Nekromanti The wheel of time

Sir__Jake

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
55
Location
Habo, Sverige
Re: Några synpunkter

Jag tror att du är aldeles för kategorisk. När jag läser en fantasy bok som jag inte läst innan så beror det på antingen att en kompis har tippsat mig eller jag har haft läs brist och plockat en ur biblioteket på måfå. Tycker jag inte att den är bra så brukar jag iallafall läsa färdigt den bok jag börjat på SEN strunta i det.

Det finns inga goda Vampyrer,
Bara Onda och mindre Onda,
Och Jag är en av de ONDA!!!
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Jag vet ändå inte riktigt om jag håller med, fast jag kanske inte bara är lika kräsen vad det gäller literära texter.Och det där med ordbehandlare är inte heller rättvist, ok, i robert jordans fall kanske du har rätt, jag vet inte. Men jag kan gissa att det finns dom som lägger ned lika mycket tid på sina texter nu(dvs med ordbehandlare) som det gjordes innan.

/King Kromm
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
"Dessvärre finns det författare som inte har vett att avsluta sin historia i tid, utan skriver en historia på 1000 sidor när 100 hade räckt."

En författare som har vett att sluta i tid slutar när boken inte längre är bra. Om han sen inte hinner börja skriva boken innan han är klar eller om han skriver tusen, eller om du hellre vill tiotusen, spelar ju ingen roll.

Man kan ju knappast säga: "Ojda, nu är boken 375sidor lång, måste banta den så att den blir bra."

/King Kromm
 

(vulg)

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
104
Location
Göteborg (nästan)
Jo det är sant men jag menade angående att skriva snabbt med ordbehandlare. han har räknat ut att hans sammanlagda deadlines sträcker sig över tjugo år...

"Ingen signatur"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Man kan ju knappast säga: "Ojda, nu är boken 375sidor lång, måste banta den så att den blir bra.""

Problemet ligger snarare i de författare som tänker på det omvända sättet: "Aaaargh! Jag har ju bara 375 sidor! Jag måste skriva 625 till, annars säljer ju inte boken!" Och enligt min erfarenhet av fantasyförfattare så är dessa författare i överflöd!

Den författare som inte skriver mer än vad som behövs är värd all aktning.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Jordan

Det är pga det stora persongalleriet som jag upplever RJ:s böcker läsvärda. Flertalet av litteraturen i fantasygenren är starkt hämmat av att ha högst en handfull huvudpersoner i handlingen och alla bikaraktärer är mindre levande än dussinorcher eller värdshusvärdar i något rollspel. Det flesta bikaraktärer finns i handlingen bara för att avlivas av huvudkaraktären. I RJ:s böcker får man känslan av att bipersonerna faktiskt har ett syfte med sina handlingar.

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Allting handlar inte om att få fram en bra poäng Krille. Är det en bra bok så kan den vara hur lång som helst bara den tillfredställer läsarens behov.

Tack gode gud för att ni frilansare på Neogames har både ordbehandlare och små moduler (under 200 sidor) annars så skulle man få vänta minst ett sekel innan ni har gett ut en enda bok...


Blackstorm
 

Bloodsbane

Veteran
Joined
10 Aug 2001
Messages
70
Location
Gefle, Sverige
Re: Jordan

Du slås inte själv av likheterna med de av så många hatade såpoperorna? Ett överflöd av karaktärer som agerar i utkanten av storyn och miljarders miljarder med sidospår som saktar ner tempot. Följet på nätet är väl ungefär detsamma också, med hundratals sidor av debatter om vem som är snäll och vem som är elak, och flamewars om vad som kommer hända härnäst..

Däremot föredrar jag utan tvekan att läsa Wheel of Time istället för att se på nån såpopera på teven. Lyckligtvis dyker det ju upp nya WoT-böcker såpass sällan att man hinner läsa bra många mer mentalt stimulerande böcker mellan "såpa-avsnitten".
 
Top