Nekromanti Tjejer och rollspelshobbyn

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Re: Jag skrev blog om det

Alltså jag är helt för att queera ned hobbyn, eller åtminstone köra några sessioner helt byggd på traditionella kvinnliga värden, som kommunikation, social kompetens, relationer och kärlek. Det kan nog förövrigt räknas som en surprise attack när man möter troll och oknytt på stigen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Re: Jag skrev blog om det

Zimith said:
Alltså jag är helt för att queera ned hobbyn, eller åtminstone köra några sessioner helt byggd på traditionella kvinnliga värden, som kommunikation, social kompetens, relationer och kärlek. Det kan nog förövrigt räknas som en surprise attack när man möter troll och oknytt på stigen.
Det där är jag helt emot. Eller ja, emot och emot. Egentligen skiter jag ju i vad folk gör, men jag känner (yes, det här är känslor, inte logiskt resonemang) att det gärna får finnas några områden kvar där manlighet (i den ursprungliga bemärkelsen, folk har sådana konstiga idéer om vad manlighet är idag) faktiskt kan få dominera. Manlig nördighet som i roll-, och strategispel, manlig våldsamhet som i fotbollsvåld och wrestling och manlig grabbighet som i att dricka öl, spela tevespel och bryta arm.

Det är befriande att bara få vara en snubbe ibland och bara skita i queerteorier, feminism och annat trams. Ibland kan vi behöva en oas.

Dessutom är jag övertygad om att de som vill ha in mer kvinnor i hobbyn ändå mest är ute efter ett ligg.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Jag skrev blog om det

Intressant bloggpost, väldigt intressant. Och ja, som lekman vill jag hålla med dig och säga att det stämmer. Det absolut bästa i hela texten, eftersom det är ett mycket träffande uttalande är:
You don't need to design roleplaying games for women.
You just need to stop designing roleplaying games for slightly autistic men.
... Du har skrivit det med kursiv text, ett citat månne? Varifrån i så fall, för det är mycket bra sagt.

Frågan är bara den, hur gör man det då, på bästa tänkbara sätt och kommer fler tjejer att börja spela om de får nys om just det spelet, eller ligger problemet faktiskt någon annanstans?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Re: Jag skrev blog om det

Vitulv said:
Zimith said:
Alltså jag är helt för att queera ned hobbyn, eller åtminstone köra några sessioner helt byggd på traditionella kvinnliga värden, som kommunikation, social kompetens, relationer och kärlek. Det kan nog förövrigt räknas som en surprise attack när man möter troll och oknytt på stigen.
Det där är jag helt emot. Eller ja, emot och emot. Egentligen skiter jag ju i vad folk gör, men jag känner (yes, det här är känslor, inte logiskt resonemang) att det gärna får finnas några områden kvar där manlighet (i den ursprungliga bemärkelsen, folk har sådana konstiga idéer om vad manlighet är idag) faktiskt kan få dominera. Manlig nördighet som i roll-, och strategispel, manlig våldsamhet som i fotbollsvåld och wrestling och manlig grabbighet som i att dricka öl, spela tevespel och bryta arm.

Det är befriande att bara få vara en snubbe ibland och bara skita i queerteorier, feminism och annat trams. Ibland kan vi behöva en oas.

Dessutom är jag övertygad om att de som vill ha in mer kvinnor i hobbyn ändå mest är ute efter ett ligg.
Fy fan vad pinsam människa
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Jag skrev blog om det

Dessutom är jag övertygad om att de som vill ha in mer kvinnor i hobbyn ändå mest är ute efter ett ligg.
Tja, jag har en sambo jag är förlovad med sedan år tillbaka, så det gäller i alla fall inte mig. :gremtongue:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Re: Jag skrev blog om det

Hans. said:
Vitulv said:
Zimith said:
Alltså jag är helt för att queera ned hobbyn, eller åtminstone köra några sessioner helt byggd på traditionella kvinnliga värden, som kommunikation, social kompetens, relationer och kärlek. Det kan nog förövrigt räknas som en surprise attack när man möter troll och oknytt på stigen.
Det där är jag helt emot. Eller ja, emot och emot. Egentligen skiter jag ju i vad folk gör, men jag känner (yes, det här är känslor, inte logiskt resonemang) att det gärna får finnas några områden kvar där manlighet (i den ursprungliga bemärkelsen, folk har sådana konstiga idéer om vad manlighet är idag) faktiskt kan få dominera. Manlig nördighet som i roll-, och strategispel, manlig våldsamhet som i fotbollsvåld och wrestling och manlig grabbighet som i att dricka öl, spela tevespel och bryta arm.

Det är befriande att bara få vara en snubbe ibland och bara skita i queerteorier, feminism och annat trams. Ibland kan vi behöva en oas.

Dessutom är jag övertygad om att de som vill ha in mer kvinnor i hobbyn ändå mest är ute efter ett ligg.
Fy fan vad pinsam människa
Träffad? :gremtongue:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Jag skrev blog om det

Vitulv said:
Hans. said:
Vitulv said:
Zimith said:
Alltså jag är helt för att queera ned hobbyn, eller åtminstone köra några sessioner helt byggd på traditionella kvinnliga värden, som kommunikation, social kompetens, relationer och kärlek. Det kan nog förövrigt räknas som en surprise attack när man möter troll och oknytt på stigen.
Det där är jag helt emot. Eller ja, emot och emot. Egentligen skiter jag ju i vad folk gör, men jag känner (yes, det här är känslor, inte logiskt resonemang) att det gärna får finnas några områden kvar där manlighet (i den ursprungliga bemärkelsen, folk har sådana konstiga idéer om vad manlighet är idag) faktiskt kan få dominera. Manlig nördighet som i roll-, och strategispel, manlig våldsamhet som i fotbollsvåld och wrestling och manlig grabbighet som i att dricka öl, spela tevespel och bryta arm.

Det är befriande att bara få vara en snubbe ibland och bara skita i queerteorier, feminism och annat trams. Ibland kan vi behöva en oas.

Dessutom är jag övertygad om att de som vill ha in mer kvinnor i hobbyn ändå mest är ute efter ett ligg.
Fy fan vad pinsam människa
Träffad? :gremtongue:
Hey, grabs! :gremsmile: Ta det vackert. Jag skapade inte tråden för att folk skulle förolämpa varandra, även om det är med glimten ögat. Diskutera hellre seriöst kring ämnet så blir vi alla mycket gladare. Inte minst moderatorerna som då slipper slapa oss på fingrarna.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Re: Jag skrev blog om det

krank said:
Hans. said:
Fy fan vad pinsam människa
Aja-baja. Inte mata.
Meh, internetamatör; "by telling people not to feed the troll, you feed the troll"*.

Skämt åsido, det var faktiskt inte något trollinlägg. Sure, det var ju kanske inte supergenomtänkt och fullt av väl underbyggda slutsatser, men jag känner fan såhär ibland. Det är så jälva fult att bejaka sin manlighet och försöka skydda den från PK-inblandning att jag bara vill skrika rakt ut.

På grund av det här är jag övertygad om att det kommer dras slutsatser om min självkänsla, sexuella läggning etc. men jag känner att jag kan leva med det, och jag förväntar mig en ström av den vanliga beundrarposten jag brukar få här på forumet.

* Ok, det där är egentligen inte ett citat, eftersom jag precis hittade på det
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Re: Jag skrev blog om det

Hans. said:
krank said:
Hans. said:
Fy fan vad pinsam människa
Aja-baja. Inte mata.
Förlåt, ska försöka låta bli, men dom kan vara så gulliga
Det där är en jättevanlig reaktion bland folk som precis har matat trollet. När de inser vad de gjort, och skäms en aning försöker de istället retas tillbaka genom att använda patroniserande manliga härskartekniker som "lilla gubben", "gullig" eller dylikt för att på något sätt få trollet att överreagera och därmed dölja den initiala nerd-ragen som de okontrollerat inledde polymiken med.

Sorry dude, har man väl nappat får man stå med skammen. Varje inlägg man följer upp med gör bara att man uppfattas som mer och mer bortgjord. Lite som femsekundersregeln* IRL; svara på en diss inom fem sekunder eller låt det passera.

* I vissa sällskap och kompiskretsar tolereras en tio sekunders fördröjning.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Re: Jag skrev blog om det

Bah, jag vill dricka öl, spela rollspel med våld och problemlösning och sedan diskutera feminism när vi tar en ciggpaus. Finns ingen motsättning däremellan.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Re: Jag skrev blog om det

Bobby Magikern said:
Bah, jag vill dricka öl, spela rollspel med våld och problemlösning och sedan diskutera feminism när vi tar en ciggpaus. Finns ingen motsättning däremellan.
Ja diskutera feminism är väl okej, antar jag. Men det ska fan inte vara några fruntimmer med när man gör det.
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Varje gång jag sätter ihop en ny spelgrupp (vilket blir varje gång jag kör ett nytt spel. Brukar alltid ha med folk som aldrig spelat rollspel innan) ser jag till att fråga åtminstone två till tre tjejer, vilket brukar leda till att en av dem förhoppningsvis är med och spelar. Vanligaste svaret jag får är "Det vore kanske kul, men vet inte om det är min grej". Dystert.
Samtidigt är en tjej per grupp inte direkt dåligt. Men det gör stor skillnad. Har märkt att det så gott som alltid blir roligare grupper om det är med åtminstone en tjej.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Jag skrev blog om det

solvebring said:
Intressant bloggpost, väldigt intressant. Och ja, som lekman vill jag hålla med dig och säga att det stämmer. Det absolut bästa i hela texten, eftersom det är ett mycket träffande uttalande är:
You don't need to design roleplaying games for women.
You just need to stop designing roleplaying games for slightly autistic men.
... Du har skrivit det med kursiv text, ett citat månne? Varifrån i så fall, för det är mycket bra sagt.

Frågan är bara den, hur gör man det då, på bästa tänkbara sätt och kommer fler tjejer att börja spela om de får nys om just det spelet, eller ligger problemet faktiskt någon annanstans?
Nix, det är jag som formulerat den biten. Vi behöver inte "queera upp" rollspel, men vi borde definitivt queerteoretisera över det.

Det finns en uppfattning bland människor att genom att följa traditioner så agerar vi neutralt.
Genom att anställa människor som vi alltid gjort så agerar vi könsneutralt.
Genom att skriva rollspel som vi alltid har gjort så skriver vi neutrala produkter för alla.
Men så är det inte.

Betyder det att vi måste ändra på hur vi skriver rollspel? Nej, absolut inte.

Behöver vi vara medvetna om vilka vi skriver rollspelen till egentligen? Ja, absolut.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Jag skrev blog om det

Sure, det var ju kanske inte supergenomtänkt och fullt av väl underbyggda slutsatser, men jag känner fan såhär ibland. Det är så jälva fult att bejaka sin manlighet och försöka skydda den från PK-inblandning att jag bara vill skrika rakt ut.
Klart man ska bejaka sin manlighet, och det är klart att det är gött att ibland bara vara grabbgänget och göra grabbiga saker som att dra några bira, kolla på ultravåld, spela våldiga spel med mycket rustning och slakt etc.
Håller helt och fullt med att det helt enkelt bara är gött med grabbighet bortemellan. Däremot kanske inte just den här tråden är den bästa för att ta upp det. Nu vill jag inte vara pretto, gnälla, köra med pekfingret eller något, bara göra en statement: Tråden är till för att diskutera tjejsidan av hobbyn och hur den kan främjas, inte att kontra detta.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Jag skrev blog om det

Arvidos said:
solvebring said:
Intressant bloggpost, väldigt intressant. Och ja, som lekman vill jag hålla med dig och säga att det stämmer. Det absolut bästa i hela texten, eftersom det är ett mycket träffande uttalande är:
You don't need to design roleplaying games for women.
You just need to stop designing roleplaying games for slightly autistic men.
... Du har skrivit det med kursiv text, ett citat månne? Varifrån i så fall, för det är mycket bra sagt.

Frågan är bara den, hur gör man det då, på bästa tänkbara sätt och kommer fler tjejer att börja spela om de får nys om just det spelet, eller ligger problemet faktiskt någon annanstans?
Nix, det är jag som formulerat den biten. Vi behöver inte "queera upp" rollspel, men vi borde definitivt queerteoretisera över det.

Det finns en uppfattning bland människor att genom att följa traditioner så agerar vi neutralt.
Genom att anställa människor som vi alltid gjort så agerar vi könsneutralt.
Genom att skriva rollspel som vi alltid har gjort så skriver vi neutrala produkter för alla.
Men så är det inte.

Betyder det att vi måste ändra på hur vi skriver rollspel? Nej, absolut inte.

Behöver vi vara medvetna om vilka vi skriver rollspelen till egentligen? Ja, absolut.
Väl talat! :gremsmile: Saken är bara den, vi måhända inse detta, men kommer de stora spelmakarna någonsin göra det...
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Re: Jag skrev blog om det

"Tråden är till för att diskutera tjejsidan av hobbyn och hur den kan främjas"
Jag tror att man genom att säga att vi ska titta på tjejsidan av hobbyn har låst sig lite i ett antagande att kvinnor fungerar på ett visst sätt och män på ett annat. Nu antar jag att det inte var så du menade, men tendensen kan lätt bli att vi fastnar i könsstereotyper genom att dela in hobbyn i "killsida" liksom "tjejsida".

För att svara på det som tråden handlade om från början.

Jag tror att problemet ligger i att vi som är aktiva inom hobbyn många gånger är dåliga på att introducera nytt folk till hobbyn. Vet själv att en del inom den grupp jag spelar med ställer sig skeptiska till att ta emot nya spelare då de är rädda att dessa ska spela på ett sätt som inte stämmer överens med deras spelstil.

Så om jag tittar på min egen grupp så tror jag problemet ligger i rädslan för det främmande. En ny kille kan vara svårt att få in i gruppen, men går då vi vet att den tänker någorlunda som oss andra killar. En ny tjej skulle dock vara omöjligt då somliga av oss är lite låsta i tanken att tjejer skulle vara mer "kvinnliga" och därmed spela med en helt annan stil.

Men att tjejer inte skulle vilja spela rollspel eller tycker det är fånigt tror jag är lite "fel" att säga. Personligen har jag upplevt att de vill testa men att de aldrig blir inbjudna till gruppen. Skulle en tjej bli inbjuden i vår grupp så tror jag att hon skulle få det lättare att bjuda in nya tjejer i gruppen så länge vi som grupp tillåter detta.

Svamlade lite nu, men jag hoppas att det kom ut något vettigt ur det hela. Notera dock att jag gick på vad jag tror och hur jag har upplevt att det är.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tänker lite på brädspelshobbyn.

Brädspel är väldigt välkomnande för kvinnor; det är svårt att hitta något kvinnofientligt i stora, kända titlar som Puerto Rico och Carcassonne. Och mycket riktigt så spelas också brädspel av en betydande andel kvinnor.

Men en tjej på BGG beskrev väldigt övertygande varför hon inte gillade brädspelshobbyn; när hon deltog på GenCon så frågade killar vid hennes spelbord vem utan killarna runt bordet som var hennes pojkvän, beskrev reglerna lååååångsaaaaamt som om hon hade varit mongoloid och typ pekade ut bordet där det spelades UNO när hon frågade efter eurotitlar. När hon besökte spelbutiker så ifrågasatte de som arbetade där om hon verkligen skulle gilla spelen som hon var intresserad av och försökte rekommendera lätta titlar som Lost Cities istället, och varje gång hon pekade på att termen "wife-friendly" användes i recensioner och hur korkad och misogyn den var, så bemöttes hon med svar som bara var aningens mer sofistikerade än någon som flåsade könsord i hennes öra och kliade sig på pungen. Typ.

Och grejen är, i just dessa trådar så dyker det verkligen upp riktiga rövhål. Många av dem. Shitloads med facking assholes, och det blev allt svårare att inte dra samma slutsats som hon hade gjort: Spelhobbyn i sig är riktigt djävla skabbig.

Jag tror att många tjejer skulle kunna lockas att spela rollspel om de bara slapp rollspelshobbyn. Om de slapp besöka rollspelsbutiker, rollspelskonvent och forum för rollspelare.

Och mycket riktigt; när det dyker upp möjligheter att spela rollspel som är helt frånskilda rollspelshobbyn så sprudlar aktiviteterna. Jag vågar exempelvis gissa att det inte fanns alltför många nördkillar på Stallet.se, där de började spela vildhästar-rollspelen. Tjejerna startade det själva, och då funkade det förstås hur bra som helst.

Så; rollspelande tjejer kommer att fortsätta spela rollspel oavsett vad vi i hobbyn gör. De klarar sig utan oss. De kommer att starta rollspel, locka till sig nya intresserade personer, och fortsätta att utveckla sina egna rollspelsformer oavsett vad vi gör. Jag applåderar dem. Om vi skall locka några av dem till rollspelshobbyn, däremot, så måste vi nog dekonstruera denna hobby. Den är helt enkelt för skabbig.
 
Top