Nekromanti Tråden för frågor angående Eon IV

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
FRÅGA: Om jag tar Läsa & Skriva i Sakhra, lär jag mig då teckenspråket?
Chad said:
Är inte de halvt inbakat i vanligt tal mer eller mindre? Skulle inte tippa på man behöver läsa/skriva, räcker med flytande för min del.
Kraetyz said:
Hm, det kanske är såpass? Flytande sakhra ger mig teckenspråket, nice. Det känns smart nog. :)
Chad said:
Kollat i tirakboken nu o den verkar vilja behandla teckenspråket som ett helt separat språk, så ja får äta upp mina ord.
Ville minnas det som ett mindre teckenspråk inte menat att ersätta det talade, men inget sådant nämns.
Så svaret på din fråga blir då nej. Du måste köpa det som ett eget språk är mitt reviderade svar.
Kraetyz said:
Jag föredrar ditt första svar och tycker det är mycket coolare att ha inbakade handrörelser (det blir som att rappa). Så jag kommer köra på det, även om (som du säger) det blir "fel".

Rhodryn

Hero
Hur kan det komma sig att ni inte har en "Militär" miljö i spelet?

Jag antar att ni antagligen har haft det på tankarna, men valde att inte ta med en sådan Miljö.

Jag har vissa antagen till varför... och dom antaganden, plus hur jag kom fram till att det kändes som om det fattades en miljö, och mina almänna tankar om det, kan hittas nedan i spoiler grejen. Som vanligt, i framtiden, är den... lång. :p

Valde att göra så här för dom som inte har något intresse av att läsa mina väggar av text, och för att frågan i sig är rätt enkel och behöver igentligen inte all den text jag skrev nedan. XD

Efter jag mer eller mindre blev klar i morse med den där karaktären jag nämnde att jag mixtrade med (kom på hans namn idag! Marixius!), så började mina tankar gå till att jag ville skapa gruppen av folk runt honom, en 3-4 stycken. Och jag hade mer eller mindre inga problem med att komma på konceptet på dom, och inga problem med att komma på arketype och miljöer för dom... förutom en.

Jag tänkte att en av Marixius gamla armé polare blir en del av gruppen, och jag tänkte att "han var Fältläkare när han var i armén". Dom mest uppenbara kombinationerna då är ju, antingen Krigare i ett Lärosäte, eller Lärd i antingen ett Lärosäte eller Stad.

Och dom är ju helt funktionsdugliga, men det kändes som om något... fattades, eller inte riktigt stämde eller passade ihop helt och hållet.

För det första, en Fältläkare med en rätt tung rustning och massvis med vapen från krigar yrket känns lite konstigt (visst, han behöver ju inte använda rustningen, men ändå), plus att han då inte heller har tillgång till valet av läkeutrustningen från Lärd (att köpa ihop ett liknande kit skulle bli rätt dyrt). Sedan så skulle ju då karaktären mer vara baserad på att han är krigare än att han är läkare.

För det andra. En lärd man från Lärosäte eller Stad. Det känns inte riktigt som om dessa karaktärer naturligt skulle bege sig iväg från dessa platser, specielt inte den från Lärosätet. Dom skulle ha lite, eller ingen insikt och förståelse för det militära livet och allt som kretsar runt detta liv. Lärd från Stad skulle kanske förstå det bättre, men samtidigt inte tillräckligt mycket. Dom tjänar ju nog rätt bra som Kirurger, så "det hårda livet" är ju inget som dom har haft så stor erfarenhet av. Man skulle oxå behöva använda många, om inte alla av sina valfria på att vara någerlunda kompetent i strid. Vilket känns på något sätt fel av en person som ska ha dedikera en stor portion av sitt liv åt armélivet.

Detta ledde mig till att tänka att man kanske skulle kunna skapa en hybrid-arketyp genom att slå ihop Krigaren med en Lärd, dela på resultatet (färdighets poäng, utrustning, mm) med 2, och se vad slut resultatet blir. Men kom snabbt på att en Krigare i en Lärosäte skulle ju mer eller mindre vara just det, en kombination av strid och kunskap. Och det skulle ju bara onödigt krångla till det hela om man började hej vilt skapa hybrid arketyper.

Varpå jag började titta på miljöerna. Och det var där jag hittade "luckan", den biten som kändes som om den saknades. Miljön jag specifikt såg att den saknades var "Militär" (kan inte komma på ett bättre namn för den). Visst, när man använder krigaren och slår samman diverse olika miljöer så får man mer eller mindre alla typer av krigare man kan tänka sig, inklusive yrkes soldater från militära styrkor. Och om man slår ihop andra arketyper med vissa miljöer så får man diverse personal som kan finnas i en militär styrka. Men där är ändå en hel del luckor som jag ser.

Dock så är det oxå "känslan" jag får av miljöerna som gör skillnad. Tankarna går i specifika riktningar när man tänker på dom olika miljöerna. Och förutom dom arketyp+miljö kombinationerna som pekar rakt på "yrkessoldat" (t.ex Riddare eller Tempelriddare plus några få andra), så känns det inte som att där helt naturligt finns en "yrkessoldats" miljö.

Sedan kan ju väldigt många yrken dubbla upp på sin arketyps huvud färdighetsgrupp, innan man slår händelse slagen, genom att välja rätt miljö. Vilket varken Krigaren eller Mystikern kan. Efter miljövalet kommer krigaren att ligga på mellan 8-11 stridsfärdighets poäng, medan dom andra arketyperna kommer ligga mellan 12-18 på sina huvud färdighetsgrupp om dom väljer rätt miljö. Visst, efter slagen på händelse tabelerna så har krigaren ju antagligen tjänat in fler poäng till strid (Marixius tjänade t.ex in 10 poäng från stridshändelserna, för totalt 20 stridspoäng, plus att han blev lättlärd på alla stridsfärdigheter... hade tur med mina slag), men dom andra yrkena kommer ju antagligen kunna tjäna in poäng dom oxå för sin huvudgrupp från dom relevanta händelse tabellerna.

Jag kan ju se problem med att ha en sådan typ av miljö som Militär. Den skulle ju nu så är i efterhand störa i dom andra miljöernas val av Verk (pga dubblerter mm). Och det har kanske oxå med balans att göra (superkrigare från starten kanske... med en Militär miljö så skulle ju Marixius haft någon stans mellan 24-26 strids poäng att lägga, varpå han antagligen haft 3-4 maxade stridsfärdigheter istället för "bara" 2... ovanpå att han är redan lättlärd på dom). Och jag kan förstå varför Kunskaparna behöver myckt poäng (Lärd+Lärosäte = 18 poäng till kunskap), för nästan alla kunskapsfärdigheter börjar på 0, så man måste lägga minst 1 poäng extra på varje kunskapsfärdighet man köper i. Skulle väl antagligen oxå göra att Krigaren har tillgång till lite väl onödigt många vapen och rustningar oxå.

Sedan så klart skulle det ju förstöra den symetriska "Arketyp + Miljö = Värv" T100 listan. Med 7 arketyper gånger 7 miljöer = 49 varianter. 49x2 = 98. 98+2 = en T100. 7x8 = 56 = passar inte ihop med en T100. XD
Kaigon said:
Vi övervägde en Strids-baserad Miljö ett tag men kom fram till att det inte behövdes och samtidigt var relativt smalt. Det lär dock dyka upp nya miljöer och arketyper i framtida moduler. I dagsläget tror jag att man kommer väldigt långt med en stridsfokuserat Bakgrund samt att man försöker maxa slag på Stridstabellen och så klart utnyttjar sina valfria enheter smart.
smulgul said:
vad sägs om lärd från vildmark, alternativt landsbygd

Rhodryn

Hero
Kaigon said:
Vi övervägde en Strids-baserad Miljö ett tag men kom fram till att det inte behövdes och samtidigt var relativt smalt. Det lär dock dyka upp nya miljöer och arketyper i framtida moduler. I dagsläget tror jag att man kommer väldigt långt med en stridsfokuserat Bakgrund samt att man försöker maxa slag på Stridstabellen och så klart utnyttjar sina valfria enheter smart.
*nickar* Mm, det var lite av det jag tänkte själv oxå.

Känns fortfarande som det finns en liten lucka. Men det är ju inte så att jag känner att det absolut inte går att göra en Fältläkare i en yrkesarmé. Lärd + Stad är nog den som känns mest lämpad för just denna med vad som finns tillgängligt. Lärd+Hav känns like lämpad om det varit en marinkårs fältläkare man var ute efter.

smulgul said:
vad sägs om lärd från vildmark, alternativt landsbygd
Nja... dom känns inte som att dom passar helt till en yrkesarmé på samma sätt. Det känns inte helt som att dom är like... logiskt tänkande som en snubbe från en stad i en sådan här värld.

Ute på lansbyggden och i vildmarken känns det mer "Vi rengör såret *spottar på såret och torkar såret med något tyg... antagligen smutsigt*, tar en näve örter, mal ner dom tillsammans med 3 levande dyngbaggar, och kladdar smeten på såret, lindar om det *antagligen inte helt rena förband*, så blir det nog bra ska du se"... medan i staden känns det mer "Om vi skrapar bort det dåliga med en skalpell, rengör såret med sprit, och sedan mäter up 3 knipor med malna örtlöv, blandat med 2 skedar vätska från denna blomma, och sprider ut det över såret, binder om det rejält med förband som har kokats i vatten så dom är bakteriefria, så kommer det med största sannorlikhet läkas utan problem."

Båda två kommer antagligen i spelregelmässigt sätt leda till att såret läker... men hela "känslan" bakom sättet dom arbetar på är helt annorlunda. Och en Fältläkare i en yrkesarmé känns mer som den "professionella" typen. XD
Mundo said:
Kalla den för "Här" istället för krigar-miljö och det kan ju vara alla människor som ingår i trossen. Från pigor till generaler, från smeder till fältläkare.
illnon said:
vet inte om jag har 100% men tro att många vår världs största sjukdomar börja nog i städer en ansamling av människor stor spridning risk många att smitta. Teknologin som finns i mundan kan jag nog tänka mig att ständer kan vara minst lika smutsiga det är nog få städer som har nått form av avlopp många som tar från samma vatten källa m.m.
Rhodryn said:
Mundo: Här funkar oxå. Undrar om där finns ett annat ord som skulle funka även för Legosoldat's enheter (för dom brukar ju inte igentligen komma i Armé/Här storlek, och militär är lite för officiel för dom känns det som.

illnon: Sant. Men dom flesta som går till kirurger brukar ju ha lite mer pengar att sprida, och dom brukar ju bo i lite bättre delar av stan.

Riktar´n

Veteran
Halloj, har skummat en del, för att snabbt skapa en karaktär, men har inte tagit mig igenom riktigt allt heller ... Jag har en fråga kring kännetecken, är dessa att se som färdigheter ungefär som i ett indiespel? Det vill säga att det är ett stor utrymme för när och hur de kan tolkas för att användas i olika situationer. Jag blev inte riktigt klok på det hela. Dvs hur typ 4T6 Fräknar eller Utbrott funkar? Annat runt ikring det tycker jag verkade bra förklarat dvs expertiser, vilket verkar vara lite mer specifika färdigheter, eller hur det fungerar då en karaktär har många poäng att fördela på områdena.
Poseur said:
Jag skulle kunna tänka mig att Fräknar kan användas som fördel i en del sociala konflikter, exempelvis förföra ( hej vem gillar inte fräknar? ;) ), försöka framstå som oskuldsfull eller så.
Utbrott kan funka om man vill få någon att exempelvis gå iväg genom att äckla personen med sina utbrott. Kännetäcknets tärningsvärde är liksom hur bra man är på att utnyttja sagda kännetecken som någon sade i någon annan tråd.
Poseur said:
Så ja, de är delvis där för att fungera som färdigheter och upp till tolkning när det är lämpligt.
Mundo said:
Utbrott lär fungera bra när man vill uppvigla någon eller hota någon också.
Poseur said:
Det är nog en mer lämplig beskrivning faktiskt. Hota någon är nog definitivt lämpligt för Utbrott.
Pallade inte kolla vad kännetecknet gjorde så jag kopplade att man hade någon form av utbrott av typ ackne, finnar eller typ psoriasis.

Rhodryn

Hero
Om man slår samma resultat två gånger på en händelsetabell, ska man slå om den ena, eller behåller man båda? Har letat igenom PDF'en ett par gånger och kan inte hitta något om det.

Håller på med min tredje provkaraktär, och han fick "En kniv i ryggen" två gånger... XD

Han skulle få reflexerna av en Vessla med båda två! Någon stans mellan 5 till 7 T6 i reaktion beroende på hur jag gör... skulle kunna komma upp till 8T6 om jag lägger 3 tärningar var på rörlighet och uppfattning (han har redan en bonus på +1T6 på både rörlighet och uppfattning). Och även med bara en kniv i ryggen så kommer han ha oerhört snabba reaktioner när han är klar, minst 5-6 T6 antagligen.

Håller på att skapa en grupp av 5, har alltid tyckt om att skapa karaktärer, specielt i Eon... för man får ju en historia på köpet ju! :grin:
Ymir said:
Attribut cappar på 6T6, vad jag förstått. Trukher kommer tex inte ha 7T6 i styrka.
smulgul said:
va, var står det att attributen cappar på 6t6? och varför skulle det göra det? Vad tillför en sådan cap till spelet?
Big Marco said:
Det Ymir menar är nog att vi i basmallen inte kommer att ge några folkslag högre startvärde i ett grundattribut än 3T6, och då man som mest kan allokera 3T6 (av sina fria 10T6) på ett och samma grundattribut så blir det ett "cap" på 6T6. Men till detta kan givetvis tabellresultat och liknande höja värdet ytterligare.
Mundo said:
Ja. Buuu Ymir! Lura oss inte så! Thruker ska ha en standard-styrka på 7T6! :
Rhodryn said:
Fick dock inte ett svar på min faktiska fråga. XD

Vilket var:

Slår man om dubbleter av samma slag på en händelsetabell? Eller kan man behålla båda?

Rent personligen så ser jag inte allt för stora problem med att behålla båda, för det händer oerhört sällan att man faktiskt slår samma på en tabell, så då känns det lite som om det var meningen. Undrar mest för att ni kanske har en viss balans i spelet som ni vill uppnå, där dubbelslag kanske kan rucka på det.
Kaigon said:
Jag skulle säga att man kan behålla båda om effekten är rimlig. Det sämsta med att behålla båda är att man kanske missar ett annat slag som skulle ha gett mer färg till karaktären.
Ymir said:
Mundo: okej, rättelse då: "Attribut cappar på 6T6 utöver eventuella bonusar från tabellresultat. Trukher kommer tex inte ha 7T6 i styrka".

Oden

Veteran
Lite frågor angående mirakel och sånt.

Många mirakel har beröring som räckvidd. Om en sådan används i strid, kan målet försvara/undvika beröringen?

I strid hamnar mirakel i sista segmentet. Om det är möjligt att undvika en sådan beröring gäller reglerna för utmattning när man reagerar utanför sitt aktiva segment?

Vad räknas som beröring? Peta på folk med fingret? Greppa handleden som är täckt av tjock rustning? Slå dem i ansiktet med sitt Daakkors? Utföra bönen när man håller målet i en full nelson på marken?

Kan böner uttalas och sedan "hållas" tills man vidrör någon eller uttalas bönen i samma ögonblick som man får tag i någon?

Har Daak fler/olika heliga symboler utöver Daakkorset som hindrar avvisning vid bön?

Hade några fler frågor men tar dem efter lunchen.

Edit: Nu har lunchen gått.

Hur hanterar Daak andra gudars existens? Det står i boken att Daak (enligt tron) är den enda guden. Betyder det att alla andra ses som demoner, villfarelser eller svartkonst gömt som religion? Hur hanterar/konverterar en daakpräst en präst från en annan religion när denne med handfasta bevis kan påvisa att någon redan svarar på bönerna?

Heliga föremål. Hur tillverkas/välsignas dessa och av vem? Kan vilken troende (utvald) som helst försöka eller är det att räkna som ett separat mysterium?

Hur svårt är det att få tag på ett "ersättningskors" eller exempelvis en påse helig aska, då ingen av dessa låter som någon slags lagervara där varje kyrka har en tunna full till försäljning.

Iskaral

Swordsman
Oden;n31361 said:
Hur hanterar Daak andra gudars existens? Det står i boken att Daak (enligt tron) är den enda guden. Betyder det att alla andra ses som demoner, villfarelser eller svartkonst gömt som religion? Hur hanterar/konverterar en daakpräst en präst från en annan religion när denne med handfasta bevis kan påvisa att någon redan svarar på bönerna?
Fråga 1: Illa
Fråga 2: Ja, ja och ja det också
Fråga 3: Tror inte det blir fråga om konvertering. "Prästen" i fråga är antingen i lag med demoner eller en magiker. Döda honom fort innan han sprider sitt gift!

Kaigon

Helmgast
Oden;n31361 said:
Lite frågor angående mirakel och sånt.

Många mirakel har beröring som räckvidd. Om en sådan används i strid, kan målet försvara/undvika beröringen?
Nej, man har ingen möjlighet att försvara sig. Nämnda mystiker har ju ändå förbrukat hela sin runda till att komma åt målet. Har man hamnat i närstrid med en mystiker så kanske man har sig själv att beskylla.
Oden;n31361 said:
I strid hamnar mirakel i sista segmentet. Om det är möjligt att undvika en sådan beröring gäller reglerna för utmattning när man reagerar utanför sitt aktiva segment?
Om det hade funnits ett försvar mot böner så hade det kostat 1 Utmattning (om man är utanför sin aktiva fas).
?
Oden;n31361 said:
Vad räknas som beröring? Peta på folk med fingret? Greppa handleden som är täckt av tjock rustning? Slå dem i ansiktet med sitt Daakkors? Utföra bönen när man håller målet i en full nelson på marken?
Jag ska se till att förtydliga detta just för stridssammanhang. Då skulle jag vara generös och säga att det faktiskt räcker om man kommer inom någon decimeter från målet. Det förklarar även varför målet inte direkt har någon chans att undvika.
?
Oden;n31361 said:
Kan böner uttalas och sedan "hållas" tills man vidrör någon eller uttalas bönen i samma ögonblick som man får tag i någon?
Regelmekaniskt slår man endast Kanalisera-slaget när det finns ett tillgängligt mål för bönen. Det slaget sker alltid under en handling. Det finns dock inget som hindrar att man mumlar sin bön i en timme innan detta slag sker även om det mekaniskt inte är en del av bönereglerna.
?
Oden;n31361 said:
Har Daak fler/olika heliga symboler utöver Daakkorset som hindrar avvisning vid bön?
Egentligen är inte Daakkorset i sig heligt utan effekten kommer från att föremålet har helgats. Även andra föremål kan så klart helgas men Daakkorset är absolut vanligast.

?
Oden;n31361 said:
Hade några fler frågor men tar dem efter lunchen.

Edit: Nu har lunchen gått.

Iskaral hade ett bra kort svar här
?
Oden;n31361 said:
Heliga föremål. Hur tillverkas/välsignas dessa och av vem? Kan vilken troende (utvald) som helst försöka eller är det att räkna som ett separat mysterium?
De skapas genom ett annat mysterium, men det är inte färdig-designat än (och skulle passa bättre in en modul som gick in mer på djupet kring böner och riter och hur man skapar egna).

?
Oden;n31361 said:
Hur svårt är det att få tag på ett "ersättningskors" eller exempelvis en påse helig aska, då ingen av dessa låter som någon slags lagervara där varje kyrka har en tunna full till försäljning.
I de större Daakkyrkorna kan man säkert ordna detta. Man kan säkert få tag på dessa mot en generös donation, tjänster till prästen eller bevis att man är på heligt uppdrag.

Rhodryn

Hero
Jag skulle säga att man kan behålla båda om effekten är rimlig. Det sämsta med att behålla båda är att man kanske missar ett annat slag som skulle ha gett mer färg till karaktären.
Sant.

Men samtidigt så ger ju det oxå en annan typ av nyans av färgen om man får två av samma. Jag menar, 2 personer som karaktären trodde var kompis till honom, båda hög honom i ryggen. Om man antar att det hänt vid olika tillfällen, så kan det ju få en att börja tänka "Men vad är det med denna karaktär som har gjort att två kompisar högg honom i ryggen?"

En av dom uppenbara orsakerna är ju att han är en Skugga i Undre världen. Men om man tittar vidare på dom olika grejerna med karaktären så är det rätt uppenbart att han är en extremt viljestark karaktär (+2T6 Vilja i bonus, så kommer ha minst 4, om inte 5T6 i vilja), så han har antagligen kört över dessa kompisar på ren viljestyrka, och antagligen inte ens varit medveten om det. Jag har ju oxå sedan koncept stadiet tänkt att han kommer ha Risktagande som primärt karaktärsdrag. Så han har antagligen satt dessa "vänner" i mer problem än det i slutendan var värt för dom.

Men ja, jag håller med att man tappar ju lite en helt ny färg om man behåller två av samma. Turligen nog så kommer det ju inte hända allt för ofta med tanke på hur många olika slag man kan få.
Kaigon said:
Japp, ett klockrent exempel där samma resultat två gånger ger en intressant historia!
Rhodryn said:
:D

Jag såg faktiskt medvetet till att inte höja hans genomskåda oxå, lämna den på 2T6, pga att han aldrig såg det komma.

Mad

Veteran
Hej Hej!

Fråga angående Avväpna/Tappar.

Om man blir avväpnad så hamnar vapnet på kort avstånd, för att plocka upp vapnet, behövs det då en sidohandling för att komma till vapnet och sedan ta penalty för dra vapen?
smulgul said:
Om man är i närstrid så behöver man initiativet och välja retirera för att kunna flytta sig bort och ta svärdet.

Rhodryn

Hero
Mad;n31435 said:
Hej Hej!

Fråga angående Avväpna/Tappar.

Om man blir avväpnad så hamnar vapnet på kort avstånd, för att plocka upp vapnet, behövs det då en sidohandling för att komma till vapnet och sedan ta penalty för dra vapen?
För att fortsätta på vad smulgul sa.

Om du är i närstrid med någon när du tappade vapnet, och du vill ta dig till vapnet, så måste din huvud handling som anfallare blir att välja retirera. Men så långt jag kan se ur reglerna så betyder inte det att du förflyttar dig ett avstånd, utan att du antagligen tar dig till 2m gränsen, vilket tekniskt sätt inte är tillräckligt för att nå vapnet.

Dock om du retirerar, och inte har använt din sidohandling i din runda (vilket du tekniskt sätt bara hade kunnat gjort om du inte varit i närstrid till att börja med) så får du även förflytta dig ett avstånd. Vilket betyder att du då ju slår ett förflyttnings slag, och om du lyckas så kommer du nå det du tappade.

Sen om du kan använda "dra vapen" reglen på det du tappade i samma runda, eller måste vänta till's nästa runda, vet jag inte. Det står visserligen att man kan dra ett närstridsvapen eller sköld när som helst, och att ens nästa huvudhandling eller försvar kommer då ha minus på slaget (men det minuset vet jag inte om man får om man retirerade). Så tekniskt sätt kan man väl då dra närstridsvapnet/skölden från marken så fort man når det. Det har ju som mest betydelse om motståndaren har avstånds vapen eller inte.

Om din karaktär dock var "fri", inte i närstrid, när den tappade sin grej, och ingen motståndare ger sig in i närstrid med dig, då kan du ju använda din sidohandling för att försöka förflytta dig och nå det du tappade. Då kommer du ju få upp vapnet i samma runda... är jag rätt säker på i alla fall. Vet inte hur det är med minuset för att dra vapen här dock.

Minuset från dra vapen får man väl titta på situationen för att avgöra om det är rimligt att man får minus på sin nästa handling eller inte. Om man är i närstrid och du "drar vapen", så har du definitivt minus på ditt första anfall/försvar... om du är "fri" och drar vapen och en motståndare skjuter en pil på dig i nästa runda, skulle det nog fortfarande effektera dig om du försökte blokera det. Där efter kan det ju variera lite från situation till situation.

Sephi

Veteran
En snabb fråga. Min karaktärs reaktion blev 4T6+4 efter jag räknade ihop den, men jag såg också att jag fick en bonus på reaktion via en Händelse på 1T6. Så min fråga är blev min karaktärs reaktion 5T6, eller 5T6+4? Jag vill minnas att inga grundattribut fick börja högre än5T6, men jag vet inte hur det är för de härledda attributen.
smulgul said:
inget av det, det är 6t6, och jo, grundattributen får visst börja högre än så.
Belmont said:
För att förtydliga ytterligare:

+4 översätts till en T6 för att minimera mängden statiska bonusar i spelet då man i genomsnitt slår 3,75 (~4) på en obT6.

Cappen på 5T6 gäller för färdigheter -så det var säkert det du tänkte på. Däremot får man inte lägga till mer än tre st av sina tio fritt allokerade attributtärningar på en enskild attribut.
Sephi said:
Jaha, då förstår jag mycket bättre. Jag lär mig fortfarande grunderna. Tack så mycket för svaren, smulgul och Belmont.

Fossegrim

Veteran
Har satt mig ner för att skapa min första karaktär och har således nån fråga eller två. Jag vill dock börja med att anmärka på att även jag saknade en lite mer här/slagfältsbaserad Miljö. Jag ville skapa en ledare i strid av något slag, låt säga ett befäl. Problemet jag fick var bara att valde jag Arketyp: Ledare fick jag svårt att få ihop stridsfärdigheterna som ett militärt befäl bör besitta och valde jag då istället Arketyp: Krigare var det svårare att få ihop kunskapsfärdigheterna. Hade såklart gått att välja Lärosäte eller Hov men det är ju ingen plats för en simpel soldat, än mindre en Tiraker. Fick dock ihop det till slut genom att välja Vildmark vilket fick bli ett substitut för livet på slagfältet, men det kändes fortfarande inte helt 100. Hur som helst, åter till mina två frågor. Min rollpersoner har fått bl.a. Saknar Öga (nr 64. Sid 96) och Dubbelhänt (nr 16. Sid 94). Svintufft tyckte jag såklart men när jag skulle läsa på mer om vad det innebar att ha ett förlorat öga så fanns det ingen information alls om det, utöver just texten på sida 96. I regeltexten hänvisar de till att "se sida 77 för effekten av ett saknat öga" men där står inget alls om detta. Vilken sida är det som gäller? Sen kommer vi till det Dubbelhänta, det tog ju inte lång tid innan jag slängt om mina utrustnings-val och placerat en Tirakkrok i vardera hand på min rollperson efter att hon getts möjligheten att bli en virvlande mördarmaskin på slagfälten, men nu hittar jag inget om närstrid med två 1H-vapen och tänker att det kanske inte gör någon skillnad att slåss med två vapen utöver den +2 jag får från Dubbelhänt. Men isf undrar jag, kan hon då lika gärna hålla ett bordsben i sköldhanden och skadan blir densamma som om hon använde två krokyxor?
Fossegrim said:
Ber om ursäkt för den totala bristen på styckesindelning, det verkar inte fungera när en skriver från mobil.

Ska försöka ändra på det till morgondagen.
smulgul said:
Regler för förstört öga fins på sidan 177.

Tyvärr så gör 2 st vapen ingenting, så ja, ett svärd och ett stolsben gör samma skada som två svärd.
Pendragon said:
Den stora fördelen med två vapen är att man kan ha två olika vapen som ger en fler valmöjligheter. Två av samma är dock relativt meningslöst. Jag föredrar egentligen IV över III på den punkten då två vapen var löjligt bra. Potentiellt hade man kanske kunnat få vänta med att välja vilket vapen man träffade med förräns anfallsslaget är klart och man vet hur många fördelar man har att fördela.
Deckard said:
"Potentiellt hade man kanske kunnat få vänta med att välja vilket vapen man träffade med förräns anfallsslaget är klart och man vet hur många fördelar man har att fördela." Det låter som en väldigt bra idé tycker jag; en intressant fördel som inte gör dual wielding obalanserat bra.
smulgul said:
Att välja vapen efter slaget blir problematiskt om det är två olika vapen med olika färdighetsvärden.
Däremot så tänkte jag mig något i stil med att ambidexteriös skulle kunna göra att man får slå ett slag för varje vapen och sedan välja vilken av dem man vill använda.
Deckard said:
Smulgul: Kanske man kan slå mot de båda vapenfärdigheterna genom två? Då får man välja om man helt enkelt slåss aktivt med båda händerna eller så får man slå mot en av vapenfärdigheterna så räknar man det som att man endast aktivt använder ett vapen. Då får man alltså tre val: Använda det ena vapnet, det andra eller använda en stridsteknik som hänger på båda vapnen, och därmed båda färdighetsvärdena.
Fossegrim said:
Tusen tack. Tyckte jag vart där och bläddrar för att utesluta tryckfel men måste ha bläddrat för långt eller något. Hittade det nu iaf, väldigt tydligt och bra (mindre bra för mina bågfärdigheter).
Går det att ge färdighetsbonus till en svårläst färdighet vid karaktärskapandet eller räknas det också som en höjning? (tänker mig om de med höjning menar hela t6or bara)
Fossegrim said:
Lite synd där på bristen av effekt vid två vapen, borde göra någon skillnad vid strid mot fler än en fiende eller öka på chansen för allvarlig skada, kanske ge möjliget till kontrande attack vid parering.
Med nackdel då för högre utmattning eller lägre träffsäkerhet. (Med risk för att låta korkad nu så ska det tilläggas att jag är ny till Eon's regler och aldrig utkämpat någon riktig strid i spelet, låter detta jättemärklligt och helt ologiskt så go easy on me)

Rhodryn

Hero
Med tanke på att strid i detta system är mer en mängd anfall och försvar och manövrar i ett slag, snarare än ett anfalls hugg och ett försvars parering, per slag, så ser jag +2 på skada som en rätt bra nivå. Sen kan du ju välja innan du slår vilket vapen som ska vara huvudvapnet. T.ex en stridsklubban ena rundan mot en snubbe i tunnplåt (för krossvapen är snäppet bättre mot sådan rustning, åtminstone i ren skadevärde vs rustnings nivå), och stridsyxan i rundan efter mot en kille med en storrundsköld (för skölden är bräcklig och stridsyxan klyvande).

Jag får oxå känslan av att det kanske är tänkt att om man har 2 vapen (oavsätt om man är dubbelhänt eller inte) så får man +2 på skadan... för att medan du gör större delen av skadan med grundvapnet, så lyckas du slänga in en liten träff med det andra vapnet. Att dom kanske tagit bort den reglen från spelet (möjligen för en framtida expert modul). Och att fördelen med att vara Dubbelhänt inte igentligen är tänkt vara +2 i skada... utan snarare att du får +1 rörlighet, och är just dubbelhänt. Att om din ena arm blir obrukbar så är du inte igentligen effekterad av det, för du kan använda andra armen. Jag tror att +2 på skada i texten till Dubbelhänt kanske är en efterlämning av att där brukade finnas en regel för det, och att anledningen det står på dubbelhänt är för att påminna spelaren om att man får +2 på skada om man har ett vapen i varje hand. Men... detta är ju total speculation... det är bara något jag får känslan av. Faktumet att det inte står på Ambidextriös skulle kanske motbevisa mig oxå.

Sen, om man kollar på Abidexter slaget på samma lista (2), så det som står på slutet att om man har ett vapen i varje hand som ambi, så ökar inte uttmatningen från valet av försvarstaktik. Det kan ju tolkas på åtminstone tre sätt.

1: O man är ambi och har ett vapen i varje hand, så får man inga extra utmattning, oavsätt vilken försvarstaktik man väljer. Så det är alltid +0 utmattning vid närstrids försvar, +1 utmattning vid försvar utanför ens aktiva fas ser jag fortfarade som rimlig. Och eftersom försvararen bara slår ett försvarsslag om den har mer än en motståndare så gör det ju ingen skillnad där, mer än att man inte får utmattning från försvar, så behövs det ju inga extra regler som säger att man kan försvara sig bättre mot fler om man har två vapen... för man slår ju fortfarande bara ett slag.

2: Att ha ett vapen i varje hand gör att man automatiskt får +1 utmattning vid antagligen både anfall och försvar, för att det är mer tröttsamt att veva runt med två vapen samtidigt. Men om man är Ambidexter så får man bara den vanliga utmattningen som man får om man bara haft ett vapen i handen/händerna.

3: Denna biten är kanske oxå en kvarglömd regel som inte igentligen har med Ambidexter att göra, utan en regel för att slåss med två vapen. Vilket i så fall skulle validera min tidigare speculation om att +2 skada med två vapen inte bara har med dubbelhänt att göra.

4+: sen finns det väl en hel del andra förklaringar som helt invaliderar allt jag precis sagt oxå... så... ja... XD

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Nu har kanske någon annan redan frågat det här, men... Var skrivs utrustning? :( På ett medliggande papper? I Anteckningar, tillsammans med saker som rasfördelar och viktiga livshändelser?
Kaigon said:
Du kanske hittar några användbara formulär här: http://helmgast.se/helmgast/formular-till-eon-iv/
Kraetyz said:
Ooh, formulär jag inte sett innan! Tack!

Deckard

Veteran
Ur texten om hantverket 'Förfalskare' på sidan 120 i regelboken: "... Dessutom behärskar rollpersonen konsten att förfalska vaxsigill som gör dokument lagliga. Detta kräver att man har rätt utrustning..."

Vad är rätt utrustning och hur mycket kostar det? Är det någon som har några idéer om hur metoden kan se ut?

Orelaterat: Är inte sigillen gjorda av lack och inte vax? Det kanske finns både och?
Poseur said:
Sigill gör såväl i vax, som lack, som metall och säkert annat material också.
Utrustning beror på vad som ska förfalskas. Men pergament, sidenband, material för sigill, penna, bläck, något att karva ut sigillet ur, typ trä, lera, bly eller något sådant, knivar, små "pill-verktyg".
Förmodligen karvar man ut eller gjuter en kopia av det äkta sigillet och sedan stämplar man dokumentet som ska förfalskas, som man förmodligen skrivit.
Deckard said:
Något sådant jag tänkte mig.

Kärlekscraft

Swordsman
När kommer pdf:erna???? Samtidigt som grundboken i augusti??
Blasphemy said:
Just nu så sliter vi som djur med att få klart PDF:erna, ordna illustrationer och liknande samtidigt som vi arbetar med att fixa det sista med regelboken, föra in korrektur, lyssna till era regeltest och balansera olika delar i spelet. När allt kommer tänker jag inte uttala mig om (eller lova) utan kan bara säga att vi jobbar så fort vi kan men samtidigt vill vi ju att det ska vara bra och snyggt också.
Kärlekscraft said:
Kommer det att vara mer fler länder[som alternativ]? *Hallon, Hallon* :D
LordTengel said:
Det här är INTE ett löfte, men jag tror att du kan räkna med att åtminstone ett av de nya länderna som introduceras i Stolta Riken & Gåtfulla Platser innehåller det som behövs för att göra en rollperson därifrån (folkslagsmodifikationer och en Bakgrundstabell).

Oden

Veteran
Hade två orelaterade frågor.

Första frågan. De flesta av bönerna och riterna verkar relativt balanserade både mot systemet och de andra mysterierna. Har ni någon slags "mall" eller liknande när ni hittar på nya eller är varje mysterium "handgjorda"? Exempelvis hur ni bestämmer Magnituder och liknande eller har ni bara höftat till med något tills alla blev nöjda?

Andra frågan. Vad gäller Avtrubbningskryss, går det att ha högre än fem kryss i dessa? Vid karaktärsskapande har vissa slagit i taket på fem vid ett par tillfällen.

Kärlekscraft

Swordsman
Öhum, hur ser siffrorna ut för de olika svårigheterna? Det börjar ju på 4, som allra minst.(Har inte pdf:en tillgänglig just nu).

Räknas det tidigare mycket lätt som 0, 2, 4?

Eller:
*Lätt - 4, 6
*Relativt lätt - 8, 10
*Normalsvårt/Medelsvårt(ob3t6 Eon I-III), 12, 14
*Svårt - 16, 18
*Mycket svårt - 20, 22
*Extremt svårt - 24, 26
*Ultrasvårt - 28, 30
???
Är således 'mycket lätt' borttaget?
Kärlekscraft said:
Vill väldigt gärna ha svar!
Cieylor said:
Oftast är svårigheten mellan 6 och 22 men även högre svårigheter kan förekomma.
6 Lätt
10 Utmanande
14 Svårt
18 Mycket svårt
22 Extremt svårt
Det framgår inte riktigt tydligt om det är tänkt att man kan sätta andra siffror, som till exempel 12 som svårighet, men det tänkte nog jag göra.
Kärlekscraft said:
Ok, så tidigare "normalsvårt - ob3t6" kan sägas vara värdena 10 + 12 ?
Så då blir det:
Mycket lätt: [2] + 4
Lätt: 6 + 8
Normalsvårt: 10 +12
Svårt: 14 + 16
Mycket Svårt: 18 + 20
Extremt Svårt: 22 + 24
Ultrasvårt: 26 + 28
Megasvårt: 30 +32

Någonting annat som jag också tänkt på: Som extra krydda behöver ju inte spelledaren bara ange jämna tal vid tärningsslagen, om nu svårigheten är "Normal-/medelsvårt" blir det ju 10 eller 12 som muntligt anges. Men vad hindrar en från att också ha med värdena "11" och "13" också? 'Svårt' börjar ju inte förrens vid siffran 14.

Rhodryn

Hero
Har en liten ovanlig fråga, mest till Helmgastarna, men även till möjligen andra som kanske vet så klart.

Min karaktär som jag ska spela snart (och har ägnat över 1 vecka på med att försöka skapa, och sen mixtra och putsa och få den precis som jag vill) fick kunskaps händelsen "Historisk förebild". Och eftersom min karaktär kommer vara lite av en Utforskare/Artefakt jägare/liknande så tänkte jag ju då att min karaktärs förebild också borde vara något liknande.

Och eftersom jag inte ville köra med en förebild som heter typ " Indiaximus Jonicus" eller något (även om det kan vara rätt roligt det också :p), så tog jag till Eon grundboken och PDF'erna för att leta efter något lämpligt... eftersom där är en mängd citat och liknande i dem.

Och jag hittade faktiskt en som kan passa. På sida 118 i Grundboken (sida 70 i crowdfund versionen) är där ett citat från en person, som kommenterar om lärda som sitter i sinna rum och studerar istället för att vara ute i världen.

Personen i fråga är benämnd som: "Hazamia, lärd kvinna och utforskare."

Så vad jag undrar är om där är någon som vet något om henne, om där faktiskt finns någon information om henne alls, antingen i de gamla Eon böckerna eller på gång bland Helmgastarna. Eller om den som kom på namnet kanske har en tanke själv om vem Hazamia kanske är. Till viss del antar jag att det är ett namn och person bara tagen ur luften när citatet skrevs till att börja med, men tänkte jag kunde ju fråga i alla fall ändå. :)