Nekromanti Tiraker - en outnytjad resurs?

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Skriver här en kort tråd om tiraker, en för mig outnytjad resurs som SL och spelare. Jag ska fatta mig kort i mina funderingar där det finns ett fåtal frågor jag brottats med ett långt tag nu, något som kommer att leda till ett inköp av Tiraker boken nästa vecka.

För spelledare?
Hur använder ni er av tiraker i era kampanjer?
Blir det som fiender till era spelare, personlighet som är lite bakom flötet och en sort behov att visa fysisk hävd ala hockeytonnåringar i högstadiet.
Finns det andra sätt att använda sig av Tiraker, som för mig i vart fall framstår som mer relevant och intressant? Är de underskattade att lägga in som handelsmän?

Till spelarna
Hur har ni spelat era tiraker har ni tips och ideer på hur man frångår en stereotyp bild av tiraker? Där jag personligen i vart fall, jämför tirakerna med "half-orcs" i dnd.

Vore intressant med en diskussion kring Tiraker, ett ämne som jag hoppas skall bli givande.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Måste erkänna att Tiraker varit gravt underrepresenterade som annat än köttigt motstånd i mina kampanjer. På senare tid har jag dock insett vilket misstag detta varit, och tycker att de ska utnyttjas primärt som ett främmande folkslag med starka traditioner knutna till strid och bundna av sin egen typ av heder.

Eftersom jag inte har spellett på senare tid, eller planerat en kampanj mer ingående är dock idéerna gravt underutvecklade. Det är helt enkelt ett synsätt som jag tror borde leda till en mer intressant värld.

//Nabu, som ej heller har koll på hur officiellt material behandlar Tiraker
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
för min del har jag slagit samman dem, anurierna och tokon och använder särdragen från allihop. resultatet är håriga, auktoritärt våldsamma, pseudokeltiska plundrarmänniskor, som i olika form (som motsvarar tirakernas tre stammar+anuriska kejsardömet) är mundanas gissel.

Socialt blir de en resurs av "ädla vildar", en barbarisk stam som ses över axeln, men som också kommer att romantiseras av överintellektuella. De är i egenskap av posttiraker en stat i staten, och kombinationen "skitiga kelter" blir rätt intressant att utforska om man accepterar denna tanke. Vidare gör det att Consaber (i min mening) blir betydligt intressantare!

Eftersom de rent fysiskt blir mänskliga får de lättare att interagera med övriga delar av EON:s befolkning, vilket ökar deras användbarhet i praktiskt spel.
 

Spiral

Veteran
Joined
24 Sep 2003
Messages
14
Location
umeå
I mitt mundana har spelarna oftast hängt på södra Asharina i Soldarn och Västmark. Främst för att under åren vi spelat Eon har Västmark blivit något av deras favoritplats för att det är (i alla fall i vårt mundana) rätt stor åsiktsfrihet där och religionsfrihet mm. Så därför är det mycket tiraker med när vi spelar, och vi behandlar dom som ett eget folkslag och jag är noga med att se till att dom inte är klassiskt "onda", utan att dom har ett eget perspektiv. Just nu är det dessutom lite problem i västmarks politik och då är Marnak tirakerna noga med att högt visa sitt ogillande mot att lagarna som säger vad Tiraker får och inte får göra blir fler.

Dom brukar oftast vara Gruvarbetare som jobbar på ön Aldor och bor i Rampor, eller handelsmän eller hamnarbetare. Vissa äger också något värdshus. Inte så många i högre ställningar. Dock gillar jag att spela på fördomar och stereotyper. Om man visar att vissa saker nästan alltid gäller för ett folkslag, så kan man få spelarna att själva få riktiga fördomar mot ett folk, och det är både roligt och blir mer verkligt. Så till exempel så vet alla att även om Marnakh tiraker inte är "onda" så ska man aldrig låna pengar av någon. Dom blåser dig på allt du äger om dom får chansen, och man ska aldrig vända ryggen mot en Gurd som inte är slavmärkt.
Det här är alltså inte sant för alla tiraker, men jag ser till att det är vad folk tror. Med såna åsikter hos allmänheten så blir det mer intressant.

Jag vill också tillägga att bilderna av Tiraker är förstås olika av dom olika stammarna. Marnakh är mest omtyckta och respekterade. Man kan lätt handla med dom och även ha dom som vänner, om man kommer från Västmark i alla fall. Där är dom så många att det är mest logiskt att det inte råder krig mellan människor och tiraker.

Bazirk tiraker är mest bara respekterade, och inte särskilt omtyckta utan snarare fruktade, då dom inte syns så mycket, men det går många historier och rykten om vilka stora pirater dom är.

Frakk tiraker däremot ses som helt primitiva och farliga. Detta också främst baserat på rykten då dom inte heller syns så ofta.
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Jag tror jag har använt tirakerna som motstånd en gång eller så, men å andra sidan använder jag mig så gott som enbart av människor som motstånd eller vandöda... tror det beror på min zombie fixering...
Tirakerna brukar i regel vara fiskare, butiksägare, grovarbetare med mycket stark familjetillhörighet och sammanhållning i varje samhälle. Dom behandlas med en hel del fördomar, iof. beroende på hur många tiraker som bor i samhället, samt allmän attityd kan just detta variera.
I min värd finns det ett flertal legosoldatsförband som är tiraker samt soldater men just dessa har varit väldigt frånvarande i mina kampanjer.
Jag ser tirakerna som i stort sett människor fast lite annorlunda socialt sett, deras ytterst skapa luktsinne gör att deras sett att kroppsspråk och beteende när dom träffar andra skiljer sig mot övriga raser vilket leder till missförstånd samt att dom ses som outsiders. Övrigt anse jag att just detta samt deras kultur gör att dom har stark samhörighet samt lojala om dom har skäl till det.

Dom barbariska tirakerna har jag inte brytt mig om så mycket men ser frakk lite som valfri kultur som bor i regnskog eller jungel. Bazirk som handelsmän eller legoknektar/kapare i stort sett. Mycket mer civiliserade än dom beskrivs. I båda fallen väldigt stolta och lojala. Mängden tiraker som sysslar med plundring osv, ser jag som väldigt få men finns, främst bland bazirk.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jag förstår hur du tänker, personligen brukar jag aldrig tala om för rollpersonerna vilken ätt tiraken i fråga tillhör utan spela ut det på personligheten.
Min tanke är då att RP får antingen fråga vilken ätt det kan vara, bedömmer jag att de med deras bakgrund har för dålig kunskap om tiraker så får de slå ett slag under "kulturkännedom".

I mina kampanjer har jag enbart använt mig av Marnakh tiraker och Bazirk tiraker.

Som SL så har spelgrupperna (nästan alltid) haft en dvärg med sig vilket skapat problem att få en annan relation med släktet tiraker.

Asharinahalvön är nog platsen där det är enklast som spelare att vara en tirak (takkalor undantaget naturligtvis), eller vad tror du/ni?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Simple man said:
Tirakerna brukar i regel vara fiskare, butiksägare, grovarbetare med mycket stark familjetillhörighet och sammanhållning i varje samhälle. Dom behandlas med en hel del fördomar, iof. beroende på hur många tiraker som bor i samhället, samt allmän attityd kan just detta variera.
Jag ser tirakerna som i stort sett människor fast lite annorlunda socialt sett, deras ytterst skapa luktsinne gör att deras sett att kroppsspråk och beteende när dom träffar andra skiljer sig mot övriga raser vilket leder till missförstånd samt att dom ses som outsiders. Övrigt anse jag att just detta samt deras kultur gör att dom har stark samhörighet samt lojala om dom har skäl till det.
Väldigt intressant koppling mellan deras luktsinne -> invanda kroppspråk och beteende och den kulturella konflikt som skapas med andra raser där av. Något jag iaf kommer filosofera vidare på! Är detta något du kommit på själv eller kommer det ifrån Tiraker boken?

I ett kommande äventyr funderar jag på att kasta in spelarna i Takkalor för att ge dem ett större perspektiv på tirakernas samhälle. Den kulturella konflikten där Tiraker annars är utstötta blir ju helt plötsligt tvärtom där rollpersonerna kommer att få det svårt. (jag måste iof läsa på lite mer om Takkalor, det vore tråkigt om alla människor där är slavar.)
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Först och främst: Tiraker är en av de bästa modulerna till Eon. Gå och köp, bums! Tiraker är förvisso mundanas orcher men de är olika de stereotypa orcher jag hittills sett i olika fantasyvärldar därmed rätt unika. Tirakerna har en egen kultur som känns genuin och äkta.
För att bästa få bort stereotypa orch-drag hos tiraker är nog helt enkelt att läsa modulen och därefter resonera tirakiskt kring saker och ting, kanske lättare sagt än gjort.
Jag är personligen inte riktigt nöjd med Tirakmodulen i dagsläget (trots att den är riktigt bra). Så jag håller på att sakta men säkert skriva ihop saker om tirakerna med ambitionen att någon gång dela med mig av dem här på forumet, men eftersom jag skriver slöare än Ymir så tar det väldigt lång tid :gremsmirk:. Därför skiljer sig min syn på tirakerna lite än om man jämför med modulen, tex tycker jag den biten text som säger att frakk-tiraker inte kan ha vänner ens bland andra tiraker i stammen vara absurd och borde ha strukits.

Jag tror att det lättaste sättet att få bort "random-fiende-att-hacka"-stämpeln är nog om man låter spelarna träffa tiraker i situationer där man inte slåss med dem. Låt istället rp samarbeta med tirakerna istället, eller låt dem få glimtar av ett folk som inte bara slåss utan faktiskt kan känna vanliga känslor precis som dem. Tex kan ju rp förfölja de "onda" tirakerna som plundrat en karavan tillbaka till deras hyddor för se de nyss vildsinta "bestarna" sitta leka och gulla med tirakungarna (jag tänker mig att tiraker är förtjusta i barn, speciellt sina "egna", dvs sina och sina systrars, tex så har morbröder samma roll som fäder brukar ha i andra kulturer). Eller, om ni spelar mer krigiska kan du låta rp imponeras utav det värde en tirak sätter på lojalitet och vänskap när tirakerna ser till att ingen av deras allierade/stamfränder/vänner lämnas kvar på slagfältet (det är nämligen tabu inom makhtah-kulten). Att de blir imponerade är så såklart därför att de inte väntat sig sådant av tiraker (iaf inte om ni hittills haft dem som hjärndöda fiender enbart).
Att inte använda tiraker som tex handelsmän eller i maktens korridorer är en miss. Tiraker har lika stor förmåga som människor att konspirera, manipulera osv, är man lite ambitiös låter man dem ha annorlunda metoder som är mera "tirakiska" än människornas. Just tirakiska handelsmän finns det bra exempel på framgångsrika och skickliga yrkesutövare. Därtill är flera av dem viktiga makthavare.
Något man inte får glömma med tirakerna är att de lever i ett matriarkat, till skillnad ifrån typ alla andra folk på mundana. Det är kvinnorna som har de främsta positionerna, detta gäller även för de människoliknande manarkh. I de flesta handelshus är kvinnorna alltid makttoppen och liksom tirakiska fartyg lär ha kvinnliga kaptener. För en tirak är det naturligt att kvinnan bestämmer och leder. Även inom klassikt mansdominerade områden (för tirker) såsom krig och plundring lär kvinnorna få ledarpositioner och ha enklare att avancera i graderna. En intressant kulturkrock man kan ha mellan tiraker och andra folk är att tirakerna antar att det är kvinnan i sällskapet som bestämmer och därför konstant vänder sig till henne.

Jag har själv använt mig av tiraker alldeles för lite när jag sl:at men planerar att ändra detta inom en snar framtid. Jag kommer helt enkelt få rp:na lägga sina tirakfördomar åt sidan och planerar att låta en del av kampanjen utspela sig i något så udda som en frakk-by.
Dessutom är något som alltid stört mig är att alla hatar tiraker och ingen kommer överens med dem särskilt bra och de är konstant utsatta för rasism överallt i alla länder, undantaget momolan där relationen till den tirakiska befolkningen lär vara bättre i och med att tirakerna faktiskt påverkat momolan kulturellt (hur det är med detta får vi väl se så småningom i Västlanden och jag litar helt på att Ymir fixar till det hela snyggt :)). Därför är tex Cermiras synsätt på tiraker och relation till dem annorlunda och mer intressant än övriga mundanas länder (mer info om Cermira kommer... öhm, någon gång, jag lovar! senast häromkvällen skrev jag ytterligare ca 2.5 A4 med text så det hela går faktiskt framåt :p) och det kommer därför bli intressant och se hur spelarna reagerar när de väl kommer in i det Cermiriska samhället, eftersom kampanjen utspelar sig där just nu.

Jag tror förövrigt att jag aldrig skrivit såhär mycket på forumet innan i ett och samma inlägg, det är lite spännande ;o.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Tibrand said:
Väldigt intressant koppling mellan deras luktsinne -> invanda kroppspråk och beteende och den kulturella konflikt som skapas med andra raser där av. Något jag iaf kommer filosofera vidare på! Är detta något du kommit på själv eller kommer det ifrån Tiraker boken?

I ett kommande äventyr funderar jag på att kasta in spelarna i Takkalor för att ge dem ett större perspektiv på tirakernas samhälle. Den kulturella konflikten där Tiraker annars är utstötta blir ju helt plötsligt tvärtom där rollpersonerna kommer att få det svårt. (jag måste iof läsa på lite mer om Takkalor, det vore tråkigt om alla människor där är slavar.)
Angående tirakers luktsinne så är det nog från modulen eftersom den avslöjar att den tirakiska sexualiteten är doftstyrd. Intressant nog finner tiraker misslor, dvärgar och alver direkt avtändande men det händer ändå att de våldtar dem (att tiraker inte våldtagit dvärgar för de inte kan se skillnad på könen är konstigt enligt mig, tiraker borde pga den skeva könsfördelningen krylla av män som har förhållanden med andra män, främst kanske rent sexuella sådana).

På Takalorrr finns det förövrigt rätt taskigt med människor förutom i Tiban och någon liten soldisk borg på nordsidan av ön. De människor som inte är annat än tillfälligt inne i djunglerna känns rimligen som merparten av dem borde vara slavar - några rent mänskliga bosättningar finns officiellt inte.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Tiraker -(spoiler mina spelare!)

Jättebra inlägg, känns som om du verkligen prickar mycket av det som gör tiraker bra i Eon!

Jag har bara haft tiraker med när jag spelledde Utmark, där de tyvärr mest agerade Sauron-orcher, dock till stor del pga. äventyret och min dåvarande oerfarenhet.

I mitt Mundana ska jag försöka trycka på Bazirks starka ställning på världshavet, framför allt som handelsmän och kanske kapare snarare än sjörövare och plundrare (plundrarna jagas väl helt sonika oftast ned av inhyrda bazirkkapare (eller extraknäckande handelskaptener; skillnaden för bazirk handlar väl hur man fick tag på lasten) från andra stammar... fight fire with hired fire, liksom)

Och i det kommande äventyret ska jag låta dem möta Frakk och försöka göra de plundrande, mördande, kannibalistiska och människoätande omänniskorna (min jargiska term för dem) mer intressanta Än standardorcher. T.ex. genom att låta dem försöka avgöra hur mycket bättre de horande legionärer som jagar tiraker för nöjes skull då möjlighet ges, ordnar jakttrippar för högdjur som vill ha lite mer "utmanande" villebråd, säljer fångar som gruv- och gladiatorslavar eller flår dem levande och säljer deras skinn, kött och kranier till jargiska konnässörer, akademiker och diverse skummisar (akademikerna tar nog gärna levande exemplar också, fast betalar mindre än arenorna...). Och njuter av rubbet (hämnd, ni vet). Och båda sidor visar väl samma misskund till den andra sidans kvinnor och barn, aka ingen alls.

Jag kommer iaf låta dem se hur tirakerna behandlar sina döda med sorg och respekt - även om ätande kanske är lite ovant som ärande, men bor man i berg utan möjlighet vare sig ordentligt jagande eller samlande, men jargier på ena sidan och kamorianer på den andra... och att de behandlar döda olika beroende på heder och status, där den jargiske befälhavarens skicklighet och mod/dårskap placerar honom på samma plats som stamkrigarna då de döda tillagas för segerfesten (de vanliga legionärerna klumpas ihop med gûrder, fegisar, veklingar och annat menlöst pack och ges till de andra gûrderna och trollen)

Hm, hoppas det där inte gav ett alltför makabert intryck... jag brukar inte ha det _fullt_ så hemskt på mina genomsnittliga spelmöten :gremwink:

Och just det...


SLUTA HINTA OM CERMIRA UTAN ATT GE LITE FAKTISKT INFORMATION OM DET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :gremmad: :gremmad: :gremmad: (jag hoppas att min poäng går fram :gremwink: )
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Något jag funderar på att lägga in är ett "handelshus" som styrs av Bazirk tiraker, mycket av inspirationen till detta är ärligt talat hansan. Eventuellt så finns kanske det jag söker redan - i Tiraker modulen?

Detta handelshus kommer att ha ganska högt inflytande över min "snapphane" kampanj som jag skrivit om innan i en annan tråd.

Fahnen, du skriver ett långt inlägg det håller jag med om men texten är inte överflödig utan väldigt intressant.

I mitt äventyr så kommer jag troligen trycka på främst två saker hos tirakerna, att de är underskattade politiker och deras familjära sida.

Appropå kvinnor i det militära? Jag tror det är i spelarens bok där man berättar om att "kvinnorna styr samhället men att männen styr på slagfältet" är det något som jag fått helt om bakfoten eller dementerar helt enkelt Tiraker boken detta?
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Något jag funderar på att lägga in är ett "handelshus" som styrs av Bazirk tiraker, mycket av inspirationen till detta är ärligt talat hansan. Eventuellt så finns kanske det jag söker redan - i Tiraker modulen?
Jopp, delvis. Det finns exempel på tirakiska handelshus och vilka som styr dem. I Jarla så har ett utav de tirakiska handelshusen, vars namn jag inte minns, en framträdande roll.

Appropå kvinnor i det militära? Jag tror det är i spelarens bok där man berättar om att "kvinnorna styr samhället men att männen styr på slagfältet" är det något som jag fått helt om bakfoten eller dementerar helt enkelt Tiraker boken detta?
Männen dominerar på slagfältet och en kvinna som deltar i strid kan dö och då inte föda fler tiraker vilket är lite illa eftersom kvinnans viktigaste uppgift är att föda barn. Men det är fritt fram för kvinnorna att delta i strid och plundring. Tex finns det kvinnliga binderakker. Min poäng är kvinnorna är fåtaliga inom det militära men ändock får framstående positioner, främst för de är kvinnor. Men generellt sett kan man säga att kvinnorna är hemma och föder barn medan männen är och krigar och eftersom de flesta tiraker som drar ut i stridigheter är man är sålunda de flesta befälhavare också män. Strid är också männens chans att få visa sig starka och modiga eftersom de flesta kvinnor inte deltar inte i strid men i kamplekar, jakt och "fredliga" styrkedemonstrationer deltar kvinnorna och är lika bra som männen. Mitt tips, återigen: Köp och läs modulen så klarnar sådana frågor snabbt :gremsmile:
 

Lovykar

Veteran
Joined
20 Feb 2006
Messages
24
Location
Uppsala
Regmolar said:
Hm, hoppas det där inte gav ett alltför makabert intryck... jag brukar inte ha det _fullt_ så hemskt på mina genomsnittliga spelmöten :gremwink:
Nej, bara nästan :gremtongue:
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Fahnen har du själv spelat Tirak tidigare?

Har du eller andra tips och ideer där på "spelar tips" helt enkelt.

Anledningen till att jag frågar är för att icke-mänskliga raser så som alver, dvärgar etc för mig blir väldigt tråkigt och enformigt, dvärgjävlen i gruppen ska av någon fånig anledning alltid peka på "lita aldrig på en leende cirefalier" och dvärgspelaren kommer däför aldrig överens med cirefaliern. Trots att relativt många dvärgar finns i Melorion och att det är en väletablerad handel emellan dem. Jag tror det är lätt för spelare att fastna i vissa citat, eller trycka extra noga på vissa stycken i böckerna som enligt mig i vart fall inte är så intressant om man vill förstå en ras.

Sen undrar jag lite, vad finner man inte i Tiraker modulen och som ger en som läsare en känsla av saknad?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Männen dominerar på slagfältet och en kvinna som deltar i strid kan dö och då inte föda fler tiraker vilket är lite illa eftersom kvinnans viktigaste uppgift är att föda barn.
Det som är viktigt att påpeka är väl framför allt att tirakerna föder i snitt kanske 30 % flickor, vilket gör att om en fertil kvinna dör så är det alltid en mycket stor förlust för stammen ur ren överlevnadssynpunkt.

Lägg därefter till det faktum att tirakens typ (gûrd, tirak, trukh) bestäms av modern, och vi kan konstatera att de för strid bäst lämpade och kanske även mest benägna kvinnorna, tirakerna och trukherna, är de individer som stammen verkligen inte _får_ förlora - dör den sista trukh-kvinnan får stammen inga fler trukher förrän man kan få tag på en ny (lär vara det värdefullaste plundringsbytet i räder mellan tiraker och de som har lättast att levla från slavar till stammedlemmar; tror t.o.m det kommenteras i boken).

Sedan gör ju matriarkatet och den skeva könsfördelningen att kvinnor inte har männens behov av att bevisa sig bäst för att få skaffa avkomma - även en tirakisk kvinna med låg status lär ju mer eller mindre fritt kunna välja bland huvuddelen av stammens män när hon söker en far till sina barn. Männen däremot måste först visa sig bättre än huvuddelen av de andra männen för att ens bli påtänkta som potentiella partners.

Men minst en framstående kvinnlig binderakk nämns ju i boken, så sällsynt är det ju knappast med kvinnliga tirakkrigare, även om det av ovan nämnda orsaker är vara ovanligt även sett till könsfördelningen i stammarna.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Japp, du har så rätt så i hela inlägget. :gremsmile:

Regmolar said:
Lägg därefter till det faktum att tirakens typ (gûrd, tirak, trukh) bestäms av modern, och vi kan konstatera att de för strid bäst lämpade och kanske även mest benägna kvinnorna, tirakerna och trukherna, är de individer som stammen verkligen inte _får_ förlora - dör den sista trukh-kvinnan får stammen inga fler trukher förrän man kan få tag på en ny (lär vara det värdefullaste plundringsbytet i räder mellan tiraker och de som har lättast att levla från slavar till stammedlemmar; tror t.o.m det kommenteras i boken).
Plundringsbyte och plundringsbyte, de flesta kvinnor följer med frivilligt eftersom den vinnande sidan visat sig starkare, så varför skulle de stanna hos de svaga och besegrade männen?
Det står att tirakiska slavinnor som vill föda stammen barn rätt omgående blir fria kvinnor eftersom barnföderskor har stor status. Att skaffa barn är ju nästan en myndighetsgrej i tiraksamhället. Så du har rätt här med, jag ville bra klargöra lite eller något.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Spelat och spelat. Jag har gjort några tirakiska rp och faktiskt planerat en renodlad tirakkampanj men det har aldrig blivit av. Mina erfarenheter av att spela tirak rör sig om några spelmöten för säkert 4-5 år sedan, om inte mer. De senaste åren har jag i princip bara varit spelledare när det spelats rollspel :gremsmile:.

Om man skall spela tirak så bör man kolla upp hur en tirak funkar och sätta sig in i deras tankevärld.
För att babbla lite om konflikter mellan tiraker och andra folk:
I relationen med andra folk så är jag övertygad om att tex alver och dvärgar kastar första stenen fler gånger. Alver har sitt långa liv och dvärgar anser sig ju vara sina egna förfäder - det bäddar för långsinthet och sårad heder i hundratals, kanske tusentals, år. Förvisso när tiraker ett hat mot alver och dvärgar de också men i de stammar som inte haft kontakt med alver eller dvärgar på några tusen år, om man någonsin haft det, är ju rasismen gentemot dem hos tiraker bara löjlig och tillför inget förutom att fucka upp världen.
Precis som med andra icke-mänskliga, eller från "främmande" kulturer, får man helt enkelt försöka tänka sig bortom sina mänskliga och kulturella ramar (obs, jag påstår inte att man skall spela icke-människor som "omänsklig", dvs moraliskt motbjudande, per automatik utan bara försöka tänka lite annorlunda).
Om spelarna hakar upp sig lätt på enskilda citat så tror jag en rätt lätt bot på det hela är att presentera fakta, eller citat, som säger mot det spelarna är övertygade om. I fallet med dvärgen och cirefalierna, presentera en dvärg och en cirefalier som är de bästa vänner och gång på gång visar sig cirefaliern vara hedersam och att lita på, trots att han ler.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Tack; jag för för lat för att faktiskt kontrollera vad som stod i Tirakboken och det var länge sedan jag läste den, så helt rätt blev det inte :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det absolut viktigaste med tiraker som jag ser på dem, som liksom definierar hela deras förhållande till andra raser, är att tiraker, i skarp kontrast till alver och dvärgar, har självdistans. Detta gör att tirakerna kan reta gallfeber på människor, alver och dvärgar mycket lättare än människor, alver och dvärgar kan reta gallfeber på tirakerna, vilket definitivt ger ett slags övertag; att reta alver och dvärgar är liksom lite av tirakernas favoritsyssla. Jag gillar inte att framställa tiraker som dumma och lättretade, och absolut inte fega - brutala är de, självfallet, men de är koola och självsäkra på ett sätt som andra folk sällan är. Kom ihåg; tirakerna fruktar absolut inte döden, så det krävs väldigt...annorlunda...tillvägagångssätt om man verkligen ska lyckas skrämma dem.

Tiraker är spontana, vilket egentligen är deras egentliga nackdel som krigare (ja, de kan förstås avra lite väl blodtörstiga också). De tror hårt på den starkes rätt, inom rimliga gränser - en tirak skulle inte ta kvinnornas parti i en grupp människor om kvinnorna inte på något plan bevisat sig värda tirakens lojalitet, till exempel. Att bara vara kvinna är liksom inte gott nog, man måste visa sig stark också. Om man däremot visar sig så stark att man faktiskt lyckas imponera, kan tirakerna mycket väl vara beredda att gå i döden för en. Ja, iallafall tills det dyker upp någon annan visar sig ännu starkare. Av samma skäl är tiraker eviga mobbare; de etablerar fort en hackordning, och individer som anses svaga kommer konstant få ta emot deras spott och spe, vilket tex är ett evigt problem när stora grupper av tiraker och människor ska vistas i samma härläger.

Men som sagt, spontana - det finns tiraker som är både intelligenta och bra på att planera, och de allra flesta besitter någon form av listighet, men att tänka innan de handlar faller dem oftast inte in. Tiraker bryr sig inte så mycket om morgondagen: 'Live fast, die hard' är lite av deras motto.

Nå, jag hinner inte skriva mer just nu...jag ville skriva om att tiraker har mycket lättare än alver och dvärgar och tillochmed människor för att anpassa sig till andra kulturer. De är lite vikingar ur den aspekten liksom; så länge de får dyrka Mahktah vid sidan om kan de tillochmed vörda Daak om så krävs, bara för att han verkar mäktig i de aktuella trakterna; tiraker är pragmatiska, fäster ingen stor vikt vid sånt. Mer om detta kommer tas upp i Cermira och Västlanden.

Rusa till fest. Så laterz.

- Ymir, lite tankar
 
Top