Nekromanti Träfftabell

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Goddag. Jag sitter och filar lite på ett rollspel hemma. Nu är det så att jag spelar endast med T6:or. Nu har det kommit till att jag ska göra en träfftabell. Hur lyckas man dela in kroppen i sex delar. Dom givna som jag hittar är ju. Benen, armarna, magen, bröstkorgen och huvudet. Men det är bara fem så vad ska jag göra av den sjätte?

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
1. Du låta det vara större chans att träffa en viss kropps del.(1=ben, 2=Armar, 3=Magen, 4=Bröstkorgen 5-6=Huvudet) bara ett exempel. Fördelningaen blir ojämn. Det bör var störst chans att man träffar bröstkorgen(iallafall med projektilvapen).(1=ben, 2=Armar, 3=Magen, 4-5=Bröstkorgen, 6=Huvud)
2. Du kan använda 2T6 och fördela det så att det inte är lika stor chans att träffa vadera kroppsdel.
3. Man gör en tabell som utgår från vart man siktar...

ja möjligheterna är många.

"Våga vara dum!"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Alternativ 3 gillar jag. Det vore det snyggt drag att skippa de egentligen ganska onödiga standardtabellerna där man måste slå fram var man råkar träffa. Faktiskt ganska fånigt. Självfallet träffar man där man siktar. Och siktar gör man alltid. När man slåss, slåss man väl inte på måfå. Eller?

- Targon, skrivare
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Gillar inte träfftabellen, så jag håller med Targon. Han tar en stor sving med sin yxa över huvudet och SL slår tärning träffar dvärgen i foten!

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Gillar inte heller dom här slumtabellerna. Man jag känner mig benägen att försvara de konstruktörer som valt att ha tabeller som är så slumpartade. Jag tror inte tanken är att man slår på måfå, utan det område man slumpar fram är det ställe det var mest lämpligt att anfalla , det var där motståndaren öppnade sig, lämnade en blotta.
Men jag håller med om det är ett dåligt system.

"Våga vara dum!"
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Personligen så gillar jag också tabell 3. Problemet är att,
1. Systemet blir långsammare. Vilket jag inte vill. Jag vill ha ett så snabbt system som möjligt.
2. Det tar tid att utveckla ett sådant system. Tid har jag inte överdrivet mycket av.

Förslag 2 vill jag inte använda p.g.a att jag har använt något liknande innan och jag gillade inte det. Vet inte varför dock.

Förslag 1 är ganska bra måste jag säga. Tror jag ska köra med något sådant till att börja med iallafall.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag sitter och filar lite på ett rollspel hemma. Nu är det så att jag spelar endast med T6:or. Nu har det kommit till att jag ska göra en träfftabell."

Titta på Ereb'98 (<A HREF="http://www.foxtail.nu/er.html" target="_new">http://www.foxtail.nu/er.html</A>). Där har jag ett system (ärligt snott från Babylon Project) som bygger på en gubbe med överlagt hexagonnät. Systemet fungerar ungefär så här:

* Bestäm en riktpunkt. Om något annat än standardriktpunkten (mitt i bröstkorgen) väljs så får man antingen ta en negativ modifikation på slaget att träffa eller en handling för att sikta.

* Slå för att träffa. Kom ihåg hur bra slaget för att träffa är.

* Avgör träffområde. Träffar man tillräckligt bra så träffar man i riktpunkten. Träffar man mindre bra så träffar man en hexagon bort i slumpvist vald riktning. Träffar man ännu sämre så träffar man två hexagoner bort i slumpvist vald riktning.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Jag håller med om att systemet med träfftabell är dåligt. Har funderat över lita annat men faktum kvarstår att det är ett simpelt system. Inte alltid trovärdigt men dock simpelt.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Är det inte lika simpelt eller snarare mer simpelt att träffa där man siktar, och slippa extra tärningsslag?

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Varför inte köra med slumptabell i strid med avståndsvapen (med möjlighet att sikta på enskilda kroppsdelar) och i närstrid köra med en träffmall som i normalfall är centrerad på motståndarens vänstra sida, annars där man måttar slaget/hugget? (Det är ju troligen mer sannolikt att man i stridens hetta råkar träffa vilken kroppsdel som helst med ett armborst på 20m håll, än att man gör det med ett svärd.)
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Och då skulle ju inte alla sikta på huvudet? Om man nu ska döda någon. Det blir inte så där överdrivet roligt.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
i närstrid köra med en träffmall som i normalfall är centrerad på motståndarens vänstra sida, annars där man måttar slaget/hugget?

Med tanke på att det finns många sätt att måtta ett hugg på och dessutom olika vapentyper (stickvapen borde t.ex. funka helt annorlunda) riskerar man antingen att få enormt många tabeller (12+) eller, ännu värre, hög detaljupplösning som ger felaktiga resultat (att alltid träffa som om man högg mot vänster sida t.ex :gremsmile:...
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Varför inte ta med skrevet?
:)
Vilket annat ställe vill man helst INTE bli träffad i?
Dessutom, det är ju faktiskt två ben och två armar, så egentligen har du sju träffområden.

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Nu är det så att jag spelar endast med T6:or.

Aha, däri ligger ditt problem. Skaffa dig en trevlig T8 eller T10 så blir det hela mycket lättare :)

Benen, armarna, magen, bröstkorgen och huvudet. Men det är bara fem så vad ska jag göra av den sjätte?

Jag har sett följande uppdelning (på en tärning med ett målat träffområde per sida): huvud, vänster arm, höger arm, kropp, vänster ben, höger ben... Nakdelen är att det blir lika stor chans att träffa kroppen som att träffa huvudet o.s.v...


Det enklaste är IMHO att skrota träfftabeller helt. Om man träffar bra träffar man där man siktade, träffar man dåligt träffar man någon annanstans (SL hittar på). Inga tabeller, inga extra slag, inget krångel :)
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
T6

Aha, däri ligger ditt problem. Skaffa dig en trevlig T8 eller T10 så blir det hela mycket lättare :gremsmile:

Men jag föraktar T10 helt. Dt går ju inte slå vettigt med dem /images/icons/smile.gif. T8 är ju ett alternativ men jag orkar inte göra om resten eller skaffa massa T8:or

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Jo den effekten uppstår om man har KP i olika kroppsdelar, även det något jag inte tycker om!

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: T6

Att T4 och T100 är jobbig kan jag förstå, men T10? Själv tycker jag att T10 är en mycket smidig tärning. Kan mycket väl tänka mig ett regelsystem som innebär slag med enbart T10:or.

- Targon, skrivare
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Detta är alltid effektivt att träffa motståndaren i huvudet om man vill döda denna. Oberoende om man har ett system som bygger på KP i varje kroppsdel eller inte.

"Våga vara dum!"
 
Top