The One Ring, varför settingbytet?

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
TOR1 utspelar sig som bekant i området runt Mirkwood. I TOR2 har man istället valt att förlägga det på andra sidan av Misty Mountains, i Eriador.

inte för att jag klagar. För en spelledare så finns det nu betydligt mer material att använda om/när spelarna vill ut och resa. Men lite förvånande tycker jag att det är.

Någon som vet varför man flyttade spelets geografiska fokus?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
När one ring först släpptes var det första delen i en plan att släppa flera spel med samma regelsystem, där alla hade ett fokus på olika delar och tider i midgård.
Lite som Warhammer 40k gjorde med Rogue Trader och Deathwatch

Där av den anledningen spelet har den klumpiga under titeln "Adventure at the edge of the wild" De valde att inte göra det av flera skäl.

Min killgissning är att Francesco Nepitello aldrig riktigt släppte den iden vilket är varför vi fick en Rohan och en erador sourcebook till 1ed som kände väldigt klumpiga och inte passade in med det som släppt tidigare.
Så med den bakgrunden tycker jag det inte är överraskande att Han väljer att låta den nya editionen utspela sig på annan ort.
 
Last edited:

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Är det inte märkligare att man håller fast vid den tidpunkt i Midgårds historia där absolut minst saker händer, där det finns färst intressanta platser att besöka och där spelledarens och spelarnas handlingsutrymme att agera utan att fucka upp kanon är som minst?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,089
Känns jättebra att de flyttade till nytt ställe, så att det blev ny setting-information hellre än att den gamla duplicerades (och den gamla finns ju kvar och det är enkelt att spela där i stället).

Är det inte märkligare att man håller fast vid den tidpunkt i Midgårds historia där absolut minst saker händer, där det finns färst intressanta platser att besöka och där spelledarens och spelarnas handlingsutrymme att agera utan att fucka upp kanon är som minst?
Nej, detta är något positivt. Det finns utrymme för rollpersonerna att göra avgörande saker.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Är det inte märkligare att man håller fast vid den tidpunkt i Midgårds historia där absolut minst saker händer, där det finns färst intressanta platser att besöka och där spelledarens och spelarnas handlingsutrymme att agera utan att fucka upp kanon är som minst?
Vi spelar en kampanj där och då just nu (fast inte med ToR1/ToR2-systemet).

Jag tycker fördelen är att det är ganska enkelt att ha Peter Jacksons 6 filmer i bakhuvudet, och föreställa sig att det är ungefär så Middle Earth är.
(jämfört med ex.vis TA 1400).

Jag tar mig nog som SL lite större friheter med Middle Earth än en typisk ToR1/ToR2-kampanj.
Vi har varit både (först) öster om dimmiga bergen, och (sedan nu) väster om dimmiga bergen.
Om jag skulle välja antingen-eller, så tycker jag potentialen är större öster om dimmiga bergen, åtminstone om man försöker hålla sig nära kanon eller ToR1/ToR2-materialet. Jag kan se lockelsen med "Ruins of the lost Realm", men jag tycker inte det fungerar superbra (för oss).

Om man föreställer sig en "vanlig" fantasysetting så liknar den ju mer TA 1400, eller kanske Gondors sydkust vid slutet av TA. Ruins of the lost Realm (Arnor slutet TA) liknar ju mindre en vanlig fantasy-setting (jag ser vissa likheter med Svärdets sång-världen). Så ett skäl att lägga ToR2 i Arnor TA 2950 kan ju vara att skapa något som är annorlunda.

Det är kanske det som inte fungerar riktigt för oss.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Vi spelar en kampanj där och då just nu (fast inte med ToR1/ToR2-systemet).

Jag tycker fördelen är att det är ganska enkelt att ha Peter Jacksons 6 filmer i bakhuvudet, och föreställa sig att det är ungefär så Middle Earth är.
(jämfört med ex.vis TA 1400).

Jag tar mig nog som SL lite större friheter med Middle Earth än en typisk ToR1/ToR2-kampanj.
Vi har varit både (först) öster om dimmiga bergen, och (sedan nu) väster om dimmiga bergen.
Om jag skulle välja antingen-eller, så tycker jag potentialen är större öster om dimmiga bergen, åtminstone om man försöker hålla sig nära kanon eller ToR1/ToR2-materialet. Jag kan se lockelsen med "Ruins of the lost Realm", men jag tycker inte det fungerar superbra (för oss).

Om man föreställer sig en "vanlig" fantasysetting så liknar den ju mer TA 1400, eller kanske Gondors sydkust vid slutet av TA. Ruins of the lost Realm (Arnor slutet TA) liknar ju mindre en vanlig fantasy-setting (jag ser vissa likheter med Svärdets sång-världen). Så ett skäl att lägga ToR2 i Arnor TA 2950 kan ju vara att skapa något som är annorlunda.

Det är kanske det som inte fungerar riktigt för oss.
Jag blir lite förvirrad av den här posten.
Arnor existerar inte TA 2950, det föll TA ca 1974, så det är nästan ett tusen år sedan. Ruiner och spillror finns kvar, men egnetligen inget av landet. Visst har vi Thrbad och utbygdsjägarna, men det som en gång var Arnor är i stort sett en ödemark bortsett från ett fåtal platser såsom Bree, Shire, Tharbad (Som mest är en bandit infesterad rövarkula) mm.
Vill du spela i TA 1400och söker annan inspiration, så ta en titt på MERP modulerna för Arnor, även om jag tycker att de inte riktigt fångar särskilt mycket Tolkien känsla.

Tycker Ruins of the lost Realm innehåller mycket spännande idéer , men man får skapa sin egen kampanj, även om mycket i stort sett finns färdigt rakt ur boken. Och varför spelar ni specifikt ett Tolkien RPG om ni vill ha standard fantasy? Finns enklare settings att hoppa in i om det är vad ni är ute efter.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Är det inte märkligare att man håller fast vid den tidpunkt i Midgårds historia där absolut minst saker händer, där det finns färst intressanta platser att besöka och där spelledarens och spelarnas handlingsutrymme att agera utan att fucka upp kanon är som minst?
Jag tycker det tvärtom är ganska självklart att man väljer den tidpunkten. För att man spelarna lätt ska kunna visualisera världen så räcker det att de har sett filmerna. Förlägger man spelet till andra åldern i någon annan del av världen så blir det ett spel för Tolkienister.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jag blir lite förvirrad av den här posten.
Arnor existerar inte TA 2950, det föll TA ca 1974, så det är nästan ett tusen år sedan. Ruiner och spillror finns kvar, men egnetligen inget av landet. Visst har vi Thrbad och utbygdsjägarna, men det som en gång var Arnor är i stort sett en ödemark bortsett från ett fåtal platser såsom Bree, Shire, Tharbad (Som mest är en bandit infesterad rövarkula) mm.
Vill du spela i TA 1400och söker annan inspiration, så ta en titt på MERP modulerna för Arnor, även om jag tycker att de inte riktigt fångar särskilt mycket Tolkien känsla.

Tycker Ruins of the lost Realm innehåller mycket spännande idéer , men man får skapa sin egen kampanj, även om mycket i stort sett finns färdigt rakt ur boken. Och varför spelar ni specifikt ett Tolkien RPG om ni vill ha standard fantasy? Finns enklare settings att hoppa in i om det är vad ni är ute efter.
Tolkien har skrivit en del om länderna väster om Dimmiga bergen i sina brev och på andra ställen. Han påpekar att detta inte är en folktom ödemark. Invid själv bergskedjan bor människor inte eftersom det finns många orcher bland bergen. Kustregionerna är hyfsat tätbefolkade, bland annat med fiskebyar. Rövarna i Tharbad behöver ju någon att röva från, likaså finns det hänvisningar till skumma sydlänningar, exvis Lothos mänskliga underhuggare.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Jag tycker det tvärtom är ganska självklart att man väljer den tidpunkten.
Jag håller nog med. Det räcker med att backa till någon tidigare punkt i tredje åldern för att den allmänt intresserade ska ha en vag bild av förhållandena. Dessutom ska man komma ihåg att Merp gjorde den grejen grundligt och när ToR 1 kom var det spelet fortfarande inte så gammalt (gick i graven 1999). Och att Tor 2 skulle haft en annan tidslinje verkar ju inte heller smart.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Vet ni vad jag hade tyckt var trevligt?
Tänk om vi kunde ha en Tolkien diskussion online utan att någon kände dig tvungen att visa sitt förakt emot rings of Power.

Ved det här laget vet alla eran åsikt, blir bara tröttsamt att se allt hat istället för fokus på det ni gillar.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag blir lite förvirrad av den här posten.
Arnor existerar inte TA 2950, det föll TA ca 1974, så det är nästan ett tusen år sedan. Ruiner och spillror finns kvar, men egnetligen inget av landet.
Jag nämnde Arnor i en parentes efter "Ruins of the Lost realm" för att göra det tydlig vilken "lost realm" det handlade om, men det var tyligen inte tydligt nog. Jag ska göra bättre nästa gång.

Och sedan skrev jag "i Arnor 2950" för att inte skriva "i Ruins of the Lost Realm" eftersom jag tyckte det lät som att man lägger spelet i en bok, snarare än på en plats i Middle Earth. Startfrågan var ändå varför man flyttade ToR1->ToR2 geografiskt, inte varför man ökade fokus på ruiner (om man nu gjorde det). Jag ska var tydligare nästa gång.

Slutligen kunde jag skrivit Eriador istället för Arnor. Men jag tror inte att "Lost Realm" syftar på Eriador. Jag ska var tydligare.

Och varför spelar ni specifikt ett Tolkien RPG om ni vill ha standard fantasy?
Vi spelar som jag skrev i inledande meningen inte Tolkien RPG, men vi spelar i Middle Earth och jag tar såklart nytta av både nytt ToR2-material och gammalt ICE-material. Rollpersonerna har rört sig mot Tharbad, kommit dit nu. Jag tycker inte att spelet i de öde ruinerna av Arnor fungerar så bra, för oss, och det upptäcker jag nu när vi kommit dit. Det finns olika spelvärldar, hur man än vänder sig har man rumpan bak, Middle Earth har både fördelar och nackdelar, som alla spelvärldar.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,089
Startfrågan var ändå varför man flyttade ToR1->ToR2 geografiskt, inte varför man ökade fokus på ruiner (om man nu gjorde det). Jag ska var tydligare nästa gång.
Men om man ända ska hantera den frågan har gamla Arnor mycket mer ruiner än vad Rhovanion har.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Kan inte en av anledningarna till settingbytet bara för att utan det är det inget nytt spel. De ändringar som C7 hade på gång (och som sedan Ligan tog över) är kanske inte så stora att det skulle vara försvarbart för folk att köpa en ny regelbok för. Det krävdes kanske mer och settingändringen med nya kulturer gör att det blir ett nytt spel.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Han påpekar att detta inte är en folktom ödemark.
Det står någonstans i först boken i trilogin ungefär att "inga människor bor inom 100 leagues från Bree, med undantag av Shire".
Det har tolkats ganska bokstavligt, som ett uttalande av absolut och objektiv sanning.
Det tycker jag har begränsat möjligheten att använda Eriador onödigt mycket.
Ruins of the Lost Realm tar upp detta i inledningen.

Jag skulle hellre tolka det mer som ett uttalande, som skulle kunna ha kommit från alverna i Rivendell, eller några Bree-invånare, som där och då sätter stämningen rätt i Bree i trilogin. Än som ett geografiskt och demografiskt faktum, gällande en cirkel med exakt radie ritad runt Bree.

...med risk för att jag fått några detaljer fel från minnet.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Men om man ända ska hantera den frågan har gamla Arnor mycket mer ruiner än vad Rhovanion har.
Säkert!

Och så är det ändå så när man läser (Ruins of the Lost Realm) att det står att man ofta kan resa flera dagar utan att se några rester alls av civilisation.

Så som återkoppling till mina föregående inlägg... jag, och för vår del, tycker gamla Arnor fungerar bättre som spelplats om man är lite mer tillåtande när det gäller befolkningen.

(som en kommentar, 2950 anses det ju vara extra extra öde, bara 200-300 år innan fanns det betydligt större befolkning, om man läser Ruins of the Lost Realm, eller andra texter... så jag tar mig nog friheten att tänka mig gamla Arnor mer som 2500 än 2950, även om vi spelar ca 2950)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Det står någonstans i först boken i trilogin ungefär att "inga människor bor inom 100 leagues från Bree, med undantag av Shire".
Det har tolkats ganska bokstavligt, som ett uttalande av absolut och objektiv sanning.
Det tycker jag har begränsat möjligheten att använda Eriador onödigt mycket.
Ruins of the Lost Realm tar upp detta i inledningen.

Jag skulle hellre tolka det mer som ett uttalande, som skulle kunna ha kommit från alverna i Rivendell, eller några Bree-invånare, som där och då sätter stämningen rätt i Bree i trilogin. Än som ett geografiskt och demografiskt faktum, gällande en cirkel med exakt radie ritad runt Bree.

...med risk för att jag fått några detaljer fel från minnet.
Tolkien modifierade utsagan efter att verket publicerats. Han hade för vana att göra så. ;)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,089
Tolkien modifierade utsagan efter att verket publicerats. Han hade för vana att göra så. ;)
En av mina favoriter i Lords of the Rings Online är när man färdas norrut och sedan österut från Bree upp i North Downs (en bra bit - de har fler bosättningar för att man ju vill få ett spel av det också), kommer man till "The Last Farm", bokstavligen den gård som hänger och dinglar allra längs bort med ständigt trassel med orcher. Det allmänna intrycket man får är att det här aldrig kommer att sluta väl.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,089
Har också alltid tyckt att det vore en bra rollspelssetting - eller till och med strategispel - att spela vad det egentligen är utbygdsjägarna håller på med när de skyddar Bri och Fylke.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,891
Location
Marjura
Jag hoppas på att Cubicle 7:s påbörjade (?) modul för Misty Mountains kommer i någon form till TOR 2 när man "tömt" ut Eriador.
 
Top