Tidsangivelser inom fantasy

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det där är en folketymologi. Det finns inga belägg för att luncheon kommer från nuncheon.

Där ser man.

Jag använde

Men man kan tydligen inte lite på allt på nätet. :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,756
Location
Göteborg
Där ser man.

Jag använde

Men man kan tydligen inte lite på allt på nätet. :)
Fast läser man detta noggrant ser man "blended with or influenced by nuncheon", inte att det kommer därifrån. Som ursprung står det ju "uncertain origin". Så jag tror att vi kan lita på den länken ändå. (y)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Klockor (bells) börjades användas på 500-talet.
Klocktorn började användas på 1100-talet.
Men det var manuella klockor och jag antar att klockaren använde ett solur eller liknande för när klockorna skulle slå - för det fanns inga ur i modern bemärkelse.

Det var inte förrän på 1600-talet som som "moderna" klocktorn (som Big Ben) började dyka upp, efter att Galileo och Galilei år 1602 lade grunden för klockpendeln.
Alltså, konceptet att banka på en klocka (bell) vid vissa tidpunkter går långt tillbaka, vilket ju är det jag syftar på. Och redan Dante Alihgiere har med en referens till en faktiskt klocka (clock, inte bell) som själv klämtade fram timmarna på egen hand redan på 1300-talet. Och Salisbury Cathedral är ett exempel som hade en mekanisk klocka i sitt klocktorn från 1389 av den här typen.

Pendeln var ett stort steg framåt för tekniken, men mekaniska klockar går längre tillbaka än så. Och olika former av vattenur och ljusur längre tillbaka än så, även om den manuella involvering och därmed felmarginalerna självfallet får betydligt större del i såna konstruktioner.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,095
Njo, men det börjades användas i de gamla civilisationerna som Babylon - och Babylon ligger så långt söderut att det inte var så stor skillnad mellan vinter och sommar.
Wikipedia: "The ancient Greeks and Romans originally divided the day into 12 hours and the night into 3 or 4 night watches." ... "In medieval Europe, the Roman hours continued to be marked on sundials but the more important units of time were the canonical hours of the Orthodox and Catholic Church" ... "When mechanical clocks began to be used to show hours of daylight or nighttime, their period needed to be changed every morning and evening (for example, by changing the length of their pendula). The use of 24 hours for the entire day meant hours varied much less and the clocks needed to be adjusted only a few times a month."

Så i Väst handlar det om senmedeltid innan vi får normala timmar, och det drivs av teknologisk utveckling. Huruvida din fantasyvärld har mekaniska klockor kanske får avgöra? :)

En ytterligare komplikation är när man börjar räkna timmar - det är inte alltid midnatt, som vi gör.

(Jag glömmer hela tiden bort att dygnet i Glorantha, liksom inom judendomen, börjar vid solnedgången.)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
Är det inte tvärtom? Jag har förstått det som så att bruket av "middag" om kvällsmåltiden kommer sig av förändrade matmönster när folk började arbeta längre från hemmet i och med industrialiseringen. När folk i gemen var jordbrukare åt man dagens huvudmål mitt på dagen, men när de inte längre arbetade i anslutning till hemmet kom det att förflyttas till kvällen, vilket också gjorde att termen "middag" kom att avse detta sena huvudmål.
Jag menade mer att man kan sitta och smoffa i sig lyxmat hela dagen, i skuggan, medan andra tvingas jobba.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,011
Återigen kräver Rollsspelsbyrån att vi gör lika, samsyn är oerhört viktigt i fantasispelvärldarna. Så det ligger på oss att ta beslutet och sprida ordet.
 
Top