Nekromanti Titelutmaningen 5, eller ”Debbhovens femma”

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Vänner! Rollspelare! En ny titelutmaning efterfrågades och utlovades, så här är den. Syftet med utmaningen är att få hålla på med lite enkel kravlös keativitet. Det hela funkar som följer:

1) Alla intresserade lämnar in en titel på ett rollspel som inte finns via detta formulär.

2) Jag utvecklar en avancerad metod för att lotta ut en titel till varje deltagare.

3) Listan presenteras preliminärt på lördag 23/1, och det är då dags för deltagarna att kolla vilken titel de fått samt skriva en synopsis eller en fiktiv recension på rollspelet.

4) Bidragen postas här i tråden, förhoppningsvis inom en vecka.

  • Alla som vill är välkomna att vara med.
  • Titeln ska vara nåt som deltagaren hittat på själv även om det kan referera till eller anspela på något.
  • En titel per person (lämnar du in flera så tar jag det senaste, eller väljer helt fräckt den jag gillar bäst).
Vad är en synopsis?
Det är en kortfattad sammanfattning. Du behöver inte skriva ett fungerande spel eller tänka ut något i detalj. Sammanfattad spelet i grova drag. Här är vi ute efter idéerna!

Jag är en 1337 haxx0r och kan lätt titta på de andras bidrag om jag vill!
Det blir ju jättetråkigt för dig, så låt bli det! Titlarna avslöjas när lottningen är färdig.

Det här låter ju jättekul!
Vad roligt att du tycker det! Börja genast fundera på en titel, och fråga här i tråden om det är något du undrar över.

Här finns länkar till de tidigare utmaningarna:
Titelutmaningen 1
Titelutmaningen 2
Titelutmaningen 3
[URL="https://www.rollspel.nu/threads/67572 4[/URL]
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Några lämnade in titlar i formuläret för förra utmaningen. Jag tar med dem också om ni inte lämnar in nyare titlar här.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Det enda problemet jag har är att jag går runt och känner att jag känner igen mitt eget bidrag från någonstans...
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Rymdhamster;n145939 said:
Det enda problemet jag har är att jag går runt och känner att jag känner igen mitt eget bidrag från någonstans...

"Här har jag gått runt i åratal och haft den här idén om att göra ett extremt person- och känslofokuserat rollspel, som handlar om hur en grupp skådespelare försöker bearbeta sina egna trasiga inre, i samband med att de gör en film som utspelar sig i en pseudohistorisk miljö med inspiration av kinesisk mytologi. Och så tycker jag att namnet jag har valt påminner om något, men jag kan inte riktigt klura ut var jag kan ha sett det?"
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Till förra utmaningen kom jag inte på någon titel. Till den här gjorde jag det.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Imorgon är det fredag! Och sen är det lördag! Och på lördag kommer listan, så det är läge att haka på nu om du känner för det. Pang tjoff in med en sjukt bra och stämningsfull titel bara.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Hoppsan, lördag var en så trevlig och social dag att jag inte hann ordna listan och lägga upp den men nuså! Nu har jag använt den uråldriga metoden "dra lapp ur skål" för att ordna fördelningen av titlar.

Kika vad du fått, börja fundera och skriv ihop något! Bidragen postas här i tråden, förhoppningsvis under veckan. Vi tar snack om vem som hittat på vilken titel och sånt efter bidragen kommit upp.

Voldstagg13Västvindens Vilda Vittror
HellzonBrottskod 27
BasenanjiThe Last Trumpet
PilzemanStilla natt
ObakMönsterfarmen Glädjefrid
mo.Pistoler & Porslin
luddwigInjury Time
chrullJönssonligan - rollspelet
DeBracyOnt gjort värre
Björn den godeEpifysiska Äventyr
ImpetigoEfter Deadline
FrippeKvinnor är från venus, män är från helvetet
PerVakande väsen
Mannen i skogenOligarchs & Obelisks
RymdhamsterKrauts, Trouts & Sprouts
Ape of WrathLavender and Mothballs
StövelkattenApokalypsens postryttare
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Damn! Jag har ju missat FYRA personer på grund av oavsiktlig nerscrollning! Jag skyller på en sen natt och begynnande förkylning. Kompletterar strax.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Här kommer titlar till dessa fyra deltagare också. Mea culpa!

JockeHKH Anastasias Oantastliga Expeditioner och andra koloniala berättelser
Krillede Maistre: We get the world we deserve
God45Remembrance: The Return
LandrimSmå drömmar om att diska
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251

Små drömmar om att diska

Diskberget tornar hotfullt upp sig över diskbänken. För varje dag som går växer berget av porslin, kastruller, glas och bestick och hotar med att sluka det lilla köket.

Kanske borde du diska? Eller…?


Små drömmar om att diska är ett nytt svenskt rollspel om undanflykter och vardagsångest med glimten i ögat.
Från skaparna av det kritikerrosade Prokrastinator systemet.

I Små drömmar om att diska har rollpersonerna skjutit på diskningen lite för länge och vad är då problemet med att skjuta på det lite till? Speciellt när oväntade och mer intressanta saker ständigt tycks komma i vägen och… oturligt ta längre tid än man räknat med.

Varje äventyr börjar med frasen, "Kanske borde du diska?" varpå en undanflykt för att slippa diska presenterar sig. Det är här Prokrastinator systemet kommer till sin rätt när det bygger vidare på den grundläggande undanflykten och gör att äventyret drar ut på tiden. Bli inte förvånad om ett äventyr som börjar med att posten kommer slutar med att rollpersonerna köper en glass nere i kiosken.


Spelet kommer med tre färdiga äventyr som samtliga passar för 2 – 6 rollpersoner upp till nivå 5:​

  • Mjölken är slut! - Du kan inte dricka kaffe utan mjölk, det är bästa att gå ut och handla innan affären stänger, disken kan vänta!​

  • Kusin Kalle – Kusin Kalle är på besök i stan och ni har inte setts på evigheter, disken kan vänta!​

  • Smörgåstårtan – Maria i receptionen fyller år imorgon och din chef har bett dig hämta smörgåstårtan de beställt till kontoret, disken kan vänta!​
 

Attachments

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige



de Maistre: We get the world we deserve började som ett dystopiskt AW-hack av Allie Carter, skapat enbart för att hennes tonårsdöttrar skulle kunna spela något i stil med Hunger Games. Sedan postade hon resultatet på nätet, och blev helt chockad av hur stor efterfrågan faktiskt var. Så hon tog tillbaka sitt hack och skrev vidare på det för att skapa ett "riktigt" dystopiskt SF-spel av det.

Mycket av principerna hänger kvar från AW: man går in med en idé och en överenskommelse, och samtidigt som man skapar rollpersoner så skapar man också en dystopisk värld, som man försöker bryta sig fri från. Premissen är att världen har blivit totalitär, mest genom stegvisa reformer för att kunna styra upp alla problem, så till den grad att man nu lever i en okänd tidpunkt styrd av en konservativ regering som söker total makt, inte för rikedom eller vinning, utan för maktens egen skull. Och den makten kräver att det inte finns någon annan sanning, eller något annat förflutet, eller någon annan uttrycksform, än den Staten tillhandahåller. Det är en ordnad Stat, en lydig Stat, en kontrollerad Stat.

Mycket mer än så vet man inte när man börjar spela. Spelarna och spelledaren går in i spelets början och formar saker som är förbjudna och som inte finns, och dessa saker tar spelledaren med sig och utsätter spelarna för, för att påpeka att världen de lever i är en illusion. Att driva dem till uppror är spelledarens plan, och lustigt nog, även Statens, eftersom uppror har ett trippelt syfte. Dels kommer uppror alltid att uppstå, och det är mycket lättare att hitta det om man hjälper till. Dels kan man straffa uppror som varnande exempel. Och dels kan man hitta ledare i upproret som kan omvändas av principen makt för maktens egen skull till att tjäna Staten istället.

Allie Carter är professor i modern engelsk litteratur (utöver supernörd), och det märks. I The World We Deserve (som spelet kallas, eftersom hela titeln är allt för otymplig) är språket ljusår från Vincent Bakers språk i AW. Spelardelen börjar med en engelska som mest liknar Newspeak i 1984 – en kraftigt devolverad engelska, som syftar till att begränsa fantasin och därmed förmågan att tänka utanför den låda som Staten tillhandahåller. Här och var kommer textstycken med en vacker, evokativ engelska som inte har hunnit redigeras än av Staten. Det blir ännu bättre i spelledardelen av boken, där man utöver ett fantastiskt språk även matas med litterära och historiska referenser som flyter in för att påminna om den värld som Staten såg till tappades bort.

Det finns en del folk på nätet som tror att det är någon som heter "de Maistre" som har skrivit spelet, eftersom Allie Carters namn är undanstoppat högst upp. Det finns ingen referens i spelet, men gott om ledtrådar i form av världen som man bygger fram, en toppstyrd hierarisk stat under en persons ledning, med makten i sig som snudd på gudomlig och aldrig ifrågasatt sanktion, och en stat som aktivt motarbetar upplysning. Det är endast uttryckt gudomlig sanktion, monarkism och papism som skiljerstaten så som Joseph-Marie compte de Maistre tänker sig den från den som Allie Carter tar fram i spelet.

Så spelet är sååååå mycket mer än bara en dystopisk ungdoms-fiction som rollspel. Det är en hel liten interaktiv kurs i litteraturhistoria, modern historia, samhällskunskap och grundläggande vetenskapsfilosofi, och samtidigt är det ett varnande finger i samhällsdebatten idag.
 

Attachments

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm


Hur ska jag förklara HKH Anastasias Oantastliga Expeditioner och andra koloniala berättelser för någon som inte spelat det?
Det är som att Starship Troopers, Attack on Titan och Asterix fött fram ett ryskt barn. Oklart om det är en satir eller en utopi.
Reglerna är neo-trad med vanliga rollpersoner och en uppdelning i olika faser.

Regelsystemet är en variant av det som används i Bobcat & Faffes andra spel, det officiella En man som heter Ove-rollspelet och Festivalsommar 2006 men med ett stridssystem (varken Ove eller Festival stödjer strid i någon form) och en handfull ganska kul sci-fi mekaniker.

Spelet följer besättningen på HKH Anastasia – ett av den NuRyska flottans stoltheter. De håller sedan i alla fall en generation tillbaka på att kolonisera ett solsystem som har gett upp … förutom en liten planet som vägrar ge sig. Spelet utspelar sig under fyra faser.

Livet ombord
Ombordfasen är en klassisk rollspels-fas. Spelarna är sina egna rollpersoner som lever sina liv som besättningsmän. Stukturen är en klassisk fisktank. Spelledarens roll är till stor del att heja på spelarna och belöna dem med olika sorters bonusar. Det ortodoxa undertonerna i spelat ska här framstå som roliga – men jag kan för mitt liv inte förstå hur de är kul. Tex så skall spelledaren så ofta som möjligt påpeka att general Ninockha har byxor och GULA SKOR. Målet är att spelledaren och spelarna ska känna sig som fans av rollpersonerna.

Planering
Planeringsfasen liknar skuggspelet i Svavelvinter eller Ark-byggandet i Mutant År Noll. Det finns lite regler för politik, diplomati och en massa tabeller att slå på. Under fasen så skapar rollpersonerna en attackplan som till sist skall få planeten att ge upp och bli en koloni i det NuRyska Tsardömet. Spelet stödjer olika militära planer men även diplomati och kultur som alternativa vägar till kolonisering.
En detalj som kan vara värld att nämna är tabellen som man slår på om spelarna vill be om förstärkningar från Tsardömet, oavsett om det handlar om utrustning, mannakraft eller ekonomiska resurser så innehåller tabellen 100 anledningar till att begäran nekas.
Om det är den första Planeringsfasen så går rätt mycket tid åt till att skapa HKH Anastasia och Planeten. Så här långt kom min spelgrupp första mötet vi testade HKH.

Offensiven
Spelarna återgår till rollerna de spelade ombord, som nu alla är en del av offensiven. När jag testspelade så var de ena gången frontlinje soldater i en drop-pod och andra gången ambasadörer på en middag med planetens regi. Här kommer det märkliga – det går inte att lyckas. Platetens invånare kommer att genomskåda varje bluff, slå ner varje anfall och dubbel-bluffa varje bluff. Efter ett par försök, när spelarna börjar bli desperata så dör den rollpersonen som spelledaren gillar bäst. Sedan brakar helvetet löst. Planetborna kommer utan någon synbar ansträngning eller minsta känsla för mänskligt värde ta död på så måna av kolonisatörerna de kan.. När det blir en TPK eller spelarna ger upp och HKH Anastasia lämnar omloppsbana är delen slut.

Festen
Spelet slutar med att spelledaren läser upp en text om hur planetborna har en segerfest och skrattar åt hur dumma i huvudet kolonisatörerna är.
Det finns gott om tabeller för att generera HUR det går till när planetborna festar och exakt hur de uttrycker att kolonisatörerna är några riktigta rövar.

Det finns en sida på slutet som introducerar andra möjliga settigns som följer andra HKH-klassade skepp och deras lika desperata kamper i koloniersingens tjänst.

Vad än Bobcat & Faffe ville ha sagt med det här spelet så går det mig förbi. Det kommer få en permanent plats på min hylla där spel vi aldrig mer kommer att spela står. Bättre lycka nästa gång!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Det här med att man inte kan redigera inlägg efter en stund, är det nytt?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jocke;n147967 said:
Det här med att man inte kan redigera inlägg efter en stund, är det nytt?
Ja. Min misstanke är att det infördes som reaktion på att Rasmus fick för sig att han skulle börja editera bort alla sina inlägg i en längre tråd.

Jag tror man bara får editera inlågg samma dag som de postas nu.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Oligarker och obelisker
ett rollspel

Parichastan och dess grannländer var under många hundra år centrum för världens mäktigaste och vackraste högkultur. Området var ett av de sällsynta exemplen på hur människor, alver och dvärger levde i samfälld välmåga, och även hade vänskapliga förbindelser med orcherna. Massvis av mäktiga monument – i synnerhet vackra obelisker som porträtterar freden mellan folkslagen – restes och lockar besökare än idag. Eller åtminstone innan kriget kom.

Domedagens Agenter för Individernas SärHållande är räddningen för det här landet! Du kan själv se hur vår kamp är välsignad när vi har tagit över område efter område! Är du en sann och rättrogen orch – ta din karbin och kom med oss! Om inte: omvänd dig eller gå under!
Vi ska rena landet från de snikna folken som lurat från oss gods och guld i generationer! Och vi ska utplåna minnet av dem, och alla uthuggna bilder av att de en gång var vänner med varandra! Idag renar vi landet, i morgon renar vi världen!
Är ni med oss!?

"Förvisso har många av våra lokala affärsintressen tagit skada av konflikterna i området. Olje- och gruvnäringen ger inte alls den avkastning som det kostar att skydda dem från alla de olika terrorgrupperna. Orcher, dvärgar, människor – till och med alver som jag – nedlåter sig till dylikt barbari. Usch, jag ryser vid blotta tanken på de uteblivna… på folkets lidande menar jag.
"Nåväl, detta öppnar trots allt ett nytt… affärsområde, där jag vill anlita er. Kulturskatterna i området är ju hotade, och jag vet att många av dem räknas som… ovärderliga. Anta att en del av dessa – låt oss ta De trenne folkens obelisk t ex – undgår räddningsaktioner från Globala samfundets kulturavdelning, antas förstörd, men sedan, om några år, är tillgänglig för försäljning."

I Oligarker och obelisker tar du och dina vänner rollerna som agenter som ger sig in i krigszonen för att rädda kulturminnen för Globala samfundets räkning – men vem kan du egentligen lita på?

  • Spela som Globala samfundets agenter, oligarkernas fixare eller någon av de militanta grupperna. Eller infiltrera gruppen åt en annan fraktion.
  • Överlev i krigshärjade områden, och förflytta uråldriga kulturskatter av olika storlek – eller förgör dem!
  • Upptäck glömda sanningar om Parichastans högkultur.
  • Action, uråldriga artefakter, spionintriger, bortglömda tempel, automatkarbiner och långtradare.
Oligarker och obelisker är ett fiktivt verk. Alla likheter med verkliga personer, länder, organisationer eller händelser är HELT slumpmässiga.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jönssonligan - Rollspelet

Även om det känns som jag redan spelat det här rollspelet flera flera gånger så är det nu äntligen här på riktigt. Ett heistkomedispel som är helsvenskt och helt underbart. Reglerna presenteras i två versioner, traditionellt speledarstyrt som är tänkt att passa bättre för kampanjer eller spelledarlöst som mer är anpassat för one-shots.
I vilken version man än väljer att spela med så finns det gott om verktyg för att skapa scenariot, dels en Målgenerator där man slumpar fram vad det är som ska stjälas, från var någonstans det ska stjälas och vad det finns för kända och okände hinder i vägen.
Kuppgeneratorn är i stort sett en banan-tabell där mer eller mindre märkliga föremål slumpas fram som ska användas för att ta sig förbi de olika hindren som finns i kuppen. Alla rollpersoner har dels några egna bananer och dels finns en hög med bananer som gruppen kan använda sig av. Persongeneratorn hjälper till att generera fram antagonister, poliser, mål och liknande. Det finns även några färdiga scenarion som man kan använda sig av.

Ett vanligt scenario utspelar sig i tre faser där varje fas innehåller en eller flera scener som sätts av personer i turordning. Kör man spellederlöst turas de ligamedlemmar som inte är med i scenen om att spela viktiga biroller. Varje scen innehåller en eller flera Komplikationer som kan ställa till det under scenen eller senare i spel (och spelet innehåller flera komplikationsgeneratorer för olika typer av scener och tips på hur man skapar egna komplikationer) och genom kreativ bananlösning eller bra punchlines köper man sig fri från komplikationerna.
Faserna är:
(Genereringsfasen, där scenariot väljs eller slumpas fram.(och är ingen riktig fas med scener etc) )
Planeringsfasen, där kuppen presenteras, planeras och undersöks och bananerna (och en del komplikationer) samlas in.
Utförandefasen, där kuppen genomförs och gamla och nya komplikationer slår in.
Utfallsfasen,en avslutande fas där eventuella överblivna komplikationer sätts i spel och (antagligen) förhindrar ett lyckligt slut.

Spelets skapare skriver i förordet att "Det här spelet har ingenting att göra med den så kallade Rebooten, den har heller ingenting att göra med alla filmer och saker som kan tänkas heta saker som 'unga jönssonligan', faktum är att författaren till detta spel egentligen bara bryr sig om jönssonligan-filmer med Gösta Ekman i."

Empiriska test visar förövrigt att spelet blir roligare om man spelar jönssonligantemat under hela genereringsfasen:
 
Top