Nekromanti Tiraker - en outnytjad resurs?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,707
Location
Värnhem, Malmö
"Off-camera" är det troligt. Däremot vet jag inte om jag faktiskt skulle ha med det i spelet... jag tror inte mina spelare skulle vara intresserade av att spela offer för tirakvåldtäkt, och jag tror inte heller risken att det skulle hända skulle tillföra något till spelet. Jag skulle enbart använda det som färg, något som drabbat SLPer för att etablera att tirakerna är as (om nu det vore så jag ville framställa dem).
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Som sagt gamla monsterboken tror jag att jag baserar min fakta på, inte helt säker som sagt. Tror det var den jag hittade alla reglerna för hur man slår fram SMA, LUK, KÄN då jag aldrig köpte spelarens bok.
Fast att Tirakerna har mycket skarpare luktsinne än människor tror jag står ganska så klart om man läser tirakboken och sexualdrift, eller att den är viktigare iallefall.

Kanske beror på katten iof. var ju någon katt som var stamkund på en pubb minns jag att jag läste i nån metro för massa år sedan. Men rent generellt ryggar dom tillbaka.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jo precis, Tiraker har skarpare luktsinne. Personligen kör jag på att spelarna slår fram sitt luktsinne med 0b3t6.
Men om man ska köra helt enligt boken så har dem inte det.

Det jag gillar med Tiraker boken om Tirakers barbarism är att man får en biologisk och kulturell förklaring till kulturen i sig. Det gör att Tiraker blir orcher med en djup tanke bakom sig. Enligt mina erfarenheter är Orcher ofta ytligt konstruerade för att i litteraturen vara en läskig fiende och i rollspel något att döda.
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Fan jag önskar jag kunde kolla upp om det inte står nånstans, stör mig som fan, men hur som haver, jag tycker snarare att kulturförklaringen i Tirakboken är ett cirkelargument, dom är barbarer för att dom är barbarer, biologiskt kommer jag faktiskt inte ihåg så om du kan påminna mig om vad det står där skulle det uppskattas.
Men det känns bara som att Tiraker är barbarer, så dom har en barbarisk kultur, jag saknar den där lilla tiraker må vara barbarer men kärnan i att vara tirak är... . Det är liksom orcer bara, ingenting mer. Sen att dom ger dom lite maträtter å sånt ger bara utfyllnad inget djup.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Frakk ägnar sig annars åt stereotypa barbarsysslor som våldsam sport, slaveri osv.
Ja, de forntida greker som hittade på termen avskydde ju allt vad brottning, boxning och slaveri hette, eller hur var det? ^^

Nej, jag förstår din poäng, tyckte bara att exemplen i det här inlägget var lite roliga :gremwink:

Däremot tycker jag inte att modulen förmedlar en så negativ bild som du anser, men det var länge sedan jag läste boken så jag kan tyvärr inte motivera.

Om jag bara går på hur modulen är skriven så kan jag faktiskt inte se vad som slår hål på fantasykliché-orcher.
Det positiva är ju att man faktiskt ger någon form av förklaring till varför de är som de är, vilket är bra mycket bättre än det gamla vanliga "de är onda från födseln eller något sådant..."-stuket, och att man faktiskt går in lite på kultur och andra än rent krigiska särdrag. Sen kan man ju tycka vad man vill om resultatet, jag håller till exempel helt med om att man kunde har lagt mer fokus på Bazirk och Marnakh; framför allt Bazirk har ju en enorm potential iom sin starka (och för orcher något unika) position som sjöfarare, och ett bazirk-hansan är ett av mina favoritförslag på "riken" som man enkelt kan lägga in i Mundana.

Nu var det som sagt länge sedan jag läste modulen så jag ska ge mig innan jag börjar säga saker jag inte kan backa upp med fakta sedan, men jag minns det som en välskriven modul som gav tirakerna potential till att bli mer än stereotypa orcher (vilket vi i den här tråden sett att SB inte riktigt lyckas med...). Men jag är också bra på att läsa ut det jag vill ha i böckerna istället för att utgå från vilket utrymme som faktiskt ägnas åt de olika sakerna...
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Ja, de forntida greker som hittade på termen avskydde ju allt vad brottning, boxning och slaveri hette, eller hur var det? ^^
Poäng till dig :gremwink:

Nu var det som sagt länge sedan jag läste modulen så jag ska ge mig innan jag börjar säga saker jag inte kan backa upp med fakta sedan, men jag minns det som en välskriven modul som gav tirakerna potential till att bli mer än stereotypa orcher (vilket vi i den här tråden sett att SB inte riktigt lyckas med...).
Skulle vi börja leka sidhänvisnings leken är nog jag lika körd som du :gremwink:
Alltså jag tror att du och jag inte har allt för avvikande åsikter egentligen, jag låter mer negativ än vad jag egentligen är (delvis för att balansera ut Eon fanatismen som ibland uppkommer) för att jag som du ser stora potential men fokuset hamnar på barbar barbari som jag ser det, din idé med Bazirk hansan är precis vad jag anser är så underbart med Tirakerna, dom har de potentialen men man gjorde inget med det, och det gör mig arg :gremmad:

Alltså boken slår inte hål på några klichéer men den har potentialet att gör Tirakerna till något häftigt, unikt och ballt, nu känns det som en välskriven orc bok bara.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Tibrand said:
Har köpt Tiraker boken nu (wohoooo!)

om våldtäkter, ifall det inte är tabu att diskutera. Vad tror du om att Tirakiska män våldtar andra män efter en strid av rent förnedringssyfte, min inspiration till detta är romarna, Vikingarna m.m som i varierande utsträckning ansåg att den som satte på var manlig men den som blev påsatt var "omanlig".
Grattis till modulen, eller något :gremwink:

Angående våldtäkter anser jag det inte heller tabu att diskutera, speciellt inte i en fiktiv värld. Visst är det ett känslig ämne och i den verkliga världen tycker jag olika former av sexuellt tvång och våld är något av det vidrigaste som finns. Som Bobby sa så skulle jag inte heller ha med våldtäkter direkt i spelet (har dock hänt, en rp våldtog en slp tex) utan nämna att det har hänt.

Jag tror inte tirakiska män ser det förnedrade att bli påsatt, eftersom homosexualitet antagligen är vanligt (eller ja, tiraker är nog bisexuella av naturen). Sedan vet jag iofs inte hur penetrationsfixerade de tirakiska männen är men det är nog mer förödmjukande för dem att bli slagen i strid än påsatt. De kan nog använda det mot människor och andra folk där att bli påsatt är förnedrande, psykologisk krigföring är nog något grundläggande. Jag tror istället att våldtäkter istället bara är ett utlopp för uppdämda känslor och sexualdrift.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Jag kan hålla med dig om att tirakerna har större potential än vad modulen ger dem. Det börjar bra och flyter på bra men rätt vad det är dyker det upp disclaimers som förklarar att det är orcher ändå. Jag är färgad utav min syn på tiraker, som tex är betydligt mer utvecklade på det sociala planet och i min värld har tiraker förmågan till stabila stadsbildningar (vilket de typ haft men inte har längre är den känslan jag får). Som sagt håller jag på med vissa fördjupningar och förbättringar - helt subjektivt enligt mig.

Nu skall jag erkänna att jag inte har annat än ytlig koll på andra fantasysettningars orcher. Men några grejer som jag tycker gör att tiraker är följande:

Det är varken onda eller goda.
De skapades inte utav någon ond gud annan ond varelse.
De styrs inte alltid av en ond magiker/annan ond mäktig person utan styr sig själva.
De lever i matriarkat.
De slår inte automatiskt ihop sig med sina "svartblods"-fränder för att slå ihjäl andra folk.
De har haft egna kungariken och statsbildningar och aldrig varit förslavade kollektiv under någon.
De njuter inte nödvändigtvis av att sprida död och förintelse omkring sig. Det anser jag faktiskt är direkt otirakiskt eftersom de faktiskt dyrkar livet (men även döden).
Tillskillnad från dig(?)anser inte jag att deras fokus ligger på våld, krig och plundring utan på det sociala livet i byarna/lägren. Bilden av tiraker som våldsamma plundrar stammar nog ifrån att de flesta möten de har med andra folk är utav det slaget, något jag tycker är tråkigt och vill ändra på förövrigt.

Manarkh tycker jag ärligt talat är den tråkigaste tiraksorten eftersom de är människor i tirakhamn, men de är rätt dåligt utvecklade. Att manarkh, frakk och bazirk är egna folk tycker jag är tråkigt utan jag kör istället på det är stammar som separeras geografiskt. Tex Bazirk heter tiraker från takalorr, Manarkh är från asharina medan frakk är tiraker från området från drunok till alarinn typ. I mitt mundana är tiraker från krolim en helt annan stam tex. Det nämns ju förvisso att det finns massor "stamlösa" tiraker i modulen, men dessa ges ju inget utrymme över huvudtaget.

Nåja, hoppas det gav dig klarhet om varför jag tycker annorlunda :gremsmile:.
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Jo jag förstår vad du menar och jag håller med dig i stort, bortsett från att fokuset i beskrivningarna på Tirakerna hamnar på byliv, jag hävdar starkt att det är våld och plundring, men i det stora hela är det en bisak, jag menar det viktiga är vad man gör med Tirakerna inte hur modulen är skriven.
Men som sagt, om man moddar dom lite som dom flesta här verkar ha gjort ganska så flitigt på just dom punkterna där dom har potentialen att bli unika blir dom en kick ass ras, utan tvekan den bästa rasen i Mundana, möjligen delad förstaplats med människorna.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Tiraker - Mörkrets döttrar

Okej efter att ha köpt in Tiraker "Mörkrets döttrar" nu så tänkte jag ge mitt långa sävliga tycka för boken.

Inledning om tiraker
Ett stort + till denna modul och andra av neogames moduler är att de sällan ger en "det absolut sanna svaret", vad gäller tirakers skapelseberättelse så föredrar jag här den alternativa teorin, nämligen att tiraker skapades av Mahktah och inte är skapade genom något sorts avlingsprogram mellan raser. Detta gillas skarpt iaf.

Tirakernas historia
Jag tycker att modulen ger en grundläggande god beskrivning av historien, efter att man läser igenom delen så tänker man: Va inget mer än detta? Jag skulle gärna vilja veta mer om deras historia där Takalorr gärna kunde fått större plats. Men å andra sidan så kan jag tänka mig att författarna kanske ville begränsa den typen av information med tanke på att det finns begränsade historiska källor över tirakerna i mundana och att det bör reflekteras när man läser boken?

Om språket
I skolan har jag alltid hatat språklära men det är något med rollspel där eon utmärker sig, nämligen informationen om folks språk. Man blir sugen på att sitta där som en tirakisk rollperson och försöka uttala svenska med tirakisk dialekt. Är det bara jag eller?
Att tiraker har ett teckenspråk är jag positivt överaskad utav, att man har utvecklat ett teckenspråk är för mig ett argument som talar emot synen av Tiraker som barbaren, mer om detta längre ned.

Om kapitlen samhälle och kultur samt Takalorr
så tycker jag att man får den grundläggande och intresseväckande informationen som spelare/spelledare. Uppbygnaden för vad som bör finnas med, det är ju uppbygd kring en viss mall trots allt.
Man hade gärna kunnat klämma in 1 extra sida vardera på Frakk, Bazirk, Marnakh.
Något jag däremot inte förstår är varför tiraker inte har metallrustningar när de har gruvdrift?

Rollpersonen, Krigare, Pirater
Ger bra grundläggande information, ett eget kapitel om krigare och pirater kändes befogat och jag skulle personligen gärna se att man även gav samma uppmärksamhet till Schamanen och Kvinnan eftersom de båda ger rasen mycket karaktär. På sida 92 hittar man i och för sig en hel sida tillägnad Schamanen men enligt mig är det för lite. Handel kunde gärna ha fått tagit större plats. Pirater kapitlet borde man ha slagit samman med ett kapitel om handel och smuggling. Så man får mer känsla av tiraker som "Raaw merchants".
Droger och gifter är något jag saknar, säkerligen måste det finnas mycket trevliga blommor i Takalorrs djungler?

Man kunde ha dragit ned på berömda Tiraker och adderat mer på hemligheter. Om demonerna som Makhtah spärrat in fanns det väldigt lite info om.

Minus
Det som sänker Tiraker Mörkrets döttrar vansinnigt mycket är illustrationerna på omslaget (fram och baksida). De ser ut som orcher ifrån warhammer för en miljon år sedan, nej högre ambition kunde man ha haft än att ta en illustration som får mig att tänka på Eddings fantasyböcker.


Om den tirakiska civilisationen
Jag vet inte om jag skulle kalla Tiraker för barbarer, vilket enligt wikipedia är folk från ett ociviliserat samhälle.

Enligt wikipedia behöver man uppfylla dessa faktorer för att räknas som en civilisation:

1. Agrikultur
2. Städer i motsats till nomadliv; arkitektur
3. Skriftsystem; siffror/matematik
4. Ekonomi; utbyte av varor
5. Organiserad religion
6. Organiserat "försvar", det vill säga krigsapparat/militär
7. Utvecklande och främjande av teknologi
8. Förekomst av universitet.

Enligt "Barbarer och Människofolk" sida 6 så anses ett folk vara civiliserat om de uppfyller dessa faktorer:

1. leva på jordbruk och handel
2. vara bofasta i ett land
3. ha städer
4. behärska skrift
5. ha en relativt högstående förmåga att tillverka föremål (speciellt metallföremål)


Jag tycker ni får bedömma själva om tirakerna är barbarer eller inte men mitt omdömme är att Marnakher och Bazirker är att ses som "civiliserade" snarare än "primitiva", romantiserande kring den ädle vilden har vi nog alla hört jag skulle vilja se dessa två stammar som ett romantiserande kring den "skitige gentlemannen".
För att återkoppla till teckenspråket snabbt så anser jag teckenspråk vara full gott så civiliserat som ett skriftspråk.

Frakk är helt klart barbarer och primitiva men det har det nog aldrig varit någon diskution om heller?

edit: Var tvungen att klaga på framsidan
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Jo jag förstår vad du menar och jag håller med dig i stort, bortsett från att fokuset i beskrivningarna på Tirakerna hamnar på byliv, jag hävdar starkt att det är våld och plundring, men i det stora hela är det en bisak, jag menar det viktiga är vad man gör med Tirakerna inte hur modulen är skriven.
Det är väl egentligen rätt, jag har bara valt att övertolka vissa delar av texten. Det kanske jag borde påpekat, men jag är forumnub och har i princip var inaktiv här i åratal så jag skyller på det! :gremwink:
Men som jag påpekade: När det börjar ta sig så kommer en "detta är dock orcher!"-brasklapp. Så när det står "även den mest garvade krigare gråter när hans eget kött och blod dör" så kommer snart "Men han skrattar när andras gör det för så är orch... tirakerna!" : /
(Nu är jag igång och övertolkar lite, igen!)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Tiraker - Mörkrets döttrar

Välskriven recension, tycker jag. Borde kanske läsa igenom modulen igen när jag nu planerar att ha med dem i ett äventyr...

Något jag däremot inte förstår är varför tiraker inte har metallrustningar när de har gruvdrift?
Nu vet jag inte om du syftar till att tiraker inte använder metallrustningar eller till att det inte finns speciella "tirakiska" metallrustningar, så jag svarar på båda möjligheterna.

1. Det finns nog inget som hindrar dem från att använda metallrustningar egentligen, det är nog bara väldigt ovanligt.

Frakk är väl för det mesta för primitiva för rustningar; även om de behärskar gruvdrift här och var (vet inte exakt vad det står i modulen, de kanske inte gör det alls...) är den kanske så småskalig att allt går till vapen - eller så har de inte den nödvändiga tekniken att göra bra rustningar. Dessutom bor de ofta i berg- eller skogsterräng, där det kan vara värt att prioritera rörlighet och lätt utrustning. Eller så anser de att det är mesigt :gremwink:

Bazirk kan delas in i två grupper: de som lever ungefär som Frakk och omfattas av samma resonemang ovan, och de som är mer civiliserade (typ Tiban med omnejd). De mer civiliserade har ingen anledning att skapa en tungt rustad landkrigsmakt, och på skeppen är det nog säkrare att inte ha på sig något som inte dränker dig om du drullar i vattnet... (gäller en del av de primitiva stammarna också)

Marnakh är så få att de inte räknas i statistiken, och lider dessutom av att de är sämre bemedlade pga. social stigma och alltså kan ha svårt att få råd med rustningar.

2. Det finns ju faktiskt minst en tirakisk metallrustning - kättingbrynjan (den som thruker kan ha). I övrigt kan vi ju alltid hoppas att författaren föredömligt nog insåg att det oftast räcker med de generiska metallrustningar man kan hitta i SB, och bestämde sig för att skona oss från fler (rustningsfetischisten har ju alltid Vapenmästaren att roa sig med ;)).

Möjligt är ju också att de tiraker som alls har råd med sådant som metallrustningar hellre köper in människotillverkade sådana av högre kvalitet än hafsverk av dåligt utbildade tiraker. Och resten får hålla tillgodo med det som stjäls från sagda människor.

Droger och gifter är något jag saknar, säkerligen måste det finnas mycket trevliga blommor i Takalorrs djungler?
Med tanke på att det i vapenmästaren finns en tirakisk pil specialdesignad just för att leverera gift till fienden borde det definitivt stått mer om sådant. Minst ett av exempelgifterna i SLG är nästan unikt för Takalorr också...

Mer gift till tirakerna!

För att återkoppla till teckenspråket snabbt så anser jag teckenspråk vara full gott så civiliserat som ett skriftspråk.
Sedan har nog de tibanska handelsmännen helt enkelt snott den jargiska skriften (eller någon annan) och därmed besparat sig ansträngningen att hitta på något eget :gremwink:

Och inte säger väl att tirakerna inte hade ett skriftspråk på en tiden de hade egna riken, vilket sedan dog ut när de fragmenterades?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Tiraker - Mörkrets döttrar

Om rustningar:

When you put it that way... Så låter det vettigt.

Men fortfarande kan jag inte hitta någon information om de olika demonernas lokalisering i böckerna, behöver jag köpa det antika fenix numret samt Thalamur boken för den informationen?
Jag skriver för tillfället på en ganska lång kampanj som kommer börja spelas när min grisodlar grupp har kommit till äventyrets slut (fred) eller om de dör.


Kampanjen kommer ha två fokuspunkter är det tänkt,

den ena beröringspunkten vilket kommer att inleda rollpersonernas äventyr är ett ganska klassiskt äventyr. En akademiker som vill finna en skatt, för att finna skatten måste lite "Indiana Jones" (exklusive töntiga stora stenar och DnD fällor) arkeologiska undersökningar inledas där mycket av "bevisen" eller "ledtrådarna" består i en mans kärleksförklaringar i dikt form, här kommer jag mer eller mindre stjäla mycket ifrån antikens stora slisk diktare och eventuellt byta ut vissa ord. Efter mycket letande och undersökande så ska de finna graven men det visar sig att det inte är den älskade kvinnans grav de hittat och att skatten är något helt annat nämligen en av de demoner som Mahktah spärrat in, vilket kommer leda till lite missförstånd med tirakerna.
Eventuellt kommer jag lägga in en tredje part i äventyret. Personligen gillar jag att utforma äventyren så att de moraliska besluten blir svåra att välja och att gruppen måste föra en diskution över vilket beslut de ska ta för att ta det "minst onda" beslutet, där sanningen är svår att se.

Så därför vill man ha så mycket info som möjligt om Mahktah och de inspärrade demonerna.

Har ni några ideer på forntida kulturer och deras myter som man kan inspireras av för att "tjocka" till mystisismen bland Tirakernas schamaner bland annat.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Tiraker - Mörkrets döttrar

Bra att jag kunde klargöra lite saker, i så fall ^^

Det var mest lite teorier som tilsammans kanske skulle kunna tänkas förklara det hela; det är inte så att tiraker inte använder metallrustningar, det av diverse orsaker bara ganska ovanligt.

Utmark-äventyret återfinns i Fenix nr 2 2006, förresten, och är det enda ställe där jag kan minnas att det stått mer än någon rad om det hela. Detta är vad som förklaras

Demonerna, Urkath på sakhra, fängslades i det innersta av de fyra bergstrollsfästen, vaktade av mäktiga, magikunniga trollkungar, av vilka Utmarks kung Oddhoder var den siste. Dessa kunde använda utnyttja demonernas krafter. Demonerna var enligt legenderna manifestationer av det obarmhärtiga ljuset, det kvävande mörkret, den besinningslösa hettan och den grymma kölden. Det största fästet fanns på Luberos och gick under då magiker från Ebhron befria demonen (som fortfarande sägs finnas kvar och döda alla som landstiger på ön), det andra fästet förstördes av tiraker och grottroll, det tredje låg i det ikamriska bergsmassivet erövrades av thalaskerna och står under ätten Kobinkus kontroll, och det fjärde ligger Ringbergen norr om Utmark, och är det som berörs av äventyret. Där finns köldens demon.

Jag har försökt få Vässmar att lägga upp gamla Fenix-artiklar på hemsidan, och som jag förstod det hade de börjat jobba med det, men sedan verkar det ha gått i stöpet.

Låter som en intressant kampanj, i vilket fall. Om gamla kulturer skulle jag kolla med Ymir; han är bra på sånt. Annars kan du väl ta av vilka som helst som dina spelare inte känner igen sig för mycket i ^^
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tiraker - Mörkrets döttrar

Har ni några ideer på forntida kulturer och deras myter som man kan inspireras av för att "tjocka" till mystisismen bland Tirakernas schamaner bland annat.
Jag känner att sibiriska och altaiska folkslags myter passar tirakerna ganska bra, där finns massor att inspireras av. Wikipedia tex Bai-Ulgan, Erlik, Tengri, Pazyryk, Burkhanism, artikeln 'Altaic mythologies' är proppfull av vidare länkare. Observera att jag redan snott flera av gudarna till zhanernas fornreligion, dock (Erlik (Ilik) och Ulgan och Kudai).

Inuitisk mytologi vore kanske något annars? Den har en vagt, vagt matriarkal feel som hade passat tirakerna, och har tillochmed ännu mer framträdande schamanistiska element än turkfolkens gamla religioner. Sedan levde inuiterna alltid med stor närhet till havet, vilket märks i deras mytologi, och passar Bazirk som handen i handsken. De altaiska folken, i jämförelse, visste väl ofta inte ens att det fanns hav. Wikipedia tex Sedna, Adlivun, och helt enkelt 'Inuit mythology'. Till syvende och sist ser ju inuiternas konst väldigt 'tirakisk' ut också, det är ett fett plus:



- Ymir, tipsar
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Tiraker - Mörkrets döttrar

Tack Ymir.

Har du möjligen ett värde i kulturkännedom på över 20? Och kanske en examen ifrån något anorikt cirefaliskt universitet?
Eller kanske en sån där typ från allvetarnas sällskap?
Skämt och sido,

Den inuitiska mytologin och dess gudar och andra övernaturliga ting kommer jag stjäla en hel del om för att fylla ut den Tirakiska schamanismen. Vissa namn kommer jag nog stjäla rakt av, byta lite bokstäver här och där bara för att göra eventuell spoiler googling svår :gremsmile:.
Det är främst Bazirk jag kommer arbeta med eftersom det är den "ätten" som kommer användas i djupdykningen.

Marnakh ser jag som en ganska slätstruken kultur där man snarare har inspirerats och döpt om samt givit nya personligheter till sitt folks olika dwarkas.

Frakk har jag minst prio på, eftersom jag så sällan har med Frakk tiraker och när de kommer så blir det nog inte så mycket av "äta en mink vid lägerälden till ett stop mjöd" som så mycket mer "äta en rollperson vid lägerälden och skratta likt DR Kelso".

I mitt kampanjskrivande som kommer gå ut på att upptäcka den onda demonen (Urkhath) håla osv (vilket troligen kommer att inleda mer mörkret kommer kampanjande) så kommer jag nog ta mer inspiration ifrån Tengri tror jag det är? Ifall det är den som har tänder likt ett svin, föreställer mig "min urkhath" som en mer sälhudad och hårlös tirak/människoliknande varelse, den kommer inte heller att någon lukt.
Urkhathen kommer givetvis att förklä sig och lura rollpersonernas och andras sinne i tron om att det inte är en ond varelse utan en, charmerande man.
Varningssignalerna kommer dock finnas bland Tiraker, genom deras luktsinne samt att de ser hans ohyggligt fula tänder.

Frågan är om jag inte börjar gå allt mer OT nu?
Då grundfrågan är hur man kan använda sig av Tiraker mycket mer på annat sätt än som random combat. Nu börjar tråden mer gå mot Tirakers mytologi. Vad tycker ni? Bör jag öppna ny tråd för den frågan?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Tiraker - Mörkrets döttrar

Jag ser gärna en "forumsartikel" om tirakisk mytologi ifall du får ihop något organiserat om det - den senaste sådana (om Den samoriska läran) var väldigt berikande i jämförelse med den något torftiga artikeln i Religioner, så jag läser gärna fler...

Sedan är det nog både OT och för "inklämt", med tanke på trådens startpremiss och det faktum att den nästan är död :gremwink:
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Tiraker - Mörkrets döttrar

hehe om jag vågar publicera det jag skrivit ihop så gör jag det sen, fokus för det jag skriver om är om Urkhath´s men också lite dwarkas och hur den Tirakiska mytologin utvecklats i samband med deras kultur, har hittils bara antecknat tankar om Marnakh och Bazirk.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Tiraker - Mörkrets döttrar

En sak jag tänkt på, finns det ett samband mellan kvinnans höga status i Momolan och den tirakiska kulturen?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Tiraker - Mörkrets döttrar

Jag har för mig att det finns ett samband men är inte helt säker.
Har för mig att Ymir har hintat det tidigare åtminstone, han kanske kan säga något om det?


/poseur
 
Top