Nekromanti Tidernas mest oanvändbara färdighet.

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: Ni tänker alldeles bakvänt allihopa...

Visst, men problemet är att (nu utgår jag från dod -91) utan färdigheten matlagning så kan man inte ens koka bönor eller något annat för den delen. Att en sådan färdighet ska ta upp utrymme av ens yrkesfärdigheter motsätter jag mig starkt. Jag utgår från att de flesta kan koka mat, alltså borde denna färdighet höra till de primära färdigheterna, om man nu envisas med att ha med den.

Att man plockar totalt bort färdigheten hindrar ju givetvis inte att att en Rp kan imponera i sin kunskap om mat. Man har bara kommit överens med sl i sin bakgrundshistoria att man gick i skola hos Jaime Hernandez och så slänger man iväg ett lämpligt INT slag och tadaa, samma resultat som om färdigheten matlagning skulle finnas med.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En viskning Cointreux...

"Visst, men problemet är att (nu utgår jag från dod -91) utan färdigheten matlagning så kan man inte ens koka bönor eller något annat för den delen."

Mmm... men det är ett problem hos DoDs färdighetssystem, inte hos färdigheten Matlagning.

"Jag utgår från att de flesta kan koka mat"

Ehe... jag känner en hel del som inte ens kan tillaga fryspizza.

"Man har bara kommit överens med sl i sin bakgrundshistoria att man gick i skola hos Jaime Hernandez och så slänger man iväg ett lämpligt INT slag och tadaa, samma resultat som om färdigheten matlagning skulle finnas med."

Men då blir det ju så tokmycket bakgrundsinformation att jag som spelare inte orkar skriva det och jag som spelledare inte orkar läsa det. "Matlagning 16" tar klart mycket mindre plats och är ändå bara ett regelkodat sätt att komma överens med spelledaren om att man är tokbra på att laga mat.
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: En viskning Cointreux...

Ehe... jag känner en hel del som inte ens kan tillaga fryspizza.
Jösses, jag hoppas verkligen att de bor med sina föräldrar isf alt matkunnig flick/pojkvän

"Matlagning 16" tar klart mycket mindre plats och är ändå bara ett regelkodat sätt att komma överens med spelledaren om att man är tokbra på att laga mat.
Jag skulle hålla med dig om dod's regelsystem vore annorlunda, men i den form det blev nedskrivet så blir matlagning en onödig färdighet, åtminstone i mina ögon. Skulle det vara en primär färdighet skulle jag kunna acceptera det, men absolut inte som sekundär (och därmed högst sannolikt yrkesfärdighet).
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Ni tänker alldeles bakvänt allihopa...

"Det finns inga oanvändbara färdigheter."

Det finns färdigheter som är så smala att de i praktiken är oanvändbara. Stavhopp är en av dem.

"Men, säger ni, jag har aldrig använt stavhopp eller matlagning eller bluffa grävlingar någon gång när jag spelar."

Har du eller någon av dina spelare använt säg knopar eller stavhopp så mycket eller i så pass avgörande situationer att de är motiverade som separata färdigheter när ni spelat DoD? Jag har då aldrig gjort det och det beror inte på min egen eller mina spelares dåliga fantasi.

"Fienden väntar sig inte att någon ska stavhoppa över vallgraven."

Antagligen inte eftersom det vore urbota korkat att hoppa rätt in i en massiv stenmur. Men det kanske är en rollperson som är byfåne/stavhoppare? :gremsmile:

"Helt plötsligt blir dessa udda färdigheter en tillgång. Du kan något som få andra kan."

Det är stor skillnad på udda och onödigt smala eller rentav oandvändbara färdigheter. Knopar och väderkännedom kan bakas in i sjömannaskap, stavhopp i akrobatik eller gyckelkonster utan att det egentligen gör dem mindre udda.

"Om karaktären har satsat mycket tid på att lära sig stavhopp så kommer han att se stavhoppslösningar på problem. En bra spelare borde försöka göra detsamma."

- Hmm, hur ska vi distrahera de här orcherna?
- Jag kan hoppa stav över dem om och om igen!

- Hmm, hur ska vi diskret avslöja för prinsessan att kungens rådgivare är en lömsk förrädare?
- Jag kan hoppa fram till hennes bord med min stav och gömma informationen i min ihåliga stav! Eller så kan jag underhålla kungen och rådgivaren med min stavhoppning medan ni snackar med prinsessan!!

- Hmm, vi är strandsatta här på det här ensliga skäret. Någon som kan bygga en båt av vrakdelarna?
- Jag kan bygga en jättelång stav! Sedan kan jag hoppa på havsbottnen hela vägen till land!!

- Hmm, någon måste besegra riddar Gutvig i envig så att vi vinner hans släkts förtroende.
- Jag kan hoppa stavhopp över honom till hans blir så trött att han faller ihop!

- Hmm, på något sätt måste vi tyst ta oss in i drakens grotta och stjäla diamanten. Några förslag?
- Jag kan fästa en tjock raggsocka på min stav och hoppa stavhopp in i grottan!

- Hmm, vi är fastkedjade vid väggen i den här unkna källarhålan. Hur ska vi ta oss härifrån?
- Om ni sliter loss era lårben så kan jag bygga en stav och hoppa runt tills kedjorna blir så nötta att de går sönder!

En karaktär som är uppbyggd bara kring en färdighet blir sällan särskilt underhållande vare sig det är en vapenfärdighet eller något mer udda som stavhopp.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,517
Location
Helsingborg
"Vad är det för fel på Astrologi,"
Jag vet inte hur du ställer horoskop, men jag kan faktiskt inte titta upp mot himlen och säga "Ah, kåtbocken står i gäddans tecken, så jag ska undvika myndigheter ikväll. Bra tips, för jag ska ju sno den där juvelen ikväll.".. Man måste ha instrument och tid till det och jag ser inte att äventyrare har den tiden eller de pengarna.. Visst kan man babbla om stjärntecken, men det slänger jag än hellre in i Historia eller Kulturkännedom.. För varje stjärntecken eller till och med enskild stjärna har en historia bakom sig.. Det tillhör sägnen och tillhör kulturarvet..

"Vad är det för fel på /.../ Språkkunskap..."
Kan lika gärna täckas in i språkfärdigheterna.. Kan även tänkas täckas in i Historia och Geografi.. Felet med färdigheten är att den inte ger någon tillfredställande information.. Det är liksom "Det här är grekiska" och man kan bara säga "Jahopp.. Grekiska, men det kan ju inte jag." och så har färdighetsanvändandet varit helt i onödan.. Visst kan man bredda färdigheten men jag tar hellre bort den och bakar in den i andra färdigheter.. Så funkar jag och så funkar mitt DoD-system.. För jag har hellre minimala regler som kan utbyggas (om spelaren vill det) än ett tiotals tjog av regler som jag måste välja bort.. *hostEonhost*

"Vad är det för fel på /.../Undre Världen...""
Den ska rollspelas.. Den kan täckas utav andra färdigheter, nämligen min färdighet Vältalighet (som även inkluderar Bluffa och Övertala).. Framförallt så kan den täckas utav Stadskunskap.. En tjuv med en sådan färdighet har kunskap om den undre världen medan en adelsman har kunskap om vilka som bor i de mer fina kvarteren.. Svårarare än så behöver man inte göra.. Jag ogillar skarpt när man hittar på nya regler för att täcka hål i regelsystem istället för att omforma det man redan har tillgodo..

Jag skulle även helt klart kunna tänka mig Kulturkännedom: Undre världen, liksom jag kan tänka mig Kulturkännedom: Överklassen.. Passar bättre som en specialisering i någon utav de breda färdigheterna än som en egen färdighet..

"...för att ta några exempel?"
Hade du fler, för de kan jag svara på.. För jag har skrivit ner i en textfil vilka färdigheter jag har tagit bort, men jag tog inte med den för det skulle bli så mycket att läsa.. Dock så har Black_Ocean redan gett det allmänna svaret i tråden, alltså att man kan lika gärna slänga in de smala färdigheterna i andra färdigheter.. Matlagning som "alla" talar om i en annan deltråd har jag bakat in i Överlevnad (Matlagning - baka, höhö :gremtongue: :gremwink:).. B-nivå 1 motsvarar att man kan laga husmanskost.. Vad det är för maträtter beror på yrke och det är upp till spelaren och spelledaren att hitta på vilka..

Jaja.. Jag laddar väl upp text-filen så den som är intresserad kan ta en titt på det.. Numera har jag bara 48 <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/fardigheter.rtf>färdigheter</A> (73 kb) i DoD.. Det var 86 från början..

/Han som har bakat in Stavhopp (och Spåkonst) i färdigheten Gycklarkonster och Dra vapen i Stridskonster
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
...äventyrare?

"Man måste ha instrument och tid till det och jag ser inte att äventyrare har den tiden eller de pengarna.."

Ehrm... att du spelar med äventyrare som inte har tid att astrologisera så innebär det att alla spelar med äventyrare som inte har tid att astrologisera? Om jag spelar i den minsta antydan till högnivå/hovkampanj så har min rollperson med stor sannolikhet både tid, råd och behov av astrologi.

I samma kampanj skulle säkert personligt bundisskap med Jaime Hernandez vara vettigt. Visst skulle man kunna ha Kontaktnät: Kockar, eller Kunskap: Gastronomi eller baka in det i Stadskunskap, men för sjutton, gör inte det DoDs färdighetsdjungel ännu större?
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Ni tänker alldeles bakvänt allihopa...

Speciellt dod -91 har det problemet att de har för många olika färdigheter. Många av dessa kunde man baka in under en annan färdighet eller slå ihop flera till en ny, inte fem.
Det värsta exemplet kan kanske vara den första versionen av yrket vapenmästare. Raden med yrkesfärdigheter bestod vanligtvis av Svärd, Dolk, Två vapen och 7-8 olika vapentekniker, samt möjligtvis någon annan färdighet som Kunskap om stridskonster. Dessutom hade vapenteknikerna så låg kostnad att vapenmästarens FV i dessa speciella färdigheter rusade i höjden.

Som väl var kom lösningen att baka in flera tekniker i en färdighet ganska snabbt efteråt.

Gordeg
(som noterar att diskussionsämnet glidit från "onödiga färdigheter" till "smala vs breda färdigheter-vilket är bäst?")
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: Ni tänker alldeles bakvänt allihopa...

Det värsta exemplet kan kanske vara den första versionen av yrket vapenmästare.
Finns det fler versioner? :gremconfused:

Sen hur en spelare väljer sina yrkesfärdigheter varierar rätt mycket. Som sl försöker jag snabbt visa en spelare att det inte lönar sig att kunna ett vapen + 11 vapentekniker genom olika utmaningar och problem som man inte kan slå sig igenom. Dock ska vapenmästare vara väldigt specialiserad på sitt vapen och därmed ha ett flertal vapentekniker, annars skulle han väl inte vara vapenmästare.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Man behöver ju inte direkt ge någon information om vad som ska hända, däremot om vad som kan tänkas vara bra och dåliga saker att göra. Om rollpersonerna tänker bege sig till något farligt ställe so mde inte på långa vägar skulle klara av kan de få en föraning om detta, förutsatt att de tar sig tiden att ställa ett horoskop. Se det i stället som en spelledarmöjlighet -- genom att man har fullständig kontroll över vilken information som kommer ut till spelarna kan man styra spelet i en viss riktning (om spelarna till exempel fastnat fullkomligt).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: En viskning Cointreux...

Jag tycker inte att matlagning är en särskilt dum färdighet i DoD. Det är ju ändå inte DnD vi pratar om, utan i DoD så kan äventyrare verkligen vara dåliga på saker som vanliga bybor är vana vid att klara. En normal höftskynkesäventyrare lagar inte sin mat själv. Han äter antingen på taverna/värdshus, plockar bär och frukter direkt i mun, dödar gobbos och äter vad de höll på att tillaga medan de blev nerhuggna, alternativt reser tillsammans med en alv/kvinna som kan laga maten åt honom.

I en fantasyvärld såsom DoD's (där man har barnsliga/coola "äventyrare" fastän de inte är "som vanliga människor-fast bättre" (såsom det är i DnD)) så passar det ju utmärkt att det inte tas för givet att man kan laga mat. Det är ju roligt att gestalta en rollperson som inte kan det!

Det är precis som räkna/skriva och matematik; jag tycker att det är bra att det inte tas för givet att man kan det, även om jag själv ofta köper bra värden i dessa färdigheter till mina rollpersoner. För liksom - att aldrig få spela en rollperson som är sämre än genomsnittet... det är ju tråkigt.

Egentligen kan man tycka att detta skall lösas med grundegenskaper/fördelar-nackdelar på något vis, men nu är det ju DoD och då är det väl lite av ett nödvändigt ont med färdigheter som man nästan alltid skaffar sig. Givet de premisserna så tycker jag att Matlagning är grymt. (Inte minst i Chronopia, där man kan ha riktigt roligt med sådana färdigheter)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,517
Location
Helsingborg
Re: ...äventyrare?

"Ehrm... att du spelar med äventyrare som inte har tid att astrologisera så innebär det att alla spelar med äventyrare som inte har tid att astrologisera? Om jag spelar i den minsta antydan till högnivå/hovkampanj så har min rollperson med stor sannolikhet både tid, råd och behov av astrologi."
"Bara för att alla spelar i framtiden i Neotech så behöver jag inte göra det"? Den där meningen sade ungefär samma sak som du nu skrev.. Jag förstår inte ditt exempel (jo, det gör jag men det är så ogenomtänkt att jag tror jag inte vill förstå det).. Färdigheter säger, ungefär som spelsmakaren sätter klädstilen, vad för typ av spel man ska spela med rollspelet.. Eller är du en sådan här som tillåter ninjamexare i Västmark ungefär lika mycket som jag vill fokusera på stjärntydare i DoD?

Jag skrev att jag helst håller mig till minimalistiska regler som kan utbyggas om spelaren (eller spelledaren) så vill.. Jag håller mig gärna till att nischa ett rollspel och det är ju något du borde veta något om, med tanke på hur nischat Västmark är jämfört med Eon eller andra standardfantasyspel.. Visst kan du spela hovintriger med DoD.. Visst kan du spela en astrolog (för jag kan inte direkt tänka mig en adelsman har det, utan det är snarare en rådgivare till adelsmannen).. Fast de exemplena du dragit upp i tråden är ungefär lika bra som de argument jag har läst för hur "realistiskt" OB-systemet är i Eon.. Man drar till med extremexempel och tycker att om de uppfylls så har systemet uppfyllt kriterierna "realistiskt".. Här är det samma sak, fast istället........ tja, vad är det du argumenterar för egentligen?

Är det att man ska behålla en färdighet som aldrig används? "Kill your darlings", brukar man ju säga.. Astrologi är inte ens en darling för mig och var därför helt enkel jättelätt för mig att ta bort.. Försök inte övertyga mig om att Astrologi är vettigt, bara för att du tycker det.. Jag har också tagit bort färdigheten av en annan anledning.. Under alla de år jag har spelat DoD har jag aldrig stött på någon som använt Astrologi.. Hur många gånger har du stött på det? Är det verkligen tillräckligt många gånger för att vara tjänlig att ens existera i DoD som färdighet?

/Han som babblar ur sig en massa text utan något direkt samband och som inte direkt förstod Krilles andra stycke
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
vad som kan tänkas vara bra och dåliga saker att göra
Just det där som jag räknar till luddiga sl-svar :gremlaugh:

Men visst, i vissa situationer kan astrologi vara en tillgång för sl, men min erfarenhet är att den mist lika många gånger är en pest. Ta t.ex. rollpersonen som försöker tyda ut när det är som mest säkert att resa till plats X. Slaget lyckas eller blir perfekt och rollpersonen får en rätt detaljerad (och korrekt) information om lämplig tidpunkt. Allt går fint, man slänger in ett par orcher för att göra resan åtminstone lite mer intressant och se där, alla utom en i gruppen går och dör och den sista förs bort för att bli slav. Själv sitter man som sl och allvarligt funderar hur ett hel grupp av äventyrare lyckades bli övervunna av 3 orcher med kortsvärd. Sen ska man kanske inte börja fundera över korrektheten i den stjärntolkning man utgav åt den stackars spelaren.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: ...äventyrare?

"Jag håller mig gärna till att nischa ett rollspel och det är ju något du borde veta något om, med tanke på hur nischat Västmark är jämfört med Eon eller andra standardfantasyspel.."

Jovisst, men DoD i standardvaniljsmak är ett o-nischat standardfantasyspel i stil med Eon.

Att du inte spelar DoD som standardvanilj är väl ditt problem, men jag tycker det är lite förmätet att alla DoD-spelare alltid är äventyrare som alltid bor på enkelrum i värdshus med bardiskar. Det finns ju även de som spalr DoD enligt vad som står i Ivanhoe, eller som politiserar och intrigerar i Trakoriens hovkretsar, eller de som helt enkelt hantverkar i Krilloan. Allt detta finns, och i flera fall finns möjligheter att astrologi är intressant i respektive kampanj. Dessutom, i samtliga dessa fall är astrologi en del av världen.

Vilket mexininjaaraber inte är i Västmark.
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: En viskning Cointreux...

En normal höftskynkesäventyrare lagar inte sin mat själv.
Nja, varierar väl rätt kraftigt från rollperson till rollperson. Men man ska dock komma ihåg att varje äventyrare har varit barn/ungdom och förhoppningsvis haft en mamma eller nån i liknande roll som åtminstone lärt honom/henne att koka gröt. Nu finns det iofs ett undantag där jag fullt godkänner att personen i fråga inte har lärt sig ens den enklaste matlagningen, nämligen bortskämda adelsungar. Men att denne inte kan koka mat själv kräver ju på inget sätt att det ska finnas en färdighet som matlagning. Hey, det borde ingå i ens sätt att spela sin rollperson.

I en fantasyvärld såsom DoD's
Nu beror det då förståss lite på vilken värld man spelar i då DoD (äldre än Chronopia) inte direkt är bunden till någon specifik värld. Ereb Altor finns givetvis, men långt ifrån alla som använder sig av den världen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: En viskning Cointreux...

Men man ska dock komma ihåg att varje äventyrare har varit barn/ungdom och förhoppningsvis haft en mamma eller nån i liknande roll som åtminstone lärt honom/henne att koka gröt
I mitt DoD är det inte alls ovanligt med kulturer där det anses fult för männen att lära sig kvinnosysslor, eller att rollpersoner kommer från samhällsklasser där man alltid har haft tjänstefolk som gjort sådant åt en.

Fast nu ser jag "koka gröt" ungefär som att hålla ett svärd i luften och vifta med det. Det är inte detsamma som att faktiskt kunna fäktning. Du vet, personer med 0 i "sjunga" är inte stumma, de klarar utmärkt att skråla med i dryckesvisor, men de vore inte övertygande som artister. De har B:0.

Se, där är skillnaden. Med matlagning kan du laga mat enkelt, näringsrikt och gott nog för betalande matgäster, och det utan att betala för mycket för råvaror, osv. Ju högre värde i Matlagning; ju svårare maträtter kan du laga, ju längre kan du utfodra ett gäng äventyrare ute i fält, och ju snabbare/bättre gör du det.

Alla kan röra runt med en slev i en gryta med ärtsoppa, det är att jämföra med att hugga ihjäl en medvetslös vakt med ett svärd. Till sådana utmaningar krävs varken Matlagning eller Vapenfärdigheter. Men att ransonera ens råvaror så att alla i gruppen får i sig tillräckligt med energi, samtidigt som man lagar någorlunda god mat och klarar att hålla råvarorna konserverade... Det är tufft. Precis som det är att tillfredställa smaklökarna på en fisförnäm stadsalvsädling.

Så där tycker jag att färdigheten är inte bara vettig, utan dessutom ashäftig att både kunna och att vara dålig på.

/Rising
som inte använder sig av Ereb Altor.
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: En viskning Cointreux...

Fast nu ser jag "koka gröt" ungefär som att hålla ett svärd i luften och vifta med det.
Citerar magikerns handbok och dess beskrivning på färdigheten matlagning: "Har din rollperson bara FV 1 i matlagning kan han knappt värma bönor eller koka kaffe utan att det blir katastrof"

Ja, det borde väl förtydliga min poäng. Vill inte ens tänka på vad de tänkt sig att en rp som inte har färdigheten matlagning ska kunna göra. Definitivt inte koka vatten iaf.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: En viskning Cointreux...

Koka kaffe är väl iofs skitsvårt i en fantasyvärld?

Men okej, så som jag mindes det så var Matlagning en B-färdighet, och i jämförelse med andra, liknande, B-färdigheter så bör man då klara sig, med nöd och näppe, igenom basbehoven.

Men så som du citerar det så håller jag med om att det var rätt sjukt. Så skall det inte vara, tycker jag.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
I ett vanligt äventyr har den kanse inte har så stor nytta, men det finns användningsområden som mina spelare haft godnytta av en. Dels att göra ett gott intryck på personer de bjudit hem underspelomgångar för att skapa kontaktnät eller få ut information ur eller för att dölja giftsmak på personer de vill förgifta.
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: En viskning Cointreux...

Koka kaffe är väl iofs skitsvårt i en fantasyvärld?
Jepp, måste vara så. De har säkert nåt hemligt sätt att koka d på så att d blir extra gott.

I magikerns handbok är matlagning inte en B-färdighet, vilket egentligen är rätt konstigt. Vet dock inte hur det är i andra upplagor där matlagning finns med.
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
dölja giftsmak på personer de vill förgifta.
Det där har jag faktiskt inte tänkt på, men färdigheten förblir fortfarande alldeles för smal för min smak. Att dölja giftsmak kunde lika bra bakas in under giftkunskap.
 
Top