Varulv [Tjuv och polis] Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Isdt vore det smaskigt att lyckas med stötar, stora som små, men mest handlar det här spelet handlar om att vi tjyvar ska kunna identifiera andra tjyvar. När vi kan det är resten enkelt.

Så vad krävs för att kunna identifiera andra tjyvar? Tja, det är ju jättesvårt och helt säkra kan vi inte vara om vi inte siar varandra.

Men ändå: jag försöker se framför mig en R2 och hur vi kan tänka och agera i den (för såvitt jag inte åker in i finkan eller blir mördad eller nått).

Och då tänker jag att vi kommer vinna på att ha med oss så mycket info som möjligt fån R1.

Så prata! Diskutera, snickesnacka, tjöta, surra, skvallra!

Så har vi något att gå tillbaka på i R2.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Red ut formuleringen ”förgiftat vin-resonemang” för mig.

Hur ska vi kunna lita på att du inte bara skramlar ihop så många kompanjoner som möjligt för en stöt som du tippsar Bylingen om?
Det kan du inte lita på mer än din magkänsla. Åtminstone inte så här tidigt i spelet. Men till skillnad från resten av er småspigg så har jag en plan.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,503
Location
Oktoberlandet
Riktigt kul upplägg @Genesis

Jag brukar ju vanligtsvis argumentera hårt (å få mothugg) för outning av så mkt som möjligt för att jag tycker ulvarna sitter på info-försprång från början.
Det verkar ju vara bättre med annan startegi denna gång.

Om vi ska sammarbeta om en stöt måste vi ju hitta nåt sätt att kunna lita på en annan kompanjon.
Hur ska det gå till? Nej det verkar omöjligt!

Men:
Kanske vore bra om vi på nåt sätt kan ”styra” händelseförloppet så gott det går mot 10.000:-

Nån med bättre matematiskt förmåga kanske kan klura ut nån bra mekanik för att knäcka mullvadarnas planer.
7 hederliga tjuvar.
2 falska Mullvadar.

Vad händer om vi lottar 2-persons par och gör de tre stötarna:
Juvelerare Glittrigh2 pers2500
Grevinnan von Tratts juvelsamling2 pers3000
Byrådirektör K.P. Thalette2 pers2500
Och övriga 3 tar varsin enpoängare.

Då skulle Mulvadarna skicka Bylingen till Grevinnan (=1-3 tjuvar fångade) och vi skulle komma upp i 5000:- + ca 1000 småstötar -> 6000:- första rundan.
Vi skulle alltså riskera förlora 3 vänner och ha 4 kvar mot 2 mulvadar.
Med tur i valet av grupperingar så skulle nån till snäll inte åka fast va?
Det blir svårt för mulvadarna att döda en snäll (hos grevinnan) utan att vi fattar.
Tänker jag rätt?

Om ni argumenterar för och emot så finns det mer att gräva i vid kommande rundor.

Kan de 4 sista lyckas skrapa ihop de sista ca 4000:- stålarna som behövs utan att åka fast?

Jag vet att jag kan svajja iväg i tankegångar som kanske inte håller så skjut ner den här iden om den inte håller, bygg vidare eller klura ut nån annan👍
Såg nu att jag läste fel om personer hos grevinnan: jag tänkte 3 men vi riskerar ju bara att 2 åker fast.
Bättre.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Empi försöker dra ihop flera olika stötgrupper med sig själv i centrum. Gå inte på det och ge honom all info om vart alla ska denna rundan. Lyckas han och är polis så sitter vi alla i skiten nästa runda.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Empi försöker dra ihop flera olika stötgrupper med sig själv i centrum. Gå inte på det och ge honom all info om vart alla ska denna rundan. Lyckas han och är polis så sitter vi alla i skiten nästa runda.
Jag fattar inte varför vi sitter i skiten nästa runda?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Empi försöker dra ihop flera olika stötgrupper med sig själv i centrum. Gå inte på det och ge honom all info om vart alla ska denna rundan. Lyckas han och är polis så sitter vi alla i skiten nästa runda.
1: Alla vet att jag gör detta, för alla har fått meddelanden från mig om det. Är det fortfarande en viabel plan så skall man ju rimligtvis inte här i tråden skriva nåt om det och riskera att bylingen får reda på mer kring planerna.

2: Lyckas jag och jag inte är polis så vinner vi och inte snuten.

Jag tycker det luktar ganska mycket polizei om Xyas just nu.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag tänker som så att detta spelet nog är lite viktat till byns (tjuvarna då) fördel och att upplägger kräver att ulvarna (bylingen) är betydligt mer aktiv än normalt för om de bara sitter still i båten så valtsar vi iväg med de olika rånen och vinner nog ganska enkelt. Alltså måste mulvarna vara väldigt aktiva för att ha en chans att vinna, och här kommer min skepsis mot empis plan in. Genom att diktera hur vi alla ska göra så försöker mulvarna få in en massarrestering första rundan.

Spelare A (empi, mulv) & B genomför stöt 1, men A avviker så det blir inget.

Spelare C (empis medmulv) & D genomför stöt 2, men A dyker upp och D blir mördad utan vittnen.

Spelare E & F & G genomför stöt 3, men vandrar rakt in i snutens armar.

Spelare H & I genomför stöt 4 framgångsrikt.

Runda 2 har vi då 2500 kronor, 4 pers döda/arresterade, 1 bekräftad snut, 1 osäker snut och 1 osäker tjuv och 2 bekräftade tjuvar (för varandra endast). Eftersom det då inte går att genomföra stötar med 3+ spelare så ska det till ett mirakel för vi ska vinna (eller det går ju inte för mulvarna kan ju vara blocka 3000-kronorsstöten varje runda).
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Någon som är duktig på matte kan väl räkna på riskerna med Sidds upplägg
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,503
Location
Oktoberlandet
1: Alla vet att jag gör detta, för alla har fått meddelanden från mig om det. Är det fortfarande en viabel plan så skall man ju rimligtvis inte här i tråden skriva nåt om det och riskera att bylingen får reda på mer kring planerna.

2: Lyckas jag och jag inte är polis så vinner vi och inte snuten.

Jag tycker det luktar ganska mycket polizei om Xyas just nu.
Jag gillar att du har en plan Empi.

Misstankar mot dig blir ju bla tex att:
- du styr gruppindelningen: vilket gör det möjligt för dig att optimera placering av möjliga Mulvadskompis. Hade varit bättre att lägga upp förslaget och låta random annan spelare göra gruppindelning.
- val av plats att göra stöt är ju extremt viktigt och samma där att du väljer optimerar vilket tex kanske gör att vi ”fått” samma plats allihopa coh vipps så är bylingen där och klipper oss…
- att du inte lägger fram planerna med tänk offentligt skapar även misstankar om dolda agendor och fuffens i”i dolda rum”…

Planen behöver förankras: förstås och konfirmeras av fler.

Men släpp den inte för jag lutar mer och mer åt att vi på nåt sätt måste koordinera oss för då ger det mer resultat att utvärdera nästa runda 👍
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Herregud vad mycket text! Lång dag idag och det kommer ta ett tag att läsa ikapp och fatta.

Hursåmhelst påminner detta en del om Sthml Maffia där murvlarna kan fucka upp en deal. Låter ju sunt att gå i små grupper så inte alla råkar illa ut på en och samma gång?

Hatten av Empiricus för att du försöker få igång ett råntåg utav guds nåde samtidigt som du leker king pin med oss andra. Imponerad men vet inte riktigt vad jag ska tolka dig som grön eller blå... (blå är mer tematiskt korrekt än röd innan nån börjar yla och fråga)
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag tänker som så att detta spelet nog är lite viktat till byns (tjuvarna då) fördel och att upplägger kräver att ulvarna (bylingen) är betydligt mer aktiv än normalt för om de bara sitter still i båten så valtsar vi iväg med de olika rånen och vinner nog ganska enkelt. Alltså måste mulvarna vara väldigt aktiva för att ha en chans att vinna, och här kommer min skepsis mot empis plan in. Genom att diktera hur vi alla ska göra så försöker mulvarna få in en massarrestering första rundan.

Spelare A (empi, mulv) & B genomför stöt 1, men A avviker så det blir inget.

Spelare C (empis medmulv) & D genomför stöt 2, men A dyker upp och D blir mördad utan vittnen.

Spelare E & F & G genomför stöt 3, men vandrar rakt in i snutens armar.

Spelare H & I genomför stöt 4 framgångsrikt.

Runda 2 har vi då 2500 kronor, 4 pers döda/arresterade, 1 bekräftad snut, 1 osäker snut och 1 osäker tjuv och 2 bekräftade tjuvar (för varandra endast). Eftersom det då inte går att genomföra stötar med 3+ spelare så ska det till ett mirakel för vi ska vinna (eller det går ju inte för mulvarna kan ju vara blocka 3000-kronorsstöten varje runda).
Enklaste sättet att undvika att jag, om jag är mullvad, gör en sådan där grej är ju att slumpa andra grupper. Vill man maximera antalet olika lyckade stötar så behöver någon sitta och koordinera så att inte flera grupper drar till samma ställe, men ett alternativ är ju att grupperna själva väljer utan att meddela någon utanför gruppen. Det kan dock innebära att flera drar till samma ställe och innehåller två grupper mullvadar och de drar till samma ställe så kan även då bylingen plocka massa folk - men risken att många ryker på det draget är också mindre.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Hatten av Empiricus för att du försöker få igång ett råntåg utav guds nåde samtidigt som du leker king pin med oss andra. Imponerad men vet inte riktigt vad jag ska tolka dig som grön eller blå... (blå är mer tematiskt korrekt än röd innan nån börjar yla och fråga)
De kallar mig Räven, inte för att jag är slug utan för att jag har en snygg fjällräven-rygga ;)
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag gillar att du har en plan Empi.

Misstankar mot dig blir ju bla tex att:
- du styr gruppindelningen: vilket gör det möjligt för dig att optimera placering av möjliga Mulvadskompis. Hade varit bättre att lägga upp förslaget och låta random annan spelare göra gruppindelning.
- val av plats att göra stöt är ju extremt viktigt och samma där att du väljer optimerar vilket tex kanske gör att vi ”fått” samma plats allihopa coh vipps så är bylingen där och klipper oss…
- att du inte lägger fram planerna med tänk offentligt skapar även misstankar om dolda agendor och fuffens i”i dolda rum”…

Planen behöver förankras: förstås och konfirmeras av fler.

Men släpp den inte för jag lutar mer och mer åt att vi på nåt sätt måste koordinera oss för då ger det mer resultat att utvärdera nästa runda 👍
Turligt nog har vi typ 24 timmar på oss att styra upp en konstellation av grupper för att göra en multistöt oavsett om jag sitter bakom spakarna eller någon annan eller ingen alls.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Slumpmässigt är bättre även om vi fortfarande riskerar att mulvarna hamnar så de kan göra maximal skada. Men jag är försiktigt positiv till tanken att slumpade grupper själva bestämmer vilket mål de ska ta. Det kanske inte maxar pengar första rundan, men jag tror det maxar information om folks pålitlighet till nästa runda.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Så om jag förstår det rätt så är der ju typ bäst att alla slumpar helt var de går? Då vet väl ingen om vart nån går och vi kan får slumpmässigt avklarade stölder/rån och lite grönande samtidigt som vi ger mullvaden noll info att gå på?
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Ja helt slump blir det ju inte såklart. Alla måste ju aktivt välja vart de går och tror blir bäst.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Fast det funkar ju inte för vinst? Vi måste koordinera för de större stötarna någon gång under spelets gång för att kunna vinna. Och 100% slump ger ju heller ingen information till att gröna folk.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Med risk för att tikicocktails gör mig trögare än vanligt, men snälla se bortom "Jag vill göra det här!" - vi behöver diskutera huruvida det är smart eller korkat att göra en stor stöt nu än senare, hur vi kan alliera oss på nästa sätt för att kunna gröna varandra i kommande rundor och inte minst: hur tror vi att mulvarna tänker?

Är det tex dumt att tro att vi ska kunna dra in 5k i R3? Eller är det smart att avsiktligt vänta?
 
Top