Tipsa om gammal litteratur

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag vill ha tips på intressant gammal litteratur, inom ämnena fantasy/SciFi/skräck (och närliggande).
Kravet är att det ska vara gammal litteratur.
Ni får själva bedöma vad "gammal" betyder, men utgivet för mer än 100 år sedan låter gammalt i mina öron.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag läste om IVAN LEJONRIDDAREN för inte så länge sedan. Sveriges äldsta skönlitteratur, en riddarroman översatt till svenska ca 1305.

Innehåller allt bra fantasy behöver. Hjältar och riddare, jättar och monster, förbannade borgar och en drake. Dessutom en förtrollad skog, en förlorad kärlek och så vidare.

Lite knepig kom man är ovan pga att den är skriven på knittelvers med sämre nödrim än en genomsnittlig julklapp, men absolut värd att läsa.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
"Älvkungens dotter" av Lord Dunsany gavs ut 1924, så det är nästan 100 år sedan. Jag tyckte den var svår att komma in i men när jag väl tog mig över den tröskeln var den både intressant, annorlunda jämfört med modernare fantasy och helt klart läsvärd.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Många av klassikerna står sig riktigt bra. Var helt tagen när jag läste War of the Worlds av H.G. Wells som 15-åring och gillade även The Invisible Man. Sedan är ju jag well, jag, så jag bör ju också tipsa om Lovecraft. Min favorit är The Whisperer in Darkness, men kan också rekommendera The Colour Out of Space och The Haunter of the Dark.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
  • Odysséen och Aeneiden (OBS -- skaffa Björkesons nutida översättningar) är antik sjöfararfantasy. Monster och splatter. Aeneiden är nog världshistoriens första fan fiction: kejsar Augustus gav nämligen poeten Vergilius i uppdrag att skriva en romersk fortsättning på Homeros' berättelser.
  • Till jordens medelpunkt av Jules Verne (spoiler: nej, äventyrarna når inte ända dit ner, men får många spännande händelser på vägen).
  • Jungle Book-novellerna av Rudyard Kipling
  • The Lost World av sir Arthur Conan Doyle. Dinosaurieäventyr med glimten i ögat
 
Last edited:

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,654
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Arthur Machens The Great God Pan och The White People är väldigt läsvärda. Finns på svenska också.

Två förslag som inte är fullt hundra år gamla:

Clark Ashton Smith finns tyvärr inte översatt till svenska men är väldigt bra. The Abominations of Yondo och The City of the Singing Flame är två bra noveller. Allt finns att läsa här: http://www.eldritchdark.com/

Leigh Brackett har skrivit mängder av riktigt bra äventyrsberättelser satta på Venus, Mars och världar utanför solsystemet. På svenska finns bland annat Skugga över Mars.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
King Solomon's Mines (1885) och efterföljaren She (1887) av H. Rider Haggard.
Äventyrsromaner där åtminstone den senare har en hel del övernaturliga inslag.

Mycket populära och inflytelserika böcker på sin tid, och bör inte vara några större problem att få tag på i nytryck
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Dracula är en genuint jättebra bok. Varje gång jag läser den påminns jag om att den inte bara är en klassiker utan bra på riktigt. En övernaturlig technothriller där Dracula besegras med toppmodern teknik som hypnos, telegraf, vaxcylindrar, blodtransfusioner och (framför allt!) tågtidtabeller.

Samma sak med The War of the Worlds, även om den inte alls är lika bra.

The Worm Ouroborous
(Eddison) är en höjdare och 100 år i år.

Jag har inte själv läst Lud-in-the-Mist (Hope Mirrlees), men den anses allmänt som bra. EDIT: 1926, dangit, trodde den var äldre!

Lovecraft hade inte riktigt hunnit bli bra till 1922, men det finns ändå saker som The Cats of Ulthar, The Doom that Came to Sarnath, och Herbert West - Reanimator.
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Leigh Brackett har skrivit mängder av riktigt bra äventyrsberättelser satta på Venus, Mars och världar utanför solsystemet. På svenska finns bland annat Skugga över Mars.
Jag är Brackett-fan sedan tonåren på 1970-talet. Jag vill särskilt rekommendera följande 60-80 år gamla berättelser:
  • Rhiannons svärd, den svenska översättningen av Sea-kings of Mars.
  • The Secret of Sinharat
  • The Road to Sinharat
  • The Moon That Vanished
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
William Beckfords Vathek (1786) är en tidig gotisk berättelse, nominellt placerad i 800-talets Mellanöstern men så pass fylld av bisarr orientalism och fabelelement att den lika gärna hade kunnat vara i en fantasyvärld. Vi följer den njutnings- och kunskapshungrige kättarkalifen Vatheks jakt på förbjuden makt, något som tar honom på förunderliga äventyr. Berättelsens frossande i allt ifrån gruvligt dekadent grymhet till absurd fromhet är en riktig berg-och-dal-bana – förvänta er bara inte någon vidare kulturell finkänslighet. Finns också i en ganska ny svensk översättning (H:ström, 2009) med efterord av Gabriella Håkansson där hon även beskriver författarens leverne – en djupt excentrisk tillvaro som företer vissa likheter med huvudpersonens.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
King Solomon's Mines (1885) och efterföljaren She (1887) av H. Rider Haggard.
Äventyrsromaner där åtminstone den senare har en hel del övernaturliga inslag.

Mycket populära och inflytelserika böcker på sin tid, och bör inte vara några större problem att få tag på i nytryck
Haggard dog 1925 och hans verk har varit allmän egendom sedan länge. King Solomon's Mines finns till exempel gratis på Project Gutenberg.
 
Top