Nekromanti Tjejer och rollspelshobbyn

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
krank said:
Min upplevelse är att män beskrivs och porträtteras utifrån ett inifrånperspektiv, dvs "sån här vill jag vara", medan kvinnor porträtteras utifrån ett utifrånperspektiv, dvs "sån här tjej vill jag ha". Jag har inte stött på särdeles många beskrivningar av manliga SLP:er som beskrivit hur snygga eller söta de är eller hur stor bula de har mellan byxorna, medan motsvarande "information" snarare är regel än undantag för kvinnliga SLP:er.

Männen må avbildas som lika muskliga och aktiva som kvinnorna är storbystade och smala, men det storbystade idealet är ganska passivt; män gör oftare saker på bilder. Och så jäkla vanligt är det inte med rena mjukporrbilderna/pinupbilderna med män med putande läppar och chainmailstring...
För det första tror jag det är ett icke-problem. Kvinnors underrepresentation beror nog på helt andra saker än vad som illustreras. För det andra så kan man enkelt gå in på Deviant art eller Elfwood och kolla på vad kvinnorna själva helst illustrerar.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Dante said:
Åh, du skrev en bloggpost! Då accepterar jag omedelbart dig som en auktoritet i ämnet.
:gremwink:
Anar jag en manlig härskarteknik här? :gremwink:

//EvilSpook
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Relax, skäggo, jag petade bara lite lätt-hjärtat kul på dig. (Innehållsfördelningen i mitt inlägg var alltså: 0 % kritik och 100 % nonsens.)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Dante said:
Relax, skäggo, jag petade bara lite lätt-hjärtat kul på dig. (Innehållsfördelningen i mitt inlägg var alltså: 0 % kritik och 100 % nonsens.)
Det kostar inget att förtydliga sig, så man kan lika gärna bemöta folk seriöst med en gång, tycker jag.

Men du vet, det går inte att "bara" skämta med en psykologstudent. Se EvilSpooks inlägg. :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Ååååååååh vad du har RÄTT, Rising!

För att illustrera din poäng vill jag gärna länka till en tråd på Sveroks forum:

mermaidBarbie söker efter en dungeonmaster som kan introducera henne och hennes kompisgäng till rollspel. Gänget är blandat tjejer och killar. Observera hurdana svar hon får. De censurerade... Tja, du vet vad som står där, och du skrev det till mig i vrållådan, och just nu önskar jag att jag sparat det nånstans. För er andra: Låt oss säga att det inte riktigt var några barnvänliga grejer. Det snällaste man kan säga om dem är väl att det var av typen "kan bruden inte ta nå skämt, hö-hö".

(Och som kontrast; här söker hon efter samma sak här på wrnu. Jag tycker att det finns lite skillnad)

Kort sagt, om det är den typ av skit MermaidBarbie fick på Sverokforumet som möter tjejer som aktivt letar efter vår hobby, hur i helvete kan vi hoppas på att lyckas fånga de som inte aktivt letar?
Det är tamej fan rent vidrigt, men jag njuter av att herr C fick på taffsen. Varför bannas inte rötägget från vartenda jävla forum som finns?! Sure, Sverok ska vara goa och glada och välkomna alla, men att välkomna herr C till ett forum är som att bjuda Hitler på Bar Mitzva eller nåt. Kort och gott, jag håller med dig Rising. Jag trodde, eller snarare hoppades på att detta inte var så genomträngande som det tydligen är. Jag menar det att när till och med butikerna börjar behandla dig som en idiot, ja då är det fan kris.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Arvidos said:
Men du vet, det går inte att "bara" skämta med en psykologstudent. Se EvilSpooks inlägg. :gremwink:
Förstod inte det där... Du menar att man måste skämta med en "Psykologstudent och en Grafisk Designer"
:gremlaugh:

//EvilSpook
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
EvilSpook said:
Arvidos said:
Men du vet, det går inte att "bara" skämta med en psykologstudent. Se EvilSpooks inlägg. :gremwink:
Förstod inte det där... Du menar att man måste skämta med en "Psykologstudent och en Grafisk Designer"
:gremlaugh:

//EvilSpook
Jag menar att jag tycker du hade en poäng. :gremsmile: Allting betyder något, det är en stark idé inom psykodynamiken.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
OT om försäljningsframgångar

Jag kan bara torrt konstatera att tjej- och damtidningarna alltid, varenda nummer, har samma omslagsmotiv. Det är nog ingen slump.
Jag vill minnas att tester visat att både tidningar för män och tidningar för kvinnor säljer bättre med lättklädda kvinnor på omslaget. Men jag kan inte referera till någon källa.

/tobias
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Re: OT om försäljningsframgångar

Gurgeh said:
Jag kan bara torrt konstatera att tjej- och damtidningarna alltid, varenda nummer, har samma omslagsmotiv. Det är nog ingen slump.
Jag vill minnas att tester visat att både tidningar för män och tidningar för kvinnor säljer bättre med lättklädda kvinnor på omslaget. Men jag kan inte referera till någon källa.

/tobias
Bottom line.

Jag tror varken modellbranschen eller porrindustrin upplever några större problem med att rekrytera unga kvinnor. Detta trots att företrädarna både är vackra och våpiga.

Vårt problem är snarare att vi är fula än att bilderna är snygga. :gremshocked:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
krank said:
Kort sagt, om det är den typ av skit MermaidBarbie fick på Sverokforumet som möter tjejer som aktivt letar efter vår hobby, hur i helvete kan vi hoppas på att lyckas fånga de som inte aktivt letar?
Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att reaktionerna i Sveroktråden har särskilt mycket med hobbyn att göra, utan mer med hur folk beter sig på internet över huvud taget. Jag skulle till och med vilja gå så långt att jag vågar påstå att svaren hade varit värre på många andra forum (som inte har med rollspel att göra). Nu var det två muppar som inte kunde bete sig (varav den ena är ett legendariskt troll) och det får nog anses vara förhållandevis lite.

Det försvarar ju inte alls deras beteende, men det säger ingenting om rollspelshobbyn.

edit: med det sagt så är jag övertygad om att många tänkte det Caligula skrev :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Re: OT om försäljningsframgångar

rjonas said:
Vårt problem är snarare att vi är fula än att bilderna är snygga. :gremshocked:
Haha! Jag tror du precis slog huvudet på spiken.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Artikeln om kvinnor och rollspel fick en hel del kritik på piruett-bloggen för att den påstod att kvinnor var si och män så. Samtidigt så verkar de flesta resonera precis så i den här tråden. Dvs, kvinnor gillar känslor, kärlek och relationer (eller vad det var.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Gurgeh said:
Det här är sant, om man antar att det redan finns en grupp rollspelande killar och tjejen ska spela med dem.

Men de flesta rollspelsgrupper startar med en grupp killar som slår sig ihop och börjar spela. Varför är det inte lika vanligt att en grupp tjejer gör likadant?

(Jag väljer att inte försöka svara själv, eftersom det skulle vara lika givande som att lyssna på en blind man som försöker förklara varför färgen rött ger upphov till trygghetskänslor.)

/tobias
Säkert en massa förklaringar. Allt från att flickor sluta leka tidigare, och därför inte går över från leka rollekar till rollspel.

Till att faktiskt tjejer skapar rollspelsmiljöer sjäklva, men som inte påminner eller överlappar med den traditionellt manliga grenen av hobbyn.. Se bara online varje konst galleri med mycket fantasy pågår ett intensiv korrespondens mellan tjejer angånge deras "orginal characters" berättelser osv.

Men mycket för att rollspel är en lärlingsaktivitet. Man leds in av någon i hobbyn som haft kontakt med den. Oavsett om det är någon med syskon som spelar och så vidare.

Få grupper är egentligen spontanbildade.

Och som sagt, tjejer introduceras inte till rollspel när deras övergång till rollekar till något nytt sker vid 8-11 års ålder, jämfört med killar runt 13-14.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,608
Location
Rissne
rjonas said:
För det första tror jag det är ett icke-problem. Kvinnors underrepresentation beror nog på helt andra saker än vad som illustreras.
Jag har aldrig påstått att det skulle finnas en enda monolitisk anledning, men jag tror att rollspelsprodukters utformning är EN av de MÅNGA saker med hobbyn som jobbar emot den.

rjonas said:
För det andra så kan man enkelt gå in på Deviant art eller Elfwood och kolla på vad kvinnorna själva helst illustrerar.
Tja, att det finns kvinnor som gillar sådant säger ingenting om vad majoriteten tycker. Antingen menar du att alla kvinnor är likadana, eller att en majoritet av kvinnorna skapar illustrationer på DeviantArt eller Elfwood. Ingetdera är sant.

Det här med att det finns kvinnor, i den här tråden t.om, som påpekar hur utestängande rollspelskulturen är... Är det något du tar in överhuvudtaget? Eller tänker du vägra se utestängandet som ett system, och insistera på att bara se det som individuella problem?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Rising said:
Så; rollspelande tjejer kommer att fortsätta spela rollspel oavsett vad vi i hobbyn gör. De klarar sig utan oss. De kommer att starta rollspel, locka till sig nya intresserade personer, och fortsätta att utveckla sina egna rollspelsformer oavsett vad vi gör. Jag applåderar dem. Om vi skall locka några av dem till rollspelshobbyn, däremot, så måste vi nog dekonstruera denna hobby. Den är helt enkelt för skabbig.
Amen.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
hjk said:
Artikeln om kvinnor och rollspel fick en hel del kritik på piruett-bloggen för att den påstod att kvinnor var si och män så. Samtidigt så verkar de flesta resonera precis så i den här tråden. Dvs, kvinnor gillar känslor, kärlek och relationer (eller vad det var.
Den största skillnaden mellan kvinnor (som grupp) och män (som grupp) är att den förra har livmoder och äggstockar i stället för ett maskformigt bihang som opraktiskt nog är placerat på utsidan av kroppen.

Vad gäller andra skillnader visar den ena undersökningen efter den andra att de individuella skillnaderna inom den ena eller den andra gruppen varierar mer än de genomsnittliga skillnaderna mellan grupperna.

Så att göra särskilda »kvinnliga« rollspel tror jag är fel väg att gå. Bättre då att försöka göra dem »allmänmänskliga«.

Eller som Arvidos uttryckte sig på sin blogg: Att sluta designa rollspel som främst vänder sig till lätt autistiska män.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,608
Location
Rissne
hjk said:
Artikeln om kvinnor och rollspel fick en hel del kritik på piruett-bloggen för att den påstod att kvinnor var si och män så. Samtidigt så verkar de flesta resonera precis så i den här tråden. Dvs, kvinnor gillar känslor, kärlek och relationer (eller vad det var.
Då har vi nog läst olika trådar, du och jag. De flesta förklaringmodeller jag läst här har handlat mer om hur rollspel är än om "hur män är"; dvs rollspelen är aktivt frånstötande för kvinnor av många anledningar, liksom kulturen kring dem.

Liksom, om ett medium konsekvent skulle framställa korta människor som underlägsna, och det skulle finnas en mycket stark "långekultur" där väldigt många utövare hade väldigt nedsättande eller förvirrade åsikter om hur "annorlunda" korta människor var, så skulle jag inte vara så intresserad av det mediet.

Det har inget att göra med "hur korta människor är" och allt att göra med hur mediet, och kulturen kring det, hanterar korta människor.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Designfråga

Eller som Arvidos uttryckte sig på sin blogg: Att sluta designa rollspel som främst vänder sig till lätt autistiska män.
Hur märker man att ett rollspel är designat speciellt med den målgruppen i åtanke?

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,608
Location
Rissne
Dante said:
Eller som Arvidos uttryckte sig på sin blogg: Att sluta designa rollspel som främst vänder sig till lätt autistiska män.
QFT. Arvidos har så jävla rätt i det.
 
Top