Re: Ni tänker alldeles bakvänt allihopa...
Det finns inga oanvändbara färdigheter
Inte för
rollpersonernas del, men väl för
rollspelets del (såsom när två färdigheter gör i stort sett samma sak och man inte ser någon poäng i att separera dem båda).
Dock finns det
relativt oanvändbara färdigheter. Såsom knasiga färdigheter som enbart kan användas för att profilera ens rollperson eller för att tjäna stålar mellan äventyren, när andra färdigheter kan göra just detsamma och
dessutom användas i en massa situationer som man kan förvänta sig att behöva klara av för att komma vidare i äventyret.
Jag tycker att en "bra" färdighet är en som både:
1. berättar något om rollpersonen som man kan lyfta fram även utan att man använder färdigheten.
2. kan användas på flera
olika sätt för att man ska klara vanliga problem i rollspelsvärlden.
3. kan funka som inkörsport för rollpersoner som vill starta sina egna små deläventyr i kampanjen.
Där är "Undre Världen" en klockren färdighet. "Knopar" är betydligt mer begränsad, så som den är formulerad i regelboken. Den är inte lika användbar, så som jag ser det.
Den enda gången jag verkligen använt Knopar ordentligt mycket, det var i ett plojäventyr som lånade i stort sett hela handlingen och stämningen från serien "Blondinen", om ni kommer ihåg den, från Magnum. Då plötsligt blev färdigheten användbar som fan, men... ändå väldigt begränsad. Om ingen hade haft färdigheten på sitt rollformulär så hade jag nog bara använt INT-slag istället. Eller snarare: låtit alla vara ordentligt fastsurrade tills någon kommit och släppt dem fria.