Tidernas bästa Tv-serier

Babylon 5
Firefly
The Expanse
The Wire
Devs
House of the Dragon
Carnivale
The Bureau
Band of Brothers
Yes, Prime Minister
Blackadder the Third
Mindhunter
Monty Python’s Flying Circus

Jag behöver se färdigt Fall of the House of Usher, men just nu ser det ut som att den kommer att kvala in.

Jag gillar verkligen Firefly och gamla Shogun (nya var också OK, men skulle jag se om någon skulle det vara gamla igen).
Roughnecks var riktigt bra när jag såg den, skulle jag tycka samma idag? Oklart.
Jag gillade Spartacus första säsonger, men inte de efter upproret. Jag gillade Rome också, som dock är sämre än de tidiga Spartacus, men bättre än Spartacus i sin helhet.
Hilda var fantastisk, absolut en 10-poängare för mig.
The Missing Postman var iofs bara två avsnitt, men jag tycker mycket om den och har sett den flera gånger. Väldigt mycket feel-good-drama.

I ingen speciell ordning

Andor
The Magicians
Succession
Silicon Valley
The It crowd
Rome
Black Adder
Chernobyl
A Discovery Of Witches
Fringe
The Knick
The Expanse
Breaking Bad
What we do in the shadows
Firefly
Shogun

Last edited:
Det finns förmodligen fler som jag inte kommer på just nu.

Babylon 5
Firefly
The Expanse
House of Dragon
Faulty Towers
The IT Crowd
The Haunting of Hill House
The Fall of the House of Usher
Black Mirror
Love, Death & Robots
Band of Brothers

Ok dammit flera nämner Carnivale. Kommer ihåg att jag hade den på min radar för 15 år sedan typ men hoppade den då den lades ner hastigt och lustigt och är helt oavslutad (right?).

Är det ändå värt att se den? Är den så bra än idag tror ni eller är det en serie som man lika gärna kan låta ligga begraven där den är?

I bokstavsordning:
  • Babylon 5
  • Band of Brothers
  • Blackadder Goes Forth
  • The Civil War (regi: Ken Burns)
  • The Expanse
  • Firefly
  • House of Cards (UK edition)
  • I'll Fly Away
  • Tinker Tailor Soldier Spy (TV-serien)
  • Yes, Minister/Prime Minister

Ok dammit flera nämner Carnivale. Kommer ihåg att jag hade den på min radar för 15 år sedan typ men hoppade den då den lades ner hastigt och lustigt och är helt oavslutad (right?).

Är det ändå värt att se den? Är den så bra än idag tror ni eller är det en serie som man lika gärna kan låta ligga begraven där den är?
Carnivale är riktigt bra, dock finns inget "riktigt" slut. Men du kan som tittare dra dina egna slutsatser då man efter de avsnitt som finns fått rätt bra med information om vad som är vad. Riktigt bra serie men som verkar vara något man älskar eller hatar, hör sällan någon säga att Carnivale är lagom bra eller bara ok. Det är allt eller inget som gäller och jag älskar serien!

Det är ju så svårt att komma ihåg men här är min topp 3 följt av några bubblare:

1. The Wire
2. Breaking Bad
3. Band of Brothers

The Office (båda versionerna)
Mindhunter
The Boys
Cobra Kai
Desperate Housewives
Friends
Godless
Stranger Things
Dragon Prince
Peacemaker
Downton Abbey
Bloodline
Shogun (Båda)
Cyberpunk: Edgerunners
The Last of Us
Fallout
Mare of Easttown
The Walking Dead
The Penguin
True Dective
Game of Thrones
Dexter
Succession
Six Feet Under
Sweet Tooth

Last edited:
Svårt detta, här kommer ett försök i bokstavsordning:

Andor
Band of Brothers
Big Bang Theory
Chernobyl
Friends
Homeland
Shogun (nya)
Stranger Things

Okej, så blev i Andor-tråden uppmanad att skriva ner mina 10/10 serier of all time. Premisser:

1) Jag har betygsatt ALLA tv-serier jag har sett som vuxen människa.

2) Jag avrundar uppåt. 10/10 betyder således inte 1000% perfekt utan det betyder "bättre än 9/10". Jag testade någon gång att betygsätta mer granulärt och då fick någon av dessa tex 9,5 osv men orkar inte med sådant insåg jag. Är det en 10/10 så får det vara det. Det är roligare att saker är bäst än att alltid dra av någon decimal pga att man inte älskar vinjetten eller ngt annat hårklyveri.

3) Tv-serier är svårare att ranka än tex filmer och skivor. Det är mer orent -och det beror på att det finns många säsonger. Många serier är 10/10 en bit av vägen men tappar plötsligt under en säsong. Eller några avsnitt. Osv. Jag är inkonsekvent i min bedömning av detta. Vissa serier är såpass bäst att jag har behållt 10/10 stämplen trots vissa svagheter någon säsong (tex Mad Men) medan andra tappade såpass mkt -och att det förändrade min bild av serien såpass mkt- att den faktiskt inte längre kan klassas som en 10/10 (tex Game of thrones).

4) Betygen är en tidskapsel. Jag har inte tittat om på allt för att se att betygen har åldrats med full värdighet. 22-åriga, 32-åriga och 42-åriga Platon har såklart olika prefernser. Det får så vara. Betygen speglar den tid då serien släpptes och jag tittade på den.

Ok, då kör vi.

Serier som i min rankning fått bäst betyg, "perfekta serier", 10/10.

- Andor
- The Expanse
- Slow Horses
- Mr Inbetween
- Norsemen
- The Knick
- Spartacus
- Seinfeld
- Breaking bad
- Mad men
- The Wire

Kul!
Jag gillar att höra helt sådär oförblommerad passion för saker som folk älskar :)

Last edited:
Back