The One Ring, varför settingbytet?

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,422
Location
Maastricht
Tolkien har skrivit en del om länderna väster om Dimmiga bergen i sina brev och på andra ställen. Han påpekar att detta inte är en folktom ödemark. Invid själv bergskedjan bor människor inte eftersom det finns många orcher bland bergen. Kustregionerna är hyfsat tätbefolkade, bland annat med fiskebyar. Rövarna i Tharbad behöver ju någon att röva från, likaså finns det hänvisningar till skumma sydlänningar, exvis Lothos mänskliga underhuggare.
Konstigt nog så finns inte dessa platser beskrivna i spelet. Det finns ett par platser längs med kusterna, men det är inte så svårt att peta in några byar själv om man behöver det.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Jag tycker det tvärtom är ganska självklart att man väljer den tidpunkten. För att man spelarna lätt ska kunna visualisera världen så räcker det att de har sett filmerna. Förlägger man spelet till andra åldern i någon annan del av världen så blir det ett spel för Tolkienister.
Man behöver inte välja andra åldern och man behöver inte förlägga kampanjen i någon annan del av världen. Kör man (som i MERP) i mitten av tredje åldern så kan rollpersonerna äventyra i samma ställen som i böckerna, men i en tid när allt inte bara var tomma ruiner. :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,229
Man behöver inte välja andra åldern och man behöver inte förlägga kampanjen i någon annan del av världen. Kör man (som i MERP) i mitten av tredje åldern så kan rollpersonerna äventyra i samma ställen som i böckerna, men i en tid när allt inte bara var tomma ruiner. :)
Jo, fast vill man dra mer direkt settinginspiration från böckerna ger andra punkter längre tillbaka i tredje åldern en ganska lite att arbeta med. Spelet hade behövt göra ett helt annat grundarbete. Merp är illustrativt där med sitt extensiva settingbygge. (Och ägnar sig samtidigt åt en del inomvärldslig anakronism just för att det vill klämma in vissa ikoniska element från böckerna trots att de valt en period när de inte finns.)
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Jo, fast vill man dra mer direkt settinginspiration från böckerna ger andra punkter längre tillbaka i tredje åldern en ganska lite att arbeta med. Spelet hade behövt göra ett helt annat grundarbete. Merp är illustrativt där med sitt extensiva settingbygge. (Och ägnar sig samtidigt åt en del inomvärldslig anakronism just för att det vill klämma in vissa ikoniska element från böckerna trots att de valt en period när de inte finns.)
Så är det absolut. MERP och TOR angriper ju också Tolkienrollspelande från två helt olika håll: Där det förstnämnda spelet är ett system och en setting för att spela så att säga klassiska fantasykampanjer i Tolkiens Midgård– med allt från grottröj i Moria till politiska intriger i Fornost eller Osgilliath till rena fältslag – så tycks TOR (som jag dock bara läst, inte spelat) syfta till att emulera känslan, och den specifika sorts berättelser, som förekommer i Tolkiens böcker. Något som TOR gör framgångsrikt, att döma av det positiva mottagande som spelet verkar ha fått bland Tolkienentusiaster. Själv skulle jag vara mer intresserad av den förstnämnda sortens kampanj, men jag fattar att många också gillar den snävare/mer tematiskt stringenta sortens Tolkienrollspelande som TOR medger.

Att varken Fria Ligan eller Cubicle valde att förlägga handlingen i mitten av tredje åldern är väl därmed inte så konstigt. Däremot är jag lite mer förvånad över att varken den förra eller den nuvarande utgivaren av spelet har gett ut några produkter för spel i Midgårds fjärde ålder. En sådan kampanj skulle ju kunna ligga nära böckerna i tid, och därmed bli lätta att ta till sig för Tolkien-fans, men samtidigt inte begränsa spelandet till att ske i så att säga huvudhandlingens marginal.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Port Kad, The Rim
Att varken Fria Ligan eller Cubicle valde att förlägga handlingen i mitten av tredje åldern är väl därmed inte så konstigt. Däremot är jag lite mer förvånad över att varken den förra eller den nuvarande utgivaren av spelet har gett ut några produkter för spel i Midgårds fjärde ålder. En sådan kampanj skulle ju kunna ligga nära böckerna i tid, och därmed bli lätta att ta till sig för Tolkien-fans, men samtidigt inte begränsa spelandet till att ske i så att säga huvudhandlingens marginal.
Det kan handla om begränsningar i licensen.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,901
Location
Marjura
Moria ska väl komma?
Precis. Moria The Long Dark var utannonserat som kommande till 2nd ed av Cubicle 7 samt en starterbox med följande:

  • The One Ring - The Lord of the Rings™ Starter Set: Explore the Misty Mountains and reclaim the Horn of the Storm in the perfect introduction to The One Ring Roleplaying Game. This box set includes a 64 page adventure, a 48 page guide to the lands of the Misty Mountains, a set of dice, six pre-generated characters, character handouts, tokens, and more.
Kan Ligan ge ut Moria TLD så borde de kunna få med Misty Mountains som setting + scenario också, då området mig veterligen är lite underutvecklat tidigare. Särskilt om det finns påbörjade grejer av befintliga författare, Gareth m fl.
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Man behöver inte välja andra åldern och man behöver inte förlägga kampanjen i någon annan del av världen. Kör man (som i MERP) i mitten av tredje åldern så kan rollpersonerna äventyra i samma ställen som i böckerna, men i en tid när allt inte bara var tomma ruiner. :)
Jag tror det är att skjuta sig rejält i foten att ha möjlighet att ta från sex mycket framgångsrika filmer som nära på alla har sett och sedan bara indirekt använda sig av det materialet.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Personligen är jag ganska förtjust i upplägget i Ruins of the Lost Realm. Jag skulle gärna se en sådan bok om Misty Mountains. Hellre det än en dedikerad Moria-bok.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,229
Personligen är jag ganska förtjust i upplägget i Ruins of the Lost Realm. Jag skulle gärna se en sådan bok om Misty Mountains. Hellre det än en dedikerad Moria-bok.
Jag är lite kluven. Jag tycker i stora delar materialet är bra men hade gärna sett att platserna knöts ihop lite tajtare kring kanske två av de kampanjnarrativ som föreslås. Som det är nu tycker jag man lägger lite onödigt mycket på SL. Ser fram emot kommande Tales from the Lone-lands som verkar ha ett snävare fokus. Och som jag hoppas använder det som redan finns i Ruins.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Det kan handla om begränsningar i licensen.
Jag frågade om detta på Fria Ligans forum och fick då svaret att det inte var så, men det kan ju vara att användarna där bara inte har koll.

Jag tror det är att skjuta sig rejält i foten att ha möjlighet att ta från sex mycket framgångsrika filmer som nära på alla har sett och sedan bara indirekt använda sig av det materialet.
Vad av materialet tänker du att man inte kan använda i en fjärde åldern-setting?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,113
Vad av materialet tänker du att man inte kan använda i en fjärde åldern-setting?
Ringvålnader? Och rätt snart, de flesta alver.

Det större problemet är att det blivit ordning och reda och den goda sidan vunnit, så den sorts problem man tar sig an som rollperson hamnar ute på marginalen och med lägre stakes. Mycket riktigt gav Tolkien själv snabbt upp sitt försök att skriva en 4Å-berättelse.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,452
Jag tror det är att skjuta sig rejält i foten att ha möjlighet att ta från sex mycket framgångsrika filmer som nära på alla har sett och sedan bara indirekt använda sig av det materialet.
Detta stämmer 100% och är anledningen till att Deciphers LOTR är det mest framgångsrika av alla sagan om ringen-rollspel. ;)

Undrar om man kunde hacka TOON för att köra PJ:s hobbitfilmer...
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,422
Location
Maastricht
Personligen är jag ganska förtjust i upplägget i Ruins of the Lost Realm. Jag skulle gärna se en sådan bok om Misty Mountains. Hellre det än en dedikerad Moria-bok.
Ser gärna två separata böcker faktiskt.
I en bok om Dimmiga Bergen kan de trycka in Gundabad, Mount Gram mm, mer än vad som gjorts i ROTLR, samt High Pass och diverse annta gött. Moria fyller utan problem en egen bok. Ser gärna att det kommer med någon mindre kampanj där också, ja även i DB-boken, om det nu kommer en sådan. Ligan har inte nämnt något i sina nyhets streams om det. Menförhoppningsvis ligger det mycket och puttrar i grytan!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Personligen är jag ganska förtjust i upplägget i Ruins of the Lost Realm.
För min del, så här långt, var Ruins of the Lost Realms, den största behållningen av ToR2-kickstartern.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Ringvålnader? Och rätt snart, de flesta alver.

Det större problemet är att det blivit ordning och reda och den goda sidan vunnit, så den sorts problem man tar sig an som rollperson hamnar ute på marginalen och med lägre stakes. Mycket riktigt gav Tolkien själv snabbt upp sitt försök att skriva en 4Å-berättelse.
Men ringvålnader kan du väl inte rimligtvis stöta på i TOR heller? Och jag delar verkligen inte bilden att allt är frid och fröjd i Midgård efter att Sauron fallit och Elessar krönts till kung. Att döma av appendixet till sista boken i trilogin så verkar godingarna lägga en hel del tid på att jaga orcher även efter att tredje åldern slutat. Och alverna bor väl kvar i sina skogar i några hundra år i alla fall (under Celeborns ledning, om jag inte missminner mig)?

Detta stämmer 100% och är anledningen till att Deciphers LOTR är det mest framgångsrika av alla sagan om ringen-rollspel. ;)
Visst är det den variant där spelkonstruktörerna – av snålhet eller fullständigt hjärnsläpp – valde att bara använda bilder från filmerna i stället för riktiga illustrationer?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,452
Visst är det den variant där spelkonstruktörerna – av snålhet eller fullständigt hjärnsläpp – valde att bara använda bilder från filmerna i stället för riktiga illustrationer?
Jepp. En milstolpe i ful rollspelsdesign!
 
Top