Nekromanti Tiraker - en outnytjad resurs?

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Hur ser Tiraker på mystik?

Alltså, schamanism, magi, etc.
Hur utvecklas de tirakiska samhällena?
Har de lärosäten eller är det via handel/plundring de tar nya intryck? T.ex. lär sig inom läkekonsten? Eller är tiraker mer tålig vad gäller sjukdommar och dyl vilket gör att läkekonsten inte är lika viktig?

För nog har jag svårt att se framför mig ett samhälle med hantverkare, bönder, krigare och handelsmän? Iaf i mundana om man jmf med övriga länder? Hur har tirakerna påverkats av det?


Om man tolkar den starkes rätt till ledarskap så bör väll tirakisk politik vara väldigt rörigt?
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Allt det där får du svar på i modulen, men eftersom du frågar så svarar jag :gremsmile:.

Tiraker har en shamanistisk religion och jämte trokkan (titeln på tirakiska stamhövdingar - endast kvinnor kan blir trokka även om män kan leda stammar de också) stammens näst mäktigaste person (ibland den mäktigaste och styrande) och intressant nog är tirakiska shamaner alltid män. Shamanerna är de som har bildning inom stamsamhällena och bland dem återfinns magiker, även om många inte vet att de pysslar med magi. De flesta frakk och bazirk är mycket skeptiska mot magi och synen på det är alltid som minst misstänksam.

Angående tirakisk samhällsutveckling varierar den. Manarkh lever i människoriken och följer dessa. Bazirk varierar ifrån primitiva stenåldersamhällen till städer men jag gissar på att de flesta bazirk är på samma nivå som de flesta människor.
Frakk lever i primitiva stenåldersamhällen när utveckling antagligen tar lång tid, speciellt om de är isolerade. Det finns lärda tiraker bland Bazirk och Manarkh men de är inte speciellt många.

Tirakisk politik är inte speciellt rörig, bara fysisk och våldsam. De lever i diktaturer under en eller flera starka (hur styrka tolkas är dock olika) individer som oftast styr med järnhand. En del väljer dock att tolka styrka som kollektiv styrka istället osv, så det kan säkert finnas lätt demokratiska tiraksamhällen.

Hoppas du fick svar på dina funderingar, men återigen: införskaffa modulen, den ger svar på nästan allt som rör tirakerna!
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Fahnen said:
Hoppas du fick svar på dina funderingar, men återigen: införskaffa modulen, den ger svar på nästan allt som rör tirakerna!
Jo, jag sitter nervöst och väntar på min lön och ber till Mahkta att Tiraker boken inte redan är såld på prisfyndet här i Uppsala.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Dwarkas, har ni konstruerat några egna under era turer som spelledare i mundanas värld?

Efter att ha läst lite "good points" i de olika EON böckerna jag har hemma, (Geografica mundan och religioner) så är det med hopp som jag väntar på att få läsa om de demoner som Maktha ska ha spärrat in. Något som jag kommer lägga in i det aktuella äventyret senare tror jag.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Spoilers Utmark! Spoiler Tiraker? Spoiler Thalamur

Tror inte det står mer än att hon spärrade in fyra demoner. Där eller i Fenix-äventyret Utmark (har jag för mig det är) förklaras att de är köldens, värmens, ljusets och mörkrets demoner, och att de spärrats in under bergstrollsfästen på fyra platser i världen. Nu går jag efter minnet, och kan ha lite fel: köldens demon finns under det döende fästet i Utmark och är en del av äventyrets bakgrund. Ytterligare en har jag för mig var inspärrad i ett fäste på ön Luberos och är det monster som senare utplånade civilisationen där när den släpptes fri och ytterligare det fäste finns i Thalamur som nu är i den thalaskiska regimens händer sedan alla trollen dödats.

Utmark kan jag förresten rekommendera som äventyr ifall man vill ha det lite lagom mörkt och lite lagom episkt; det är dessutom väldigt fritt så man kan i princip spela hela spektrumet från hunsad bonde till drakdräpare ifall man nu känner för det. Också bor det rauner och kragg i närheten, såklart; det kan ju aldrig vara fel :gremwink:
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jo, vilken fenix tidning bör man söka efter för utmark äventyret?

Jag funderar på att göra en kampanj för min rollspelsgrupp där jag kommer utnytja vildhjärta och snösaga äventyret som riotminds publicerats för något år sedan tillsammans med eventuellt svavelvinter och "eonisera" dem. I denna kampanj kommer tirakerna och deras gud få en fin plats, troligen som en del av den "goda" sidan för att krossa isdrottningen som passande nog troligen blir den där köldens demon. (skulle behöva spoiler varna här ifall att mina spelare hänger här som lurkar. Men å andra sidan, om de gör det så dödar jag dem. MOAHAHAHA).


Du nämnde bara 3 olika demoner nu törs man gissa på att den fjärde inte finns angiven i någon litteratur för att låta den kreativa hjärnhalvan arbeta? Monstret i Godrion finns det någon koppling där kanske?


Det enda tråkiga med Tiraker tycker jag är att de inte har LUK som attribut. Jag kommer eventuellt att lägga till det på mina Tiraker.

(imorgon köper jag Tiraker boken. YIIIHOOOO!!!)
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Det enda tråkiga med Tiraker tycker jag är att de inte har LUK som attribut. Jag kommer eventuellt att lägga till det på mina Tiraker.
Även om lukt är ett sekundärt attribut för tiraker så har jag för mig att de slår 3t6. Fast jag vet inte riktigt hur det här med sekundära attribut funkar, jag menar de omnämns (någonstans) men de används ju aldrig... och utöver lukt känner jag inte till några fler.
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Det finns smak(SMA) och känsel(KÄN) som sekundära attribut, tiraker och dvärgar har också mörkersyn.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jo, vilken fenix tidning bör man söka efter för utmark äventyret?
Jag kan kolla, har för mig att den är ett år gammal eller två. Någonstans i vändan var det en tidning med en drake på framsidan, ifall du söker på tidningens hemsida (där finns ju innehållet i alla publicerade nummer).

Gordrion är snarare relaterat till den av L&Hs Mörkerfurstar (eller vad de nu heter) som Sällskapet försöker gräva fram där - står mer i Cirefalier och L&H, om jag minns rätt.

Dock är ju de också demoniska, så det finns egentligen inget som säger att de två inte är en och samma, frånsatt att det inte finns något _känt_ bergstrollsfäste där... :gremwink: (så kan det ju ha dött ut också, då för de ju inte så mycket väsen av sig länge, och fästena är väl dolda för utomstående)
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Som sagt tidigare så kommer det från sexualdriften är så starkt kopplad till luktsinne samt det faktum att tiraker får 3T6 i lukt vilket är lika mycket som i SYN och HÖR så det är en extremt viktig attribut.
Detta har lett till att Tirakerna inte dricker speciellt mycket starksprit, stark mat eller lök (jag vet att detta mer eller mindre går emot Tirakboken) då detta skulle vara obehagligt för någon med stark lukssinne filosoferar jag, håll fram en lök till en katt, eller brännvin, dom brukar rygga undan.
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Jag har inte läst att tiraker får 3t6 i lukt var står det. Dessutom tycker jag att det skulle förstöra tirakernas kultur lite (läs mycket) om de slutade dricka plammbrännvin. Fas jag förstår hur du ser på saken.
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Om jag inte minns fel, så är det i gamla mosterboken... skulle kolla upp det men har inte tillgång till boken just nu, men är ganska säker på att det är där iallefall (om jag inte totalt missminner mig får Dvärgar 3T6 i känsel också!)
Jag vet inte jag, den starkspritdrickande, barbariska, våldsamma orcen som våldtar, stoppar stora spindlar i munnen som tävling... jag tycker den kulturen är så urfånig att jag gärna förstör den. Så mycket att jag faktiskt har tagit bort den helt i mitt Mundana.
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
OK. jag har inte M&V. Men nu tycker jag att du överdriver lite lite starksprit har ju inte alla dött av. Men iaf hur ser din tirakkultur ut då är de hvens största docktillverkare som tycker att alkohol farligt för det dricker de små hemska dvärgarna?
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Det förvånar mig inte, en gammal och inte speciellt bra modul, men man fick statsen för elefanter!
Nja alltså starksprits inverkningar på kroppen när du väl dricker det är inte riktigt det viktiga här, utan snarare det faktum att desto känsligare luktsinne någon har desto lättare skadas det. Ta t.ex. dom som sätter ihop nya parfymer, dom varken dricker eller äter stark mat pga av att det skulle riskera att förstöra luktsinnet, eller hur som sagt katter reagerar som enkelt exempel.
Min tirakkultur ser i marnakhs fall, tja läs mitt tidigare inlägg, dom skulle iof. kunna tillverka dockor men tror dom inte står för någon oproportionerlig hög andel av den yrkeskåren.
Frakk påminner snarare om afrikanska stammarna du kan hitta i djunglerna oftast och är ingen enhetlig enhet på något sätt alls. Dom som lever i bergen för jag har för mig att sådana finns har jag stark övervägt att ta bort elelr kanske göra om till små primitiva jordbrukssamhällen.
Bazirk är i regel fiskare eller handelsmän, även kapare i enstaka fall, dom är relativt civiliserade speciellt om dom sysslar med handel, funderar starkt på att ta bort dom helt och ersätta dom med marnakh.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Simple man said:
Jag vet inte jag, den starkspritdrickande, barbariska, våldsamma orcen som våldtar, stoppar stora spindlar i munnen som tävling... jag tycker den kulturen är så urfånig att jag gärna förstör den. Så mycket att jag faktiskt har tagit bort den helt i mitt Mundana.
Av ren nyfikenheten undrar jag om du kan utveckla mer varför du tycker tirakkulturen är urfånig? Själv tycker jag tiraker är det intressantaste folkslaget på Mundana och att tirakmodulen slår hål på tiraker som fantasykliché-orcher. Förvisso är tiraker våldsamma, dricker starksprit, stoppar spindlar i munnen och våldtar. Även fast jag antar att våldtäkerna har med den upphetsning tiraker känner i våldsamma situationer. Annars tror jag våldtäkt utförda av män på kvinnor är ett mycket mycket grovt brott där man antagligen straffas såväl i livet som döden. Kvinnor lär inte behöva våldta män men om de gör det är det säkert inte alls lika allvarligt - Tiraker lever i ett matriarkat.
Nåja, till min poäng trots detta utlägg om våldtäkter: Tirakerna gör allt det där men de gör det med en intressant och färgstark kultur bakom sig.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Det stämmer inte, i Spelarens handbok så står det att Sty,tål,rör,per,psy,vil,bil,syn,hör är de primära attributen på de vanligaste spelbara raserna (Människor,alver,dvärgar,tiraker) sen står det också att i vissa fall finns det varelser som har andra värden som primära attribut som t.ex. lukt. Men för människor,dvärgar,alver,tiraker så är inte lukt ett primärt attribut. I tirakerboken finns inte heller någon information om att tiraker skulle ha lukt 3t6.

(det där med katter förstår jag inte, min katt dricker ju OP Andersson?)
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Har köpt Tiraker boken nu (wohoooo!)

om våldtäkter, ifall det inte är tabu att diskutera. Vad tror du om att Tirakiska män våldtar andra män efter en strid av rent förnedringssyfte, min inspiration till detta är romarna, Vikingarna m.m som i varierande utsträckning ansåg att den som satte på var manlig men den som blev påsatt var "omanlig".
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Av ren nyfikenheten undrar jag om du kan utveckla mer varför du tycker tirakkulturen är urfånig? Själv tycker jag tiraker är det intressantaste folkslaget på Mundana och att tirakmodulen slår hål på tiraker som fantasykliché-orcher.
Urfånig är kanske ett starkt ord eller kanske inte nu när jag tänker på det igen... Helt enkelt, Tirakernas kultur är urfånig på samma sätt som Dvärgarnas är, man har tagit standard orc/dvärg gjort en mer omfattande modul om dom men inte tillfört något nytt, dom är ett folkslag som krigar det är fokuset i själva modulen, Frakk ägnar sig annars åt stereotypa barbarsysslor som våldsam sport, slaveri osv. Bazirk är pirater, resten är inte speciellt utvecklat alls i modulen, det nämns att det finns i stort sett men piratdelen är det viktiga.
Om jag bara går på hur modulen är skriven så kan jag faktiskt inte se vad som slår hål på fantasykliché-orcher. Det som är bra är att dom gett dom ett antal egenskaper som får dom att sticka ut, det som är dåligt är att dessa inte utvecklas mer än att säga att dom finns. Tirakerna har potential men man föll för att göra dom till orcer. Marnakh undantag, men dom är ganska så frånvarande i modulen också.
Man måste inte göra orcer civiliserade för att ta bort klichén där tycker jag Earthdawns orcer är bra exempel men man måste ge kulturen ett annat fokus än plundra, slå ihjäl alver, slå ihjäl dvärgas.
Men vad är det du tycker att Tirakerna har i sin kultur som skiljer dom från fantasykliché-orcher?
 
Top