Tipsa om gammal litteratur

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
M.R James kortnoveller är otroligt bra. De är som klassiska spökhistorier men alltid med något eget och sällsamt över sig. Lovecraft måste vara inspirerad, speciellt kanske historien om den svenske greven Magnus.

J.K Huysmans - Lá-bas eller I avgrunden på svenska, är också toppen. En torr akademiker som forskar på barnamördaren och satanisten Gilles de Rais blir mer och mer indragen i mer modern satanism i sena 1800-talets Paris. Väldigt fransk, ofta pratas det kärlek, religion och esoteriska saker över god mat och vin. Varvat med dekadent äckel. (Rollspelsrelaterat tips: spelet City of Light, City of Shadows: “Tell tales of mystery, intrigue and passion. Walk amongst the streets of fin de siècle Paris.”)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Le grand Meulnes (1913) av Alain-Fournier minns jag som riktigt bra, om man vill komma ifrån anglosaxarna. En ung man irrar bort sig i dimman och kommer till ett magiskt hov. Kommer inte ihåg detaljerna, dock. Vet inte hur det ser ut med översättningar, heller.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
The Manuscript Found in Saragossa av Potocki är jäkla häftig. Finns utgiven och tillgänglig av Penguin Classics. Den skrevs under Napoleonkrigen, cirka 1805. En officer rider vilse och hamnar i en surrealistisk, skräckgotisk Tusen-och-en-natt eller Måndag-hela-veckan-tillvaro där han möter olika karaktärer som berättar sina livshistorier, somliga tycks vara demoner och spöken, andra enkla rövare med äventyrliga liv, upplagt utifrån premissen att ett berättarjag möter ett berättarjag som mött ett berättarjag. Den blir lite seg och utdragen stundtals i det upplägget, när nån rövarhövding ska berätta hela sin livshistoria, men på det hela taget är det riktigt coolt och gotiskt stämningsfullt. Författaren Potocki var en polsk greve som led av lykantropi (dvs, han trodde att han var varulv) och påstås ha blivit skjuten eller skjutit sig själv med silverkula. Bara en sån sak!
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Det har postats en hel del bra grejer, men jag vill dra en lans för en novell från science fiction genrens ungdom av Stanley Weinbaum, nämnligen A Martial Odyssey. Det flesta av historierna från den eran är ganska hemska som literatur, och är banala trots att de framställdes som nyskapande. Men, den där historien har en märkvärdigt komplex alien för sin era och är förvånandsvärt läsbar.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Fantastik och weirdness så det räcker finns det i GK Chestertons The Man Who Was Thursday, från 1908. Kort och rivig oxå!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Fantastik och weirdness så det räcker finns det i GK Chestertons The Man Who Was Thursday, från 1908. Kort och rivig oxå!
”You are the new recruit? All right, you are engaged.”
”I really have no experience...”
”No one has any experience of the battle of Armageddon.”
”But I'm really unfit...”
”You are willing, that is enough.”
”Now, really, I know of no occupation for which mere willingness is the final test.”
”I do. Martyrs. I am sending you to your death. Good day.”
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Uppskattar man The Man Who Was Thursday, kan jag även tipsa om den vagt relaterade och märkliga The Third Policeman av Flann O'Brien, även om den förvisso skrevs runt 1940.
 

Torsk

Veteran
Joined
13 Jun 2019
Messages
10
Jag blev själv inte jätteförtjust i den men känns ändå fel att inte nämna Färden till västern, ett kinesiskt epos från sent 1500-tal som fortfarande har en roll i deras populärkultur.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Gilgamesheposet.
Inte så väldigt lång och finns mig veterligen ingen helt komplett version. Hyfsat läsvärd.
Äldre än så är det svårt att hitta någon fantasy. Vi pratar åtminstone 1800 fk.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Många av klassikerna står sig riktigt bra. Var helt tagen när jag läste War of the Worlds av H.G. Wells som 15-åring och gillade även The Invisible Man. Sedan är ju jag well, jag, så jag bör ju också tipsa om Lovecraft. Min favorit är The Whisperer in Darkness, men kan också rekommendera The Colour Out of Space och The Haunter of the Dark.
Lovecrafts produktion sträckte sig över ett par decennier.

Jag tycker att man tydligt ser hur hans litterära förmåga utvecklades med åren och blev bättre.
Men jag tycker samtidigt att hans senare berättelser tappade lite sting.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Man kan säga att sagor / Fairy Tales är en tidig form av fantasy.

HC Andersen
Bröderna Grimms sagor
Kalevala

är alla skrivna / sammanställda på 1800-talet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
När Lord Byron och hans vänner tillbringade sommaren 1816 i villa Diodati skrevs både:
Frankenstein av Mary Shelley
The Vampyre av John William Polidori

Sedan skrevs mer vampyrlitteratur under 1800-talet:
Varney the Vampire från 1847
Carmilla från 1872
För att sedan kulminera i Dracula från 1897 (som redan nämnts).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nämner man Oscar Wilde för hans gotiska litteratur, måste man också nämna:
En julsaga av Charles Dickens 1843
Dr Jekyll & Mr Hyde av R.L. Stevenson 1886

Alla tre är nog mer kända för sina verk utanför gotiken.
 
Top