Efter jag mer eller mindre blev klar i morse med den där karaktären jag nämnde att jag mixtrade med (kom på hans namn idag! Marixius!), så började mina tankar gå till att jag ville skapa gruppen av folk runt honom, en 3-4 stycken. Och jag hade mer eller mindre inga problem med att komma på konceptet på dom, och inga problem med att komma på arketype och miljöer för dom... förutom en.
Jag tänkte att en av Marixius gamla armé polare blir en del av gruppen, och jag tänkte att "han var Fältläkare när han var i armén". Dom mest uppenbara kombinationerna då är ju, antingen Krigare i ett Lärosäte, eller Lärd i antingen ett Lärosäte eller Stad.
Och dom är ju helt funktionsdugliga, men det kändes som om något... fattades, eller inte riktigt stämde eller passade ihop helt och hållet.
För det första, en Fältläkare med en rätt tung rustning och massvis med vapen från krigar yrket känns lite konstigt (visst, han behöver ju inte använda rustningen, men ändå), plus att han då inte heller har tillgång till valet av läkeutrustningen från Lärd (att köpa ihop ett liknande kit skulle bli rätt dyrt). Sedan så skulle ju då karaktären mer vara baserad på att han är krigare än att han är läkare.
För det andra. En lärd man från Lärosäte eller Stad. Det känns inte riktigt som om dessa karaktärer naturligt skulle bege sig iväg från dessa platser, specielt inte den från Lärosätet. Dom skulle ha lite, eller ingen insikt och förståelse för det militära livet och allt som kretsar runt detta liv. Lärd från Stad skulle kanske förstå det bättre, men samtidigt inte tillräckligt mycket. Dom tjänar ju nog rätt bra som Kirurger, så "det hårda livet" är ju inget som dom har haft så stor erfarenhet av. Man skulle oxå behöva använda många, om inte alla av sina valfria på att vara någerlunda kompetent i strid. Vilket känns på något sätt fel av en person som ska ha dedikera en stor portion av sitt liv åt armélivet.
Detta ledde mig till att tänka att man kanske skulle kunna skapa en hybrid-arketyp genom att slå ihop Krigaren med en Lärd, dela på resultatet (färdighets poäng, utrustning, mm) med 2, och se vad slut resultatet blir. Men kom snabbt på att en Krigare i en Lärosäte skulle ju mer eller mindre vara just det, en kombination av strid och kunskap. Och det skulle ju bara onödigt krångla till det hela om man började hej vilt skapa hybrid arketyper.
Varpå jag började titta på miljöerna. Och det var där jag hittade "luckan", den biten som kändes som om den saknades. Miljön jag specifikt såg att den saknades var "Militär" (kan inte komma på ett bättre namn för den). Visst, när man använder krigaren och slår samman diverse olika miljöer så får man mer eller mindre alla typer av krigare man kan tänka sig, inklusive yrkes soldater från militära styrkor. Och om man slår ihop andra arketyper med vissa miljöer så får man diverse personal som kan finnas i en militär styrka. Men där är ändå en hel del luckor som jag ser.
Dock så är det oxå "känslan" jag får av miljöerna som gör skillnad. Tankarna går i specifika riktningar när man tänker på dom olika miljöerna. Och förutom dom arketyp+miljö kombinationerna som pekar rakt på "yrkessoldat" (t.ex Riddare eller Tempelriddare plus några få andra), så känns det inte som att där helt naturligt finns en "yrkessoldats" miljö.
Sedan kan ju väldigt många yrken dubbla upp på sin arketyps huvud färdighetsgrupp, innan man slår händelse slagen, genom att välja rätt miljö. Vilket varken Krigaren eller Mystikern kan. Efter miljövalet kommer krigaren att ligga på mellan 8-11 stridsfärdighets poäng, medan dom andra arketyperna kommer ligga mellan 12-18 på sina huvud färdighetsgrupp om dom väljer rätt miljö. Visst, efter slagen på händelse tabelerna så har krigaren ju antagligen tjänat in fler poäng till strid (Marixius tjänade t.ex in 10 poäng från stridshändelserna, för totalt 20 stridspoäng, plus att han blev lättlärd på alla stridsfärdigheter... hade tur med mina slag), men dom andra yrkena kommer ju antagligen kunna tjäna in poäng dom oxå för sin huvudgrupp från dom relevanta händelse tabellerna.
Jag kan ju se problem med att ha en sådan typ av miljö som Militär. Den skulle ju nu så är i efterhand störa i dom andra miljöernas val av Verk (pga dubblerter mm). Och det har kanske oxå med balans att göra (superkrigare från starten kanske... med en Militär miljö så skulle ju Marixius haft någon stans mellan 24-26 strids poäng att lägga, varpå han antagligen haft 3-4 maxade stridsfärdigheter istället för "bara" 2... ovanpå att han är redan lättlärd på dom). Och jag kan förstå varför Kunskaparna behöver myckt poäng (Lärd+Lärosäte = 18 poäng till kunskap), för nästan alla kunskapsfärdigheter börjar på 0, så man måste lägga minst 1 poäng extra på varje kunskapsfärdighet man köper i. Skulle väl antagligen oxå göra att Krigaren har tillgång till lite väl onödigt många vapen och rustningar oxå.
Sedan så klart skulle det ju förstöra den symetriska "Arketyp + Miljö = Värv" T100 listan. Med 7 arketyper gånger 7 miljöer = 49 varianter. 49x2 = 98. 98+2 = en T100. 7x8 = 56 = passar inte ihop med en T100. XD