Henke;n264684 said:
Vad är det i MUA som skulle göra den mer storpolitisk?
Alltså, visst är det lika mycket (eller kanske mer) politiska omvärldshändelser i Konfluxen men jag tycker inte, så som kampanjen är skriven, det är upplagt för att RP:na ska påverka skeendet på det vis som förutsätts i MUA (i varje fall i del 3).
- Utgången på Svavelvinter är ganska given, Cruri vaknar, trakorierna fördrivs, marjurierna tvingas fly
- I O4Ö blir ranzienerna fredlösa oavsett, Wulfverden är ingen potentiell allierad långsiktigt, inbördeskriget och invasionerna inträffar hur som, RPna har knappast möjlighet att nå en överenskommelse med trakorierna som gör dem positivt inställda etc.
- I del 4 är det visserligen mer utrymme för RPna att påverka, det medges men då har kampanjen redan bundit dem rätt hårt till Meleania och Arn, att de skulle välja en annan sida är osannolikt eller att de skulle välja en väg som inte innebär att Cruri går under
Återigen, det finns gott om utrymme för SL att använda dessa politiska konflikter i spelet på ett mer direkt vis genom att planera in olika parters agendor i relation till RPna och hur de reagerar på olika förslag från dem m.m., men det är inte en del av Granströms orginaltexter på samma explicita vis som jag tycker det är en del av premisserna i MUA.
Edit: Nu ska jag inte överdriva den aspekten hos MUA men åtminstone i HMÄ finns det ju ett uttalat förhandlingsspel där det är öppet vilka fraktioner som RPna kan välja att liera sig med och gynna i kampen mot BPM.