Nekromanti The wheel of time

caracarn

Veteran
Joined
21 Aug 2001
Messages
5
Hittade en länk till en sida på amazon där man kunde förbeställa ett rollspel baserat på 'The wheel of time' som är en fantasyserie skriven av Robert Jordan. Då detta är den bästa serie som skrivits så undrar jag om någon har någon mer info ang rollspelet?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Wheel of Time kommer att vara D20-baserat och ges ut av WOTC. Den bästa info-sidan *jag* känner till om spelet (som jag å andra sidan inte är så intresserad av, så jag har inte letat så ingående) är <A HREF="http://www.geocities.com/sheriam_sedai/" target="_new">http://www.geocities.com/sheriam_sedai/</A>. /Staffan "Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Hur man nu kan få för sig att läsa tegelstenstjocka romaner i serie går inte upp för mig.....Läste en gång Eddings, och det får räcka med den dyngan.....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

caracarn

Veteran
Joined
21 Aug 2001
Messages
5
Vadå....har ju bara kommit 9 böcker hittils (läser de engelska) som är på runt 800 sidor var. Och kommer bara bli minst 3 till. Tar ett tag, men om man tycker om fantasyböcker så är det bland det bästa man kan läsa. Eddings är för övrigt väldigt bra serie
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Gaaaaaah!! Är glad att du får ut något nöje av det hela.....Får man fråga om du njuter av att få flaskborstar i analen också? Nej, skämt åsido smaken är som baken(i ditt fall)

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

caracarn

Veteran
Joined
21 Aug 2001
Messages
5
Mmmm, flaskborstar, eller nåt...Tja om man inte tycker om att läsa böcker så vill man nog inte läsa sånt som är längre än 200 sidor, men men
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Att det är den bästa serie som har skrivits, det tror jag inte att jag kan hålla med om, men eftersom alla tycker olika på den punkten (förresten, har du verkligen läst ALLA serier som har skrivits? imponerande) själv föredrar jag Katherine Kerrs verk, men det är en annan femma, och som svar på din fråga, nej, inte jag iaf

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Förlåt, jag var lite frivol i mitt sätt att utrycka åsikter.....jag ber så mycket om ursäkt!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Tja om man inte tycker om att läsa böcker så vill man nog inte läsa sånt som är längre än 200 sidor"

Personligen anser jag att en verkligt bra författare inte ska behöva en tegelsten för att få fram sin poäng. En författare som inte klarar av att hålla sig under 200 sidor bör nog fundera på att hiva ut ordbehandlaren genom fönstret och övergå till bläckpenna.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Sidantal, poängen med litteratur och annat dravel

Rätt få skönlitterära författare har en "poäng". De flesta skönlitterära verk (framför allt i fantasy-genren) skrivs endast för att underhålla. Och att underhålla i 500 sidor är per definition svårare än att underhålla i 200 sidor.

Personligen tycker jag i och för sig att herr Jordan misslyckades kapitalt med att underhålla i ens 50 sidor, men det är ju en helt annan sak...

Givetvis finns det skönlitterära författare som faktiskt har en poäng. Jonas Gardell och Oscar Wilde (för att ta två exempel ur helt olika epoker och miljöer) är två sådana, och de flesta böcker de skrivit är, som du önskar, under 200 sidor :)

--
Dibbe
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sidantal, poängen med litteratur och annat dravel

"De flesta skönlitterära verk (framför allt i fantasy-genren) skrivs endast för att underhålla."

Exakt. Större delen av skönlitteraturen som skrivs idag skrivs enbart för att konsumeras. Sådan litteratur ger mig inte särskilt mycket, inte ens underhållning. Litteratur som skrivs för att författaren har något att berätta är en helt annan sak.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Läshunger och storlek på mackan

Är bibliotekarie.
Har jobbat som lärare i svenska.
Älskar böcker.
Läser enligt irriterade vänner (och föräldrarna, när jag gick i skolan) FÖR MYCKET.
Läser mycket snabbt - bränner en normaltjock tegelsten på en kväll, no problem (fast en Jordan är ju tjockare).
Älskar noveller och essäer.
Noveller och essäer är per definition korta.
Ergo, ens förkärlek för att läsa har zip, zilch, nada och inget att göra med huruvida man gillar böcker över 200 sidor (i synnerhet när böckerna i fråga är en del i en serie på femtielva). Det är en fråga om tycke och smak, och resonemanget är ungefär som att om man inte tar minst sex potatisar till lunchen och tar om köttbullarna två gånger är det för att man "inte gillar mat". Själv föredrar jag kvalitet för kvantitet. (När det gäller böcker alltså. När det gäller käk, däremot...)

NIghtowl


We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Mer om dålig fantasylitteratur

Själv brukar jag ibland räkna adjektiv när jag läser skönlitterärt material. När jag läser sådana böcker som har minimalt med adjektiv, brukar det för det mesta vara fråga om riktigt bra författare som dyker upp i diskussioner på kultursidorna om vem som ska få nästa nobelpris i litteratur. I fantasyböcker finns det emellertid mycket gott om adjektiv. Det är därför jag inte läser speciellt mycket fantasy (bara när jag känner att jag måste för att hänga med i svängen), för det är ändå en otäck känsla att läsa verk av en författare som ständigt gör tafliga försök att med mer eller mindre simpla, överromantiska och adjektivtunga beskrivningar väcka just de (och enbart de) känslor som författaren verkligen vill ska väckas hos mig. På det viset blir ju litteraturen inget annat än ren förbannad propaganda. Nä, tacka vet jag José Saramago och Italo Calvi.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Toolkien skrev mer än 200 sidor, och jag tycker han klarade sig rätt bra"

Så tog han tolv år på sig också, och skrev på det gamla hederliga sättet: med papper och penna och skrivmaskin.

Dagens ordbajsare borde inte få ha dator, IMHO.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

caracarn

Veteran
Joined
21 Aug 2001
Messages
5
Jordan

Kan hålla med om att Jordan drar ut lite granna på saker o ting. De första 4-5 böckerna hade 'högt' tempo. Fast nu har tempot dragits ner och alla sidohistorier måste vävas samman.
Finns sidor med teorier angående böckerna och olika händelser i dem som är på över 100 sidor.
Det är en av de bästa (eller sämsta,beror på hur man ser det) sakerna med böckerna. Finns långa,långa disskusioner på nätet om vissa saker. T,ex om en viss person är död,vem som dödade nån, eller om en är god eller ond. Vissa personer som läser böckerna lusläser för att hitta ledtrådar. Antalet karaktärer i böckerna är det mesta jag vet iaf. En hemsida har listat alla karaktärer och skrivit lite om varje. Även om de bara är kanske 20-30 huvudkaraktärer så känner iaf jag lätt igen namnet på 300-400. Sammanlagt finns det 1663 olika personer i böckerna ;=) så Jordan har nog mycket att ha koll på
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
"Hur man nu kan få för sig att läsa tegelstenstjocka romaner i serie går inte upp för mig.....Läste en gång Eddings, och det får räcka med den dyngan....."

Du kan la inte på allvar jämföra Eddings och Jordan???

/King Kromm
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
"Personligen anser jag att en verkligt bra författare inte ska behöva en tegelsten för att få fram sin poäng. En författare som inte klarar av att hålla sig under 200 sidor bör nog fundera på att hiva ut ordbehandlaren genom fönstret och övergå till bläckpenna."

Har det någonting med hur duktigt författaren är???

/King Kromm
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Är det någon större skillnad då, förutom att Jordan skriver tjockare och Eddings sämre?

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Det där sista ja, Eddings skriver bra mycket sämre... Bara för att man gillar Jordan behövar man inte gilla eddings, och bara för att man ogillar eddings behöver man inte ogila jordan!!!

/King Kromm
 
Top