Varulv Tjuvar & Lönnmördare – R1

Nej, det låter ju inte alls logiskt. Det är ju bara en kropp i en gränd. Tyvärr bär ni inte med er era yrkescertifikat i fickan.
Okej, då är rånmord ganska farligt för byn. Extra svårt att reda ut outningar senare rundor. Å andra sidan är powerrollerna nerfade på flera olika sätt. Fan, det vore ju rätt soft att köra på nya metat TRE GRÖNA SPELARE I R1 ändå.

Men det går inte att göra om @Brynolf och @damogn inte ens läser i tråden. Vi vill inte ha en upprepning på @fjodorsenuba -gate, där en ulv får stå som oemotsagd powerrollclaimare.
Säkert den snaskigaste.
100% den snaskigaste <3

Alltså det kommer ju från att @Anthrox förklarade det i inlägget som jag citerade. Men det är lite fluffigt formulerat och Zankta Klara-fängelset hamnar man ju bara på vid utröstning, inte nattmord.

Men intressant att @Sysp tog upp det här som fråga till SL och fick veta att det fungerar annorlunda från normala spel. Kanske kan det vara något som kommit upp i en ulvchatt (där SL brukar kunna vara lite snaskigare) som @Sysp tog upp i tråden för att få hjälpsamhetspoäng.

Hur kom du på att frågan behövde ställas, @Sysp ?
Jag tror det är rätt tydligt om du kollar mina inlägg att jag hamnar där i huvudet ett steg i taget, helt utan hjälp av en ulvchatt. Posterna där är jag som skriver under tiden jag tänker.

Hjälpsamhetspoäng, är det något man kan köpa saker för eller? Var är menyn? Det brukar väl snarare vara något man blir misstänkliggjord för, lite som du försöker göra här. Inget jag samlar medvetet, jag försöker analysera situationen och klargöra reglerna både för mig själv och andra så att ulvarna har ett mindre informationsövertag.

Jag tror det är rätt tydligt om du kollar mina inlägg att jag hamnar där i huvudet ett steg i taget, helt utan hjälp av en ulvchatt. Posterna där är jag som skriver under tiden jag tänker.
Bara inlägget nedan som handlar om det va? Inläggen innan är om något annat. Det var ju superbra att vi fick veta det här, men jag ser inte steg för steg hur det leder till att du misstänker att informationen vi får vid utröstning kommer skilja sig såpass mycket från konventionellt spel.

Kollar lite mer på menyn som ulvarna har.

Det är intressant att de bara kan shoppa under nattfasen och dessutom sist i den. De måste med andra ord förutse om de vill blajja powerrollerna, ha en extra röst osv.

Men! Omedelbart nattmord som inte kan väktas för tre guldmynt lär vara det de kör på hela tiden, otroligt kraftfullt. Om tjuven gör inbrott hela tiden vilket ger tre mynt är det 50-50 att ulvarna har ett extra nattmord varje runda. Dessutom har de möjlighet att nattmörda en gång per spel med stråtrövaren och även en gång stjäla vilket ger 1-2 mynt till att delvis bekosta ytterligare ett nattmord. Det kan med andra ord gå rätt fort det här trots att vi är 10 bybor från start. Misstänker att vi kommer se väldigt lite variation i ulvköpen förutom extramord, kanske en Miller for en ynka poäng i nåt läge där det behövs.

Tycker vi bör överväga hur och om vi ska outa power. Problemet med att outa siaren är att ulvarna kan mörda den även om den väktas för ynka tre guld.

Vi lär inte få reda på vilken ulvroll som åker heller så vi kommer inte veta om ulvarna har kvar pengamaskinen tjuven eller lönnmördaren heller, så det lär bli svårt att hitta att outa säkert. Kan det finnas något i att outa siaren först i R2 så inte tjuven turar in 3 mynt i R1 på ett inbrott och kan klippa siaren direkt?

Hjälpsamhetspoäng, är det något man kan köpa saker för eller? Var är menyn? Det brukar väl snarare vara något man blir misstänkliggjord för, lite som du försöker göra här. Inget jag samlar medvetet, jag försöker analysera situationen och klargöra reglerna både för mig själv och andra så att ulvarna har ett mindre informationsövertag.
Taggigt svar! Tycker du att det är så konstigt att jag funderar såhär? Jag tycker att man brukar läsas som grönare om man hjälper byn att få klarhet i reglerna, så jag tycker det kan finnas ett värde i att organiskt försöka få in förtydliganden man fått i en ulvchatt. Det här är iofs en så stor grej att jag kan tycka att SL borde ha lyft det i speltråden på eget bevåg om det kom upp i ulvchatten.

Men i så fall borde han också förtydligat att det inte gällde för nattmord utan att behöva få frågan först.

Taggigt svar!

Jag tycker ju Sysp varit grön och Häger inte så grön, men jag är helt klart Team Häger här. Känns som att "samla hjälpsamhetspoäng" är en ganska given ulvrationalitet.

(Det sagt tror jag alltså inte att Sysp är ulv, men jag tycker det är lite off att börja käbbla runt den här grejen.)

Jag har styrelsemöte i BRF:en ikväll. Så jag försvinner ngn gång på eftermiddagen (hinna äta och junk innan), sen vet man aldrig hur lång tid de där mötena tar. jag KAN hinna tillbaka i spel innan deadline, jag kan också missa det helt.
Samt beroende på hur mycket som skrivits mellan att jag sist kunde hänga med och när jag kommer tillbaka, kan påverka hur mycket jag hinner läsa/agera på innan deadline.

Med tanke på rånmordsmöjligheten funderar jag på om det är så jävla farligt att outa powers? Förslagsvis outar man om man har en roll eller inte (två kulor i pungen eller inte så att säga) - d.v.s. inte om man är siare/väktare/slyngel/yngel/Van Hellsing/Krakel Spektakel.

PRO:
- ulvarna lär inte våga falskclaima med tanke på att de tappar potenta förmågor när en av dem åker ut
- vi får tre gröna namn
- ulvarna har en powersniffroll i tjuven, så våra powers riskerar ändå avslöjas
- ulvarna har inte möjlighet att blocka väktarens väktande första rundan (om jag fattar reglerna rätt) och alltså 33 % chans att de bränner ett nattmord
- ulvarna har 33 % risk att mörda den värdelöse slyngeln istället för väktaren eller siaren

CON:
- ulvarna har goda möjligheter att döda av alla powers i R2

Så, jag tycker det är ganska fina vinster, men frågan är hur vi värderar dem i relation till att antagligen bli av med alla powers i R2. Det innebär att vi antagligen bara får ett siande och bara en chans att lyckas sno ett nattmord med väktaren.

Med tanke på rånmordsmöjligheten funderar jag på om det är så jävla farligt att outa powers? Förslagsvis outar man om man har en roll eller inte (två kulor i pungen eller inte så att säga) - d.v.s. inte om man är siare/väktare/slyngel/yngel/Van Hellsing/Krakel Spektakel.

PRO:
- ulvarna lär inte våga falskclaima med tanke på att de tappar potenta förmågor när en av dem åker ut
- vi får tre gröna namn
- ulvarna har inte möjlighet att blocka väktarens väktande första rundan (om jag fattar reglerna rätt) och alltså 33 % chans att de bränner ett nattmord
- ulvarna har 33 % risk att mörda den värdelöse slyngeln istället för väktaren eller siaren

CON:

Så, jag tycker det är ganska fina vinster, men frågan är hur vi värderar dem i relation till att antagligen bli av med alla powers i R2. Det innebär att vi antagligen bara får ett siande och bara en chans att lyckas sno ett nattmord med väktaren.

Ja, jag är försiktigt positiv som jag skrev ovan, men det faller på att vi har två spelare som fortfarande inte känner till att de är med och spelar varulvsspel. Om @Brynolf och @damogn vaknar tror jag att det är bra att vi outar (och inte outar vilken roll vi har förutom om vi får 4 stycken som räcker upp handen)

CON:

Nu har jag inte räknat, men får de ihop guld nog för det? Om de inte vet vem som är vem av powerrollerna vi har, och tre outar från byn men inte vilken typ. Kan de då få alla tre powerroller om väktaren dessutom vaktar sig själv eller någon annan av de outade?
Utan att räknat känns det som ulvarna då måste chansa en del för att lyckas få alla 3, om det ens går?

Jag tycker ju Sysp varit grön och Häger inte så grön, men jag är helt klart Team Häger här. Känns som att "samla hjälpsamhetspoäng" är en ganska given ulvrationalitet.

(Det sagt tror jag alltså inte att Sysp är ulv, men jag tycker det är lite off att börja käbbla runt den här grejen.)
Vi väljer väl själva om vi fortsätter käbbla 😄

PRO:
- vi får tre gröna namn

CON:

Problemet är ju att om ulvarna kan mörda power direkt om de samlar tre mynt, antingen via inbrott som lyckas eller stråtrövaren+tjuv som hittar en tvåmyntare och det verkar ju inte så svårt om vi outar alla som har två mynt?

Hur får du ihop det här?

Jag tror personligen att vi ska ge ulvarna så lite info som möjligt var mynten och powerrollerna är, det här verkar inte vara ett spel för vi tjänar på att metagröna tidigt för det är för många mord i omlopp som ulvarna kan nyttja. Vi är i en annan situation senare om vi lyckas få ut en ulv eller vi fått igenom ett rödsiande, då kan vi omvärdera beroende på hur det ser ut då. Nu tycker jag det verkar självmord att outa.

Att peka ut alla som har två mynt säkrar ju ulvarnas inkomst i de första rundorna också, verkar väldigt onödigt.

Nu har jag inte räknat, men får de ihop guld nog för det? Om de inte vet vem som är vem av powerrollerna vi har, och tre outar från byn men inte vilken typ. Kan de då få alla tre powerroller om väktaren dessutom vaktar sig själv eller någon annan av de outade?
Utan att räknat känns det som ulvarna då måste chansa en del för att lyckas få alla 3, om det ens går?

Ulvarna kan ju få in 3 nattmord nästa runda. Det förutsätter att de har plockat på sig 3 GM denna runda dock. Om väktaren överlever R1 så kan han dock stoppa ett av dem, eftersom giftet kostar 1.

Men såhär:
R1:
- lönnis mördar en bybo
- stråtis rövar en spelares penkar (1-2 GM)
- tjyvis tjyvar en spelares hus (50% chans till 3 GM)
- de köper gift och extra nattmord för 4 GM

R2:
- lönnis lönnar en bybo (oväktbart p.g.a. gift)
- stråtis slår ihjäl en bybo
- de köper nådablad (oväktbart)

Väktis kan visserligen väkta bort två nattmord med flyt, men worst case är 4 döda bybor och alla powers borta om vi outar. Man skulle ju kunna tänka att siis outar så väktis vet vem han ska väkta, men eftersom ulvgenget kan dra oväktbara nattmord i R2 blir det bara ett siande vi får ut av det.

Du tolkar @Big Mama som att hon bad om ett förtydligande ändå? Det var ett frågetecken i inlägget men hon verkade ju själv backa sen och mena att hon bara ville påpeka att det inte var konstruktivt att skoja lite.

Att jag ”tiltar” får väl också stå för dig. Det var på sida tre av tråden och antalet spelbara poster var begränsat, så jag unnade mig att vara lite tramsig.

Men ja, jag tycker det är värt att spinna vidare lite när BM påstod att det var förvirrande. Det är ju både intressant att se hur mycket hon vill göra det till sin hjärtefråga och värt att försöka se om någon annan också vill låtsas. Vi har ju enbart rutinerade spelare i det här spelet, risken att någon blev förvirrad och trodde att jag faktiskt hade rödsiat Basse var obefintlig.

Jag tolkade bm som att hon till viss del bad om ett förtydligande och till viss del bad om att inte förvirra tråden ytterligare då den redan upplevdes som svår att sätts sig in i.

Därmed tyckte jag att ditt svar på inlägget var drygt och destruktivt. Jag hänvisar som alltid till att jag inte känner till alla inbördes relationer mellan er i stockholmsklicken så det hela kanske rör sig om nån intern jargong som jag inte förstår men allt annat lika köndes din reaktion som överdriven och märklig.

Nu när du beskriver att du hade en agenda med att skriva nedlåtande på det sättet blir jag lika förvirad, ditt ”case” mot bm:s ”case” tycks paradoxalt: Om ingen tar ”Hägern outar siare och har siat Basse röd” på allvar kan det väl aldrig bli nåt case av det?

Nä, det låter som efterhandskonstruktioner. Jag tror att du vara blev sur och skrev ett skitinlägg och nu försöker du snacka bort det.

Helt klart tiltad alltså.

Att peka ut alla som har två mynt säkrar ju ulvarnas inkomst i de första rundorna också, verkar väldigt onödigt.

Jo, det är ju sant och ett CON.

Då kan ulvarna garantera att handla för 4 GM i natt (stråtis och tjyvis tjyvar)

Alltså, nattmord som de köper i R1 händer väl direkt nattfasen i R1, inte i nattfas R2? Så läser jag då reglerna.

Alltså, nattmord som de köper i R1 händer väl direkt nattfasen i R1, inte i nattfas R2? Så läser jag då reglerna.

Så kanske det ska tolkas, ja. Flera av förmågorna de kan köpa har ju angivet när de gäller ("nästa nattmord", "nästa dag" etc), men nådabladen har bara att de genomför ett nattmord. Verkar rimligt att anta att det händer direkt när det köps. Eller @antjox @anktrox @anthxi @Anthrox ?

Jag tror mer och mer på drev och röstanalyser i det här spelet. Jag vill att vi ringar in vilka som just nu är mest misstänkta och drevar där.

Fick jag önska samlade vi ihop ett drev med:

1 Sömniga Isaac/Hägerstrand
2 Sidd
3 (nån ganska grön typ för att ta fram kontraster)

Jag ser två märkligheter här:

1. VJVS är väl alltid default och du Basse brukar ju alltid vara dess starkaste förespråkare? Känns märkligt att du säger dig ”mer och mer” se att vjvs är vägen framåt.

2. Vad är poängen med att dreva en geön spelare i tillägg till de två röda? Vem ska lägga sin röst på den gröna spelaren? Ulvarna? Hur väljer man ut en grön spelare att dreva och vsd är poängen?

Jag är lite genuint nyfiken på andra punkten för du får det lite att låta som en standardtaktiknoch jag tyvler det känns högst obekant. Men det kanske finns nåt vedertaget i litteraturen?

Så kanske det ska tolkas, ja. Flera av förmågorna de kan köpa har ju angivet när de gäller ("nästa nattmord", "nästa dag" etc), men nådabladen har bara att de genomför ett nattmord. Verkar rimligt att anta att det händer direkt när det köps. Eller @antjox @anktrox @anthxi @Anthrox ?
Under varje natt kan ni besöka en hälare, och handla (och direkt använda) utrustning från följande tabell:
• Nådblad – Nattmördar en spelare, som heller inte kan väktas, 3 guld
• Förfalskade dokument – Låter en i tjuvligan bli siad grönt för resten av spelet, 1 guld*
• Krimskrams – Stoppa en spelare från att rösta, utan att denne vet om det. Kan användas när som helst under dagfasen, 1 guld
• Utklädnad – Valfri ulv får en extra röst kommande dagfas, ingen kommer att veta vem det är, 1 guld
• Gift: Den strimmiga paddans slem – Nästa nattmord Lönnmördaren eller Stråtrövaren utför kan inte väktas, 1 guld
• Irriterande pulver – Väktarens och siarens mål slumpas nästa runda, 1 guld

Min fetstil, inte Anthrox.

Tycker det låter som att mordet går iväg direkt. De andra är för påföljande dagfas / nattfas och kan inte sparas. Däremot kan ulvarna gör vissa val (vilken spelare som ska tappa röst t ex) vid senare tidpunkt.

Back