Nekromanti Tjejer och rollspelshobbyn

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
205
Re: Det stora samhället och rasism?

Dante said:
Om bara fler män såg till att faktiskt använda sina hjärnor, vill säga …
Jo precis det behöver inte vara så. Men sen är det en annan diskussion om vi verkligen är så smarta som vi tror och faktiskt gör medvetna val.
Men jag skulle inte påstå att man använder sin hjärna mindre bara för att man har en fascination av våld och vapen. Hjärnan är mångsidig. Sen tycker jag det är en helt annan sak om man faktiskt utöver våld i verkligheten, jag pratar om fiktivt våld nu.

(hos hyenor är det faktiskt honorna som är mer aggressiva så jag vet inte om det där stämmer)

Men i det är fallet är det ju tydligt att det är kvinnor som behöver använda sina hjärnor och börja gilla vapenporr och våld mer;)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Re: Det stora samhället och rasism?

Mr.Walker said:
Men jag skulle inte påstå att man använder sin hjärna mindre bara för att man har en fascination av våld och vapen. Hjärnan är mångsidig. Sen tycker jag det är en helt annan sak om man faktiskt utöver våld i verkligheten, jag pratar om fiktivt våld nu.
Jag tror att vi ska ta och ta död på myten om att att våldsamma människohanar också är ointelligenta per default (eftersom jag ändå har en mytdödarvecka här på forumet).
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Re: Det stora samhället och rasism?

Vitulv said:
Jag tror att vi ska ta och ta död på myten om att att våldsamma människohanar också är ointelligenta per default (eftersom jag ändå har en mytdödarvecka här på forumet).
Jag syftade inte på intelligens när jag önskade att män använde sina hjärnor lite oftare. Snarare på eftertanke och medkänsla.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Re: Det stora samhället och rasism?

Dante said:
Vitulv said:
Jag tror att vi ska ta och ta död på myten om att att våldsamma människohanar också är ointelligenta per default (eftersom jag ändå har en mytdödarvecka här på forumet).
Jag syftade inte på intelligens när jag önskade att män använde sina hjärnor lite oftare. Snarare på eftertanke och medkänsla.
Tja, jag vet inte. Raseri har vissa beröringspunkter med empati, och en del våld utövas med mycket eftertanke.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Det stora samhället och rasism?

något annat intressant är att i alla genusdebatter kommer folk snabbt till ståndpunkten: "JO, vi killar är starkare och mer aggressiva". Det finns ingen som helst anledning att ens ta upp det. Ingen. Människan har förmågan att reflektera. Någon annan förklarade det så här (typ)

Det har visats vara större skillnad från man till man och kvinna till kvinna än vad det är mellan medelvärdet på en man och en kvinna.
citatfunktionen är, som i mitt förra inlägg bara för att tydliggöra att någon annan sagt det. orkar dock inte gå tillbaks och kolla.

Det är helt jävla oväsentligt i dagens samhälle huruvida män är mer aggressiva, starkare, har större muskelmassa o.s.v. Den enda resten vi har från detta är att vi har byggt vår kultur på det och att vi nu måste förändra kultur, tankesätt och traditioner. Det genetiska är inte viktigt i det här sammanhanget. Sluta prata om det.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Re: Det stora samhället och rasism?

RealDream said:
något annat intressant är att i alla genusdebatter kommer folk snabbt till ståndpunkten: "JO, vi killar är starkare och mer aggressiva". Det finns ingen som helst anledning att ens ta upp det. Ingen. Människan har förmågan att reflektera. Någon annan förklarade det så här (typ)

Det har visats vara större skillnad från man till man och kvinna till kvinna än vad det är mellan medelvärdet på en man och en kvinna.
citatfunktionen är, som i mitt förra inlägg bara för att tydliggöra att någon annan sagt det. orkar dock inte gå tillbaks och kolla.

Det är helt jävla oväsentligt i dagens samhälle huruvida män är mer aggressiva, starkare, har större muskelmassa o.s.v. Den enda resten vi har från detta är att vi har byggt vår kultur på det och att vi nu måste förändra kultur, tankesätt och traditioner. Det genetiska är inte viktigt i det här sammanhanget. Sluta prata om det.
Tänker inte alls sluta prata om det*, eftersom jag tror att det till del handlar om genetik. Den kulturella aspekten kan vi påverka, inte den genetiska.

* Framförallt inte för att du säger det
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Re: Det stora samhället och rasism?

RealDream said:
Det genetiska är inte viktigt i det här sammanhanget.
Därom råder förstås delade meningar.

Att vi kan sätta oss över vår biologiska programmering råder det inga tvivel om. Till vilken grad vi kan göra det är dock omdebatterat.

Men du har förstås rätt såtillvida att det egentligen är ointressant att diskutera sådant vi ändå inte kan påverka.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Re: Det stora samhället och rasism?

Dante said:
RealDream said:
Det genetiska är inte viktigt i det här sammanhanget.
Därom råder förstås delade meningar.

Att vi kan sätta oss över vår biologiska programmering råder det inga tvivel om. Till vilken grad vi kan göra det är dock omdebatterat.

Men du har förstås rätt såtillvida att det egentligen är ointressant att diskutera sådant vi ändå inte kan påverka.
Det är inte alls ointressant, med tanke på att folk fortfarande börjar meningar med "jag förstår inte varför..." när man diskuterar t.ex. fotbollsvåld.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Det stora samhället och rasism?

Vitulv said:
Dante said:
RealDream said:
Det genetiska är inte viktigt i det här sammanhanget.
Därom råder förstås delade meningar.

Att vi kan sätta oss över vår biologiska programmering råder det inga tvivel om. Till vilken grad vi kan göra det är dock omdebatterat.

Men du har förstås rätt såtillvida att det egentligen är ointressant att diskutera sådant vi ändå inte kan påverka.
Det är inte alls ointressant, med tanke på att folk fortfarande börjar meningar med "jag förstår inte varför..." när man diskuterar t.ex. fotbollsvåld.
Ja nånting är det ju som pågår i den manliga hjärnan. Den som inte tror på att det finns en skillnad kan ju alltid jämföra olycksstatistiken hos unga manliga resp. kvinnliga bilförare.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
205
Re: Det stora samhället och rasism?

Min poäng från början var väll egentligen att de flesta rollspel är utformade för att locka män mer än kvinnor och därför är det också fler män som spelar. Iom att det oftast förekommer våld och stor fokus på vapen och strid vilket jag tror kvinnor i allmänhet inte är lika fascinerade av som män.

Sen var det en som sa att en pojke låtsas vara leksaksgubben han leker med medan flickan tar hand om leksaken. Däremot har jag ingen aning om det ligger någon sanning i detta eller om det bara är en dum generalisering. Men isf skulle det kunna förklara att kvinnor kanske inte har samma behov av att låtsas vara någon annan? Nja lite långsökt kanske.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Burkaninjor

Could be. Sisters of the Dark är ju typ burkaninjor i koola röda slöjor med obscent stora überkaststjärnor också, man måste gilla det.

Låt henne aldrig läsa böckerna bara, iaf inte innan hon blir 30 eller så, de är en farlig gateway drug till Atlas Shrugged :gremsmirk:

- Ymir, shrugs
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Sjunde inseglet said:
Är det i konventssammanhang (arrangerade pass, rollspelsbar eller dylikt) så verkar det ju förståeligt (dit går ju folk som redan är nyfikna). Har du däremot hittade främlingar på stan, krogen eller jobbet och sedan tagit deras nummer för att senare introducera dem för rollspel så är jag mäkta imponerad.
Konvent räknade jag inte med, med det kanske det blir fler. Det vi kör för okända arrangerar vi för möhippor och nu senast som personalaktivitet på en förskola. Så närmare främlingar på stan, även om det hittills bara har varit via kontakter och rekommendationer som vi fått nya beställningar.
Sjunde inseglet said:
Vad är det de vill beställa mer av? :gremsmile:
Fler scenarion (vi har bara ett anpassat för sånna sammanhang så det känns nybörjarenkelt) och kanske också något att ta hem själva och testa, så jobbar på spelledarelösa nybörjarspel för typ parmiddagar.

-Gunnar (så mäkta imponerad behöver du inte vara, det är mest kul att göra det)
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Det stora samhället och rasism?

Mr.Walker said:
[Våld i rollspel]är något grabbigt helt enkelt och de tjejer som gillar det är förmodligen undantag.

[...]
Så varsågoda att avrätta mig.
Nja, avrätta verkar rätt överdrivet...

Men på rent anekdotisk nivå har jag aldrig sett några tecken på att tjejer är ett uns mindre våldsintresserade än killar i rollspel. Jag spelledde t ex grupper av enbart flickor några år och tillät inledningsvis bara vapenlösa rollpersoner. Syftet var att fokusera på rollgestaltning, moraliska dilemman och problemlösning. Men det tog inte många minuter så var alla i färd med att improvisera vapen av allt de kunde hitta och så länge kampanjerna varade gärna kasta sig in i strider med eller utan anledning.

Jag har inte mycket att svara trådstartaren för övrigt. En ursprungligen mycket grabbig och nördig hobby med många introverta utövare och allt mindre plats i det allmänna medvetandet har förstås svårt att ändra sin ursprungliga spelarbas (utom att den blir äldre och äldre), så därför är det fortfarande få tjejer som spelar traditionella bordsrollspel. Däremot har Rising en viktig poäng i att det i vidare mening spelas mycket rollspel bland tjejer. Två mig närstående kvinnor - tämligen nördiga i sina intressen - spelar exempelvis en regellös kampanj sedan decennier. De är väl bekanta med vad bordsrollspel är, men har aldrig känt något behov av att överge sin friform (ett begrepp jag använder okunnigt men i god tro).

När jag spelledde tjejgrupper var det som ungdomsledare i Svenska kyrkan. Det kan jag möjligen rekommendera som en tänkbar metod.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Det stora samhället och rasism?

Mr.Walker said:
Min poäng från början var väll egentligen att de flesta rollspel är utformade för att locka män mer än kvinnor och därför är det också fler män som spelar. Iom att det oftast förekommer våld och stor fokus på vapen och strid vilket jag tror kvinnor i allmänhet inte är lika fascinerade av som män.

Sen var det en som sa att en pojke låtsas vara leksaksgubben han leker med medan flickan tar hand om leksaken. Däremot har jag ingen aning om det ligger någon sanning i detta eller om det bara är en dum generalisering. Men isf skulle det kunna förklara att kvinnor kanske inte har samma behov av att låtsas vara någon annan? Nja lite långsökt kanske.
Well ser man på actionfilmer med mycket våld, och thrillers och skräckfilmer med ännu mer skrämmande våld så är publiken nära nog 50% kvinnlig.

Tjejer gillar genrellt sett våldskildingar, men då ofta från ett pesketiv mer fokuserat på hur djävla ont de gör, hur det påverkar en och hur man upplever det än hur många kulor ett atutomatgevär avfyrar på x antal sekunder.

Kvinnor gillar våld, men vill ofta ha ett annat fokus på stids och våldsupplevelsen är det taktiska.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Burkaninjor

Ymir said:
Could be. Sisters of the Dark är ju typ burkaninjor i koola röda slöjor med obscent stora überkaststjärnor också, man måste gilla det.

Låt henne aldrig läsa böckerna bara, iaf inte innan hon blir 30 eller så, de är en farlig gateway drug till Atlas Shrugged :gremsmirk:

- Ymir, shrugs
Jag har läst dem. De fyra första, sen fick det räcka... de var inget vidare. TV-serien är ju helt jävla överlägsen böckerna.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Det stora samhället och rasism?

på rent anekdotisk nivå har jag aldrig sett några tecken på att tjejer är ett uns mindre våldsintresserade än killar i rollspel. Jag spelledde t ex grupper av enbart flickor några år och tillät inledningsvis bara vapenlösa rollpersoner. Syftet var att fokusera på rollgestaltning, moraliska dilemman och problemlösning. Men det tog inte många minuter så var alla i färd med att improvisera vapen av allt de kunde hitta och så länge kampanjerna varade gärna kasta sig in i strider med eller utan anledning.
Det här stämmer överrens med mina erfarenheter också. De enda rollspelare jag känner som varit intresserade av helt våldslöst bordsrollspelande har varit snubbar. De tjejer jag spelat med har varit galna kobolder som svingat sig i takkronor, rusat in i strid med dragna värjor och avlossat svärmar med pilregn medan snubbarna överlagt hur de skall bluffa sig förbi vakterna, osv.

Tjejerna tog hand om all strid, medan killarna ville vara lärda män, barder och sånt.

I Vampire så valde killarna discipliner som Dominate och Auspex för att de är så galet kraftfulla i typiska vampirekampanjer, medan tjejerna gick mer på fysiska våldsdiscipliner. Jag fick höfta fram lite okomplicerade stridskonflikter för att deras rollpersoner inte skulle bli *helt* utmanövrerade i intrigerna.
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Innebär det att du tjänar pengar på det eller gillar du att underhålla på möhippor och dylikt?

Det är ju ett möjligt tillvägagångssätt för att sprida hobbyn även om jag tror att många inte är lika öppna för att spelleda på det sättet.

Har du nån koll på hur många kunder som senare köpt sig ett ex av ett rollspel och satt igång en egen grupp?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Sjunde inseglet said:
Innebär det att du tjänar pengar på det eller gillar du att underhålla på möhippor och dylikt?

Det är ju ett möjligt tillvägagångssätt för att sprida hobbyn även om jag tror att många inte är lika öppna för att spelleda på det sättet.

Har du nån koll på hur många kunder som senare köpt sig ett ex av ett rollspel och satt igång en egen grupp?
Vi går väll egentligen inte runt på det, men har väldigt kul. Fast om frågan var om vi tar betalt så är svaret ja.

Jag vet att alla nog inte skulle vilja eller passa för att spelleda något sådant, men vi är några som verkar klara av det.

Ingen har köpt något rollspel vad vi vet, fast det skulle nog gå att sälja något, fast jag har inte sett något som jag tror skulle passa att sälja. Det finns inget rollspel som direkt är anpassat efter målgruppen 30+ nybörjare :gremtongue:

Saken är väll den att vi inte är intresserade av att göra något för ungdommar då det är för länge sedan vi var det. Men jag skulle gärna se en produkt anpassad för min egna ålder.

-Gunnar (som bara ville mena att det går att göra rollspelsprodukter för kvinnor)
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Vitulv är avstängd

Nej, så här kan vi inte ha det.

Du kan inte ta dig rätten att var gång ett ämne berör något du ogillar sätta debattnivån på den lägsta möjliga. Det är inte okej att återkommande relatera till sina meningsmotståndare med någonting generellt nedsättande, såsom misslyckande singlar, psykiskt sjuka eller töntar i allmänhet. Det är ett mobbingbeteende du har uppvisat alldeles för många gånger på forumet.

Att du när du så väljer också kan delta i diskussionen på en bättre nivå berättigar ingenting.

Vitulv är permanent avstängd från forumet.

Forumregler said:
Regel 2: Respektera andra användare. Gå inte till personangrepp, vare sig i forumen eller via privata meddelanden. Att angripa idéer eller argument är okej, men angrip inte personer eller grupper.
 
Top