Nekromanti Trackad

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Fega mobbare...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Beror på. Jag brukade dela in dem i schakaler respektive tigrar (Nightowls djungelboksteroi). Schakaler är fega som satan - men förekommer oftast i grupp och/eller svansande runt en tiger. Schakaler är osäkra på ALLT och saknar varje form av självförtroende.<p><hr></blockquote><p>*hmm* det är faktist bra beskrivet jag håller med men nyckelordet är att OM man kan ta ut tigern så ska man göra det rejält slå honom tills han grinar sparka och slå.
På så sätt få honom att bli rädd för dig gärna vara fler än en och på så sätt jaga honom som en varg. Alternativ bevisa för honom hans sårbarhet genom att man kan göra bakhål man vet var han bor och man kan tänkas fuska.
Det brukar få tigrar att fälla in klorna och söka alliera eller ge upp..
Tyvär finns även möjligheten att han hittar det tredje alternativet Misshandlar en..


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Tigrar däremot är inte osäkra på en sak; de är starka nog för att klå alla. De kan ha fel, men man skall inte lita på det. Eftersom de är osäkra på sig själv i skolan bestämmer de sig för att allt de inte förstår är värdelöst, alltså slår de ned på dem som sysslar med detta (oftast går det bra för dem i skolan) för att bevisa att de är "bättre".<p><hr></blockquote><p> Ooja men psykologisk krigföring kan vara OOTROLIGT användbart jag fick en kille som var en tiger en ensam jagande tiger ( största killen i klassen ) att sluta mobba mig
genom att jag använde psykologi mot honom.
Han började att slå mig på armen jag skrattade åt honom ohc undrade om han hade flick muskler så han slog mig igen ( nu var jag skade glad ) jag bet ihop och hånade han igen coh han slog mig i igen för kung och foster land så jag hånade igen..
Och han började dunka mig i bröstkorgen allt vad han orkade ( jag bet ihop trots smärtan och hånade hans "styrka" trots allt )
Sen kom en lärare och slet honom från mig vid det laget var han nästan gråtfärdig över att jag vågade håna honom.. ( själv hade jag för ont så att tårarna rann MEN jag väntade tills han var bakom hörnet ) *ler* det var skoj.. Jag fick gå hem och jag hade Otroligt ont i kroppen specielt armen som jag inte kunde använda på en hel dag av smärtan och i bröstkorgen. *ler* MEN han slutade bråka med mig.. *ler*
Kanske för att jag fick alla i klassen att hånskratta åt honom.. *ler* följade vecka slogs han med nästan alla andra i klassen tills de slutade håna han.. *ler*..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Man skall akta sig jävligt noga för att gå över till våld, eftersom de vuxna ofelbart ger sig på _dig_ då. Men det verkar inte någon fara att Yassilius gör så efter vad jag läser ovan. Det är strongt.<p><hr></blockquote><p>*Hmm* DU har helt rätt våld är den sista utvägen och även då ska man försöka GE alternativ klart och tydligt låta mobbarna tillsammans med lärare välja vilken väg de vill ha. Våldet eller fredens.
Försök få en mobbings tillfälle på video eller band..
Lärare kan användas DE har laglig plikt att hjälpa.. ( om du är smart spela IN samtalet.. )
Rektor kan användas.. ( OM du är smart spela in samtalet )
Kuratorn.. ( OM du är smart spela in samtalet )
Föräldrar till mobbarna och dina föräldrar kan användas.. ( OM du är smart spela tja du fattar )
Sen NÄR allt detta mislyckas POLIS anmäl skola och mobbande elever.. använd inspelade samtal.. alternativt BÖR det finnas vänner familj och andra som kan vittna till DIN fördel och få mobbarna att sluta..( gick inte på min tid att göra *ler* )
[color:green]Själv var jag mobbad sen förskolan genom hela grundskolan ( 10 år bara det ) och i gymnasiet lyckades jag få dom att sluta mobba och terrorisera mig genom hot om övervåld.
Tidiger i gymnasiet så hade jag bett lärare kurator rektor elevers föräldrar om hjälp med att få dom att SLUTA mobba mig men inget hjälpte SÅ jag beslöt att skräma skiten ur dom...
Jag dunkade till en av mobbarna mitt i klassrummet framför lärare och elever förklarade HUR lång tid jag hade varit mobbad och att ärligt talat livet var helvete för mig och att dö eller leva spelar ingen roll längre och antagligen så sluter de mobba mig så jag får lugn och ro eller så tar jag med mig dom till graven..
Givet viss vart läraren lite upprörd och skickade mig till Kuratorn jag förklarade för henne att jag hade upplevet 10 år av mobbing tidigare och jag hade en rättighet att få gå till skolan studera och MÅ BRA..
Jag hade tidigare klagat hos lärare hos elever hos kuratorn och rektorn INGEN hade då hjälp mig mobbingen fortsatte och att jag var så trött på att bli mobbad och jag hade dragit en gräns hit men inte längre.
Sen på pekade jag för kuratorn att JAG har aldrig mobbat eller skadat en annan elev tidigare så det är inte mig det är psykologisk fel på allt jag vill är att få bli behandlad som en människa och studera vilket var min rättighet.
Dena mobbing har drivigt mig till att fundera på självmord men det är mobbarna som förstör min vilja att leva så i ren hämd innan jag själv dör så kommer jag ha gott om sällskap.
Så prata med de andra eleverna som mobbar och säg som det är DET är deras mobbing av mig som håller på att driva mig till självmord..
Kuratorn kontaktade mobbarna och förklarade situationen sen frös mobbarna ut mig och *hmm* jag började få vänner bland tjejerna i klassen kanske för att jag altid var snäll artig och trevlig mot alla specielt tjejer men även de andra killarna.</font color=green>

Som du ser så gick det nästan 11 år innan jag fick slut på mobbingen i mitt fall MEN nu förtiden kan du stämma skolan kameror och bandspelare ÄR små och billigare nu än då så DU har möjlighet att tjäna pengar på din olycka.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Dessutom: Jag tycker mig märka på den här tråden folk som ligger efter varandra med näbbar och klor, men är går samman och hjälper någon. Fanimej, det är nästan så jag blir rörd! Var jag bara fysiskt närvarande skulle ni alla få varsitt fikon av mig! :-D
Nightowl, f.d. mobboffer - och f.d. schakal. Tyvärr.

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl<p><hr></blockquote><p>*hmm* ex Schakal önskar att jag med ärligt samvete kunde säga något beklagande MEN faktum är att även jag med mina höga hästar har varit både Schakal och Tiger *ler* fast i mitt tycke var det berättigat den gången jag var tiger. *ler*
Schakal ett kort tag i fyran höll jag ihop med några av mina mobbare och lyckads deflektera mobbingen mot en annan oskydligt offer han var från göteborg och de pratar lustigt tyckte vi Luleå bor *ler* DET skäms jag för som tur var så flyttade han tillbaka till göteborg nästa termin. ( hans pappa och mamma hade något tillfälligt jobb under ett år för något stort företag så de hyrde en billig bostad och valde att för ett års tid bo i Luleå.. )
Den gången jag var Tiger så var det mot en annan snubbe som var Elak mot en av mina vänninnor upprepade gånger ( Faktum jag har haft fler tjejer som vänner än jag har haft MÄN som vänner om man ser på min barndom tyvär så är *ler* omvänt Just nu * ) jag jagade honom fick han att springa gråtande hem och HAN var jämnårig med mig. *ler* runt 18-19 år var jag..
Fast min vänninna hade inga problem längre med den snubben han vart oroligt artig och snäll *hmm* OM man greppar någon om pungkulorna och kramar åt rejält UJ vad man kan få dom att bli snäll *skrattar*...

Jag är en som anser att man ska vara snäll mot varandra artiga vänliga och belöna vänskap och vänlighet tiofaldigt om man kan för vänner är igentligen den enda rikedommen en människa har efter pengarna tagit slut.
ovänner ska man försöka göra till vänner OM man kan flera av mina gamla oväner som mobbade mig flera år är nu förtiden goda bekanta som jag brukar prata med på stan det är trevlig flera av dom har faktist bett om ursäkt vilket är söt av dom *ler*.

Sen stoiker anser att genom komma nära det onda här i livet får man en bättre uppskatning av det goda..
Ont = allt som är otrovligt..
Gott = allt som är trevligt.
Och det stämmer när man har överlevt stormen förstår man att uppskatta solljuset mera.

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,484
Location
Helsingborg
Re: Skärpning!

"<EM>Faktum va att av 36 stycken i min pluton så var det 12 stycken som antingen spelade rollspel eller hade gjort det tidigare. Rätt hög frekvens alltså...</EM>"
I min datateknikerklass var det 2/3 (=20 st) som hade spelat rollspel och ¼ som läste fantasyböcker.
Tänk er. Nästan en hel klass utav datanördar som spelat rollspel. Kan det bli värre? /images/icons/smile.gif

Faktiskt tar jag, och det antar jag andra också tycker, hellre en datanördsstämpel en en stämpel som mordisk psykopat som det var för en hel del år sedan.

/[color:green]Han</font color=green> som inte har nå't emot att kallas nörd, men skriker inte ut i hela världen att han spelar rollspel
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,484
Location
Helsingborg
Re: Fega mobbare...

Strongt att skriva det här på forumet, hatten. Gillar sättet du tog hand om den "ensam jagande tiger"n. Använt ungefär samma teknik fast jag skrattade åt hans elaka gliringar och sa saker roligare saker om mig själv än vad han kunde. Fick honom att häpna och sluta...

/[color:green]Han</font color=green> som brukar öppna sig för mycket för andra och som, än en gång, lyfter på hatten för hatten.
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Re: Skärpning!

Anledningen till att jag inte nämner det för allt och alla är för att även om VI vet att det är roligt och så, så vet ju inte den allmäna populationen detta och betraktar rollspel som töntigt, och det är mycket lättare att låta dom tro det och helt enkelt utlämna det faktum att man spelar i sin presentation än att övertyga dom om motsatsen...

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Re: Dum fråga måhända...

Är Delta Green som den "hemliga" organisationen i Arkiv X?

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Det här börjar bli filosofiskt...

Jag kan ju bara tala för mig själv, utifrån den situationen som jag var med om. Personen som var iblandad i det hela då reagerade på det sättet som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Men det handlade inte så mycket om "våldet" i sig, eller vem som "vann" eller inte... det handlade om att jag visade att jag inte tolererade vad han höll på med på ett sätt som han absolut inte hade väntat sig. Jag skrämde upp honom helt enkelt, och sedan tyckte han väl att det inte var mödan värt att fortsätta.

Jag håller med dig om att våld har en tendens att skapa mera våld, men som jag sade i ett inlägg längre ned så finns det vissa människor som bara låter sig talas till på ett språk; "maktens". Det är synd, men så är det. Jag har verkligen inte accepterat våld som någon sorts universal lösning på problem, tvärtom; jag avskyr faktiskt våld så fort det lämnar filmen eller bokens värld, det får mig att må dåligt och påminner mig bara om hur kaos och grymhet lurar under ytan hos vilken människa som helst. Men ibland har man inte så mycket att välja på.

Det är absolut inte så att allt våld automatiskt är fel bara för att det är våld!

Vi kan börja med mig som exempel. "Problemet" försvann helt och hållet efter att jag hade min lilla dust med killen i fråga. Måhända mådde han dåligt efteråt, men jag menar... vadå då? Han förtjänade det faktiskt så som han bar sig åt.
Och sett från ett större perspektiv; hur hade världen sett ut idag om inte Churchill reagerat som han gjorde emot Hitlers truppförflyttningar? Jag vet att det kan kännas som ett fånigt exempel, men jag tror att du förstår vad jag menar. Det handlar om att försvara sin integritet genom att statuera exempel, och att förebygga inför framtiden.

-Gaxar, /images/icons/cool.gif
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: Skärpning!

Faktiskt tar jag, och det antar jag andra också tycker, hellre en datanördsstämpel en en stämpel som mordisk psykopat som det var för en hel del år sedan.

Varför inte en kombination av båda? Sista "jag klättrar upp på taket och skjuter alla jag ser"-massakern i USA utfördes väl av en datanörd med enormt skägg.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Fega mobbare...

*ler* ren egoism jag kan bevisa det..
Om min berättelse kan hjälpa någon så känner jag mig glad och lycklig.. Jag gillar att känna mig glad och lycklig..
Ergo när jag hjälper någon mår jag bra så jag är egoist..

Hatten mindre seriös *Ler*..
mycket av det jag skrivit om här står redan på min hemsida i mindre detaljerad form jag tycker inte att man tjänar något på att hålla det hemligt själv har jag gjort upp med mitt förflutna förlåtit dom och gått vidare.
Men jag vet att det finns dom där ute som genom lider ett helvete och om jag genom att beräta min historia ohc försöka hjälpa dom KAN få deras liv att bli bättre så är det MIN plikt som medmänniska att göra så.

Och till alla som blir mobbade TÄNK på det ni kan lära er av erfarenheten..
1 Ni lär er hur man INTE ska behandla andra människor..
2 Ni får bättre perspektiv på vad som är jobbigt och vad som är trevligt så lär er att njuta av livets goda stunder bättre än andra..
3 Passa på att studera männsklighetens sätt att uppträda i en grupp klart intresangt närmare djuriskt betende finns inte där av kan man lära sig mycket inte bara i hur en sådan grupp beter sig utan även hur man kan såra gruppen splitra och till och med kontrollera en grupp.
Sådant kan vara användbart när man själv vill bli en ledare eller för att upptäcka när en ledare ljuger för gruppen man själv tillhör.
IQ på en grupp upphetsade mobbare/fotbolshuliganer är lika med Totalt IQ /x/z..
X = antalet individer i gruppen..
Z = halvera IQ..
*ler*...


Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Det här börjar bli filosofiskt...

Det är absolut inte så att allt våld automatiskt är fel bara för att det är våld!

Där skiljer vi oss åt. Jag anser att allt våld är fel. Jag tror att vi skulle kunna ha en lång diskussion om detta, men det springer iväg åt OT-hållet, så maila mig på bjorn@rollspel.nu eller skicka ett privat meddelande.

/Azagthoth
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Våld är bra.

Så din lösning på problemet är alltså mer våld? Vad är det som säger att den "inbillade" maktbalansen inte fortsätter med repressalier på motaktionen? Våld har en tendens att enbart skapa mer våld, och är aldrig en lösning på ett problem.

Våld är väl snarare en rätt vanlig lösning på problem när inget annat funkar? Knepet är att använda lagom mycket våld; tillräckligt för att uppnå sitt mål men inte så mycket att det ger en oöverkomliga problem (såsom avstängning från skolan eller permanenta skador på sin klasskamrat :gremsmile:. Eftersom detta är en rätt svår balansgång stundtals så bör man spara våldet till sista utvägen men jag ser inte varför man skall förkasta den helt... Vad hade hänt med Europa om folk hade fortsatt på Chamberlains linje om att hellre uthärda än att slå tillbaka?

Vänd gärna andra kinden till, men slår de den också så är det dags att slå tillbaka!

IMHO
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Våld är FEL..

Våld är alltid fel och ska bara användas som den sista lösningen.

våld är fel varje gång man har varit tvungen att använda våld har man kanske vunnit slaget men man har förlorat kriget.



Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Våld är FEL..

Våld är alltid fel och ska bara användas som den sista lösningen.
en inteligent person kan lösa sina problem genom att förhandla eller övertala motståndaren.
MEN ibland kommer man i en disktion med en idiot en mobbare en vars enda och första svar på alla problem är VÅLD.

I sådana fall slå hårt slå mycket slå tills du har en chans att fly alternativt om du ofta måste möta samma bråkmakre slå tills han tigger om nåd....
Försök att inte orsaka permanenta skador på vare sig er själv eller den ni slåss mot Pungen och könsorganen ÄR känsliga man behöver inte vrida särsklit mycket för att få dom att ge upp...

MEN kom ihåg våld är fel varje gång man har varit tvungen att använda våld har man kanske vunnit slaget men man har förlorat kriget.



Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Våld är inte alltid FEL..

Våld är alltid fel och ska bara användas som den sista lösningen.

Det är väl litet motsägelsefullt? Om man skall använda det som sista utväg är det väl inte fel, om man verkligen uttömt alla andra möjligheter? Självförsvar är helt Ok i min mening även om det kan innebära att man får utöva visst våld (efter vad nöden kräver).

en inteligent person kan lösa sina problem genom att förhandla eller övertala motståndaren.

Nja, en intelligen person kan göra mycket åt detta håll men det kräver en viss intelligens även av motparten för att en förhandling skall kunna ge något resultat. Om man har att göra med ett pucko som vill slå en för att han tycker sånt är kul (som någon slags koboldisk maktdemonstration) är det inte så mycket man kan göra...

Ibland (när det gäller just mobbing) kan nog motvåld vara en av effektivaste saker man kan göra. Det får dem kanske att gå och mobba någon som är mindre besvärlig i stället /images/icons/smile.gif

MEN kom ihåg våld är fel varje gång man har varit tvungen att använda våld har man kanske vunnit slaget men man har förlorat kriget

Jag tycker nog att kriget är mindre förlorat om man försvarar sig än om man agerar villig slagpåse :)

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Vindhand on 2001-02-02 15:22.</EM></FONT></P>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Våld är bra.

Detta blir också svar till Gaxars inlägg längre ner.

I fallet mobbing så är jag övertygad om att våld inte är den konstruktiva lösning som den målas upp att vara. Inte ens som sista utväg. Det är problemet mobbing vi vill komma åt, det kommer vi knappast runt genom att slå tillbaka och hoppas att mobbaren ger sig på någon som är mindre besvärlig. Det kommer då finnas precis lika mycket mobbing i världen som tidigare, bara riktat mot andra personer.

Det blir däremot svårt för mig (som absolut pacifist) att argumentera mot exempel från andra världskriget. För att eftersträva konsekvens i mitt moraliska tänkande så tvingas jag säga att det är bättre att uthärda än att slå tillbaka. Ursprungsresonemanget rörde sig dock om individer, inte länder. Detta gör dock ingen skillnad, även om det är lättare att säga att en individ inte skall bruka våld som lösning på sitt problem än ett land som hotas av ockupation.

Hur löser jag då detta problem? Genom att säga att individen är fri att själv fatta sina egna beslut. Jag kan som absolut pacifist fortsätta att vägra använda våld som lösning, men i hot om ockupation kommer jag inte begränsa andra individers fria vilja att försvara sig (jag kommer argumentera för andra lösningar, men inte hindra någon).

Vill också minnas att jag diskuterat detta tidigare med somliga här, det var dock ett bra tag sedan då det var på det gamla forumet.

/Azagthoth
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Våld är alltid FEL..

Jag har slagits många gånger i mitt liv och under striden och kommit både som vinnare och förlorade i bråken.
Jag vet att ibland är den enda lösningen att slåss MEN bara för att lösningen i några fall ÄR att slåss så betyder det inte att våld är bra..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Nja, en intelligen person kan göra mycket åt detta håll men det kräver en viss intelligens även av motparten för att en förhandling
skall kunna ge något resultat. Om man har att göra med ett pucko som vill slå en för att han tycker sånt är kul (som någon slags koboldisk maktdemonstration) är det inte så mycket man kan göra...
Ibland (när det gäller just mobbing) kan nog motvåld vara en av effektivaste saker man kan göra.
Det får dem kanske att gå och mobba någon som är mindre besvärlig i stället
<p><hr></blockquote><p>I krig så tycker jag att splitterminor är krigarens bästa vän och om ett fientligt land skulle invadera svea så vet jag att jag kommer att propsa på att skicka in terrorister i deras hemland som sätter ut spliter minor i närheten av deras militära instalationer coh civila städer.
Samt att man sätter minfällt i närheten av där fiendens trupper rör sig hemma i landet...

Spliter minor är hemska en spliter mina dödar sällan en fiende de därimot sliter sönder armar ben och skadar fienden på så sätt så kan man slå ut två friska fiender för varje skadad soldat..
Och det betyder 3 fiender mindre att slåss mot..
Terror dåd inom ett gränserna på det land som anfaller en sänker folkets moral och tilltro på landets ledare och kan ibland ( beronde på HUR bra PR gubbar de har ) få slut på kriget.

Dessa metoder tillhör några av krigets smutsigaste och hemskaste metoder de är vidriga krigsförbrytningar men ändå DE är effektiva och om det kommer till att försvara landet så är de acceptabla även om de är FEL..
På samma sätt ÄR våld ibland en nödvändighet MEN ändå tycker jag att alla former av våld är fel varje gång man har använt sig av våld så har man förlorat kriget även om man vunnit slaget..
Jag vet att våld kan få mobbare att sluta mobba det är en metod som jag själv har använt men den är ändå fel det är inte rätt sätt att lösa ett problem..

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Våld är oundvikligt ibland

Det kommer då finnas precis lika mycket mobbing i världen som tidigare, bara riktat mot andra personer.

Ah, men från den egoistiska synvinkeln är detta en stor förbättring :)
Allt man gör kan inte förbättra världen i stort...

Ursprungsresonemanget rörde sig dock om individer, inte länder. Detta gör dock ingen skillnad, även om det är lättare att säga att en individ inte skall bruka våld som lösning på sitt problem än ett land som hotas av ockupation.

Även för individen måste det väl komma en punkt när våld blir en moraliskt riktig lösning...
Scenario: Du är hemma med din familj och har just varit ute och kokat tevatten... på väg tillbaka till vardagsrummet där dina fyra barn, din fru och din siameskatt uppehåller sig hör du ett brak bakom dig. När du vänder dig om ser du en man med en yxa och något vilt i blicken som just har slagit in dörren. Han vrålar något om att han skall döda alla regeringsspioner och stormar mot dig med yxan höjd...
Vad gör du i detta fall? Försvarar du dig (kanske med den kastrull kokande vatten som du så lägligt har i händerna) eller försöker du fly, kanske till priset av ett par barn och en katt?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Våld är alltid FEL..

DE är effektiva och om det kommer till att försvara landet så är de acceptabla även om de är FEL..

Hur kan de både vara rätt och fel samtidigt?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Våld är oundvikligt ibland

Allt man gör kan inte förbättra världen i stort...

Varför inte? Jag kan åtminstone försöka.

Även för individen måste det väl komma en punkt när våld blir en moraliskt riktig lösning...

Nej. I det exempel du nämner så skulle jag inte ta till våld. Så gott som samtliga argument för att få pacifisten att bruka våld innehåller så osannolika händelser att de är svåra att ta på allvar, så även detta. Hur många individer ser "regeringsspioner" och vill ha ihjäl dessa med en yxa? Väldigt få. Hur stor är sannolikheten att jag skulle råka träffa på en av dem? Fruktansvärt liten. Å andra sidan så har ju den "gode" Murphy någonting otalt med mig så det går ju inte att helt utesluta det...

Men för att besvara exemplet. Nej, jag skulle inte ta till våld. Jag skulle se till att min familj, inklusive katt, fick ett så stort försprång som möjligt. Kanske är resultatet av detta att jag har en yxa i bröstet. Kanske är resultatet att jag lyckats lugna ner denna galning till den grad att han lägger undan yxan och vi kan dela på en kopp te.

För mig kommer våld aldrig att bli moraliskt försvarsbart.

/Azagthoth
 
Top