WRNU Tidslinje för jubileumsboken - med både fakta, kuriosa och trams

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,317
Här behöver jag något mer konkret. @Gabrielle de Bourg har lagt in upprinnelsen till Mutant Chronicles: Luna City Blues, men i övrigt har jag lite för lite att gå på. Har exempelvis @Mogger och @Leon koll på när och hur Kopparhavets hjältar drog i gång?
Funderar på om Bläckfiskarna också kan räknas in? @ceruleanfive och @APM.

Försökte också få med begrepp från forumet, i detta fall blorb, men vore kul med ännu fler.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Här behöver jag något mer konkret. @Gabrielle de Bourg har lagt in upprinnelsen till Mutant Chronicles: Luna City Blues, men i övrigt har jag lite för lite att gå på.
Samtliga mina spel har i princip 100% hänt pga forumet. Jag skulle kunna skriva hur, men… då kommer vi farligt nära det där "skriva en text till boken om hur förträfflig jag själv är" som jag tänkt försöka undvika =)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,955
Location
The Culture
Här behöver jag något mer konkret. @Gabrielle de Bourg har lagt in upprinnelsen till Mutant Chronicles: Luna City Blues, men i övrigt har jag lite för lite att gå på. Har exempelvis @Mogger och @Leon koll på när och hur Kopparhavets hjältar drog i gång?
Supergänget skapades kanske inte genom forumet, men publicerades gradvis på forumet. (Nu ser tyvärr de gamla inläggen inte lika spännande ut, eftersom bilderna inte ligger kvar.)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,128
Samtliga mina spel har i princip 100% hänt pga forumet. Jag skulle kunna skriva hur, men… då kommer vi farligt nära det där "skriva en text till boken om hur förträfflig jag själv är" som jag tänkt försöka undvika =)
Supergänget skapades kanske inte genom forumet, men publicerades gradvis på forumet. (Nu ser tyvärr de gamla inläggen inte lika spännande ut, eftersom bilderna inte ligger kvar.)
Ge mig gärna årtal och/eller länkar till trådar, så slänger jag in det på tidslinjen! och @krank - du ÄR förträfflig! Låt världen få veta!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,176
Location
Ereb Altor
Har exempelvis @Mogger och @Leon koll på när och hur Kopparhavets hjältar drog i gång?
Ja, 6:e oktober 2017
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,128
Ja, 6:e oktober 2017
Gott! La in följande:

6 oktober: Måns (senare hipsterankan Mogger) startar tråden Ett nytt Ereb! där han deklarerar att han, som Fria Ligan och Järnringen, ska omtolka Ereb. “Tror att kopparhavsfokus är en bra start.”, skriver Leon. Samarbetet utvecklas till rollspelet Kopparhavets hjältar (som släpps av Helmgast 2020), studion Astrolab och spelvärlden Ereb Altor till Drakar och Demoner (som släpps som tredjepartsmaterial i samarbete med Helmgast under 2024).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,872
Location
Göteborg
Supergänget skapades kanske inte genom forumet, men publicerades gradvis på forumet. (Nu ser tyvärr de gamla inläggen inte lika spännande ut, eftersom bilderna inte ligger kvar.)
Det var ju ett helt gäng spel som skapades när svenska indiespel var en grej, innan Kickstarter. Vi gjorde reklam för varandras spel i böckerna. Oskrivna blad, Berättelser från Staden, Haragada, Supergänget, Nostalgi, de tillhör väl alla typ samma epok?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,872
Location
Göteborg
Försökte också få med begrepp från forumet, i detta fall blorb, men vore kul med ännu fler.
”Samberättande” uppfanns ju av Rising och har ju blivit en vanlig term.

Jag har fått för mig att det var vi som uppfann ordet ”neotrad”, men jag kan ha fel?

”Bananbeskrivning” har ju @Rickard uppfunnit och det har fått lite internationell spridning bland annat genom den franska översättningen av Drakar och Bananer. Här är en video där bananbeskrivningsspel diskuteras, till exempel:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
”Samberättande” uppfanns ju av Rising och har ju blivit en vanlig term.

Jag har fått för mig att det var vi som uppfann ordet ”neotrad”, men jag kan ha fel?
Hittade vi på "fisktank" också? Eller kommer det nån annanstans ifrån?

"Grisodlare" är väl inte egentligen vår term, men jag tror att vi påverkat användandet av den.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,176
Location
Ereb Altor
Jag har fått för mig att det var vi som uppfann ordet ”neotrad”, men jag kan ha fel?

@Jarl kanske minns?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,128
Skrev så här:
2005
29 juni: Gurgeh startar tråden Supergänget #1. “Det här ska alltså bli ett rollspel i form av en serie.”, skriver han. Det hela utvecklas till en följetong på 23 trådar och slutligen rollspelet Supergänget, som släpps 2007 av Kaleidoskop.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,616
Location
Stockholm
Korvtårta. Fisktank.
Korvtårta var Rising såklart
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,317
@God45 borde lägga in när han skrev sin första recension och startade en trend med en lång rad uppskattade recensionstrådar. Vore också kul att ha när PBS första scenariotävling skedde.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Fisktank.

 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,128
”Samberättande” uppfanns ju av Rising och har ju blivit en vanlig term.
Jag skrev så här:
2003
10 september: “Samberättande” nämns för första gången av Rising i tråden Tärningslöst regelsystem: “Det handlar inte bara om att skala av tärningsslagen, utan om att lita mer på varandra och ge varandra större friheter i samberättandet, vilket kan ge större svängrum åt berättelsen (det finns ju massor av situationer som aldrig ens kan uppstå om man lirar strikt enligt reglerna!) och om att ta bort lite av prestationsjakten mellan spelarna och äventyret, och försöka satsa på att nå ett gemensamt mål istället: En underhållande och/eller spännande historia.”
Jag har fått för mig att det var vi som uppfann ordet ”neotrad”, men jag kan ha fel?
Jag skrev så här:
2009
16 mars: “Neotrad” nämns för första gången av Genesis i tråden Mouse Guard säljer bra i Sverige …. Han hävdar att han är förtjust i det, vilket Jarl invänder emot: “Mäh, var det inte du som var så skeptiskt mot det begreppet i vrålisen?”. Begreppet kan alltså ha sitt ursprung i Vrållådan, men vid tiden får det även konkurrens av andra (som antas beskriva samma sak): "vartendaste jäklarns spel som inte är ett tradspel" (Organ), “Postinide” (Christoffer), “pseudoindie, kryptotrad, tradindie och indie-indietrad” (Dimfrost). “Neotrad” verkar emellertid vara det som överlever och beskrivs senare av Han (senare Rickard) som “ett traditionellt spel med indieinfluenser”.
”Bananbeskrivning” har ju @Rickard uppfunnit och det har fått lite internationell spridning bland annat genom den franska översättningen av Drakar och Bananer. Här är en video där bananbeskrivningsspel diskuteras, till exempel:
Jag skrev så här:
2012
18 april: Termen “bananbeskrivning” utvecklas i tråden Vad är en utmaning och vad är inte det?. “Spelledaren eller systemet ställer krav på spelarens beskrivning. ‘Du lyckas. Beskriv hur, men du måste blanda in en banan’”, skriver Han (senare Rickard) som den första beskrivningen av vad en bananbeskrivning är. Termen får senare internationell spridning.
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,746
”Samberättande” uppfanns ju av Rising och har ju blivit en vanlig term.
Kan eventuellt ha dykt upp först på Sveroks forum, och betydde väl inte riktigt samma sak då som nu (även om det kanske mest är gradskillnad).

Samberättande tillhörde hans rollspelstriangel som fick en artikel i Sveroks tidning.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,128
Korvtårta var Rising såklart
Jag skrev så här:
2004
30 september: Rising använder begreppet “korvtårta” för första gången i tråden Hur skulle era Brasse-rollspel se ut?: “Så, om ni fick vara Brasse för en dag, hur skulle ni göra era egna korvtårte-rollspel? Jag skulle göra ett spel med Las Vegas-Fantasy-stämning(…)”, skriver han.
 
Top