Nekromanti Top-3 bästa svenska rollspelskampanjen någonsin?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Okej, nu kommer jag officiellt ut som hopplöst omodern, tillbakablickande och dåligt uppdaterad ...

1. Ärans väg
2. Grå döden
3. Marsklandet
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Skarpskytten;n263540 said:
Okej, nu kommer jag officiellt ut som hopplöst omodern, tillbakablickande och dåligt uppdaterad ...

1. Ärans väg
2. Grå döden
3. Marsklandet
Bah! Du har ju åtminstone spela tre köpekampanjer. En annan har spelat grå döden under sent 80-tal och sedan enbart hemmabyggda kampanjer.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
luddwig;n263544 said:
Bah! Du har ju åtminstone spela tre köpekampanjer. En annan har spelat grå döden under sent 80-tal och sedan enbart hemmabyggda kampanjer.
Jag har mer eller mindre inte spelat något svenskt rollspel sedan 1990 ... (jo, ,Western, men det är det).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Eftersom topp 4 ligger nära mina val och min ordning tycker de kan förtjäna lite mer motivering.

+ Den femte konfluxen är bäst eftersom den erbjuder en så stor bredd av olika äventyrsmiljöer och ett fantastiskt samspel mellan SLP, miljöer och spelvärldens historia och på det vis Granströms metafysiska koncept som driver huvudintrigen (om mer tydliga i romanerna än spelen). Där finns sandlådor och rälsade delar i bra blandning. Centrala aspekter och personer utvecklas och ges ökande betydelse allteftersom i de olika delarna utan att det känns sökt eller som en efterhandskonstruktion. I Oraklets fyra ögon utvecklar den ett intressant koncept för skuggspel med motståndare till RPna som jag inte sett varken förr eller senare, och på samma vis kan de militära konflikterna spelas ut i del 4 (om än inte helt praktiskt genomförbart). I och med att kampanjen löper över flera år i spelvärlden ger den också utrymme för (rentav kräver) utflykter till andra äventyr vilket skapar en bra dynamik till inledningen av både del 2 och 3.
- Kampanjen har egentligen bara två svagheter. Den första är att den inte är helt förankrad i sin spelvärld, Trakorien är väldigt mycket ett universum i sig, och när man ger sig i väg till andra platser i Ereb är det ingen som bryr sig om de där konfluxerna ute i havet. Detta är visserligen inte bara kampanjens fel, men är inte desto mindre en brist som inte är helt lätt att avhjälpa för SL, speciellt inte när den var ny och man inte förstod att detta var ett problem. Den andra svagheten är att det politiska spelet mellan de olika makterna går RPna ganska mycket förbi, det blir lätt en fond men inte mer.
---
+ Undergångens arvtagare är verkligen väldigt nära Den femte konfluxen i kvalitet. Pyrisamfundet har ett djup som inte ens Trakorien kan matcha och saknar i princip helt aparta fenomen som kan skava på upplevelsen (lättare i post-apokalyps förvisso där mer grejer kan klämmas in). Kampanjens övergripande berättelse är verkligen en röd tråd som löper genom alla delar och som har en fantastisk anknytning till hur spelvärlden är uppbyggd och varför den ser ut som den gör, även om det tar tid för RPna att förstå det. Ger även en bred palett av äventyrsmiljöer och upplägg som kan användas även utanför kampanjen.
- Precis som Den femte konfluxen har UA framför allt två svagheter. Den ena är att det emellanåt kan vara svårt för RPna att se sin roll i det hela. Även om de greppar den röda tråden är det inte alltid så självklart varför det är viktigt för dem att agera utifrån informationen, och det andra är att flera av scenariona (om än inte alla) har liknande mysterielösande karaktär. Även om de inte är lika innehållsmässigt är de det ändå tematiskt
---
Den svarta madonnan överlåter jag åt andra att bedöma.
---
+ Törnetronen har många av Undergångens arvtagares styrkor men har (hittills) lyckats undvika flera av dess svagheter. Spelvärlden har ett väldigt djup samtidigt som den expanderas i bredd i takt med utgivningen av äventyren. Äventyrsplatserna är varierande och uppläggen likaså, scenariostrukturerna är också än så länge mindre likartade varandra än vad som var fallet med UA. Varje del i kampanjen ger även en möjlighet till allmän fördjupning/äventyrande i den del av regionen som den beskriver. Den röda tråden hugger tag i RPna direkt och det är, återigen i jämförelse med UA, ganska lätt för dem att se var de passar in. Samhällsbygget är lika komplext som i Pyri men träder fram tydligare för spelarna mer omedelbart.
- Jag ser få uppenbara minus än så länge, även om det är tidigt än, så här två delar in. Men ska jag säga något är det att ovan styrkor också gör kampanjen svår att SLa, det krävs en del tankearbete extra, sådant som i UA (i varje fall t.o.m. Pirit) kunde lämnas därhän eftersom man som SL ändå inte förstod betydelsen. I Törnetronen förstår man att personer/platser/historier är betydelsefulla men inte alltid vilken innebörd de har, vilket ibland kan vara frustrerande. Exempel: ”Bör jag ge RPna ett möte med person X här för att lägga grunden för en senare del eller kan jag låta det glida förbi nu när de själva inte valde den vägen?”
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Undergångens Arvtagare 3p
Uppsala-sviten 2p

På 1p vet jag inte: Törnetronen är bra men inte färdig, Elvira Wallin är bra men i kortaste laget för att vara en kampanj, Svarta solen har mycket kul men av blandad kvalitet. Jag får återkomma.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Den femte konfluxen (3 poäng)
Siratsias vita formelsamling (2 poäng)
Noas sista drag (1 poäng)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
luddwig;n263388 said:
Antar att Henke inkluderat Snösaga i Den svarta solen.
Nu känner jag mig jättekorkad men vad mer ingår i Den svarta solen än Snösaga? Jag trodde den var stand-alone. (Ja, förutom Vildhjarta då, som kan anses vara en fristående prequel.)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Organ;n263572 said:
Nu känner jag mig jättekorkad men vad mer ingår i Den svarta solen än Snösaga? Jag trodde den var stand-alone. (Ja, förutom Vildhjarta då, som kan anses vara en fristående prequel.)
Eldsjäl? Likstorm? Men de är väl typ fristående allihop? Mitt intryck i alla fall av att bara läst.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,282
Bifur;n263576 said:
Eldsjäl? Likstorm? Men de är väl typ fristående allihop? Mitt intryck i alla fall av att bara läst.
Njae. De sitter ihop. Vildhjarta, Snösaga, Eldsjäl och Likstorm är alla fortsättning på varandra. Nu är det rätt länge sedan jag spelade dem, men det finns en tydlig röd tråd om jätten Blodughadda och artefakten Snösaga genom dem vad jag minns.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
3. En Pakt av Ånga - triologin? duologin? quatrologin? hur många delar kom egentligen ut? I vart fall en höjdpunkt i svensk rollspelshistoria.
2. Upsala-sviten
1. Undergånges Arvtagare

Bubblare:
Virgin-duologen (Ronaldo Rose & O Camaleão)
Genlab Alfa (skulle kunna vara med om jag faktiskt hade SPELAT den)
 

Scitalis

Veteran
Joined
9 Jan 2017
Messages
3
1. Törnetronen (3p.) - lite av en chansning givet att bara två delar är ute än, men den är sjukt bra än så länge.
2. Undergångens arvtagare (2p.) - en fantastisk järnringen-kampanj till, den här faktiskt avslutat, men får se sig besegrad av törnetronen.
3. Vildhjärta (1p.) - har tyvärr aldrig kommit över de andra tre delarna av svarta solen, men vildhjärta är magiskt
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Jocke;n263590 said:
3. En Pakt av Ånga - triologin? duologin? quatrologin? hur många delar kom egentligen ut? I vart fall en höjdpunkt i svensk rollspelshistoria.
2. Upsala-sviten
1. Undergånges Arvtagare

Bubblare:
Virgin-duologen (Ronaldo Rose & O Camaleão)
Genlab Alfa (skulle kunna vara med om jag faktiskt hade SPELAT den)
Är det i poängordning eller som en nedräkning till förstaplatsen? Alltså är det pakt av ånga eller MUA som fick högst poäng?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Henke;n263679 said:
Är det i poängordning eller som en nedräkning till förstaplatsen? Alltså är det pakt av ånga eller MUA som fick högst poäng?
Ånga får högst. Efter som ingen annan ens nämnt den. Kurragömmaklubben ftw!
 

ragi

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
2
1. Undergångens Arvtagare (3p)
2. Törnetronen (2p)
3. Göborg: Encyklopedistens Klagan (1p)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Bästa kampanjRollspelPoäng
Den Femte KonfluxenDrakar och Demoner40
Undergångens ArvtagareMutant UA39
Den Svarta MadonnanKULT18
TörnetronenSymbaroum18
Grå DödenMutant12
Ärans vägDrakar och Demoner10
Upsala Sviten 9
MarsklandetDrakar och Demoner6
Sylfens VredeEon3
De fördömdas sista hoppEon3
My Drinking ProblemVampire3
Sju porträtt av Elvira WallinSvenska Kulter3
Vägen till EdenMutant År Noll3
Den Svarta SolenDrakar och Demoner Trudvang3
Göborg: Encyklopedistens klaganMutant UA3
En Pakt av Ånga 3
Skymningshavets gåtorDrakar och Demoner 20162
DollartriloginWestern2
KrilloanDrakar och Demoner2
Siratsias vita formelsamlingDrakar och Demoner2
Jarl Eriks arvViking1
Den Venusianska ApokalypsenMutant Chronicles1
Noas sista dragBortom1
 
Top