Varulv [Tjuv och polis] Runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Go' vänner! Småtjyvar och storskurkar! Vi kommer ta hem det här och befria vår käre gillesledare! Kolla:

Som jag fattar det är det aldrig värt att ta småstötarna (1 pers-stötarna: Småbarn, Mirakelmedicin, Rån, Ficktjyveri) om vi inte tar alla. Stötarna är totalt värda 2050 bagare. Jag tror att nedanstående är de kombinationer vi har för vinst:

Skatteverket = Vinst
(50 000 > 10 000)

Myntverket + Någon av: Roy Ahls, Omoderna, Thalette, von Tratt eller Glittrigh,
(8000 + 2500 eller 3000 = 10 500 eller 11 000)

Myntverket + Alla småstötar
(8000 + 2050 = 10 050

Omoderna + Roy Ahls = Vinst
(5000 + 5000 = 10 000)

Omoderna eller Roy Ahls + två av Thalette/von Tratt/Glittrigh = Vinst
(5000 + 2500 + 2500 eller 3000 = 10 000 eller 10 500)

Omoderna eller Roy Als + von Tratts + Alla småstötar = Vinst
(5000 + 3000 + 2050 = 10 050)

Thalette + von Tratt + Glittrigh + alla 1 pers-stötar = Vinst
(2500 + 3000 + 2500 + 2050 = 10 050)

Vägarna till vinst är många. Bylingen kan inte stoppa oss! Rimligtvis måste de lägga span på Skatteverket i R1 för att inte torska direkt. Kanske är det värt för potatisgrisarna att flytta till Myntverket om de har indikationer på att det kommer göras ett framgångsrikt försök där. Men ujujuj, det blir tufft för dem.

Rimligtvis kommer vi behöva göra någon av de större stötarna (3-4-pers) för att ro hem det, men det är till och med möjligt för oss att fixa det med stötar för en och två personer bara.

Tur att jag inte blev snut i det här liret!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Bylingen
Mullvaden kan delta i spelet som en vanlig deltagare. Hen kan delta i stötar och samla in pengar till tjuvarnas konto. Förutom detta kan mullvaden även skicka in ett tips till bylingen. Detta tips innehåller en plats där mullvaden tror att en stöt kommer att äga rum. Om tillräckligt många dyker upp på platsen för att utföra stöten så kommer de alla att bli arresterade och är ute ur spelet. Om det inte är tillräckligt många på plats för att utföra stöten så kommer den inte att påbörjas och ingen blir arresterad. Mullvaden själv kan såklart delta så att stöten blir av, men kommer inte att bli arresterad. Mullvaden kan också välja att åka till en plats, men inte delta i stöten.
Om mullvaden elimineras kommer polistipset fortfarande att gälla, eftersom det redan lämnats in till bylingen.
@Genesis! Om varmullvadarna skickar in tips på stöt X i R1, men stöten genomförs i en senare runda: kommer bylingen och haffar alla hederliga bovar ändå? D.v.s. är "tips till snuten" en permanent grej, eller gäller den bara rundan den skickas in?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Med risk för att tikicocktails gör mig trögare än vanligt, men snälla se bortom "Jag vill göra det här!" - vi behöver diskutera huruvida det är smart eller korkat att göra en stor stöt nu än senare, hur vi kan alliera oss på nästa sätt för att kunna gröna varandra i kommande rundor och inte minst: hur tror vi att mulvarna tänker?

Är det tex dumt att tro att vi ska kunna dra in 5k i R3? Eller är det smart att avsiktligt vänta?
Stöt (som ger mer) med många deltagare är väl mumma för mulvadstipps till Bylingen?
Hur ska vi överhuvudtaget kunna organisera större grupp utan att mulvad saboterar?

Varför inte ge respons på mitt förslag om att sprida ut riskerna med 2-personsuppdrag och 1-personsuppdrag?

De som inte är mullvadar ser väl vitsen med det upplägget.

- Är det endast 2 tjuvar på en stöt så kan inte mordförsök lyckas👍
- Sprider vi ut oss på 3 olika sådana stötar och övriga på 1-persons-stötar så sprider vi riskerna med med Bylingens tillslag 👍
- vi kommer förlora 2 spelare👎 men kanske nåt vi i längden vinner på: kan nån räkna på det please

MEN: gör vi det här så har vi väl bra med info att gräva vidare i i R2 för:
- ALLA SKA då redogöra för vart de varit och gjort!
- De som gjort inte fullföljt planen skall då misstänkas.
- Vi ser om alla pengar kommit in som förväntat och stämmer inte siffrorna så kan vi börja gräva (gräla) om det och förhoppningsvis reda ut vart det felar och därmed se vilka som ljuger.

Lite feedback vore strålande
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Go' vänner! Småtjyvar och storskurkar! Vi kommer ta hem det här och befria vår käre gillesledare! Kolla:

Som jag fattar det är det aldrig värt att ta småstötarna (1 pers-stötarna: Småbarn, Mirakelmedicin, Rån, Ficktjyveri) om vi inte tar alla. Stötarna är totalt värda 2050 bagare. Jag tror att nedanstående är de kombinationer vi har för vinst:

Skatteverket = Vinst
(50 000 > 10 000)

Myntverket + Någon av: Roy Ahls, Omoderna, Thalette, von Tratt eller Glittrigh,
(8000 + 2500 eller 3000 = 10 500 eller 11 000)

Myntverket + Alla småstötar
(8000 + 2050 = 10 050

Omoderna + Roy Ahls = Vinst
(5000 + 5000 = 10 000)

Omoderna eller Roy Ahls + två av Thalette/von Tratt/Glittrigh = Vinst
(5000 + 2500 + 2500 eller 3000 = 10 000 eller 10 500)

Omoderna eller Roy Als + von Tratts + Alla småstötar = Vinst
(5000 + 3000 + 2050 = 10 050)

Thalette + von Tratt + Glittrigh + alla 1 pers-stötar = Vinst
(2500 + 3000 + 2500 + 2050 = 10 050)

Vägarna till vinst är många. Bylingen kan inte stoppa oss! Rimligtvis måste de lägga span på Skatteverket i R1 för att inte torska direkt. Kanske är det värt för potatisgrisarna att flytta till Myntverket om de har indikationer på att det kommer göras ett framgångsrikt försök där. Men ujujuj, det blir tufft för dem.

Rimligtvis kommer vi behöva göra någon av de större stötarna (3-4-pers) för att ro hem det, men det är till och med möjligt för oss att fixa det med stötar för en och två personer bara.

Tur att jag inte blev snut i det här liret!
Du börjar med att agitera för att småstötarna aldrig är bra att fixa och sen när du radar upp alla förslag för vinst
så är flera med just dessa med som det aldrig var nåt vitts att ge oss på?

Visst det finns många förslag.
Men hur ska vi organisera upp det utan att bylingen står och väntar?
Chansa oss fram?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Chansa oss fram?
Nej, förstås inte, men nog kan vi väl använda lite psykologi här?

Dvs: vi får gå på subjektiva bedömningar av vad vi tror är tjyvaktigt beteende och lita på det.

Förstås inte 100% men om det är 25% risk att ta fel borde vi med subjektiva bedömningar som hjälp ändå kunna komma ner till c:a 10-15%.

Så sluta leta "vattentäta" strategier. I stället jiddra, snacka och pressa varandra!

Försök att bli en blandning av Sherlock Holmes och Sigmund Freud!

😀
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
@Genesis! Om varmullvadarna skickar in tips på stöt X i R1, men stöten genomförs i en senare runda: kommer bylingen och haffar alla hederliga bovar ändå? D.v.s. är "tips till snuten" en permanent grej, eller gäller den bara rundan den skickas in?
Den gäller bara rundan den skickas in.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Varför inte ge respons på mitt förslag om att sprida ut riskerna med 2-personsuppdrag och 1-personsuppdrag?
Jag tycker att enpersonsuppdrag ger för lite (vilket de också gör rent matematiskt). De är också bra att spara till slutet.

Det jag ser som troligt nu i R1 är att mullvadarna försöker initiera stötar med tjyvar, för att på så sätt få klart för sig var de ska skicka bylingen. Jag tror också att de därför gärna föreslårvtvå-personers-stltar, så se upp för dem!

Jag tar det igen: mullvadar vill arrestera tjyvar. Då måste de säkert veta var tjyven ska göra en stöt. Därför försöker de få med sig tjyvar på en stöt. Mullvadarna lär göra det här parallellt, så de får med sig två tjyvar på varsitt håll.

Har någon föreslagit att du och någon mer ska göra en stöt ihop? Kanske en anledning till vaksamhet.

Det är däremot mindre troligt att de vågar sig på en tre-personers-kupp.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag tycker att enpersonsuppdrag ger för lite (vilket de också gör rent matematiskt). De är också bra att spara till slutet.

Det jag ser som troligt nu i R1 är att mullvadarna försöker initiera stötar med tjyvar, för att på så sätt få klart för sig var de ska skicka bylingen. Jag tror också att de därför gärna föreslårvtvå-personers-stltar, så se upp för dem!

Jag tar det igen: mullvadar vill arrestera tjyvar. Då måste de säkert veta var tjyven ska göra en stöt. Därför försöker de få med sig tjyvar på en stöt. Mullvadarna lär göra det här parallellt, så de får med sig två tjyvar på varsitt håll.

Har någon föreslagit att du och någon mer ska göra en stöt ihop? Kanske en anledning till vaksamhet.

Det är däremot mindre troligt att de vågar sig på en tre-personers-kupp.
- Jag förstår inte hur flera av er: Xyas (legendstöten), Vimes (aldrig småstötar) och nu du Basse : hur ska ni kunna få ihop ett lite större gäng att lita på?
- Ja visst 1persons och 2personuppdragen ger minst pengar:
- En 3-personerskupp upplägg är just det optimala för mulvadarna att planera: 2-1 med lyckat mord och skicka bylingen mot annan stöt som plockar ngr till stackare.
- När vi kan senare i spel kanske kan lita mer på andra kan vi göra planer för större stötar.

Tänker jag rätt här?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Alltså kom igen peppolle! Om vi alla bara helt slumpmässigt skriver till Genesis att vi "går till plats X och gör en stöt" och inte skriver något i tråden kommer vi vinna. Chillaxa, vinner det här.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Prata med andra?
Varför denna regel:
”Det är dock strikt förbjudet att samtala om spelet med personer som inte deltar.”

Mitt mummel om stötar, Stjäla godis från småbarn och Grevinnan von Tratts juvelsamling sprider ingen klarhet I vardagsrummet…
Hela min familj är skitlacka för att jag döljer nåt på nätet?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Alltså kom igen peppolle! Om vi alla bara helt slumpmässigt skriver till Genesis att vi "går till plats X och gör en stöt" och inte skriver något i tråden kommer vi vinna. Chillaxa, vinner det här.
Du har nog rätt i det här faktiskt. Om inte annat så har vi ju tid på oss att justera strategi senare rundor om det skulle krävas.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Mitt mummel om stötar, Stjäla godis från småbarn och Grevinnan von Tratts juvelsamling sprider ingen klarhet I vardagsrummet…
Hela min familj är skitlacka för att jag döljer nåt på nätet?
För att vara tydlig: Man får såklart säga att man spelar och prata om spelet. Bara inte diskutera strategi och liknande.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag hoppas att ni hade ett bra barnkalas aMartin3 och grattis i efterskott från mig - men om dina barnkalas tar så här mycket energi kanske du ska fundera på att åtminstone någon gång ta in på Andys lekland el likn?
😉
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Morgontankar.

Vimes: glad lax som vill chilla
Impetigo: också glad, kanske mer av en slug karp dock.
Empi: listig strömming med storhetsvansinne. Kanske har simmat för nära en kemikaliefabriks utsläpp?
Sidd: Bekymrad ansjovis som vill sitta i förarsätet och ta stimmet till renare vatten.
Fjodorsenuba: en lurig gädda i vassen.
Martin3: utrotningshotad och trött barriärrevet.
Xyas: förvånansvärt aktiv broskfisk, något tveksam till diverse lekar.
Biobunker: självsäker och tillbakalutad piggvar med coola solglasögon.
Basse: spelets clownfisk. Försöker sig på diplomatiska konster men får tårta i ansiktet.

* * *

Så här hörni,
Genesis var ju orolig för att spelet skulle vara obalanserat, men som vi alla ser så är det nog precis tvärtom: spelet är närmast hyperbalanserat. Vi kommer bli tvungna att chansa på vem vi litar på och hoppas att våra gissningar ger oss segern. Här finns ingen spellogik som kan leda oss rätt.

(Vilket jag älskar!)

Några strategier har föreslagits (rätta mig om jag minns fel, lägg till fler om jag är glömsk)

* Alla gör sina egna småstötar så minskar vi risken att någon åker fast
* Vi litar på Empis Masterplan som innebär ett kalkylerande av risker till tjyvalagets framtida fördel (hoppas vi)
* Vi snackar och tjötar, genererar info som grund för bedömningar och går ihop med de vi litar på för att få bättre slagkraft i stöten och info på vem som är vad.
* Vi chillaxar och vinner bara sådär.

Jag skulle vilja säga att den enda egentliga strategi vi borde ha är att försöka bli kloka på vem av oss som är tjyv och vem som är potatisgris.

Och vad krävs för det?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Det krävs att vi dels är aktiva och skriver här och i PM och dels att vi aktivt försöker visa oss gröna.

Mulvarna vill arrestera eller döda oss. De vill få reda på var en stöt ska göras. De vill också "bli kompis bland tjyvarna". De vill inte synas eller sticka ut. De vill uppfattas som tjyviga.

Allt det här kan ju bli "förgiftat vin" eller "vinbägarresonemang" dvs att en person som vill framstå som grön nog är ulv och att det då är mer byboigt att framstå som ulv!!

Men jag vill ändå att ni ger spelet en chans och själva funderar på hur troligt det är att någon är polis.

Jag är också ganska säker på att poliser inte kommer orka skriva och vara lika engagerade som tjyvar, vilket oftast kan användas för att bedöma andra.

Så när jag tjabba med er andra här så försöker jag hela tiden tänka "Är det rimligt att en bybo-Vimes/Sidd/Biobunker skulle skriva så här?"

Men det finns ju också hårda fakta i spelet, (eller ramar). Tex tar spelet slut efter femte rundan och vi måste samla ihop 10 000 daler. Det finns ett begränsat antal möjliga stötar. Osv.

Här tror jag att vi kan slipa vår analys av andra, för bara tjyvar är intresserade och bekymrade över de där ramarna. Mulvarna har ju ingen anledning att bry sig!

Så fråga dig själv: hur verkar folk tänka kring tjyvarna vinstvillkor? Verkar folk här angelägna och bekymrade över hur vi ska vinna? Verkar de vilja vinna?

Det tror jag ger ett bra värde på hur tjyviga folk i spelet är. Och en sådan diskussion pressar mulvar att anstränga sig och förställa sig - vilket jag tror är bra för oss tjyvar.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Morgontankar.

Vimes: glad lax som vill chilla
Impetigo: också glad, kanske mer av en slug karp dock.
Empi: listig strömming med storhetsvansinne. Kanske har simmat för nära en kemikaliefabriks utsläpp?
Sidd: Bekymrad ansjovis som vill sitta i förarsätet och ta stimmet till renare vatten.
Fjodorsenuba: en lurig gädda i vassen.
Martin3: utrotningshotad och trött barriärrevet.
Xyas: förvånansvärt aktiv broskfisk, något tveksam till diverse lekar.
Biobunker: självsäker och tillbakalutad piggvar med coola solglasögon.
Basse: spelets clownfisk. Försöker sig på diplomatiska konster men får tårta i ansiktet.

* * *

Så här hörni,
Genesis var ju orolig för att spelet skulle vara obalanserat, men som vi alla ser så är det nog precis tvärtom: spelet är närmast hyperbalanserat. Vi kommer bli tvungna att chansa på vem vi litar på och hoppas att våra gissningar ger oss segern. Här finns ingen spellogik som kan leda oss rätt.

(Vilket jag älskar!)

Några strategier har föreslagits (rätta mig om jag minns fel, lägg till fler om jag är glömsk)

* Alla gör sina egna småstötar så minskar vi risken att någon åker fast
* Vi litar på Empis Masterplan som innebär ett kalkylerande av risker till tjyvalagets framtida fördel (hoppas vi)
* Vi snackar och tjötar, genererar info som grund för bedömningar och går ihop med de vi litar på för att få bättre slagkraft i stöten och info på vem som är vad.
* Vi chillaxar och vinner bara sådär.

Jag skulle vilja säga att den enda egentliga strategi vi borde ha är att försöka bli kloka på vem av oss som är tjyv och vem som är potatisgris.

Och vad krävs för det?
Det ska nog vara 2 fula fiskar med i det där stimmet🦈 (nån muräna, haj eller surströmming)
De så kallade småstötarna behöver också struktureras upp med vilka par som tar vilken 2poängare och vilka övriga 3 som tar 1poängare.
Det ska bli kul att se vart mulvadarna skickar Bylingen denna första runda. Blir det till nån av de uppenbart mest jobbiga platserna för mulvisarna: Gillesmästaren eller Skatteverket? Jag tror faktiskt mulvadarna sitter och svettas över alternativ i den här frågan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
De så kallade småstötarna behöver också struktureras upp med vilka par som tar vilken 2poängare och vilka övriga 3 som tar 1poängare.
Nej. Glöm det där @Sidd det funkar inte. Om vi försöker strukturera upp det (dvs bestämma oss för vem som gör en stöt var) så lär ju bylingen arresterar nån av oss.

Bättre att vi kommer överens med de vi litar på och behåller informationen till det gänget, än att det blir publik info.

(Jag fattar att det ligger nån sorts risk-reward-tänk här som går ut på att mulvarna bara kan skicka bylingen till en plats, men det tycker jag låter för riskabelt. Helst vill vi ju undvika arresteringar så länge vi kan!)
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Gött heller en gamma gädda en en sur strömming! @Basenanji (särskrivning med flit)

Jag har förordat små stötar just för stt sprida riskerna. Samtidigt är det ju sjukt smaskigt att satsa på vinst direkt. Vimes plan är ambitiös och jag tycker det verkar roligare att vinna på att dragit in mer deg än minst möjliga.

Men om vi säger nått i klartext så kommer mulvadarna få reda på det. Samtidigt kan de inte stoppa oss alla. För som jag ser det vinner vi fortfarande som lag.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Än så länge har jag tyvärr överskattat hur mycket tid jag har kunna lägga på spelet pga helg :( kan säga att det varit väldigt tyst på pm fronten och andra vägar så jag antar att alla har mycket helgbestyr att ta tag i.
 
Top