Nekromanti Titelutmaningen 5, eller ”Debbhovens femma”

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Apokalypsens postryttare var ett spel som först gavs ut 1988 i en, och det tål väl att sägas ganska dålig, tvåfärgsutgåva. Trycket var dåligt och det var pinsamt tydligt att det saknades en redaktör. Spelet såldes i ett fåtal ex på GothCon samma år och spelskaparnas var förmodligen till en början stor. Redan senare samma år hade dock spelet fått ett visst rykte för sina innovativa regler och sin, för spelets ringa storlek, evokativa spelvärld. Detta ledde till att Äventyrsspel tog kontakt med spelmakarduon och produktionen av version två sattes skyndsamt igång. Och så, tre år senare på samma konvent stod de där med en något matigare och mångfalt snyggare bok. Spelet floppade totalt. Äventyrsspel sa upp kontakten med författarna och de senare sågs aldrig mer i rollspelshobbyn. Vad handlade denna parentes i svensk rollspelshistoria om då? Och varför floppade det?

Spelet utspelar sig på den svenska landsbygden i en nära framtid. Ett globalt nukleärt och biokemikaliskt krig har nästintill förintat mänskligheten och av civilisationen finns endast ruiner kvar. De som överlevt tvingas finnas sig i att tillgången på rent vatten och luft är begränsad. För att vistas längre stunder ute i den av gas förvälda ödemarken krävs skyddsmask. Annars går man en av tusen plågsamma öden till mötes.

I civilisationens spillror har emellertid små samhällen och sammanslutningar vuxit fram. Hårdnackade individer som vägrar ge upp inför den oundvikliga mökdimman. Tvärtom, deras sinnevärld är fylld av nybyggaranda och tillförsikt. Rollpersonerna är en av dessa. Eller mer specifikt, budbärare, kurirer, handelsmän eller emissarier som reser mellan samhällena för att förhandla eller handla. Längs vägarna möter de faror i form av banditer, väderfenomen eller vanställda experimentvarelser från kriget. Allt som oftast var det också tänkt att rollpersonerna skulle behöva hantera händelser som på ett eller annat sätt fick bestående konsekvenser på spelvärlden.

Och det är i det här senare som spelets storhet i den första utgåvan låg. Denna var skriven mer som ett mellanting mellan ett brädspel och rollspel. En narrativ karta kanske är den bästa beskrivningen. Spelets värld, det vill säga de viktigaste platserna och agendorna, skapades av spelarna med hjälp av ett antal väl avvägda tabeller som både gav tillräcklig styrning och kreativt smörjmedel. Det fanns även tabeller för att ta fram väderhändelser, större politiska skeenden och så vidare. Med bara några få tärningsslag så hade spelledaren skapat ett problem för spelarna att lösa – och som därefter gav beskådbara effekter i världen.

Denna spelmekanik hade slopats helt i den andra utgåvan. Allt fokus låg här på rollspelandet. De tidigare väldigt enkla karaktärsreglerna hade byts ut mot ett system som kretsade runt färdigheter och sub-färdigheter till dessa. Det var i denna utgåva också svårt att utläsa vad spelet ville att man skulle spela. Från att ha varit ganska enkelspårigt avseende valmöjligheter, men väldigt bra som postryttarsimulator, var det nu ytterligare en BRP-klon i mängden.
Det är väldigt få som minns detta spel, trots att det storsatsades på det. En stor del av den lilla men hängivna spelarskaran har säkerligen övergivit rollspelshobbyn för andra fritidssysslor. Producenterna vägrar prata om det, och en del av dessa blir rent utav agressiva.Och inte ens i boken om Äventyrsspel, utgiven 2015, nämns spelet.

En del företeelser är helt enkelt sådana som världen i tyst samförstånd beslutat sig för att glömma.
 

Attachments

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
212
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Kvinnor är från Venus, män är från helvetet[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Spelets utgångspunkt är att två fientligt grupper i lönndom försöker överta jorden. Utomjordingar med sin bas på Venus samt demoner med sin bas i helvetet. Bägge grupperna kämpar för att tillskansa sig maktpositioner i samhället över hela världen. Allt ifrån politiker till generaler, musikidoler och filmstjärnor, alla positioner som ger makt över människor anses värda att överta.[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Denna jakt på makt sker i det fördolda. Kombattanterna visar aldrig sina rätta jag utan använder sig av förklädnader. Venusianernas infiltratörer är alltid förklädda till kvinnor, oavsett vilket av de fyra venusianska könen infiltratören ursprungligen är. Helvetesdemonerna däremot är alltid förklädda till män, oavsett vilket kön eller ickekön den infiltrerande demonen ursprungligen är.[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Rollpersonerna utgörs av en grupp agenter med uppdraget att infiltrera de venusianska respektive helvetiska leden och stoppa den dolda invasionen.[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Men... vem kan man lita på egentligen? Är någon i gruppen dubbelagent, eller rentav trippelagent?[/FONT]
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Björn den gode;n149752 said:
Äh, jag får erkänna att jag behöver hjälp här. Vad betyder epifysisk?
Jadu. Epifytisk syftar på sånt som lever utanpå annat (typ mossor och sånt). Epifysisk är mindre lättgooglat och tänkbart något av ett välklingande nonsensord i sammanhanget?

Prefixet epi- betyder ovanför, över, på, i tillägg till... något bortom/utanpå det fysiska?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Ont gjort värre är ett rollspel på 160 sidor. Det gavs ut 2011 (jag fick tag på mitt ex året efter i Krilles skrotlåda på GothCon).

I grund och botten består det av tre delar: ett klassiskt "Vad är rollspel"-avsnitt, ett regelsystem av traditionell modell ("banka gobbos och dyrka lås") och en kampanjdel.

Kampanjdelen innehåller ingen värld utan ger istället instruktioner om hur du bygger en egen och knyter rollpersonerna till den. I början av boken nämns Indierummet på tack till-listan så författarna är öppna med att de plockat inspiration från några icke namngivna spel. Min gissning är ett ett av dem är Medan världen går under för det finns ett par termer och formuleringar som jag tycker mig känna igen därifrån.

Nå, kortfattat går kampanjdelen ut på följande:
  1. Skapa en värld, knyt rollpersonerna till den.
  2. Spela lite i deras vardag.
  3. Skicka in ett yttre hot som får dem att fly.
  4. Tidshoppa eller spela sporadiska scener som utspelar sig över en lite längre period.
  5. Rollpersonerna återvänder hem (för att återta sina hem eller efter någon annan ordnat den biten) och upptäcka att det var mycket värre än de trodde.
Det jag blev lite förvånad över är att det finns ganska bra tips om hur du går över mellan dessa faser och vad du kan göra ifall det finns rollpersoner som inte alls är intresserade av att återvända hem. Lite fördomsfullt så hade jag väntat mig att det skulle vara mer rälsat när de kombinerat det hela med väldigt klassiska rollspelsregler, men texten i kampanjavsnittet understödjer verkligen tanken att spelarna ska vara fria att göra som de vill.

Det jag inte riktigt förstår mig på är varför det är så viktigt att det ska vara värre än väntat när rollpersonerna återkommer. Om jag måste gissa så tror jag det hör ihop med att maximera nån slags känslomässig impact i och med att spelarna har skapat sin trevliga hembygd först, sen sett den förstöras och att det då borde kännas av när, ja, ont görs värre.

Illustrationerna i boken är förresten lite intressanta: det mesta är foton som verkar allmänt europeiska och från början av 1900-talet. Ungefär 60 % av bilderna föreställer samma grupp med hus som bara ser mer och mer sönderbombadet ut ju längre in i boken du kommer. Jag har ingen aning om de lyckats hitta en serie fotografier som dokumenterat nåt sånt här eller om de har photoshoppat järnet. Det är rätt effektfullt i alla fall.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Pistoler & Porslin

Ni spelar som kinesiska immigranter som försöker klara livhanken i USA under slutet av 1800 talet. Ni arbetar hårt och utsätts ständigt för diskriminering, våld och internering.

I spelet finns två värden som ställs mot varandra. Porslin representerar mjuka värden, ömtåliga, värdefulla saker som behöver vårdas. Det kan vara allt från en liten affärsrörelse till relationer. Pistoler är den hårda verkligheten det gäller att överleva i from av våld, otroligt hårt arbete och utanförskap.

En kortlek med situationer medföljer, så som "Förbjuden Kärlek", "Lynchmobb" eller "Lagändringar". Varje kort påverkar Pistol och Porslin värdena positivt eller negativt men utmanar även spelarna på något sätt där de kan vända lyckan eller förlora allt.

Spelarna kan arbeta tillsammans för att stärka varandra, eller desperat trampa på varandra för att klara sig själva. Då det även går att samla porslin tillsammans är det en spelmekanik som påminner till viss del om Fångarnas Dilemma, där spelarna kan vinna stort på att tänka själviskt eller få stabilitet genom att arbeta tillsammans.

Det är ett ganska historiedrivet spel som visar en annan del av USA under tiden för den vilda västern.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Jag gick runt och tänkte samma sak i helgen. Min själ är redo.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,604
Inget ont om titelutmaningar, det är askul med sådana, men vad har hänt med alla varulvsspelare? Mitt förslag på titel får helt enkelt bli: "Varulvsspelet". Skriv om det ni!

(Kanske kommer publiciteten leda till renässans? Eller kanske inte. Men "spel" är ett bra ord i alla fall, det kan betyda så mycket!)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Låter skoj! Får man vara med fast man inte varit med i tidigare rundor?
 
Top