kort kan absolut inte ersätta muntlig kommunikation, vilket är oerhört viktigt särskilt i långsiktiga grupper. Och i just ert fall låter det som att ni behöver prata ordentligt med varandra istället – det låter väldigt dysfunktionellt att försöka lösa det med kort och megafoner.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
ceruleanfive;n324919 said:
Kort kan absolut inte ersätta muntlig kommunikation, vilket är oerhört viktigt särskilt i långsiktiga grupper. Och i just ert fall låter det som att ni behöver prata ordentligt med varandra istället – det låter väldigt dysfunktionellt att försöka lösa det med kort och megafoner.
Tack för tipset. Dock är det så att mina spelare pratar med en fruktansvärd, invektivfylld målarsvenska. Vi har svårt att nå pudelns kärna. Jag försöker alltid att lugna ned mina spelare ca 10 minuter innan sessionen, gärna med lite Vivaldi eller knölvalssång. Ibland tänder vi ljus, ibland dricker vi varm O'Boy. Men ändå så dyker de där murderhobo-momenten upp och det är ofta så äventyren derailas. SL-kort skulle vara väldigt effektiva tror jag för att få stopp på allt sådant i tid.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Grisodlar'n;n324924 said:
Tack för tipset. Dock är det så att mina spelare pratar med en fruktansvärd, invektivfylld målarsvenska. Vi har svårt att nå pudelns kärna. Jag försöker alltid att lugna ned mina spelare ca 10 minuter innan sessionen, gärna med lite Vivaldi eller knölvalssång. Ibland tänder vi ljus, ibland dricker vi varm O'Boy. Men ändå så dyker de där murderhobo-momenten upp och det är ofta så äventyren derailas. SL-kort skulle vara väldigt effektiva tror jag för att få stopp på allt sådant i tid.
Inga problem. Hoppas att det löser sig för er.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Fan, det där med tända ljus, Vivaldi, varm oboy och valsång låter sanslöst mysigt! Jag tror att ni har något bra på gång!
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
APM;n324957 said:
Fan, det där med tända ljus, Vivaldi, varm oboy och valsång låter sanslöst mysigt! Jag tror att ni har något bra på gång!
Ja, vi är sanslöst mysiga. :) Men det finns en anstrykning till en murderhobo i många spelare, tyvärr.:eek:
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag tycker korten ser superbra ut! Och jag blir alltid lite lycklig när jag fått vara med och se något utvecklas och även om jag inte bidrog direkt så hängde jag ju med er så jag blir lite star struck!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Cissi;n325068 said:
Jag tycker korten ser superbra ut! Och jag blir alltid lite lycklig när jag fått vara med och se något utvecklas och även om jag inte bidrog direkt så hängde jag ju med er så jag blir lite star struck!
Stort tack! Vi blir alltid superlyckliga av feedback och stöd och jag känner helt klart igen känslan. Det är kul att skapa och det är kul att främja skapande!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,855
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n324916 said:
Hej där ute i etern!
Kan ni inte designa några kort som jag som SL kan använda när en spelare försöker deraila äventyret med sina upptåg? Typ ett rött kort med tågräls på? Eller när någon spelare plötsligt förvandlas till en murderhobo? Jag tänkte med ett rött kort med en kniv på?

Jag har en megafon som jag brukar använda för att skrika på spelarna som gör fel, men den stör grannarna har jag fått höra nu.
Grisodlar'n;n324924 said:
Tack för tipset. Dock är det så att mina spelare pratar med en fruktansvärd, invektivfylld målarsvenska. Vi har svårt att nå pudelns kärna. Jag försöker alltid att lugna ned mina spelare ca 10 minuter innan sessionen, gärna med lite Vivaldi eller knölvalssång. Ibland tänder vi ljus, ibland dricker vi varm O'Boy. Men ändå så dyker de där murderhobo-momenten upp och det är ofta så äventyren derailas. SL-kort skulle vara väldigt effektiva tror jag för att få stopp på allt sådant i tid.
MODERERING

Inget av dina inlägg i den här tråden känns allvarligt menade utan snarare som om du vill förlöjliga trådstarten och de som tycker att Traffic Lights-korten kan vara ett bra verktyg när man spelar scenarier med känsligt innehåll med människor man inte känner. Vilket är vad de är till för.

Dina inlägg tangerar följande av våra riktlinjer:

Riktlinjer said:
3. Kapa inte trådar. Att få en tråd att glida iväg från ursprungsämnet kan lätt irritera trådstartaren och övriga som är inblandade i diskussionen. Om du absolut måste diskutera ett annat ämne, hitta en lämplig tråd eller starta en egen.

4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.

6. Posta inte om du inte har något relevant att säga. Att översålla forumen med innehållslösa inlägg räknas som spammande – även om du faktiskt inte säljer något. Om du vill visa att du håller med någon utan att själv tillföra något nytt till ämnet, eller om du vill besvara en fråga och svaret ryms i ämnesraden kan det vara okej att posta ett NT-inlägg (no text, dvs. ett inlägg utan annat innehåll än vad som ryms ämnesraden) – men gör det sparsamt.
Håll dig till ämnet. Undvik trådar du inte är intresserad av. Skriv inte irrelevanta inlägg.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,256
En fundering - vad kom det sig att ni valde att ha ett sammanslaget gult/rött kort istället för ett av varje färg? Blev det tydligare att hålla upp <-> lägga ner än att ha två olika kort?
 

Herr Otypa

Veteran
Joined
24 Mar 2019
Messages
6
[h=1]“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”[/h]
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Khan;n325125 said:
En fundering - vad kom det sig att ni valde att ha ett sammanslaget gult/rött kort istället för ett av varje färg? Blev det tydligare att hålla upp <-> lägga ner än att ha två olika kort?
Varje spelare bara har ett kort: grönt på ena sidan, gul-rött på andra sidan. En uppmuntrande sida och en obehagsmarkerande sida.

Vi upplevde att det var enklare att bara ha ett kort och att det minskade stigmat av att använda X-card. Hade det varit separata kort hade man möjligen känt att det röda fortfarande var lite läskigt att använda.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Herr Otypa;n325127 said:
“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”
Har du något att tillföra till diskussionen, eller någon form av konstruktiv feedback på Traffic Lights, är du varmt välkommen att dela med dig.
 

Herr Otypa

Veteran
Joined
24 Mar 2019
Messages
6
ceruleanfive;n325130 said:
Vi upplevde att det var enklare att bara ha ett kort och att det minskade stigmat av att använda X-card. Hade det varit separata kort hade man möjligen känt att det röda fortfarande var lite läskigt att använda.
Skulle det inte vara bra om ni kunde ha ett signalsystem som visade att vid just detta bord är vi så inbjudande och trygga att vi använder signalsystem så att ingen behöver känna sig ledsen och utpekad om den råkar använda signalsystemet vid ett spelbord där signalsystemet inte används. Alltså ett signalsystem åt signalsystemet. Ingen vill ju uppleva otrygghet eller vara med om något läskigt. För vissa är ju bara att besöka ett konvent läskigt nog. Att behöva lämna mammas källare och på egen hand eventuellt ta en dusch, klä på sig och ta bussen till konventet.
 

Herr Otypa

Veteran
Joined
24 Mar 2019
Messages
6
ceruleanfive;n325133 said:
Har du något att tillföra till diskussionen, eller någon form av konstruktiv feedback på Traffic Lights, är du varmt välkommen att dela med dig.
Rött kort. Ditt raljerande känns läskigt. Stopp och backa tillbaka!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Herr Otypa;n325135 said:
Rött kort. Ditt raljerande känns läskigt. Stopp och backa tillbaka!
Detta är ett modererande inlägg.

Dina senaste inlägg i den här tråden känns inte allvarligt menade utan snarare som om du vill förlöjliga trådstarten och ämnet.

Se Dantes moderering ovan. Särskilt riktlinje 6.

Notera att modererande inlägg ska inte svaras på i tråden där de görs.

MVH

/Magnus
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jag tycker att det är väldigt spännande att det här enkla lilla kortet för spelgruppens välbefinnande provocerar fram sådana oerhört starka reaktioner! Jag är nöjd!
 
Top