Nekromanti Tidernas mest oanvändbara färdighet.

En färdighet som Stavhopp handlar i alla fall om något annorlunda -- man kanske inte har nytta av det så ofta, men det täcks inte riktigt av någon annan färdighet.

Ehm... Hoppa med -5 i cl oga tekniken kanske? Enkel lösning.

Men inte för inte, jag håller med dig om att man skulle kunna banka in Dra Vapen i Vapebnfärdigheterna, men den blir endå inte, enligt mig, "värre" än just Stavhopp.
 
Min röst går på färdigheten Matlagning ...när är det egentligen meningen att man ska använda denna färdighet? "Tyvärr, du har för lågt FV för att kunna koka kaffe" alt "Tyvärr svälter ni ihjäl ute i vildmarken, då ingen av er klarar av att koka soppa av era rovor". Borde man även ha en färdighet för att äta?

Som jag har förstått det är väl färdigheten mest till för att avgöra om en Rp klarar av att koka ihop en festmåltid eller dylikt. Hur många här har varit med om att de har varit tvugna att koka en sådan...någonsin? Stavhopp har jag iaf använt en handfull gånger under åren, matlagning...tja..aldrig.
 
Teckenspråk. är mitt bidrag helt klart. ror det var med i den första versionen av DOD 6 som kom ut för nått år sen.

Teckenspråk finns redan i DoD4. Minns inte om det kom iom tjuvar och lönnmördare eller om det finns i grundreglerna, men det finns i varje fall. Där är det dessutom specialiserat så att de olika yrkeskategorierna har egna teckenspråk. Det kan vara användbart om man vill berätta något obemärkt för nån.

/BD, gör sin första entré på forumet på över ett år.
 
Jo, stavhopp kanske inte är den mest användbara färdighet måste jag ju säga...
Men samtidigt så känns det på nått sätt som man alltid på nått sätt kan använda sina färdigheter på något sätt. Så för min del så tycker jag att det inte finns några dåliga färdigheter, bara mer elelr mindre oanvändbara.

/ Johan k, som just är nyhemkommen fårn CalCon
 
Teckenspråk fanns med redan i DoD Expert från 1987. Tror dock aldrig att jag sett någon rollperson som haft färdigheten, inte heller något äventyr där den spelat någon roll. Då den närmast kräver att två rollpersoner har den för att den ska bli användbar är den nog rätt ovanlig i den friskt blandade standardäventyrargruppen.
 
Matlagning faller liksom hantverksfärdigehterna in under sådana färdigheter som framför allt är bra att ha mellan äventyren. En rollperson med högt värde i dessa har lättare att arbeta med något och därmed tjäna pengar på ett riskfritt vis. Dessutom brukar jag räkna med att det krävs en person med denna färdighet för att företa längre resor där man inte kan ha med sig all mat färdiglagad. VIsserligen brukar jag låta folk få baschans, så de flesta klarar sig ganska bra (även om det inte blir särskilt gott).
 
"Skridskoåkning" från DoD Expert (80-talsvarianten alltså) tror jag inte blev använd i någon större utsträckning.

/Anders
 
Där är det dessutom specialiserat så att de olika yrkeskategorierna har egna teckenspråk. Det kan vara användbart om man vill berätta något obemärkt för nån.


jo visst. men det förutsätter att någon kan det bättre än till nivå 7. vilket fö mig aölldrig hänt. må vara violken version av dod vi spelat.
 
Minns inte om det kom iom tjuvar och lönnmördare eller om det finns i grundreglerna

Det kom redan i grundreglerna

Där är det dessutom specialiserat så att de olika yrkeskategorierna har egna teckenspråk.

Säker på det där? Som jag förstått det så används teckenspråk tillsammans med tala främmande språk, alltså det finns olika teckenspråk och varje klassas som ett skillt språk. För att förstå språket måste man ha tala främmande spåk (dvs språket i fråga) och för att kunna teckna (tala) det så måste man kunna teckenspråk i den aktuella språket.
Det hindrar iofs inte att olika tjuvgillen och liknande organisationer har egna språk och därmed eget teckenspråk.

Okej, nu börjar jag känna mig som en regelnörd.
 
Sant, men med tanke på att den tar upp en av de dyrbara 12 yrkesfärdigheterna så anser jag att den känns väldigt...väldigt onödig. En färdighet som man mer eller mindre bara har nytta av mellan äventyr är rätt tråkigt. Sömnad eller träsnideri kan man iaf ha nytta av även under äventyr då man ska reparera sin rustning eller göra nya pilar åt sig.
Sen får man givetvis fråga sig hur logiskt det är att en person inte har lärt sig koka mat under sin barndom/ungdom. Alla har väl en mamma (eller någon i liknande roll).
Förståss kunde man låta färdigheten bli en primär färdighet istället för en sekundär, det skulle göra det hela lite mer logiskt. Men risken är stor att det enbart skulle bli ytterligare än färdighet som ingen orkar spendera BP på.
Rätt kul dock att färdigheten introducerades i magikerns handbok. Har fortfarande inte förstått sambandet mellan magi/magiker och matlagning. Eller är det så simpelt att magiker generellt är matvrak?
 
Rätt kul dock att färdigheten introducerades i magikerns handbok.

Det är felaktigt. Den fanns visserligen där, men den introducerades inte alls där. Den gjorde det i Barbia - Siratsias Vita Formelsamling och den var skriven till DoD Expert som inte alls hade Primära eller Yrkesfärdigheter. :gremwink:
 
Vad är det för fel på Astrologi, Språkkunskap och Undre Världen för att ta några exempel? Astrologi tycker jag kan vara en väldigt intressant färdighet om man har en SL som är med på det. Språkkunskap känns väldigt motiverat i fantasy med alla språk som finns, nya som uråldriga. Undre världen tycker jag är en bra samlingsfärdighet för tjuvar. Dock borde den iofs behandla hur man beter sig i städer man inte känner till alternativt vara en B-färdighet.

Men smaken är väl som solen, gul. :gremsmile:
 
Men inte för inte, jag håller med dig om att man skulle kunna banka in Dra Vapen i Vapebnfärdigheterna, men den blir endå inte, enligt mig, "värre" än just Stavhopp.
Jag tycker nog Dra Vapen är värre, även om färdigheten är klart mer användbar som den är. Att dra sitt vapen är definitivt något man lär sig när man lär sig sin vapenkonst. Stavhopp är däremot något som är väldigt svårt och bara för att någon är bra på både längd- och höjdhopp behöver det inte betyda att man kan hoppa med stav. Titta t ex på Stefan Holm som har högre personligt rekord i höjdhopp än i stavhopp. :gremsmile: Han torde ha rejält högt i färdigheten hoppa tycker man.
 
Det är också detta jag utgår från. Där finns som bekant ingen begränsning på tolv yrkesfärdigheter eller liknande, vilket väl gör Matlagning till ett vettigare val. Visserligen förstår jag inte heller logiken i att den placerades i Siratsias Vita Formelbok (hon var glupsk?), men någonstans måste man ju ha den.
 
Ni tänker alldeles bakvänt allihopa...

Det finns inga oanvändbara färdigheter.

Läs det igen för säkerhets skull.

Men, säger ni, jag har aldrig använt stavhopp eller matlagning eller bluffa grävlingar någon gång när jag spelar.

Nähä? Och?

Ni kanske tänker lite bakvänt?

Det kanske är dags att sluta tänka "Det här vill jag göra, kan jag det?" och istället börja tänka "Det här kan jag, hur utnyttjar jag bäst det här?". Helt plötsligt blir dessa udda färdigheter en tillgång. Du kan något som få andra kan. Fienden väntar sig inte att någon ska stavhoppa över vallgraven. Du kan imponera på folk med din kulinariska skicklighet.

Knepet är bara att använda de tillgångar man har på ett bra sätt. Om karaktären har satsat mycket tid på att lära sig stavhopp så kommer han att se stavhoppslösningar på problem. En bra spelare borde försöka göra detsamma.

Det finns inga oanvändbara färdigheter. Det är bara en fråga om att hitta de lösningar som passar till de färdigheter man har.
 
Astrologi är för övrigt en pest för spelledare, precis som spåkonst. Kräver egentligen att SL ska kunna se i framtiden för att kunna ge några mer specifika uppgifter, även om spelare lyckas perfekt. Lyckat astrologislag ger så gott som alltid ett luddigt svar från spelledaren som egentligen kan betyda vad som helst.
 
Ah, var inte medveten om att den introducerades så tidigt. Men som Bobby Magikern redan konstaterade så blir färdigheten vettigare i Expert då det saknas sekundära och primära färdigheter. Dock är jag ännu inte övertygad om att det är en färdighet man någongång kunde ha speciellt stor nytta av. Utom mellan äventyren, ibland.
 
Re: Ni tänker alldeles bakvänt allihopa...

Det är sant, men frågan är när det helt enkelt blir för många färdigheter. Behöver man faktiskt en färdighet för t.ex. matlagning? Skulle det inte bara vara lättare att anta att de flesta kan koka mat tillräckligt bra och vill man spela mästerkocken själv kan man komma överens om det med sl och baka (heh) in det i ens bakgrundshistoria. Då slipper man en hel del tärningskastande och alla blir gladare.

Håller dock med dig om att stavhopp är en underskattad färdighet som kan vara rätt praktisk i många situationer. Dock kunde den bakas in under akrobatik.

Speciellt dod -91 har det problemet att de har för många olika färdigheter. Många av dessa kunde man baka in under en annan färdighet eller slå ihop flera till en ny, inte fem. Att man sedan kan använda passande grundegenskap istället för en specifik färdighet borde väl vara välkänt och välanvänt, speciellt då man spelar de äldre utgåvorna av dod.
 
Re: Ni tänker alldeles bakvänt allihopa...

Det finns inga oanvändbara färdigheter

Inte för rollpersonernas del, men väl för rollspelets del (såsom när två färdigheter gör i stort sett samma sak och man inte ser någon poäng i att separera dem båda).

Dock finns det relativt oanvändbara färdigheter. Såsom knasiga färdigheter som enbart kan användas för att profilera ens rollperson eller för att tjäna stålar mellan äventyren, när andra färdigheter kan göra just detsamma och dessutom användas i en massa situationer som man kan förvänta sig att behöva klara av för att komma vidare i äventyret.

Jag tycker att en "bra" färdighet är en som både:

1. berättar något om rollpersonen som man kan lyfta fram även utan att man använder färdigheten.
2. kan användas på flera olika sätt för att man ska klara vanliga problem i rollspelsvärlden.
3. kan funka som inkörsport för rollpersoner som vill starta sina egna små deläventyr i kampanjen.

Där är "Undre Världen" en klockren färdighet. "Knopar" är betydligt mer begränsad, så som den är formulerad i regelboken. Den är inte lika användbar, så som jag ser det.

Den enda gången jag verkligen använt Knopar ordentligt mycket, det var i ett plojäventyr som lånade i stort sett hela handlingen och stämningen från serien "Blondinen", om ni kommer ihåg den, från Magnum. Då plötsligt blev färdigheten användbar som fan, men... ändå väldigt begränsad. Om ingen hade haft färdigheten på sitt rollformulär så hade jag nog bara använt INT-slag istället. Eller snarare: låtit alla vara ordentligt fastsurrade tills någon kommit och släppt dem fria.
 
Re: Ni tänker alldeles bakvänt allihopa...

"Då slipper man en hel del tärningskastande"

Det gör man förmodligen ändå.

Å andra sidan, vad jag tror att Troberg är ute efter är en finess som bland annat finns i rollspelet Feng Shui: "Matlagning" handlar inte bara om att swisha ihop mat, utan även att känna till mat från olika kulturer. Dessutom handlar det om att känna och känna till skickliga matlagare och vad för mat de lagar (dvs ett slags kontaktnät och kunskapsfärdighet). Och som om inte det var nog så skulle Matlagning även kunna användas som en social färdighet, för att vinna vuxenpoäng och imponanspoäng på olika sammankomster. Alltihop är troliga applikationer av färdigheten Matlagning, och det är bara det första som handlar om att stå och vispa.

Exempelvis, på ett party. Spelaren slår ett perfekt slag för Matlagning, och börjar sedan raljera: "Mmm... den här smultronsorbeten var delikat, fast en liten slurk portvin eller cognac med grädden hade gjort den perfekt. Det skulle inte förvåna mig om Jaime skulle ha gjort så. ...förlåt? Jo, jag gick i skola hos Jaime Hernandez, nej, naturligtvis menar jag inte TV-kocksdistanskursen. Jag var kocklärling på hans restaurang i flera år, och visst, Jaime var väl inte specialist på efterrätter - hans grej är ju pasta och medelhavsmat - men han kan definitivt sin sak. Men som sagt, en slurk portvin i grädden hade varit perfekt!" Kaching! Massor med statuspoäng på den där sammankomsten.
 
Back
Top