Tidsangivelser inom fantasy

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Hur anger ni tidsangivelser inom fantasy? Med klockslag och timmar eller med morgon, skymning och om en stund etc?
Då jag mest spelat eon på sista år använder vi oss av spelets glas (30 min) och vakter (4 timmar)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det beror sig på om klockor och urverk existerar så använder vi oss av minuter och timmar annars så är det glas som i timglas eller vakter typ vi möts på torget om 3 glas eller möt mig vid hundvakten eller så kan det vara möt mig när solen står som högst på himlen ,möt mig när tuppen gal , möt mig vid lunchtid .
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Jag tänker mig att i en lågteknologisk miljö så är tidsbegreppen mer flexibla. Ingen förväntar sig att man kan komma i tid vid prick ett klockslag, så folk är vana vid att vänta. Ska man komma med tidsangivelser är de ofta kopplade till solens position relativt lokala landmärken. Men det här med punktlighet i den form vi känner den är till stor del en produkt av industrialismen och den disciplinerna av arbetskraften som ingick där.

Vissa undantag finns dock. Om man befinner sig i något som liknar ett kristet kloster har man antagligen tidegärder av olika slag. Eons glas och vakter är egentligen mer baserade på sentida sjöfartsbegrepp än något autentiskt medeltida, och Mundana är på en sådan teknologisk nivå att mekaniska ur börjat förekomma under det senaste seklet*. I Trakorien har timmarna olika djurnamn," vilket ger en färgstark inramning till tidsangivelser. Så helst ser jag tidsangivelser som matchar kulturen i spelet.

*"Jag hörde att du köpt ett sådant där förunderligt dvärgur, fungerar det bra?"
"Jodå, sextiofyra timmar om dygnet, åtta dagar i veckan!"
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Timme är ju ett antikt begrepp så jag ser ingen anledning att betrakta det som anakronistiskt. Jag tycker överlag antiken är betydligt bättre som grund för fantasy än "dark ages" då de sluga romararna (och greker etc) redan har lösningar på sånt här.

Sedan bör man kanske fråga sig hur viktigt det är för invånarna i din värld att hålla koll på timmar. Snarare är det vissa klockslag som är av intresse eller vid speciella situationer. Grekerna använde exempelvis ur vid domstol odyl.

Offentliga klocktorn och tempel kan vara bra tidshållande instanser. Böneutrop och liknande är knappast ovanligt.

I Kopparhavets metropoler är det oftast hyfsat lätt att ha en grundläggande uppfattning om vad klockan är medan man i Nargurs djup inte har samma koll, eller behov.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Timme är ju ett antikt begrepp så jag ser ingen anledning att betrakta det som anakronistiskt. Jag tycker överlag antiken är betydligt bättre som grund för fantasy än "dark ages" då de sluga romararna (och greker etc) redan har lösningar på sånt här.

Sedan bör man kanske fråga sig hur viktigt det är för invånarna i din värld att hålla koll på timmar. Snarare är det vissa klockslag som är av intresse eller vid speciella situationer. Grekerna använde exempelvis ur vid domstol odyl.

Offentliga klocktorn och tempel kan vara bra tidshållande instanser. Böneutrop och liknande är knappast ovanligt.

I Kopparhavets metropoler är det oftast hyfsat lätt att ha en grundläggande uppfattning om vad klockan är medan man i Nargurs djup inte har samma koll, eller behov.
Ja, det är ju en sak jag inte gillar med det här med glas och vakter. Många, inklusive Eon 1-3, verkar använda svenska flottans system, som i själva verket är åtskilliga tusen år yngre än begreppet "timme".
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,458
Location
Helsingborg
Hur anger ni tidsangivelser inom fantasy? Med klockslag och timmar eller med morgon, skymning och om en stund etc?
Då jag mest spelat eon på sista år använder vi oss av spelets glas (30 min) och vakter (4 timmar)
Jag försöker enbart ange händelser. Lunch, gryning, när solen står som högst. Folk förstår om jag säger "om ett litet tag" eller "strax". Det ger inget extra om jag är exakt och säger "en timme".

För längre tidsangivelser så gäller årstider, "när kon gick ned sig i kärret", "månfas", "midvinterblot" eller vad nu finns i världen. "År" använder jag, eftersom det är lätt att hålla reda på med hjälp av årstiderna.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
I den mån det blir exakta angivelser tänker jag mig att de passerar genom den magiska apparat som även översätter mina svenska ord till ett för settingen passande språk, må det vara reikspiel eller common.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Även om begreppet och konceptet timme inte är anakronistiskt så låter det och känns det anakronistiskt.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag använder mig nog av ord som timme, gryning, mitt på dan, om en stund. Men oftast så spelar jag spel och inte teater. Jag ser mig inte som Molok Minotauren, utan jag spelar ett spel där han är en karaktär. Så jag kan likaväl säga:
" Vi ses här igen om tre minuter"
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,438
Håller med om timme. Visserligen var väl de antika timmarna inte 60 minuter, utan en andel av de ljusa eller mörka timmarna. Men det är nära nog. Jag kör också kvartar och halvtimmar.

Det är nära nog för att man skall kunna köra på i spel och folk förstår vad man menar. Att det känns "modernt" är nog mest en vanefråga.

Minuter och sekunder undviker jag däremot.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag använder timmar och klockslag, men inte minuter. Så generellt sett håller jag mig till hela timmar, med några enstaka halv-timmar och kvarts-timmar.

Brukar också använda veckor, månader och år som ungefär motsvarar våra egna. Gärna 7-dagarsveckor, för det är så inrotat. Månader som är "ca 30 dagar", men där är jag okej med större variation. Spelar ingen större roll om en månad är 28 eller 34 dagar, men ofta brukar jag låta alla månader vara lika långa. År är jag ännu mer flexibel på. Alltifrån 300 till 400 dagar tycker jag inte gör någon större skillnad, antal månader är jag också flexibel med, men vill gärna ha kvar dem uppdelade i fyra säsonger (även om den uppdelningen inte behöver vara jämn).
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag försöker så gott det går hålla borta den anakronistiska besattheten av tid ur fantasyspel. Men när man behöver ange känslan av tid hos rollpersonerna så använder jag moderna begrepp, det viktigaste är att spelarna förstår. När man ändå behöver kommunicera tid så använder jag antingen det system som är beskrivet i spelet (om det inte är för komplicerat), eller vad som helst som känns passande och främmande.

Edit: Jo en grej förresten. Jag försöker gärna få bort känslan av att det finns ett centralt system som alla följer. Jag improviserar gärna begrepp och att vi låtsas att RP fattar begreppen om de förstår språket/kulturen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Minuter och sekunder undviker jag däremot.
Det behöver man dock inte heller göra, men även om de härstammar från 900-talet så är kanske nyttan och hur de ska appliceras i spel svår att rättfärdiga. Men jag kan tycka att en alkemist mycket väl bara ska doppa grodans tunga i dekokten i exakt 3 sekunder, för att den ska få helande effekt (annars blir den ett dödligt gift!) :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
men även om de härstammar från 900-talet så är kanske nyttan och hur de ska appliceras i spel svår att rättfärdiga.
Det är så jag tänker när jag inte använder dem. När inte var och en har en klocka på armen (eller i fickan) känns minuter och sekunder inte fullt lika viktiga, och jag gillar att inte använda allt för precisa mått. När jag säger en kvarts timme så betyder det inte exakt 15 minuter. Det betyder snarare "mindre än en halvtimme". En halvtimme betyder "Mindre än en timme, men det var ett litet tag sedan".
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Det är lustigt, för när man aktivt försöker undvika tid så inser man hur fast vi moderna människor (i väst världen åtminstone) är i att tänka i absolut tid.
"När såg du att fogden var mördad?"
"Tja, det var efter lunch."
"Men när var det?"
"Vi åt lunch efter att vi hade gödslat färdigt."
"Suck, så hur långt efter lunch var det du fann kroppen då?"
"Jag hade väl hunnit hugga hälften av veden åtminstone..."
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det beror på hur man mäter tiden i världen.

Jag har en steampunkkampanj som kan kallas fantasy, där finns fickur så det är helt OK att ange tider ner till minuten.

I en klassisk fantasykampanj, där det knappt finns kyrkklockor blir det:
morgon
förmiddag
mitt på dagen
eftermiddag
kväll
sen kväll
natt
tidig morgon
(så tidsenheter i ungefär 2-3 timmar)

Däremot kan jag även i fantasy ibland använda mer detaljerad tid.
Ibland vill spelarna hinna med massor med saker på en dag (som att springa runt och handla eller samla information i en stad) - då kan man gå ner till till kvartar eller 10-minuters perioder - men det är mest för spelarnas skull, rollpersonerna räknar fortfarande tiden i enheter som förmiddag och kväll.

***

En liknande fråga är kartor.
Spelarna har ofta tillgång till detaljerade kartor, vilket rollpersonerna definitivt inte har.
Jag försökte en gång använda realistiska kartor, så spelarna fick rita kartor själva - med crayon-kritor.
Spelarna blev så arga att vi gick tillbaka till vanliga kartor efter en spelsession. :)
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
When we played Harnmaster, we did use "Watches" because immeeeeeeersion, but in general I say "About an hour" or so. It just ends up being easier for the players to understand what is happening.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag tycker nog att vi är lite rädda för allt vi anser är modernt. I en värld där en kartograf kan klättra upp på ryggen på en hippogriff, sitta på ett moln eller magiskt sväva är det kanske inte superkonstigt med en väl utvecklat kartperspektiv. Lägg därtill magiker som lantmätare, dvärgar och andra knepiga varelser som begriper sig på geologi för att inte tala om tritoner som kan berätta hur djupt det egentligen är i Vråldjupet. Fantasyvärldens lärde har helt enkelt tillgång till information som vår världs historiska forskare saknade, och då lyckades de ändå ta reda på en hel del om världens beskaffenhet.

Som sagt, sekunden spikades på 900-talet och bygger på babylonisk matematik/astronomi.

Angående kartor, så vet vi än idag inte hur antikens navigatörer kunde ha så exakta kartor över Medelhavets kustlinje, men de hade det likförbannat!
 
Top