Varulv Tjuvar & Lönnmördare – R1

Det här partiet känner jag mig lite förvirrad på en del spelares resonemang. Det är mer än en som jag brukar tycka har råkoll på regler och upplägg som "missar" saker på okaraktäristiskt sätt.
Reglerna här må vara "många" och mycket text, men det känns ganska raka. Inte att de påverkar varandra i komplexa mönster och situationer.
Så antingen tolkar jag reglerna för simpelt och missar komplexiteten, eller så missar andra hur "raka" reglerna är och bygger in en komplexitet som inte finns där och förvirrar sig själva, eller så är det medvetna missar av spelare jag inte ser skulle göra sådana tolkningar normalt.
Rent krasst... det känns som att flera spelare i spel inte "är sig själva" riktigt.

ELLER så är det för att min ADHD medicin resa har nått en udda nivå just nu. Skallen funkar som den gjorde för 3+ år sedan innan kraschen, men det är inte där det här kan stanna för mig, för då kommer krashen förvärras ännu mer, så "medicinresan" lär fortsätta. Men ja, jag kan tänka klarare igen och fokusera bättre igen, fast till ett pris,

Jag tycker att det är bra om vi diskuterar ungeför hur vi tror att ulvarna tänker göra:

• Då kan vi bättre förutse spelet och siare och väktare (t ex) får bättre förståelse för hur de ska spela.
  • Men det kan också avslöja en försiktig ulv som tänker lågflyga för att inte bli upptäckt.

Dags att börja jobba, men i korthet just nu och i någon form av ordning från grönast till rödast (obs obs R1):

Grönish på grund av bra och piggt spel: Octa, Sysp, Stradh

BiobunkerVII
har skrivit kort och litet men känns byboig och rimlig. Inte så mycket att invända.

Impetigo kör en klassisk "komma in senare med ett längre inlägg om alla spelare". Det är helt okej, men vi har sett honom göra det som ulv också, så jag vill nog se mer därifrån innan jag säger något åt något håll. Gul.

Basse har mig veterligen harvat runt i två ämnen. Guldmynts-grävet och nu senast "vilken ulvroll är farligast?"-ämnet. Inget av det här hjälper byn. Jag fattar att det är lätt att börja fundera över ulvrollerna. De är in your face i spelupplägget, men det finns liksom ingen konstruktiv diskussion att ha där. GM-grejen verkar vara ett missförstånda. Gul.

Big Mama skrev jag om nyss. Har inga riktiga anledningar att ge henne grönpoäng ännu. Jag tycker som sagt starten är konstig men det behöver inte vara ulvigt. Gulorangeaktigt?

Hägerstrand blir jag inte riktigt klok på. Mest varit trams och tjo och tjim. Som nån (Impetigo?) skrev är det förstås ett sätt att synas utan att verka. Orange.

Sömniga Isaac har jag ingen riktig uppfattning om ännu. Jag vet att han har skrivit men har ingen riktig koll på vad han skrivit och sådär. Han har snurrat om GM tillsammans med Basse? Nä, fan vet. Smygulvsvarning. Orange.

Sidd har varit blarrig. Jag såg att någon (Isaac?) skrev att han "ställer frågor" och "lägger ut krokar", och det är förstås en bra sak. Men om frågorna är typ "hur många ulvar tror du vi har i spel?" eller "vilken ulvroll vill du helst rösta ut?" så tycker jag inte det håller som byboigt konstruktivt spel. Orange.

---

Brynolf - no show

damogn - no show

Jag tycker egentligen inte det är så intressant att spekulera jättemycket i vad ulvarna vill göra med sina roller. Även om vi gör en helt korrekt analys leder den ju inte till att vi kan spela på ett särskilt sätt för att motverka ulvarnas strategi. I mina ögon är det en rätt meningslös diskussion. Precis som diskussionen om vilken av ulvrollerna vi vill få ut först. Återigen: vi kan göra en korrekt analys och komma fram till att lönnis/stråtis/tjyvis/pruttis är den ulv som är farligast - men det har ingen påverkan på hur vi kan eller ska spela spelet. Det är ju inte så att vi har möjlighet att välja vilken av ulvrollerna vi ska rösta ut.

Det sagt: jag tror att det optimala för ulvarna är att gå för nattmord i första hand. Om de konsekvent kör inbrott har de 50 % chans att få ett extra oväktbart nattmord varje runda - det borde vara det bästa spelet.
Sammanfattning:
Vi bör nog inte spekulera i hur ulvarna kommer spela.
By the way så tror jag ulvarna kommer välja denna taktiken…😉

Det här partiet känner jag mig lite förvirrad på en del spelares resonemang. Det är mer än en som jag brukar tycka har råkoll på regler och upplägg som "missar" saker på okaraktäristiskt sätt.
Reglerna här må vara "många" och mycket text, men det känns ganska raka. Inte att de påverkar varandra i komplexa mönster och situationer.
Så antingen tolkar jag reglerna för simpelt och missar komplexiteten, eller så missar andra hur "raka" reglerna är och bygger in en komplexitet som inte finns där och förvirrar sig själva, eller så är det medvetna missar av spelare jag inte ser skulle göra sådana tolkningar normalt.
Rent krasst... det känns som att flera spelare i spel inte "är sig själva" riktigt.

ELLER så är det för att min ADHD medicin resa har nått en udda nivå just nu. Skallen funkar som den gjorde för 3+ år sedan innan kraschen, men det är inte där det här kan stanna för mig, för då kommer krashen förvärras ännu mer, så "medicinresan" lär fortsätta. Men ja, jag kan tänka klarare igen och fokusera bättre igen, fast till ett pris,

Vilka spelare tänker du på?

Puh! Det är flera grejer här som är svåra att spela mot som bybo.

Nådblad/extra nattmord: jag tror inte att det här kommer komma i spel om inte ulvarna räknar kallt med att de extra nattmorden ska fälla avgörandet sent i spel.
Man borde räkna på det här. Jag är dålig på att göra så, men typ worst case:
R1 10 bybor mot 3 ulvar, en bybo blir nattmördad och en bybo röstas ut
R2 8-3, en bybo nattmördad, en bybo röstas ut
R3 6-3, NU EXTRA NATTMORDX2
R4 3-3 ULVVINST
En sådan här tabell behöver väl innehålla prognjostiserade guldintäkter (vilken förmå¨ga för att få guldet) för ulvarna också? Detta för att kunna bedöma förmågeanvändningen?

Sammanfattning:
Vi bör nog inte spekulera i hur ulvarna kommer spela.
By the way så tror jag ulvarna kommer välja denna taktiken…😉

Nä, det var inte riktigt rättvisande. Vi kan absolut spekulera i hur ulvarna kommer spela, det finns liksom inget dåligt i sig med det. Jag menar bara att det inte går att bygga vårt spel på hur vi tror att ulvarna kommer spela, så jag ser inte riktigt det som så konstruktivt att fastna i en diskussion om ulvarnas strategi.

(Sen är det ju svårt att låta bli att säga något om det!)

Vilka spelare tänker du på?
Jag har både dig och Hägern här.... jag ska fundera på om det är någon till.
Inget som skriker ULV. Bara ett "men hjur kan detta missats" och känsla.... vilket ofta är det jag har att gå på ;)
Som du lätt kan se har jag inte röstat alls ännu, för jag har ingen huvudkandidat, och jaG RÖSTAR INTE FÖR SAKENS SKULL ÄNNU.... DET FÅR isf bli senare...ooops caps, men orkar inte rätta

Jäklar vad ulvarna har förmågor. De kan blocka power-roller, råna sönder oss och nattmörda. Att outa power-roll detta spel är kört. Plus att de kan köpa en op förmåga till.

Så ulvarna har fyra förmågor varje runda.

Iallafall så länge tre ulvar är kvar i spel är det kört att outa. Den gröning som outar powerroll är död.

Rimligtvis kommer ulvarna nattmörda och råna samma spelare så vi kommer inte heller kunna gröna den som blir rånad, eller det kommer vi men den spelaren kommer vara död.

Gällande guldet.
Jag är för att varje bybo som blir av med guld under natten outar det och HUR många guld de blev av med i starten av nästa runda. Inget annat, bara summan. Då får byn exakt samma info som voffarna redan fått på natten.

Eventuella andra outande är upp till den numera panka bybon själv att avgöra. Då kan ex en powerroll avgöra om den ska outa sin roll efter att ha blivit tömd på pengar eller inte. Ex siaren vill kanske inte outa om ulvarna har mynt nog för nattmord oavsett, eller så bedömmer den spelaren att outa är det bästa ändå i det läget, för att ulvarna ska tvingas spendera pengar på nattmordet.
Outar man inte rollen, så sätts ulvarna på testet att offra pengar för nattmordet, eller riskera att väktaren väktar den som just avslöjats ha powerroll. Då blir det vinmuggning mellan om den rånade är väktad eller inte,. Är det väktaren själv? Eller är det rikingen? Att betala guld från ulvarna för att lyckas nattmörda rikingen är ett fail för dem och ett + för oss.

Rimligtvis kommer ulvarna nattmörda och råna samma spelare så vi kommer inte heller kunna gröna den som blir rånad, eller det kommer vi men den spelaren kommer vara död.
Men gör de så, så tar det dem längre tid att ta sig igenom byn. och lokalisera powerroller. Att råna är det samma som att sia efter powerroll.
I ett normalt spel där voffarna har siande och mord, så inte fan mördar de samma de siat i rundan innan de fått svar?

När bm ber @Hägerstrand förtydliga om han skämtar svarar Hägern sarkastiskt att han inte skämtar. Det är allt annat än konstruktivt och rätt märkligt att han verkar tilta så här tidigt i spelet.
Du tolkar @Big Mama som att hon bad om ett förtydligande ändå? Det var ett frågetecken i inlägget men hon verkade ju själv backa sen och mena att hon bara ville påpeka att det inte var konstruktivt att skoja lite.

Att jag ”tiltar” får väl också stå för dig. Det var på sida tre av tråden och antalet spelbara poster var begränsat, så jag unnade mig att vara lite tramsig.

Men ja, jag tycker det är värt att spinna vidare lite när BM påstod att det var förvirrande. Det är ju både intressant att se hur mycket hon vill göra det till sin hjärtefråga och värt att försöka se om någon annan också vill låtsas. Vi har ju enbart rutinerade spelare i det här spelet, risken att någon blev förvirrad och trodde att jag faktiskt hade rödsiat Basse var obefintlig.

Nu vill jag gå tillbaka under dagen (kontorsdag) och spana på octa, för att se om det är något mer "är normalt vassare" där också....
Som sagt...jag uppfattar flera spelare i spel som "annorlunda" mot normalt...

Jag har både dig och Hägern här.... jag ska fundera på om det är någon till.
Inget som skriker ULV. Bara ett "men hjur kan detta missats" och känsla.... vilket ofta är det jag har att gå på ;)
Jag har nog missat vad jag missat, faktiskt. Vad har jag missat?

Nä, det var inte riktigt rättvisande. Vi kan absolut spekulera i hur ulvarna kommer spela, det finns liksom inget dåligt i sig med det. Jag menar bara att det inte går att bygga vårt spel på hur vi tror att ulvarna kommer spela, så jag ser inte riktigt det som så konstruktivt att fastna i en diskussion om ulvarnas strategi.

(Sen är det ju svårt att låta bli att säga något om det!)
Det viktiga i analysen i R1 är väl framförallt att reda ut vad ulvarna KAN göra ordentligt.

De stora ställningstagandena vi har med våra roller är ju hur vi ska outa / spela dem, och där spelar faktorer in som hur säkra rollerna är och om ulvarna vågar motclaima baserat på hur deras roller ser ut i det här spelet.

Sen är det rätt vettigt att även vända på guldmynten för det hade kunnat vara något där som hade kunnat användas görbart gröna spelare. Nu tror jag vi landar i att metagröningar är riskabla i ett spel där ulvarna har fler nattmord än vanligt, men ändå vettig diskussion att ta.

Håller dock med dig om att dessa samtalsämnen är rätt säkra för ulvarna att delta i och särskilt i spekulationerna HUR ulvarna kommer att spela, det har ju väldigt lite bäring på hur vi bör spela som du säger. Vem vi vill ha ut först av ulvarnas roller är ju totalt snömos, men vi vet i alla fall nu att både byborollerna och ulvrollerna kommer att bli avslöjade vid utröstning.

Ganska mycket av en vanlig R1 det här skulle jag säga.

Alla som läser spelet som att det inte är panik och inte förstår att vi möter ett väldigt starkt ulvlag har jag som röda.
OKEJ SORRY JAG GLÖMDE HA PANIK!

Hur tycker du att jag ska vara mer effektiv på att hitta bybor nu när jag har panik? Hur gör du själv? Är det ett extra adrenalinläge du låser upp? Du blir en mama bear som kan lyfta en bil och nosa upp en ulv via styckesformatetingen?

Vilket faktiskt beteende är det du är ute efter när du uppmanar till panik?

Jag håller inte med, Octa. Vi vinner det här. Så fort vi får ut en ulv - oavsett vem det är - är ulvlaget rejält vingklippt. Vad finns det att ha panik över?

Back