Nekromanti Titelutmaningen 5, eller ”Debbhovens femma”

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
chrull;n148067 said:
Jönssonligan - Rollspelet

Spelets skapare skriver i förordet att "Det här spelet har ingenting att göra med den så kallade Rebooten, den har heller ingenting att göra med alla filmer och saker som kan tänkas heta saker som 'unga jönssonligan', faktum är att författaren till detta spel egentligen bara bryr sig om jönssonligan-filmer med Gösta Ekman i."
Jo, det målet betonas tydligt - men samtidigt tyckte jag det var väldigt märkligt att de på en rad punkter verkligen _inte_ följde "manus".
  • Alla vet att kassaskåpen ska komma från firma "Franz Jäger", inte "Frankenheimer GMBH"
  • Alla vet att i filmerna körde (nåja, när den startade...) Vanheden en klassisk Chevrolet Impala -64, men en sådan finns inte ens med i listan över bilmodeller på sid 54.
  • Alla inser omedelbart att magnaten "Wall Enberg" är en uppenbar spoof på familjen Wallenberg, och det är ju ett kul gag liksom. Så varför heter inte exempelpersonerna i scenarierna liknande saker? "Sten Riijk" är ju en helt annan typ av gag, mer Kalle Anka än Jönssonligan.
Det är inga viktiga saker i och för sig. Men det är störande moment, liksom. Jag retar mig på det iaf.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
(PS, jag skulle lätt spela Jönssonligan - Rollspelet)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Stilla natt är ett skräckrollspel inspirerat av John Ajvide Lindqvists böcker (Låt den rätte komma in, m fl). Det är tänkt att spelas i korta kampanjer om 2–4 spelmöten.

Spelboken är full av korta, inspirerande koncept, där övernaturliga varelser och mystiska fenomen möter mundana familjer, relationer och konflikter. Det finns också väldigt fina illustrationer: mörka tjärnar, ensliga busshållplatser och vindsförrd till hyreshus, alla med ett par glimmande ögon i mörkret, eller kanske en man med utfällda klor han gömmer bakom ryggen.

Något intressant med spelet är dess förhållande till spelledarens förberedelser. Det finns en procedur för att skapa en skådeplats, som till exempel kan vara en svensk småstad med platser som Sjukhuset, Skjulet i skogen och Familjens radhus. Spelarna vaskar gemensamt fram intressanta personer, och bestämmer därefter vilka som blir rollpersonerna och vem som spelas av vilken spelare. De behöver inte känna varandra, men alla kommer ha någon koppling till det okända, som är spelets term för de övernaturliga inslag som dyker upp förr eller senare.

En av rollerna ska ha en direkt koppling till det okända – en häxa, vampyr eller vad det kan vara. Jag använder en vampyr som exempel. Någon gång under rollpersonsskapandet smyger denna spelare iväg med spelledaren, och stolpar upp regler för hur detta funkar. Spelaren behöver inte veta allting, men de grundläggande reglerna: vad har vampyren för förmågor, hur kan de dödas etc.

Spelledaren uppmanas att skriva ner allt sådant, och sedan ytterligare några saker som vampyren själv inte har listat ut. Sedan är spelledarens instruktioner att detta nedskrivna ska följas benhårt, och inte ändras i efterhand. Vidare, bortsett från att helt enkelt säga vad som står där rakt ut, så ska spelledaren inte göra någon ansats att dölja eller vilseleda spelarna om hur det funkar. Idén är alltså att spelarna inte ska veta så noga vad det är de kommer stöta på, men att den som vill ska kunna lista ut det i spel.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
LAVENDER & MOTHBALLS

Gestalta trevliga gummor och gubbar på ålderns höst som lägger näsan i blöt och nystar upp diverse mysterier i en idyllisk småstad.

TEMAN: Dricka te, förgiftning, försäkringsbedrägeri, juvelstölder, trädgårdsmästare

Alla rollpersoner är över 60 år gamla och bör vara pensionerade deckarförfattare eller deckarförfattarinnor allihop. Med SL's tillåtelse kan man även få spela en pantertant.

En variant av Cthulhu Dark används med undantaget att det inte finns någon sanity plus att om man ska strida mot någon så dör man inte men man bryter omgående lårbanshalsen.

SL konstruerar ett mysterium som måste vara trevligt. Om någon nödvändigtvis måste tagas av daga ska detta ha skett innan själva spelet börjar. När väl första scenen inleds får ingen dö. Man får dock bryta lårbenshalsen. Sen samlar Rp ledtrådar och intervjuar personer, gärna i trevliga sammanhang.

Det kanske viktigaste momentet i hela äventyret bör vara slutscenen i vilken man samlar så många av ortens invånare som möjligt på samma ställe och presenterar sin lösning på mysteriet. En tumregel är att det aldrig är den mest sannolika boven som verklgien är skyldig.

Slutscenen SKA avslutas med en saftig moralkaka eller dylikt visdomsord och därefter måste alla RP sitta blick still i en freeze frame som kan vara olika lång beroende på hur trevligt SL tycker att RP har skött sig.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Stövelkatten;n148125 said:
Visst fanns det lårbenstokens i Deluxeutgåvan av Lavendel & Mothballs? Som man kunde knäcka och därmed indikera skador på rollpersonen.
Mycket riktigt, vilket minne du har!

Det kommer en ny version snart också med en Trevlighetsmätare som bara är på 10.

En annan nyhet blir extraregler kring hur man får in ortens befolkning i en sjukhussal till en slutscen ifall någon nu skulle råka bryta lårbenshalsen.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jösses! Med de inledande bidragen är ribban satt på episk nivå! Nåja, jag ska komma med mitt senare i veckan...med pappåse över huvudet!
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Efter Deadline
En expansion til Prokrastinator – Rollspelet


Alla kurser är avslutade och studiekamraterna har börjat få anställningar på olika firmor runt om i stan. Det enda som återstår för att hämta ut examensbeviset är att få färdigt det där examensarbetet.
Det är bara att rulla upp ärmarna, slå på datorn och sätta i gång! Eller?

Ännu en expansion till superheta franchisen Prokrastinator system, denna gången iklär man sig rollen av en före detta student som ännu inte avslutat sitt examensarbete. Kanske går det att få anställning utan examen? Examensarbetet är väl mest formalia? Kanske kan det vänta till i morgon?

Varje äventyr börjar med att en SLP frågar ”Hur går det med examensarbetet?” varpå en undanflykt för att slippa sätta sig med examensarbetet presenterar sig. Prokrastinator är en kraftig motor och driver Efter Deadline snabbt och rakt mot många timmar av oförglömligt spelande med upplägg för både dråpliga och dramatiska situationer.

Tre äventyr medföljer expansionen, anpassade för 2-4 spelare av lite högre nivå (3-7 beroende på optning):
  • Jag vill ändå satsa på dansen! - Akademiska studier i all ära men du är född att flyga. Scenen är din vagga och din fästning. Examensarbetet får vänta.
  • De håller på att göra om programmet! - Så fort universitetets styrelse avslutat sin utredning kommer formen för examen att förändras. Bäst att avvakta med examensarbetet tills dess.
  • Kusin Kalles arv – Utredningen av kusin Kalles död har tagit en ny vändning och nu ringer en kriminalkommissarie på din dörr. Samtidigt ska testamentet läsas upp – vem ärver den mystiska alabasterskulpturen föreställande en sedan länge glömd gud? Examensarbetet kan vänta.
 

Attachments

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Impetigo;n148217 said:
Jag vill ändå satsa på dansen! - Akademiska studier i all ära men du är född att flyga. Scenen är din vagga och din fästning. Examensarbetet får vänta.
Det där kommer jag ihåg! Det var ju konventsäventyr på GothCon 2018, och det var så jävla episkt! I synnerhet när chrull gick helt Patrick Swayze i slutscenen! Jag trodde det bara var ett konventsscenario av något dirty hippie game, men det var ett speltest alltså?!!
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Krille;n148220 said:
Det där kommer jag ihåg! Det var ju konventsäventyr på GothCon 2018, och det var så jävla episkt! I synnerhet när chrull gick helt Patrick Swayze i slutscenen! Jag trodde det bara var ett konventsscenario av något dirty hippie game, men det var ett speltest alltså?!!
Det där minns jag så jävla väl. Aldrig sett Chrull spela med ett sånt bleed alltså. Bilresan hem från Gothcon det året kommer jag sen glömma. Vi har i STHLM Kartell nu instiftat en minnesdag för Chrulls Swayzebleed. Vilket jävla spel alltså.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,620
Location
Huddinge
Stövelkatten;n148251 said:
Bilresan hem från Gothcon det året kommer jag sen glömma.
Det var skit irriterande, hela hemresan pratade alla i bilen om hur fantastisk det äventyret varit, och jag var den enda som inte spelat det.
Varje gång jag försökte byta ämne ut skrek någon "Nobody puts baby in a corner" och plötsligt var alla igång igen.

När ni sedan började sjunga gamla Fall Out Boy sånger, gav jag upp och började lyssna på mp3 resten av resan hem.

Jag fick inte ens veta vem som hade spelat den där babyn
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Voldstagg13;n148193 said:
Jösses! Med de inledande bidragen är ribban satt på episk nivå! Nåja, jag ska komma med mitt senare i veckan...med pappåse över huvudet!
Använd pappåsen till något bättre – samla kompost eller förvara bröd i den!

Jag skojar inte när jag skriver att det är idéerna som är i fokus för den här utmaningen.

Oavsett om du (ett allmänt du, inte Voldstagg nödändigtvis) skriver något långt och smart eller inte skriver något alls så har utmaningen fyllt sitt syfte om du fått en eller två nya idéer på vägen – från det du hittar på själv eller från någon annans bidrag. Det är askul med snygga omslagsbilder och smarta och roliga texter, men det är inte målet med utmaningen.

Det är okej om det blir kort!
Det är okej om det inte blir något alls!
Det är okej om det inte ens dyker upp någon idé!

Förhoppningsvis är det inte bara vi som deltar som läser tråden. Den här lilla fiskdammen som i kastar ner idéer i kan fler fiska i.

Det här kanske känns som ett vattnigt kramkalasinlägg, men det kändes viktigt att skriv det här just nu.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping


Brottskod 27 är skrivet av Anders Fager och Tomas Arfert, och kom ut sommaren 2017, som ett fristående supplement till Tomas Arferts Nordic Noir. Titeln refererar lite omständligt till att de officiella fyrsiffriga brottskoderna börjar på 03. 00-koderna används av Avdelningen För Övernaturlig Brottslighet (AFÖB), som utreder brott begångna av eller mot övernaturliga väsen. Statistiken över denna brottslighet publiceras händelsevis inte i BRÅ:s publikationer.

Settingen för tankarna till SVT:s serie Jordskott som gick våren 2015 och fick ett ljummet mottagande. Fager och Arfert tyckte sig dock kunna göra bättre, och genom att låta spelarna själva sköta det stela skådespeleriet och ogenomtänkta manusskrivandet har de lyckats riktigt bra. Brottskod 27 fokuserar på relationer mellan kriminalarna (som brukligt i nordic noir-genren) och till civilbefolkningen, som innefattar både människor och olika väsen. Själva utredningarna utgör bara en kuliss, och spelets egentliga mål är att se hur rollpersonernas relationer påverkas under utredningens gång.

Systemet är traditionellt, men hårt fokuserat på spelets syfte. Rollpersonerna förutsätts vara kompetenta i grundläggande brottsplatsutredning - som i GUMSHOE-spelen kommer en att hitta ledtrådar om en letar efter dem. Förr eller senare kommer en att behöva förhöra potentiella vittnen och då ska det slås tärning! Även här kommer utredningen nämligen alltid att gå framåt, men en kan skapa sig vänner eller fiender, som noteras på rollformuläret. Vänner används som resurser i framtida utredningar, fiender slängs in som komplikationer av spelledaren, eller så kan hela utredningar kretsa kring en rollpersons fiende. Har en gjort sig ovän med trollmor så...

Magikapitlet och monsterkapitlet (förlåt, "väsenskapitlet") framstår ju vid första anblicken som mindre relevant, men fyller samma funktion som superkrafterna i Mutant City Blues. Dels kan utredarna i viss utsträckning använda magi själva - och det är många av formlerna som är användbara vid en brottsutredning - dels definieras vad som behövs för att använda varje formel, och vilka förmågor varje väsen har, vilket kan utnyttjas som ledtrådar eftersom detta antas vara känt "in-game".

Boken avrundas med tre startscenarier som i princip enbart består av persongallerier där en handfull av rollerna har illegitima mål och är villiga att begå brott för att uppnå dem, och ett namn på den lilla håla där handlingen utspelar sig. Det rekommenderas att rollpersonerna kommer in utifrån som helt oinsatta, rent statistiskt kommer de ändå att vara djupt insyltade i de lokala intrigerna efter som mest två utredningar, sedan kretsar allt kring utredarna och deras relationer till ortsborna.

Jag både vill och inte vill spela Brottskod 27 på nästa Lincon. Det ser ut som ett spel som tjänar enormt på att spelas i kampanjformat så att man hinner bygga upp relationsnät i spel. Det lär följa med i väskan iallafall.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Remembrance: The Return

Vet ni vad det värsta med Remembrance: The Return the return är? Att det är en briljant ide handikappad av praktiska detaljer. Hela spelet bygger på att man spelar samma händelser om och om igen fast med annorlunda detaljer. Karaktärerna är en grupp odödliga bröder som levat sedan staden Ur var på sin högpunkt för 10.000 år sedan och även om de inte vet det är de dömda att upprepa samma händelser om och om igen för alltid. Detta gör att varje spelare har 10 scener av typen: "När vi vann kriget", "När min fru dog" och "När jag och min bror Ivar hamnade i konflikt och förstörde något vi båda älskade". Sedan är det spelledarens jobb att hoppa framåt mellan epokerna och ställa saker i andra ljus beroende på detaljer och omständigheter för att se om det påverkar saker. Är det skillnad mellan Timurs erövringar och Vietnam kriget för soldaterna på marken? Och vilka är det då? Och vilka saker är samma?

Sedan är alltihop boltat till ett regelsystem som inte stödjer det här alls eftersom det är en World of Darkness klon. Jag hade rekommenderat att man hittar ett bättre regelsystem att köra det här spelet i men att man spelar det eftersom vad spelet handlar om, scenerna som bygger upp vad som händer och riktlinjerna för interaktion med andra i deras scener är så bra.

3/5. Enormt bra idéer och fluff i ett system som inte alls stödjer det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
[FONT=&quot][FONT=&quot]Injury Time[/FONT][/FONT]

[FONT=&quot][FONT=&quot]Tydligen är injury time inte bara kompensationstid för spelstopp orsakade av skador och annat i fotboll. Det är också namnet på [/FONT][FONT=&quot][FONT=&quot][FONT=&quot]en rykande färsk produkt från DeBracy Games[/FONT][/FONT], närmare bestämt ett rollspel som faktiskt inte har något alls att göra med prydliga gräsmattor, jublande åskådare och vitsiga kommentatorer.[/FONT][/FONT]

[FONT=&quot][FONT=&quot]Det är det tjugoandra århundradet. Kriget mot maskinerna har pågått i närmare 150 år. Endast tack vare återupptäckten av gamla magier har människorna kunnat överleva i sina bosättningar dolda på havets botten, under polarisen, långt inne i täta skogar och i djupt belägna bergrum. Spelarna tar här roller som t.ex. soldater, tekniker eller präster vars mål är att vinna tid åt mänskligheten.[/FONT][/FONT]

[FONT=&quot][FONT=&quot]Rollpersonerna karaktäriseras av sex grundegenskaper – styrka, rörlighet, handlag, vaksamhet, intelligens och psyke. Under spel fungerar dessa som pooler med poäng som dels kan användas för att utföra handlingar (tärningsresultat + spenderade poäng jämförs med en svårighetsgrad), dels förbrukas om personen utsätts för olika typer av påfrestningar. Poängen återställs efter en sömncykel.

Varje ny rang som uppnås ger ytterligare poäng till någon av grundegenskaperna. Dessutom får personerna fler och fler specialförmågor, allt baserat på vilken klass man väljer. En jägare som stiger i rang får t.ex. lägga till 4 poäng på rörlighet, 2 poäng på en annan valfri grundegenskap samt kan välja mellan specialförmågor som Balanskonstnär, Bågmästare och Snabbfotad.[/FONT]
[/FONT]


[FONT=&quot][FONT=&quot]Spelvärlden i Injury Time genomsyras av magi och kompletteras av ett intressant magisystem där specialförmågor kan kombineras för att uppnå olika effekter enligt en särskild struktur. I övrigt beskrivs spelvärlden summariskt på ett övergripande plan med djupdykningar och mer detaljer på vissa specifika områden. Världen känns därmed både välbekant och outforskad på samma gång.[/FONT][/FONT]

[FONT=&quot][FONT=&quot]På det hela taget ger Injury Time ett mycket gott intryck. Reglerna är tämligen enkla och förefaller välbalanserade. Spelvärlden är också lockande på ett sätt som inte ens de mangainspirerande bilderna kan förstöra. Jag ser helt klart fram emot att få testspela inom kort.[/FONT][/FONT]
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Impetigo;n148217 said:
Efter Deadline
En expansion til Prokrastinator – Rollspelet


Alla kurser är avslutade och studiekamraterna har börjat få anställningar på olika firmor runt om i stan. Det enda som återstår för att hämta ut examensbeviset är att få färdigt det där examensarbetet.
Det är bara att rulla upp ärmarna, slå på datorn och sätta i gång! Eller?

Ännu en expansion till superheta franchisen Prokrastinator system, denna gången iklär man sig rollen av en före detta student som ännu inte avslutat sitt examensarbete. Kanske går det att få anställning utan examen? Examensarbetet är väl mest formalia? Kanske kan det vänta till i morgon?

Varje äventyr börjar med att en SLP frågar ”Hur går det med examensarbetet?” varpå en undanflykt för att slippa sätta sig med examensarbetet presenterar sig. Prokrastinator är en kraftig motor och driver Efter Deadline snabbt och rakt mot många timmar av oförglömligt spelande med upplägg för både dråpliga och dramatiska situationer.

Tre äventyr medföljer expansionen, anpassade för 2-4 spelare av lite högre nivå (3-7 beroende på optning):
  • Jag vill ändå satsa på dansen! - Akademiska studier i all ära men du är född att flyga. Scenen är din vagga och din fästning. Examensarbetet får vänta.
  • De håller på att göra om programmet! - Så fort universitetets styrelse avslutat sin utredning kommer formen för examen att förändras. Bäst att avvakta med examensarbetet tills dess.
  • Kusin Kalles arv – Utredningen av kusin Kalles död har tagit en ny vändning och nu ringer en kriminalkommissarie på din dörr. Samtidigt ska testamentet läsas upp – vem ärver den mystiska alabasterskulpturen föreställande en sedan länge glömd gud? Examensarbetet kan vänta.
Det här är en ofta förbisedd pärla, det släpptes så tätt inpå Prokrastinator att jag tror det överskuggade ED. Många tror även felaktigt att det bara är ett supplement till Prokrastinator, men i själva verket tycker jag att ED är mycket bättre än Prokrastinator då det inte är lika regeltungt och inte upplevs lika krystat som Prokrastinator kan göra.

Jag älskar även de medföljande äventyren, dock måste jag erkänna lite skamset att De håller på att göra om programmet upplever jag som skitsvårt, varje gång jag testat det så har det slutat med att jag skrivit klart mitt examensarbete
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,157
Mönsterfarmen Glädjefrid

Mönsterfarmen glädjefrid började som ett hack på Maids, men istället för bisexuella lolitor spelar man pensionerade kärringar i ett kollektiv i mörkaste värmlands djupaste urskogar. Farmen Glädjefrid producerar virkade mormorsrutor och det är hit som svenska designers vallfärdar för inspiration till sina världsberömda mönster. Farmen glädjefrid var länge en väl bevarad hemlighet, men tack vare internet har dess existens avslöjjats för världen och de rara tanterna måste ständigt vara på vakt mot tjuvaktiga turister, spionerande tyska modeskapare och annats löst pack som vill stjäla mönstren.
Själva spelsystemet är helt unikt i sitt utförande, istället för tärningar avgörs konfliktresolutioner genom plockepinn med virknålar och varje spelare har tillgängligt sådan utrustning som kan broderas. Hp mäts i antalet kaffekoppar och man måste prata på värmlandsdialekt och lyssna på Jussi Björlings Ack Värmland Du Sköna.
Spelet är ett sammberättarspel där man samtidigt broderar mönster, varje spelare startar med en färg på tråden och man kan bara få en ny färg genom att skapa och lösa konflikter, när som hellst kan dock någon annan hoppa in och ta över en konflikt eller starta en ny, spelet premierar flera paralella berättelser som illustrerar en dag i tanternas liv.
Senaste spelmötet hade Gjördis fått brev av äldste sonen Einar som gift sig med en piratdrottning från shanghai, Ulla skulle trots sin struma försöka koka kaffe på vedspisen och Greta försökte jaga bort några gummiklädda synthare från åkern där de försökte stjäla mönster. Hade inte inte Beatrice varit såpass snabbtänkt och virkat en Browning M2HB och skjutit varningsskott genom huvudet på en av syntharna så hade det kunnat gå riktigt illa den gången!
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Västvindens Vilda Vittror

VVV kan vid en första anblick verka vara ett typiskt 'alternativ historia' i lätt mangastil. Jag kände mig lite matt bara genom att ha läst baksidestexten: "...det bästa , i form av dog-fights som tagna från "Slaget om Storbritannien" under WW2, och starka relationsdramer på marken mellan de kvinnliga piloterna med sina destruktiva, desillusionerade livsstilar."
Positiv överraskning nr.1: flygstriderna flyter som oljat vatten med ett regelsystem vilket tillåter en avancerad variant, med supernörds detaljism i teknik, taktik och kontroll, eller ett alternativ med snabba, dödliga luftdueller utan alltför mycket av siffror att ha koll på.
Att flygplanen i sig är organiska, och odlas fram (via mallar och tabeller) enligt pilotens smak och önskemål är en rolig twist.
Och så positiv överraskning nr.2: spel på marken verkar kunna bli precis så underbart intensivt att man längtar upp i luften igen!
Intrigkartor, hemliga agendor, missbruk och öppna, eller dolda, känslor värdig en bättre TV-såpa får en att klura över vilket torftigt liv man (läs: jag) lever.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det var ju på grund av VVV som jag till slut övergav idén "Västmark 1940". De gjorde det helt enkelt bättre än vad jag gjorde.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,604
The Last Trumpet. En ogudaktig blandning av Dr Whos onda änglar, brittisk kolonialism och jeep-form. Eller: nu-jeep (en provocernade hybrid mellan gammalt och nytt). Läs mer i den bifogade bilagan.
 

Attachments

Top