Nekromanti Tjejer och rollspelshobbyn

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Jag tror att du har en bra poäng ifall man tänker på utveckling av rollspelshobbyn. Mer 30+-kvinnor till rollspelet. Det skulle nog inte bara kunna utveckla utan även revolutionera rollspel så som vi ser på det idag. :gremsmile:

Man använder ju redan pedagogiskt rollspel för att bearbeta olika teman i grundskolor och gymnasium. Steget från att rollspela politiskt val (där eleverna får skapa egna partier och argumentera om rösterna) till att prova på bordsrollspel är inte omöjligt att överstiga. Problemet är att reklam för rollspel nästan bara finns i rollspelstidningar.

Att många rollspelare idag ändå är 25+ kanske inte är en nackdel. Det ger ju en helt annan möjlighet att ge nybörjare (tjejer eller killar) ett bra perspektiv på hobbyn.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
  • Tjejen blir medsläpad av en pojkvän, övriga spelgruppen är inte riktigt med på att utvidgas så tjejen ses enbart som ett bihang till killen. Hon räknas inte som en egen individ, får inte egna inbjudningar till spelmötena utan all kommunikation går genom pojkvännen. Det faller sig naturligt att förr eller senare svalnar intresset fullständigt.
  • Förståelse av spelet, lämpliga "kvinno-spel" är en bisak, precis som killar så är alla tjejer olika, personligen finns det inget jag gillar mer än en rejäl stridskampanj så att tjejer inte gillar våldsamma spel är ingen generell fakta att förhålla sig till. Däremot är det fruktansvärt trist att vara i underläge. Att dels vara nybörjare till hobbyn, att dels vara nybörjare till spelets regler.
  • Problematiken kring konvent, är man inte insatt i en hobby så kan det vara ett stort steg att fara på konvent, framför allt om det är i en annan stad. Min egna konventserfarenhet är att det är inte kul att åka om man inte i förväg har en grupp att spela med. Jag känner helt enkelt inte tillräckligt många personer inom hobbyn för att kunna räkna med att hitta speltillfällen. Jag behöver ha saker på schemat.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Rollspel är en fringe-hobby utan några egentliga resurser för inblandade personer att marknadsföra sina produkter med. Detta får till följd att rollspelsutövarna primärt fortplantas via enklaste word of mouth-procedur.

De jag känner som spelar rollspel har i princip alltid en storebror, kompis' storebror eller äldre kompis som introducerade dem till rollspel.

Slutprodukten blir ett isolerat system, där de som redan ligger nära rollspelskulturen är de enda nyrekryterna.

Jämför detta med dator- och tv-spel. En gång i tiden var det mest killar som spelade spel, men med den allmänna ökade medvetenheten kring den sortens spel har helt andra strata än de som inledningsvis sågs som målgruppen introducerats i hobbyn.

Och så länge rollspelskulturen inte har förmåga att genomföra några större public awareness-kampanjer, och så länge rollspel inte får ett plötsligt uppsving av andra anledningar, tror jag att rollspelspubliken kommer att förbli ett, som jag skriver ovan, isolerat system.

- L
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Lycan said:
Rollspel är en fringe-hobby utan några egentliga resurser för inblandade personer att marknadsföra sina produkter med. Detta får till följd att rollspelsutövarna primärt fortplantas via enklaste word of mouth-procedur.

De jag känner som spelar rollspel har i princip alltid en storebror, kompis' storebror eller äldre kompis som introducerade dem till rollspel.

Slutprodukten blir ett isolerat system, där de som redan ligger nära rollspelskulturen är de enda nyrekryterna.

Jämför detta med dator- och tv-spel. En gång i tiden var det mest killar som spelade spel, men med den allmänna ökade medvetenheten kring den sortens spel har helt andra strata än de som inledningsvis sågs som målgruppen introducerats i hobbyn.

Och så länge rollspelskulturen inte har förmåga att genomföra några större public awareness-kampanjer, och så länge rollspel inte får ett plötsligt uppsving av andra anledningar, tror jag att rollspelspubliken kommer att förbli ett, som jag skriver ovan, isolerat system.
Och rollspel är en osynlig hobby. Ett par lajvare på stan som äter pizza efter ett lajv, en bild i lokaltidignen eller på facebook, medeltidsveckan osv har fördelen att det är en hobby som går att visualisera. Att med en bild visa mycket av vad de handlar om.

Liksom tar man foto på rollspel får man ett par skäggiga snubbar vid ett bord.

(Lajv kan man dessutom på eget bevåg börja med, olikt rollspel så man måste hitta en grupp eller öbertala en massa andra att starta en grupp)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,608
Location
Rissne
w176 said:
Och rollspel är en osynlig hobby. Ett par lajvare på stan som äter pizza efter ett lajv, en bild i lokaltidignen eller på facebook, medeltidsveckan osv har fördelen att det är en hobby som går att visualisera. Att med en bild visa mycket av vad de handlar om.
Märktes ruskigt tydligt när jag och mina kamrater slog oss ihop med några figurspelare och airsoftkillar och visade upp oss på spelveckan. Figurspel är hur tacksamt som helst att fotografera, och även om man inte greppar reglerna alls så hajjar de flesta grejen väldigt fort. Synd bara att sagda figurspelare inte kunde förklara sig ur en blöt papperspåse och trasslade in sig i en massa klumpiga förklaringar när de fick frågor av lokalpressen. Även airsoft är tacksamt att fota, visuellt och påtagligt och det är ju balt med vapen.

Vad hade vi? Lite böcker, ett pedagogiskt upplägg, ett gäng snygga böcker, och foldrar där man kunde läsa mer. Kan väl säga att det inte räckte så värst långt...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
krank said:
Vad hade vi? Lite böcker, ett pedagogiskt upplägg, ett gäng snygga böcker, och foldrar där man kunde läsa mer. Kan väl säga att det inte räckte så värst långt...
Cue - D&D4.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
w176 said:
Och rollspel är en osynlig hobby. Ett par lajvare på stan som äter pizza efter ett lajv, en bild i lokaltidignen eller på facebook, medeltidsveckan osv har fördelen att det är en hobby som går att visualisera. Att med en bild visa mycket av vad de handlar om.

Liksom tar man foto på rollspel får man ett par skäggiga snubbar vid ett bord.

(Lajv kan man dessutom på eget bevåg börja med, olikt rollspel så man måste hitta en grupp eller öbertala en massa andra att starta en grupp)
Fast lajv, levande rollspel, är ju också rollspel! Bara för att alla på det här forumet inte vill kännas vid det innebär inte att lajv och rollspel delar samma kultur. Många lajvare kan lätt lockas att rollspel, det verkar dyka upp mer och mer lajv som för tio år sedan hade kallats friform och gränsen mellan lajv, frifrom och rollspel känns mer övergående.

-Gunnar (ska snart sluta tjata om det, men tycker att lajv är en form av rollspel som vi här ofta glömmer bort)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
MrG said:
w176 said:
Och rollspel är en osynlig hobby. Ett par lajvare på stan som äter pizza efter ett lajv, en bild i lokaltidignen eller på facebook, medeltidsveckan osv har fördelen att det är en hobby som går att visualisera. Att med en bild visa mycket av vad de handlar om.

Liksom tar man foto på rollspel får man ett par skäggiga snubbar vid ett bord.

(Lajv kan man dessutom på eget bevåg börja med, olikt rollspel så man måste hitta en grupp eller öbertala en massa andra att starta en grupp)
Fast lajv, levande rollspel, är ju också rollspel! Bara för att alla på det här forumet inte vill kännas vid det innebär inte att lajv och rollspel delar samma kultur. Många lajvare kan lätt lockas att rollspel, det verkar dyka upp mer och mer lajv som för tio år sedan hade kallats friform och gränsen mellan lajv, frifrom och rollspel känns mer övergående.

-Gunnar (ska snart sluta tjata om det, men tycker att lajv är en form av rollspel som vi här ofta glömmer bort)
Basket och fotboll och vollyboll är alla bollsporter, och de finns en överlappning av sportintresserade. Men när vi talar om ett hypotetiskt fotbollens rekryteringsproblem, så man man lära av basketen, och även se till bollsports helheten rekrytrting.

Men pratar man om fotbollens rekryterings problem blir fotbollspelarena inte glada för att det går bra för basketen.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
w176 said:
Basket och fotboll och vollyboll är alla bollsporter, och de finns en överlappning av sportintresserade. Men när vi talar om ett hypotetiskt fotbollens rekryteringsproblem, så man man lära av basketen, och även se till bollsports helheten rekrytrting.

Men pratar man om fotbollens rekryterings problem blir fotbollspelarena inte glada för att det går bra för basketen.
Fast vi pratar om rollspelens problem, inte D&Ds problem :gremtongue:

-Gunnar (som ser lajv, friform, Operation Fallen Reich, Drakar och Demoner som rollspel, vissa former av D&D kan jag tveka om de inte är brädspel :p)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Det stora samhället och rasism?

Dante said:
Vilket jag anser vara bäng. Den tid under vilken fantasyrollspelen utspelas är »fantasitid« eller »hittepåtid«, inte historiskt korrekt medeltid.
Absolut, jag har själv plockat isär den romerska kulturen och byggt upp den igen med fokus på egenskaperna som är romerska utan koppla dem till kön till mitt eget spel (Terra draconis). Om jag lyckats till hundra procent är en annan sak men könet är inte huvudsaken för att få till en romersk känsla.

Tillägg: Man kan också fundera över hur det egentligen låg till med män och kvinnor i olika historiska epoker när vi diskuterar ''historisk korrekthet''. Bara för att kvinnor och män lever relativt skilda liv eller kvinnorna ''är hemma'' och männen ''är ute'' så behöver kvinnorna inte vara passiva. Man kan också fundera kring hur mycket kvinnoaktiviteter som helt enkelt missats/låtits bli att skrivas ned.
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Re: Det stora samhället och rasism?

Man kan också fundera kring hur mycket kvinnoaktiviteter som helt enkelt missats/låtits bli att skrivas ned.
Det där är en väldigt viktig punkt när man bedömer skrivna källor!

Det är mycket troligt att kvinnornas roll och kvinnliga aktiviteter i de flesta historiska samhällen har "glömts" bort både i skriva källor och i den moderna forskningen av dem. På så sätt riskerar bilden av kvinnor i dessa samhällen att bli mer passiv än i verkligheten.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Det stora samhället och rasism?

Det är mycket troligt att kvinnornas roll och kvinnliga aktiviteter i de flesta historiska samhällen har "glömts" bort både i skriva källor och i den moderna forskningen av dem. På så sätt riskerar bilden av kvinnor i dessa samhällen att bli mer passiv än i verkligheten.
Mja, den moderna forskningen har sedan 70-talet varit full av genushistoriker som gjort ett verkligt hästjobb med att belysa genus, kvinnoroller, och senare även mansroller, genom historien från alla tänkbara vinklar. Enormt stora landvinningar har gjorts av dessa, så att komma och säga att modern historieforskning har glömt kvinnorna är både felaktigt och orättvist.

Även gamla källor säger en hel del om kvinnors roller. Det är mest att det uteslutande görs från patriarkatets perspektiv, så givetvis är det så att det finns en hel del man som historiker måste försöka utröna mellan raderna, eller rentav sådant som bara arkeologer, om några öht, kan hoppas uppdaga.

Det finns också en hel del källor författade av kvinnor, för den som faktiskt bryr sig om att leta. Jag skriver till exempel C-uppsats om synen på manlighet hos kvinnliga trubadurer i Occitanien under högmedeltiden.

Med detta försöker jag inte påskinna att kvinnors roll inte är marginaliserad i historiska källor, självfallet är den det, men modern historisk forskning har gjort väldigt mycket för att lyfta fram vilka möjligheter kvinnor ändå hade till agency, och hur liv och värderingar faktiskt fungerande i praktiken.

Modern popkultur bidrar givetvis ibland till att framställa kvinnor i historiska kontexter som passiva, men oftare tycker jag att de framställer dem som aktiva...på helt fel sätt, i det att de sjunger tralala ang. patriarkatet och hittar på något fullständigt absurt, fortfarande djupt fläckat av -vår- tids patriarkala trender, istället för att faktiskt fokusera på hur kvinnor kunde finna utrymme att agera inom, eller göra uppror, mot normerna. Detta har, needless to say, mycket mer dramatisk potential.

Att sedan både kvinnor och män ibland givetvis kan uppskatta en setting där kvinnor kan vara riddare -utan- att det är någon big deal, well, det säger väl också sig självt.

- Ymir, genusdiskussion, jäjj!
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Re: Det stora samhället och rasism?

Mja, den moderna forskningen har sedan 70-talet varit full av genushistoriker som gjort ett verkligt hästjobb med att belysa genus, kvinnoroller, och senare även mansroller, genom historien från alla tänkbara vinklar.
Dåligt uttryckt av mig där. Med modern forskning menade jag snarare 1900-talets forskning. Det har absolut gjorts gigantiska framsteg under de senaste årtiondena på genusområdet!

Däremot känns det ofta som att rollspel (och i viss mån datorspel, filmer m.m.) bygger sina bilder av historien på ganska gammal forskning eller helt enkelt på litterära verk (som då ofta också är tämligen gamla).

En stor del av den allmänna bilden av medeltiden bygger mer på Ivanhoe, Robin Hood och Arthursagan (böcker och filmer) än på de senaste forskningsrönen inom medeltidshistoria och arkeologi.

Det är ju inte utan att man kan filosofera över hur liten chans skolundervisningen om medeltiden har haft mot exempelvis en film som Ivanhoe som väl visades på TV typ varje år i ett par årtionden. Inte för att Ivanhoe är det värsta exemplet på en medeltida framställning, men ändå...

Vad jag mest ville ha fram är att man i varje fall inte behöver vara rädd för ge kvinnor en aktivare roll i historiska eller pseudohistoriska världar än vad som "känns" korrekt, eftersom denna känsla troligen ändå bygger på en underdriven bild i många tidigare framställningar.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
MrG said:
Fast vi pratar om rollspelens problem, inte D&Ds problem :gremtongue:

-Gunnar (som ser lajv, friform, Operation Fallen Reich, Drakar och Demoner som rollspel, vissa former av D&D kan jag tveka om de inte är brädspel :p)
Men kom igen nu! Visst kan ordet rollspel betyda olika saker, men nog är du full medveten om att just den här trådstarten och de följande diskussionerna handlar om bordsrollspel som D&D och varför de har så svårt att få kvinnliga spelare. Att lajv inte har samma problem är bara ett övertydligt exempel på vilken rollspelsdefinition som tråden utgår från.

(Bortsett från stridsreglerna har den senaste upplagan av D&D föga av brädspel och betydligt mer av berättelsestyrt friformande.)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Pom said:
Men kom igen nu! Visst kan ordet rollspel betyda olika saker, men nog är du full medveten om att just den här trådstarten och de följande diskussionerna handlar om bordsrollspel som D&D och varför de har så svårt att få kvinnliga spelare. Att lajv inte har samma problem är bara ett övertydligt exempel på vilken rollspelsdefinition som tråden utgår från.

(Bortsett från stridsreglerna har den senaste upplagan av D&D föga av brädspel och betydligt mer av berättelsestyrt friformande.)
Ber om ursäkt om jag resonerade frö långt ut från trådstarten! Jag var bara ute efter att belysa att delar av rollspelandet inte har samma problem och i lajvets fall har det gjort resan från att också varit kvinnofattigt. Antingen kan man av det resonera att lajv, friform med mera är en annan produkt och den utveckling som några inte ville ha för att nå ett mer könsneutralt rollspel. Eller så kan man resonera om vad som gjorts inom de grenarna av rollspel för att locka tjejer och om det är något som också kan anpassas på annat bordsrollspel. Hoppas mitt argument nu blev tydligare.

-Gunnar (som läste om trådstarten och den innehöll ingen definition vad jag kunde se, men jag borde fortfarande varit försiktigare, får man en person att posta ett sånt svar har man klantat sig - sorry)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Noterar att av 154 svar så kommer 12 av dem från tre tjejer.
Det låter väl tyvärr som en könsfördelning som är ganska representativ för bordsrollspelare.

/tobias
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Gurgeh said:
Noterar att av 154 svar så kommer 12 av dem från tre tjejer.
Det låter väl tyvärr som en könsfördelning som är ganska representativ för bordsrollspelare.

/tobias
Nej. Det sorteras genom ytterligare ett lager snedfördelning.

Andel bordsrollspelade som är tjejer* Andel folk som diskuterar på forum som är tjejer

Bägge är i minoritet vilket gör andelen här ännu mindre.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
w176 said:
Gurgeh said:
Noterar att av 154 svar så kommer 12 av dem från tre tjejer.
Det låter väl tyvärr som en könsfördelning som är ganska representativ för bordsrollspelare.

/tobias
Nej. Det sorteras genom ytterligare ett lager snedfördelning.

Andel bordsrollspelade tjejer* andel tjejer som sitter på foum

...och ett inte så lite nördigt forum, till på köpet. :gremgrin:
 
Top