Tipsa om gammal litteratur

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Vi kan väl se om moderatorerna bryter ut oss eller inte.

Jag tänker väl typ så här
  • RPna är ”rövare”, goda personer som tvingats till brott (eller satts dit för saker de inte gjort) av en ond, korrupt värld
  • De har en bas, det är väl ett berg i boken?
  • Basen är en fisktank, det finns motsättningar mellan olika fraktioner och personer bland rövarna
  • Basen utsätts för yttre hot, myndigheterna, barbarer, andra rövargäng
  • Basen behöver resurser (mat, kläder, vapen, rustning) som den milisen grad kan producera själv
Massor av konflikter här, på olika nivåer, i en färgstark miljö. Ett hack baserat på Svavelvinter? Eller ännu ett spel byggt på AW (skulle ju inte förvåna mig om det redan är gjort)?
Huh. Jag förstår hur du tänker. Ja, det kanske faktiskt är ett ganska hyggligt upplägg för ett rollspel. Jag måste erkänna att jag tycker det ringer lite MYZ i öronen på mig. Det känns som man kunde göra ett skin på Mutant och få till nåt av det där.

Det behövs inte fler AW spel.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Huh. Jag förstår hur du tänker. Ja, det kanske faktiskt är ett ganska hyggligt upplägg för ett rollspel. Jag måste erkänna att jag tycker det ringer lite MYZ i öronen på mig. Det känns som man kunde göra ett skin på Mutant och få till nåt av det där.

Det behövs inte fler AW spel.
Ja, MYZ skulle nog också funka bra. Givet att spelet rör sig med ett rätt litet antal troper kunde mycket av handlingen genereras med tabeller. Håller helt med om AW.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Känns som en uppenbar Blades in the Dark?

Guy Gavriel Kay använder Berättelser från träskmarkerna i sin bok River of Stars, för övrigt, eftersom det stämmer med när den utspelar sig (nordliga Song-dynastin).
Jag tänkte mer Mutant, men visst finns det lite vibbar av Blades där. Dock tycker jag att Blades ofta nämns i sådana här sammanhang för vad dess ansats är, och kanske inte alltid för dess ypperliga implementation av visionen. Jag tror inte jag någonsin kommer bygga nåt på Blades av den enkla anledningen att boken är så trögläst att jag inte tagit mig igenom den trots att jag gillar flera av dess utgångspunkter och dess innovationer.

Guy Gavriel Kay har jag ett kluvet förhållande till. Jag tycker han kunde skriva mer fantasy om han ska skriva fantasy, eller ren historisk roman istället för att göra som han gör. Dessutom tycker jag att han skriver för långsamt och omfångsrikt. Det sagt så äger jag River of Stars och har ju läst både träskmarkerna och hans Under Heaven så någon gång tar jag väl mig an den. Tack för tipset.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf är ju en samling skrönor med klara beröringspunkter med både skräck och SF.

Ska vi prata mytologiska epos bör man ju nämna Kalevala som både inspirerade Tolkien och är rätt fet i sin egen rätt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Berättelser från träskmarkerna (den svenska översättningen använder om jag fattar det rätt texten från 1640 och illustrationerna från 1610).

Ska erkänna att jag inte lyckades ta mig igenom den, myllrande persongalleri och många teman som återkommer. Men det är en klassiker för den som bryr sig om sånt. Och någon borde bygga ett rollspel på den.
Det är det någon som har gjort. Jag lyssnade nyss på ett avsnitt av Ludonarrative Dissidents om det.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Paul har för övrigt ett helt nytt system på lut som han nästan gjort färdigt som är helt annorlunda.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Ah det där spelet, ja. Det är väl iofs namngivet efter boken, men tar ju ett större grepp än så. Efter att ha tittat lite på det så vcet jag inte om jag tycker att det är så värst bra heller. Men, jag har uppköat podavsnittet om det så jag lär väl få veta snart när Greg har analyserat det om jag har fel där...
Jag började lyssna på podden rätt nyligen men sådär 4-5 avsnitt in är jag rätt förtjust. De har starka personliga åsikter men det de säger är nästan alltid smart och relevant. Både när det gäller designbeslut och analyser av spel jag känner till väl (Apocalypse World) liksom sådana jag bara vagt hört talas om (Night's Black Agents, Delta Green).
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Greg är brilliant och James likaså. Ross har jag mest hört spela en massa saker för RPPR men där är han kul. Jag har nu lyssnat på alla avsnitt utom Bluebeard's Bride som får vänta tills i morgon.

Efter att ha lyssnat på deras snack om Outlaws så inser jag att jag kanske avfärdade det för fort. Likt Greg såg jag t.ex. inget speciellt med "bad joss" så jag borde antagligen läsa om det.
Men, det känns som det är ett spel som även om det kanske har sin upprinnelse i berättelserna om hjältarna på berget Liang, så kändes det som det ville vara ett spel om historiskt rollspel i Sung dynastins Kina. Precis som de säger i podden så är det väl en äldre designstil, där man skapar system för en värld, och inte system för aktiviteter som driver intressant spel. Min reflektion att MYZ skulle passa är ju helt i linje med hur man designar spel 2022. Men, min quest för spel som bäst modellerar wuxia och liknande stilar (jag har åtskilliga...) gör att jag nu känner att jag måste ge Outlaws en ny chans. Det är inte målet för min quest, men det är en brunn jag måste vila vid igen, tror jag.
 
Top