The One Ring, varför settingbytet?

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Men ringvålnader kan du väl inte rimligtvis stöta på i TOR heller? Och jag delar verkligen inte bilden att allt är frid och fröjd i Midgård efter att Sauron fallit och Elessar krönts till kung. Att döma av appendixet till sista boken i trilogin så verkar godingarna lägga en hel del tid på att jaga orcher även efter att tredje åldern slutat. Och alverna bor väl kvar i sina skogar i några hundra år i alla fall (under Celeborns ledning, om jag inte missminner mig)?
Jodå, man kan stöta på ringvålnader i TOR. Spelar man i Mörkmården så vet vi att Sauron tex sänder dit åtminstone Kamul the easterling, och någon/några mer. Det är rätt fritt för tolkning har jag för mig.
Det är några krig i fjärde åldern där Elessar I krigar i öst med folket där för att få fred, likaså söderut om jag inte är ute och cyklar såhär på morgonkvisten!
Alverna du tänker på är nog Legolas och sskogsalverna som bosätter sig i Ithilien, men när Aragorn dör så pyser även han., och ryktet säger att han tar med sig Gimli över havet, västerut.
Men det finns inte några stora hot kvar. Man kan såklart välja att hitta på något, men det blir inte samma sak som att ha Sauron i Mordor/Dol Guldur. Men man har även mycket frihet såklart.
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Jag saknar lite den planerade gondorkampanjen som c7 hade på g. Känns överlag som en mer varierad setting. Annars ser jag egentligen egentligen inte problemet med att placera en setting där man potentiellt kan hota kanon. Om den där mystiske Thorongil råkar stryka med, vad är egentligen problemet?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker det tvärtom är ganska självklart att man väljer den tidpunkten. För att man spelarna lätt ska kunna visualisera världen så räcker det att de har sett filmerna. Förlägger man spelet till andra åldern i någon annan del av världen så blir det ett spel för Tolkienister.
men så jävla mycket coolare.

The One Ring = helt ointressant.

Hypotetiskt spel i första eller andra åldern = ge mig nu!!!
 
Top