Brottskod 27 är skrivet av Anders Fager och Tomas Arfert, och kom ut sommaren 2017, som ett fristående supplement till Tomas Arferts
Nordic Noir. Titeln refererar lite omständligt till att de officiella fyrsiffriga brottskoderna börjar på 03. 00-koderna används av Avdelningen För Övernaturlig Brottslighet (AFÖB), som utreder brott begångna av eller mot övernaturliga väsen. Statistiken över denna brottslighet publiceras händelsevis inte i BRÅ:s publikationer.
Settingen för tankarna till SVT:s serie Jordskott som gick våren 2015 och fick ett ljummet mottagande. Fager och Arfert tyckte sig dock kunna göra bättre, och genom att låta spelarna själva sköta det stela skådespeleriet och ogenomtänkta manusskrivandet har de lyckats riktigt bra. Brottskod 27 fokuserar på relationer mellan kriminalarna (som brukligt i nordic noir-genren) och till civilbefolkningen, som innefattar både människor och olika väsen. Själva utredningarna utgör bara en kuliss, och spelets egentliga mål är att se hur rollpersonernas relationer påverkas under utredningens gång.
Systemet är traditionellt, men hårt fokuserat på spelets syfte. Rollpersonerna förutsätts vara kompetenta i grundläggande brottsplatsutredning - som i GUMSHOE-spelen kommer en att hitta ledtrådar om en letar efter dem. Förr eller senare kommer en att behöva förhöra potentiella vittnen och då ska det slås tärning! Även här kommer utredningen nämligen alltid att gå framåt, men en kan skapa sig vänner eller fiender, som noteras på rollformuläret. Vänner används som resurser i framtida utredningar, fiender slängs in som komplikationer av spelledaren, eller så kan hela utredningar kretsa kring en rollpersons fiende. Har en gjort sig ovän med trollmor så...
Magikapitlet och monsterkapitlet (förlåt, "väsenskapitlet") framstår ju vid första anblicken som mindre relevant, men fyller samma funktion som superkrafterna i Mutant City Blues. Dels kan utredarna i viss utsträckning använda magi själva - och det är många av formlerna som är användbara vid en brottsutredning - dels definieras vad som behövs för att använda varje formel, och vilka förmågor varje väsen har, vilket kan utnyttjas som ledtrådar eftersom detta antas vara känt "in-game".
Boken avrundas med tre startscenarier som i princip enbart består av persongallerier där en handfull av rollerna har illegitima mål och är villiga att begå brott för att uppnå dem, och ett namn på den lilla håla där handlingen utspelar sig. Det rekommenderas att rollpersonerna kommer in utifrån som helt oinsatta, rent statistiskt kommer de ändå att vara djupt insyltade i de lokala intrigerna efter som mest två utredningar, sedan kretsar allt kring utredarna och deras relationer till ortsborna.
Jag både vill och inte vill spela Brottskod 27 på nästa Lincon. Det ser ut som ett spel som tjänar enormt på att spelas i kampanjformat så att man hinner bygga upp relationsnät i spel. Det lär följa med i väskan iallafall.