The Rings of Power (spoilertråd)

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vill dock än en gång tillägga att jag uppenbarligen fortfarande tittar på serien och kommer se säsong två när den väl kommer. Men jag hoppas på att få se rätt mycket mer av Sauron då. Killen som spelar Sauron gör ett under omständigheterna väldigt bra jobb och jag gillar honom verkligen. Galadriel skulle gärna få framstå som lite mer regal och lite mindre obstinat, hon skall väl vara bland de mest intelligenta varelserna i hela ”Middle Earth? Det tycker jag inte märks, och Celebrimbors reaktion på att man faktiskt kan blanda metaller för att skapa legeringar verkar vara något helt nytt från killen som är släkt med skaparen till silmarillerna… Det var också en otroligt dum tvist. Hade varit bättre om Sauron bara sagt, blanda den metallen med den och valars ljus kommer räcka till alla alver, punkt!
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Men, sången i eftertexterna på i sista avsnittet var awesome och ligger nu på min lista som jag lyssnar på när jag behöver inspiration till rollspel.
Osäker på just sången men musiken är nog som helhet den del av serien som når högst.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag personligen tyckte serien blev sämre med tiden, varje avsnitt valde att göra allt lite mindre bra och onödiga mysterier som egentligen inte var mysterier...

Men, sången i eftertexterna på i sista avsnittet var awesome och ligger nu på min lista som jag lyssnar på när jag behöver inspiration till rollspel.
Har du hört Clamavi de Profundis? Helt fantastiska grejer.

 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Celebrimbors reaktion på att man faktiskt kan blanda metaller för att skapa legeringar verkar vara något helt nytt från killen som är släkt med skaparen till silmarillerna… Det var också en otroligt dum tvist. Hade varit bättre om Sauron bara sagt, blanda den metallen med den och valars ljus kommer räcka till alla alver, punkt!
Min man som gillar serien mer än vad jag gör brast ut i ett ovanligt rått skratt i soffan i just den scenen. "What the hell? Why wouldn't one the world's oldest and greatest smiths come to think of that himself?"
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag känner till en person på mitt jobb som tittat på serien.

Hon tyckte den var awesome i början. Men erkänner nu att hon slutat titta och att hon mest väldigt gärna ville att den skulle vara bra. Ungefär som de flesta på forumet känns det som.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vill dock än en gång tillägga att jag uppenbarligen fortfarande tittar på serien och kommer se säsong två när den väl kommer.
Jag tittar inte på den längre, och kommer inte heller att göra det.

Dels är det för dålig underhållning.

Dels får jag för mycket kognitiv dissonans. Jag gillar att lära mig om Middle Earth, men den här serien skapar bara förvirring och alternativa versioner av massa saker.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Min man som gillar serien mer än vad jag gör brast ut i ett ovanligt rått skratt i soffan i just den scenen. "What the hell? Why wouldn't one the world's oldest and greatest smiths come to think of that himself?"
Till Celebrimbors försvar är det här antagligen första gången någonsin (genom evigheters evighet) som han är _genuint_ stressad.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Ja, vad kan man säga. Mycket strålande snyggt grafiskt och en del coola idéer, men jag måste tyvärr hålla med de som tycker att serien inte riktigt håller ihop. Ett par besvikelser:
- Jag älskar upplägget med Galadriel d'Arc, och de rena actionscenerna när hon sparkar stjärt. Men det känns inte som att Morfydd Clark riktigt lyckas bära upp karaktären, även i sin yngre inkarnation, och scener som skulle ha haft gravitas och anslag blir istället lite anspända och buttra. Hon tappar också mycket i trovärdighet i sista avsnittet. Varför reagerar hon som hon gör på avslöjandet om att Halbrand är Sauron?
- Jag vet att jag inte skall tänka på Tolkiens Midgård när jag ser den här fantasy-serien, men det sätter sig ändå i krävan att hela upplägget ändrar hela upplägget runt ringen, Galadriel, Elrond och Celembribor så fundamentalt. Det är inte längre Celebrimbors hybris som leder till ringen, det är istället någon svårförklarad motivation hos Galadriel, som alltså blir ansvarig för att Sauron, Ringen, Mordor och hela klabbbet. Och Elrond medskyldig. Konstigt.
- Flera plotsekvenser som är _väldigt_ tunna. Att Galadriel hoppar i plurret vid ammans stränder. Att man kommer på att det inte finns någon "King of the Southlands" sådär i förbifarten. Om Sydlänningarna vet att det inte har någon kung, varför är de så snabba att kröka hals för Halbrand? Och skall jag verkligen köpa att ingen varken i Numenor eller i Eregion har koll på att det är en utdöd linje, förrän man börja gräva ned sig i skrifterna?

Men, det är snygg fantasy, jag kommer att forstätta titta - fast jag kan inte direkt säga att jag sitter fastnaglad...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Detta med att Celeborn tros vara död förvånade även mig. Men efter att ha tänkt lite på det så förstår jag ändå ur manussynpunkt varför man gjorde så.

Jag tänker såhär. Galadriel och Celeborn är senare gifta med varandra. De ska ju härska över Lorien tillsammans. Om de inte är gifta under den period som första säsongen av Rings of Power utspelas i så betyder det att de senare måste träffas, bli förälskade och sedan gifta sig. Sådant tar tid och utrymme i en serie som redan är för trång. Det löser man genom att låta dem redan vara gifta.

Men om de redan är gifta så skapar det dock problemet att det borde påverka de olika beslut som Galadriel gör, eller så måste man förklara varför det inte gör det. Som till exempel detta med att hon först lallar runt i världen på jakt efter Sauron, hennes beslut att sedan först acceptera en färd till Valinor, för att sedan ångra sig och hoppa överbord innan hon kommer fram med mera. Det är ett beteende som är lite knepigt att förklara om hon har en man hon faktiskt bryr sig om. Och om hon inte gör det så måste man lägga tid på att förklara varför.

Detta löser man genom att man låter Galadriel tro att Celeborn är död. På så vis kan man ha henne som en slags frifräsare som ränner runt lite varstans i världen där hon tycker att hon behövs, utan att behöva bry sig om någon annan. Hela upplägget är enkelt och utrymmessparande.

Det kunde gjorts lite snyggare dock. Man hade kunnat lägga tio sekunder på att vid något tidigare tillfälle etablera Celeborn och hans status som "död" make till Galadriel. Det hade räckt med bara ett par repliker i nästan vilket av de tidigare avsnitten som helst.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Detta med att Celeborn tros vara död förvånade även mig. Men efter att ha tänkt lite på det så förstår jag ändå ur manussynpunkt varför man gjorde så.
Ja, att ta ut Celeborn känns som att lägga upp för en (totalt icke-Tolkienistiskt, men det är uppenbarligen inte ens en faktor) romantisk triangel för Galadriel.

Ett separat problem är att Celeborn är en träbock, så det är en öppen fråga vad Galadriel egentligen ser i honom.

Jag roas storligen över att hennes karaktär definieras av att hennes bror är död, men att hon tar Celeborns ”död” med en axelryckning.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
- Jag vet att jag inte skall tänka på Tolkiens Midgård när jag ser den här fantasy-serien
Jag har nog skrivit det förr men givet den ansatsen tror jag serien hade kunnat vinna på att riktigt tydligt ta avstånd från källorna på några punkter. Typ explicit döda Isildur (nu förutsätter jag att han kommer tillbaka) för att understryka att förlagan inte är viktig på något sätt för den faktiska handlingen. (Sen hade man fortfarande behövt presentera sin egen intrig bättre, men att man samtidigt leker runt element från källorna på ett som lite grann passar in sådär ibland hjälper inte.)
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag har nog skrivit det förr men givet den ansatsen tror jag serien hade kunnat vinna på att riktigt tydligt ta avstånd från källorna på några punkter. Typ explicit döda Isildur (nu förutsätter jag att han kommer tillbaka) för att understryka att förlagan inte är viktig på något sätt för den faktiska handlingen. (Sen hade man förfarande behövt presentera sin egen intrig bättre, men att man samtidigt leker runt element från källorna på ett som lite grann passar in sådär ibland hjälper inte.)
Tyvärr är "källorna" i det här fallet nog PJs filmer :/
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Detta med att Celeborn tros vara död förvånade även mig. Men efter att ha tänkt lite på det så förstår jag ändå ur manussynpunkt varför man gjorde så.
Man hade kunnat lägga tio sekunder på att vid något tidigare tillfälle etablera Celeborn och hans status som "död" make till Galadriel. Det hade räckt med bara ett par repliker i nästan vilket av de tidigare avsnitten som helst.
Jag håller på sätt och vis med om båda sakerna, speciellt det senare borde absolut kommit in i ett mycket tidigare avsnitt. Samtidigt som en mer källnära presentation hade kunnat vara att bara utesluta honom. Exakt när de träffas är inte klarlagt och han har ändå ingen större roll i andra åldern. Med tanke på vad de gör med tidslinjen i övrigt så hade det varit ännu enklare (under antagandet att de träffas senare och grundar Lorien först i tredje ålderns början) och inte motsatt trilogin.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Om Sydlänningarna vet att det inte har någon kung, varför är de så snabba att kröka hals för Halbrand?
Just detta har jag inte så svårt att köpa. Det var väl inte ovanligt för ”common people” att inte veta vem kungen är eller ens om man har någon. Man plöjde åkern, livet hade sin lilla gång. Sen om en mäktig alvkvinna med en massa coola riddare kommer och räddar en, visar upp en snubbe och säger ”Han är er kung, och han är fett tung!” så blir svaret nog garanterat ”Awesome, om ni säger det så!” 🙂
 
Top