Nekromanti Träfftabell

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Nästrid:1 ben, 2-3 armar, 4-5 kroppen, 6 huvudet.

Det lär i.o.f.s. vara rätt vanligt att träffa benen i närstrid... särskilt om båda kombattanterna har sköld. Jag vill minnas att man fann väldigt mycket benskador i massgraven vid Visby.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
"<EM>Hur lyckas man dela in kroppen i sex delar.</EM>"
Har inte en suck, men du kan använda 1T66. Alltså 2 st T6:or där ena är 10-tal och den andra är ental.

"<EM>Det enklaste är IMHO att skrota träfftabeller helt.</EM>"
Och om man har rustning? Skyddar den över hela kroppen då? Den buggen finns nämligen i Shadowrun. Jag undrade <EM>varför</EM> man hade en träfftabell och kom fram till samma svar som <B>Fade</B>. Man slår där man hittar en blotta. Om du (<B>Shadar Fal</B>) vill ha lite mer realistiskt så kan du låta spelaren få modifiera träfftabellen beroende på hur bra attacken lyckades (á la Deadlands system).

/[color:green]Han</font color=green> som har kollat igenom (vad det känns som) miljontals Boris Vallejobilder
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Då ändrar man till följande då! =)

Närstrid utan sköld:1 ben, 2-3 armar, 4-5 kroppen, 6 huvudet.
Avstånd, eller närstrid med sköld:1-2 ben, 3 armar, 4-5 kroppen, 6 huvudet.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det går lätt att träffa benen även om motståndaren inte har sköld... det jobbiga med träfftabeller är att varje kombination av respektive beväpning har sin egen träffbild. Om man slåss med en dolk mot någon obeväpnad skulle t.ex armskador säkert vara ruskigt vanliga (eftersom man försöker värja sig) o.s.v...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ser man på! [OT, OT]

Ooooh! Du är ju ärkemagiker! (Var faktiskt min egna lilla misstanke om nästa titel..) Förövrigt, vem är bättre ärkemagiker än Vindhand? /images/icons/smile.gif


/Arvidos Magus- Har faktiskt på förhand klurat ut en signatur för Ärkemagiker!\
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Ja vill man ha en tabell för varje vapen kombination så är det ju bara att sätta igång! Poängen är att man strunta i att ha träffområdena mage och bröstkorg och istället ha kropp. Eller överkropp om det låter bättre... Detta tycker jag nästan är ett måste om man bara ska slå med 1T6:a. Det är ju trots allt inte all för många rustningar som skyddar magen men inte bröstkorgen. Inte vad jag vet i alla fall...

//"Fredda the mean" som tycker att han som ställde frågan kan komma med en kommentar om mitt förslag!
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
T10-tips

Felet är antagligen att du spelat spel där man bara slår en ensam T10. En T10 kan aldrig slås ensam, en regel varje rollspelare bör känna till. Två T10 däremot som tillsammans utgör en T100 är kanske det mest ädla man kan åstadkomma i tärningsväg. De som dragit in en avgörande "impale" i en fajt mot en skurk i Stormbringer vet vad jag menar. /images/icons/smile.gif

T6:an är klassisk, men ger för mycket vibbar av fia med knuff. Dessutom dog actionstämningen i Star Wars på gamla goda tiden rätt rejält när det ibland dök upp tärningspooler på över 30 T6:or som skulle adderas ihop. /images/icons/wink.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Ser man på! [OT, OT]

(Var faktiskt min egna lilla misstanke om nästa titel..)

Jo, det känns ju rätt rimligt... Magiker är bättre än druid, ärkemagiker bättre än magiker. Jag undrar dock vad som skulle kunna vara bättre än ärkemagiker. Särskilt för mitt alias kan jag inte tänka mig mycket :)

Jag får hålla ögonen på riddaren (som lär kapa även nästa titel först :)
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Slå om ala sexor...

eller köp en hög med t12 (eftersom de aldrig används i något annat spel (jag känner bara till ett, och det utvecklade jag i min unga pubertalitet.) och hitta på ett nytt skoj system med dem.

/Blippe

ps.
Varför inte förenkla det där hexagonsystemet som krille snackar om och använda sig av fler träffområden? jasså du slog så, det betyder två träffområden längre ut på kroppen (kanske med utgångspunkt från bröstkorgen?
ds.
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Re: T6 [ot]

det en hel system som kör med dem. bl.a. whitewolfs produkter

Jag vet och det är en del av anledningen att jag inte gillar dem. Jag känner ju till att fummel buggen finns men jag tycks i alla fall inte slå över 6 på en T10:a.

Altså tänkte jag. Jag kan inte slå över 6 på en T10:a så då ska ingen få slå över 6. Altså så spelar jag med T6:or. /images/icons/smile.gif

Shadar Fal som erkänner att det egentligen inte är anledningen

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: KP[OT]

"Se på systemet i Kult t.ex. Funkar ju skitbra"

...såvida inte någon slänger ner en handgranat i en soptunna... /images/icons/wink.gif

Nämenvisst, vad ska man med KP till? Jag använder dem inte i de spel som jag själv skriver.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Kult?

Jag vet faktiskt inte vilket skade system dom använder i Kult. Kan inte påstå att jag gillar spelet i huvudtaget. Det är inget fel på systemet det är bara typen av skräck jag inte gillar.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kult?

"Jag vet faktiskt inte vilket skade system dom använder i Kult."

Slå en tärning. Titta på en liten skadetabell som följer med vapnet (i stil med Skråma 1-5, Lätt sår 6-8, Allvarligt sår 9-13, Kritiskt Sår 14-18, Dödligt Sår 19+). Där får du vilken sorts skada du just orsakade. Flera skador av en viss allvarlighet blir en skada av modellen värre.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top