Okej, så blev i Andor-tråden uppmanad att skriva ner mina 10/10 serier of all time. Premisser:
1) Jag har betygsatt ALLA tv-serier jag har sett som vuxen människa.
2) Jag avrundar uppåt. 10/10 betyder således inte 1000% perfekt utan det betyder "bättre än 9/10". Jag testade någon gång att betygsätta mer granulärt och då fick någon av dessa tex 9,5 osv men orkar inte med sådant insåg jag. Är det en 10/10 så får det vara det. Det är roligare att saker är bäst än att alltid dra av någon decimal pga att man inte älskar vinjetten eller ngt annat hårklyveri.
3) Tv-serier är svårare att ranka än tex filmer och skivor. Det är mer orent -och det beror på att det finns många säsonger. Många serier är 10/10 en bit av vägen men tappar plötsligt under en säsong. Eller några avsnitt. Osv. Jag är inkonsekvent i min bedömning av detta. Vissa serier är såpass bäst att jag har behållt 10/10 stämplen trots vissa svagheter någon säsong (tex Mad Men) medan andra tappade såpass mkt -och att det förändrade min bild av serien såpass mkt- att den faktiskt inte längre kan klassas som en 10/10 (tex Game of thrones).
4) Betygen är en tidskapsel. Jag har inte tittat om på allt för att se att betygen har åldrats med full värdighet. 22-åriga, 32-åriga och 42-åriga Platon har såklart olika prefernser. Det får så vara. Betygen speglar den tid då serien släpptes och jag tittade på den.
Ok, då kör vi.
Serier som i min rankning fått bäst betyg, "perfekta serier", 10/10.
- Andor
- The Expanse
- Slow Horses
- Mr Inbetween
- Norsemen
- The Knick
- Spartacus
- Seinfeld
- Breaking bad
- Mad men
- The Wire