Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Fast borde det inte leda till ett hat mot Roghan istället för dvärgar som en ras?
Med tanke på hur stora de tirkakiska stammarna är så känns det som deras stamlojalitet är något abstrakt.
Och de flesta historiska "civiliserade" rikens lojaliteter är inte abstrakta, man är lojal till den lokala herremannen (som i sin tur är lojal till sin herreman) (eller inte, man behöver ju inte gilla karln som beskattar en o lägger sig i vad man gör), familjen o/e lokalområdet, inte till riket i sig. Och när man är lojal mot kronan så är det många gånger kronan och inte riket man är lojal emot, och det är oftast något som presenteras som en personlig relation. Ta bara en titt på hur medeltida Norden fungerade. Riktiga institutionella lojaliteter borde nog bara finnas i ett fåtal av Mundanas riken
Fast är det inte lite att överskatta hur ordnat och kunniga folk i "civiliserade" områden är? Och det känns också som du säger att barbarfolk inte kultiverar och omvandlar området omkring dem, vilket de gör.
Jag tror inte att tiraker känner lojalitet mot stammar som marnakh, bazirk och frakk, utan mer på en lokal nivå. Sedan tänker jag mig att "primitiva" folk också omvandlar miljön omkring sig, men de lever också i närmre kontakt med ordentlig vildmark. De flesta schamaner har antagligen också särskilda platser som ligger utanför bosättningarna där de har särskilt lätt att nå andeplanet.